Voetbal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gilbert
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Voetbal

Berichtdoor gilbert » 11 mei 2004 20:37

Wat vinden jullie.

Mag je als reformatorisch persoon lid zijn van een voetbalclub? Een voetbalclub die ook aan bijv. zondagvoetbal doet, maar jij doet daar niet aan mee.

Ik vind dit een moeilijk punt Als lid lid bent van een club die aan zondagvoetbal doet stimuleer je dat in feite ook al voetbal je zelf niet op zondag...

graag jullie meningen...

G
De groeten

SCA - De beste keuze.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 11 mei 2004 20:43

ik vind dit ook een erg moeilijk punt. Vooral ook omdat ik op een of andere manier altijd een antipathie tegen voetbal heb, zonder oorzaak. Maar dat buitengesloten, vind ik inderdaad ook dat je als je lid ben van een club die ook zondags voetbalt, je dat eigenlijk ook stimuleerd, ook al doe je niet mee. Maar dit blijft voor mij een moeilijk punt, ik bedoel: ik heb makkelijk praten, ik hou toch niet van voetbal, maar iemand die er wel van houd.........
Psalm 25:2 (ber.)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mei 2004 21:02

Ik wilde heel voorzichtig eens vragen of het nou echt heel erg is als je op zondag recreatief voetbal speelt (buiten kerktijd).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 mei 2004 21:02

Wat ik ervan vind? Zelf ben ik behoorlijk voetbalgek geweest. Er is niets tegen een potje voetbal en lidmaatschap van voetbalclub hoeft ook niet verkeerd te zijn.
Ik heb wel eens gehoord dat er ook plaatselijke clubs zijn waar niet gevloekt word en ook niet op zondag word gevoetbald, daar zie ik niets verkeerds in.

Maar zelf ben ik voetbal af zo’n beetje want ik werd gek van al dat gevloek, gescheld en getier wat je hoort in de stadions en ook op het veld. Heel veel drugsgebruik (in sommige vakken) ook en een continue walm van wiet om je hoofd. God is ver te zoeken daar.
Daarom vind ik dat je als ‘reformatorisch persoon’ niet thuis hoort op of langs het voetbalveld. Ook een lidmaatschap van zo’n club lijkt me dan niet zo slim.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Voetbal

Berichtdoor Cybercurse » 11 mei 2004 21:19

gilbert schreef:Wat vinden jullie.

Mag je als reformatorisch persoon lid zijn van een voetbalclub? Een voetbalclub die ook aan bijv. zondagvoetbal doet, maar jij doet daar niet aan mee.

Ik vind dit een moeilijk punt Als lid lid bent van een club die aan zondagvoetbal doet stimuleer je dat in feite ook al voetbal je zelf niet op zondag...

graag jullie meningen...

G

Ik ben wel lid van de supportersvereniging van Ajax, ga er vrij regelmatig naar toe, alleen niet op zondag. Natuurlijk heeft het slechte kanten, ik ga er ook best uit m'n dak zeg maar.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 11 mei 2004 21:50

Lid zijn van een voetbal klub moet natuurlijk kunnen. Het is alleen de vraag wat voor voetbalklub. Zit zelf op een voetbal klub met mensen uit onze kerk. Niets mis mee. Alleen maar gezellig, en wij voetballen niet op zondag nee. Maar wat is er mis met een potje voetbal op zondag met een paar buren op een pleintje of zo. Er is niets mis met het voetbal, er is iets mis met alles er omheen. En als je het eromheen goed hebt, waarom dan niet. Ik kan best voetballen zonder te vloeken en zo. Een hele hoop anderen niet, dat is zo. Maar dat keur ik ook niet goed. Maar dan is nog niet het hele voetbal verkeerd.
Daar komt dan wel bij dat ik zelf geen suporter ben van een of andere klub of zo. Ik speel dus veel liever dan dat ik er naar kijk. Ik kan dus ook zelf mijn teem min of meer uitkiezen die het best bij mij past. En in dit geval dus een teem van de kerk.

DoIoRoK

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 21:51

Prima geregeld toch?

Met wat vrienden voetballen of whatever welke (team)sport, dat is gewoon leuk! In serieus clubverband is niet echt iets voor mij, daar ben ik niet fanatiek genoeg voor. Ik speel zegmaar vooral voor de lol en dan kun je niet midden op het veld een keer keihard de bal wegschoppen ofzo.. :mrgreen: Of iemand laf aan de kant duwen.. 8)

En het boeit mij niet zoveel wie er wint, dus niet echt the spirit zegmaar.. :wink:

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 12 mei 2004 07:34

volges mij is lid zijn van een voetbalclub niet fout maar als je club ook op zondag voetbald zou ik er ernstig over nadenken om niet lid te worden

maar ik vind niet dat je op zondag hoe dan ook niet moet gaan voetballen het is de dag van de HEERE die is bedoelt om rustig naar de kerk te gaan en over de boodschap die daar verteld is na te denken dat gaat volgens mij niet onder het voetballen

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 07:57

Optimatus schreef:Ik wilde heel voorzichtig eens vragen of het nou echt heel erg is als je op zondag recreatief voetbal speelt (buiten kerktijd).

Ik denk dat je de zondag moet zien als dag van God. En ik weet niet of je op een voetbalclub of met recreatief voetbal je je echt een beetje afzondert. Dan lijkt het gewoon precies hetzelfde als in de week.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 12 mei 2004 10:30

ik weet het niet of er zoveel mis mee is. Lidmaatschap is zeker niks mis me denk ik. Wij leven in een cultuur dat niks kan en mag op zondag (beetje bot gezegd). Maar er zijn ook christenen uit andere landen (en in NL) die er helemaal geen problemen mee hebben en waar het heel gewoon is. Ik denk dat je het zelf moet kunnen stroken met jezelf en met God. En niet zoveel van anderen aantrekken wat dat betreft. We kunnen allemaal wel zeggen dat we het bij het rechte eind hebben...
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 12 mei 2004 10:33

ok maar moet je ook niet een beetje letten op wat er in jouw cultuur aanwezig is

je kan je er niet zomaar buiten plaatsen
daar krijg je sociale problemen mee in je gemeente denk k

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 12 mei 2004 10:35

egel schreef:ok maar moet je ook niet een beetje letten op wat er in jouw cultuur aanwezig is

je kan je er niet zomaar buiten plaatsen
daar krijg je sociale problemen mee in je gemeente denk k

en waar komen die sociale problemen dan door??? Juist, omdat anderen je hun mening op willen leggen? en de verdraagzaamheid en elkaar in hun waarde dan weer ver te zoeken is en op de 1 of andere manier vak van 1 kant komt.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 10:38

Mag je als reformatorisch christen winkelen in een winkel die ook wel eens op zondag open is?

Mag je pinnen bij een bank die oko op zondag werkt?

Met een bus mee die ook op zondag rijdt?

Mag je bevriend zijn met mensen die op zondag werken?

Wat een vragen.... 1 ding weet ik wel.... als jij geen lid wordt zullen ze in elk geval op zondag blivjen spelen en vloeken als ze een makkelijke bal missen.

Dat je zelf niet op zondag wil voetballen kan ik me heel goed voorstellen. Zet je anderen ook mee aan het denken: Heej zondag voetballen? Nee, ik ga dan naar de kerk.... Maar of jij nou wel of geen lid bent van die club, de rest voetbalt wel op zondag hoor. Door geen lid te worden verander je daar niks aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 10:39

*eens met rosekapje*

Als je dan al problemen krijgt zit er in de gemeente iets veel grondiger mis dan die zondagsinvulling van jou.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 10:59

Dus Calvijn voetbalde ook op zondag???

Terug naar “Archief”