Voetbal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 14 mei 2004 12:54

Marnix schreef:
Wie zijn wij dat we er wat aan of af mogen doen? Je houdt wel of geen Sabbat.

Petertje, het gaat hier over voetballen enzo... Niet over werken. (ik zou willen dat ik zo'n baan had dan :D) Ontspanning is iets heel anders dan werken... Dus ik snap niet waar je heen wil met je reactie.

De joden mochten en mogen toch ook niet ontspannen??? Ze mogen het lichtknopje niet aanraken, (ik weet dat dat werk is), maar de joden moeten de sabbat vieren. Ze hebben 6 dagen om te doen waar ze zin in hebben en de 7de dag is de dag waarop ze samenkomen en geen dingen doen die ze op andere dagen doen (zoals voetbal, winkelen etc.) Die dag is echt apart gezet voor de joden.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 14 mei 2004 12:59

rosekapje schreef:Ja, oke, maar voetbal is ontspanning en ik denk dat we elkaar daarmee in de waarde moeten laten.. ik ga op zondag ook rustig een stuk fietsen, lopen, badmintonnen, tafeltennissen en ik weet niet wat (bij huis dan... )

maar nu het over het werk gaat (sorry, ik weet dat ik offtopic ga) hoe zit het dan met weekenddiensten in de gezondheidszorg??? mag dat ook niet (dat geloof ik sowieso al niet, want Jezus Christus genas ook mensen op de sabbat).

Ik vind dat dat wel mag. In de Bijbel (ik weet niet waar) staat volgens mij ergens dat je wel noodzakelijke beroepen mag uitoefenen. Een stervende kun je moeilijk laten sterven in het ziekenhuis op zondag zonder er iets tegen te doen...

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 mei 2004 13:01

Ik vind dat dat wel mag. In de Bijbel (ik weet niet waar) staat volgens mij ergens dat je wel noodzakelijke beroepen mag uitoefenen. Een stervende kun je moeilijk laten sterven in het ziekenhuis op zondag zonder er iets tegen te doen...

Leuk en aardig, maar daarmee breng je natuurlijk niks in tegen de stellingen van Marnix...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2004 13:18

De joden mochten en mogen toch ook niet ontspannen??? Ze mogen het lichtknopje niet aanraken, (ik weet dat dat werk is), maar de joden moeten de sabbat vieren. Ze hebben 6 dagen om te doen waar ze zin in hebben en de 7de dag is de dag waarop ze samenkomen en geen dingen doen die ze op andere dagen doen (zoals voetbal, winkelen etc.) Die dag is echt apart gezet voor de joden.

Wat een onzin. Wie heeft je dat wijsgemaakt? Wel is het zo dat de Farizeeen allerlei extra regels verzonnen... je mocht maar zoveel honderd meter lopen en blablabla.... Maar die regels kwamen niet van God en Jezus was juist daar fel tegen, hij trok nogal van leer tegen de farizeeen. De farizeeen zeiden tegen de na 38 jaar genezen man dat ie zijn matras niet mocht dragen, Jezus zei: Neem uw matras op en wandel. Jezus verbood zijn discipelen niet om aren te plukken op de sabbath en zei: De sabbath is er voor de mens, niet de mens voor de sabbath.

Kijk dus niet naar wat de joden nu doen.... want dat is niet bijbels... kijk wat er in de bijbel staat. God verbied alleen om te werken... maar niet om te ontspannen, te lopen, fietsen, whatever.

Verder heeft Jezus de rustdag ook vervuld lees je in de bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2004 13:37

Idd, als de sabbath er voor de mens is ipv andersom zou je JUIST 'moeten' ontspannen, en igg niet krampachtig proberen God te behagen met dingen die Hijzelf niet bedacht heeft.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 14 mei 2004 13:58

Marnix schreef:

Wat een onzin. Wie heeft je dat wijsgemaakt? Wel is het zo dat de Farizeeen allerlei extra regels verzonnen... je mocht maar zoveel honderd meter lopen en blablabla.... Maar die regels kwamen niet van God en Jezus was juist daar fel tegen, hij trok nogal van leer tegen de farizeeen. De farizeeen zeiden tegen de na 38 jaar genezen man dat ie zijn matras niet mocht dragen, Jezus zei: Neem uw matras op en wandel. Jezus verbood zijn discipelen niet om aren te plukken op de sabbath en zei: De sabbath is er voor de mens, niet de mens voor de sabbath.

Kijk dus niet naar wat de joden nu doen.... want dat is niet bijbels... kijk wat er in de bijbel staat. God verbied alleen om te werken... maar niet om te ontspannen, te lopen, fietsen, whatever.

Verder heeft Jezus de rustdag ook vervuld lees je in de bijbel.

Dank voor je uitleg. Zo heb ik het eigenlijk nog niet bekeken. Ik zag het alleen maar van de kant van dit en dat mag niet.(en daar steiger ik dus tegen) Dank voor je eyeopener. Maar hoe zie jij dan de sabbat vieren? En waarom hebben vooral de Refo kant er zoveel regels uit de sabbat regels overgebracht naar de zondag?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2004 14:11

Ok bij deze mijn visie:

Jezus heeft de wet, ook de 10 geboden voor ons vervuld. Dat wil echter niet zeggen dat de wet daarom voor ons komt te vervallen. De geboden van God zijn goede leefregels. God dacht niet: Laat ik het leven van de mensen die in mij geloven maar een beetje moeilijk maken door wat regels voor ze in te stellen... Gods regels zijn niet om ons wat te onderdrukken. Gods gaf ons die geboden omdat Hij van ons houdt, omdat Hij weet dat het goed voor ons is. Hij weet dat altijd maar werken niet goed is voor mensen... Daarom stelde Hij de rustdag in, omdat dat goed voor ons is.

Helaas gebeurt het altijd weer dat mensen allerlei regeltjes erbij verzinnen... de farizeeen deden dat bijvoorbeeld... Maar nu gebeurt het nog steeds... je mag niet sporten, je mag niet wandelen... sommigen mogen niet met de auto/bus.... je mag geen tv kijken en radio luisteren op zondag (als het in de refowereld sowieso al mag :)) en ga zo maar door. Laat je daardoor niet van de wijs brengen... Geniet van de zondag zoals God dat bedoelde... Om met Hem bezig te zijn, maar ook om uit te rusten, de ontspannen (die dingen zijn prima te comineren)

De zondag is niet een dag waarop je een hoop niet mag... het is een dag waarop je bepaalde dingen niet hoeft de doen, en waarop je juist een heleboel dingen wel mag (sporten, uitrusten, ontspannen)!

Cool he! ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 14 mei 2004 14:32

Marnix schreef:Ok bij deze mijn visie:

Jezus heeft de wet, ook de 10 geboden voor ons vervuld. Dat wil echter niet zeggen dat de wet daarom voor ons komt te vervallen. De geboden van God zijn goede leefregels. God dacht niet: Laat ik het leven van de mensen die in mij geloven maar een beetje moeilijk maken door wat regels voor ze in te stellen... Gods regels zijn niet om ons wat te onderdrukken. Gods gaf ons die geboden omdat Hij van ons houdt, omdat Hij weet dat het goed voor ons is. Hij weet dat altijd maar werken niet goed is voor mensen... Daarom stelde Hij de rustdag in, omdat dat goed voor ons is.

Helaas gebeurt het altijd weer dat mensen allerlei regeltjes erbij verzinnen... de farizeeen deden dat bijvoorbeeld... Maar nu gebeurt het nog steeds... je mag niet sporten, je mag niet wandelen... sommigen mogen niet met de auto/bus.... je mag geen tv kijken en radio luisteren op zondag (als het in de refowereld sowieso al mag :)) en ga zo maar door. Laat je daardoor niet van de wijs brengen... Geniet van de zondag zoals God dat bedoelde... Om met Hem bezig te zijn, maar ook om uit te rusten, de ontspannen (die dingen zijn prima te comineren)

De zondag is niet een dag waarop je een hoop niet mag... het is een dag waarop je bepaalde dingen niet hoeft de doen, en waarop je juist een heleboel dingen wel mag (sporten, uitrusten, ontspannen)!

Cool he! ;)

Goede uitleg, AMEN!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 12:26

Marnix schreef:Zwaar oneens.

Het maakt niet uit wanneer je werkt... maar dat je werkt.

Het maakt niet uit wanneer je winkelt... Maar dat je winkelt...

Grote onzin... snap niet waarom dat bij voetbal zo zou zijn.... terwijl het bij andere dingen niet zo is...

Wel winkelen in een winkel die ook op zondag open is... maar tegen voetballen op zaterdag zijn omdat die club ook op zondag voetbalt.... dat noem ik hypocriet...

Bedoel je trainen op de club of thuis op straat wat pielen?

Ik ben 1x op zondag wezen trainen ipv naar de kerk gaan, maar eigenlijk wist ik best dat ik fout bezig was, zal het dus niet meer doen. Wedstrijden op zondag heb ik tot nog toe altijd gewijgerd.

Ik bedoel niet in plaats van een kerkdienst hoor... maar zondagavond... of tussen de diensten door.... Doe ik wel eens trainen... met een teamgenoot...

Dus, als je zondags niet voetbalt ook niet winkelen? Daar ben ik het wel mee eens!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2004 14:19

Dat zeg ik niet... De stelling zegt: Het is verkeerd te voetballen bij een club waar ze ook op voetballen... zelfs als je zelf op zondag niet voetbalt.

Als ik die stelilng vertaal naar mijn winkelvoorbeeld krijg je dus:

Het is verkeerd te winkelen bij een winkel waar ook mensen op zondag winkelen, zelfs als je daar zelf niet aan meedoet.

Daar ben ik het mee oneens... Dat ergens op zondag wordt gevoetbald wil toch niet zeggen dat jij er niet door de week mag voetballen?

eline ruben
Verkenner
Verkenner

voetballen

Berichtdoor eline ruben » 17 mei 2004 20:13

Er is niks mis met het voetballen. Maar als je op een club ziet die s'zondags ook voetbalt dan stem je er eigenlijk mee in dat dat kan, want je steunt de voetbalclub door erop te zitten. Ik zou kijken of er geen alternatief is om een eigen voetbalclubje op te starten van de kerk/ vriendenclub/school. Dan kun je zonder dat je er zelf je vragen bij hebt, lekker relax voetballen!
:lol: Denk ook aan: als je aan het voetballen bent bij de voetbalclub die s' zondags ook voetbalt zou God dan over je schouder mee kunnen kijken wat er op het voetbalveld gedaan/gesproken wordt(vloeken omdat er een goal naast zit?). :wink: :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: voetballen

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2004 23:28

eline ruben schreef:Er is niks mis met het voetballen. Maar als je op een club ziet die s'zondags ook voetbalt dan stem je er eigenlijk mee in dat dat kan, want je steunt de voetbalclub door erop te zitten. Ik zou kijken of er geen alternatief is om een eigen voetbalclubje op te starten van de kerk/ vriendenclub/school. Dan kun je zonder dat je er zelf je vragen bij hebt, lekker relax voetballen!
:lol: Denk ook aan: als je aan het voetballen bent bij de voetbalclub die s' zondags ook voetbalt zou God dan over je schouder mee kunnen kijken wat er op het voetbalveld gedaan/gesproken wordt(vloeken omdat er een goal naast zit?). :wink: :lol:

Zucht... Ja... laten we bij alles wat we doen het in ons eigen veilige christelijke wereldje doen... zodat we ook niemand wat van God kunnen laten zien.

Denk je dat God dan over je schouder mee kan kijken? God keek over de schouder mee van Jezus als Hij bij hoeren en tollenaars at... Als Jezus van voetballen zou houden zou Hij niet naar dat opgerichte kerk-voetbalclubje gaan... maar naar die club met ongelovigen, die op het veld staan te vloeken, op zondag spelen en na afloop in de kantine bier gaan tanken.

Nogmaals Eline, jij winkelt ook niet in winkels die af en toe op koopzondag ook geopend zijn?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2004 23:32

Inderdaad, ik denk dat Jezus op een zondagmiddag best in de kantine van een voetbalploeg te vinden zou zijn..

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 mei 2004 01:18

Aragorn schreef:Inderdaad, ik denk dat Jezus op een zondagmiddag best in de kantine van een voetbalploeg te vinden zou zijn..

ja? wat zou Jezus dan gezegt hebben? ga maar lekker door?
ik denk het niet :?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

DireStraits
Mineur
Mineur

Re: voetballen

Berichtdoor DireStraits » 18 mei 2004 07:16

eline ruben schreef:(vloeken omdat er een goal naast zit?). :wink: :lol:

He, Johan Cruijff is ook op het forum. Dit is wel een van z'n meest briljante uitspraken :mrgreen:
The proof of the pudding is in the eating.

Terug naar “Archief”