Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 12 mei 2004 08:01

ik vin de pkn niet kunnen want er zijn wezenlijke dingen die echt helemaal fout zijn
het homo huwelijk wordt gelegaliseerd
ok dat werd al gedaan
maar moet je moord ook gaan legaliseren omdat het voor komt?

alles mag eigen lijk als ik het maar uit de bijbel kan bewijzen
zelfs de duivel kan ik gaan aanbidden want de duivel staat in de bijbel genoemd

in de statuten van de pkn staat
wij weren buiten deze kerk wat ons weerspreekt oid
de gereformeerde belijdenissen weerspreken de lutherse op het gebied van avondmaal en nog een paar andere dingen
hoe kan dat?

eenheid in christus wil ik ook maar niet onder elke voorwaarde
zeker niet onder deze

de kerk zou een afspiegeling v de maatschappij moeten wezen
dat vin ik absoluut niet zeker niet deze maatschappij
naar GOD word niet eens geluisterd in deze maatschappij
moeten wij dan een afspiegeling worden van deze maatschappij?
oftewel moeten wij ook maar niet naar God luisteren?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 08:13

Aragorn schreef:
jacobH schreef:Ik lees niet eens je studie. Kan niet anders dan onzin zijn.

Vind je dat nu niet een beetje erg zwak en ongeloofwaardig? Zeg dan niks!

Ik dacht dat het een goede reformatorische gewoonte was om de schriften te onderzoeken, maar daar hecht jij blijkbaar geen waarde aan.. :shock: Welnee joh, gewoon lekker alles afkraken wat niet in je straatje past, das veel makkelijker!! Je zou toch eens moeten nadenken...brrrr... :roll:

Ik heb volgens mij aangeven dat het onmogelijk kan dat op een zonde een zegen rust.

dus wat je nu doet is nogal flauw.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 08:16

Brion schreef:
jacobH schreef: AUB je moet wel met waarheden komen aub. Dit is nu al de tweede keer.

En dit is de 88e keer dat jij met jouw waarheden komt die flauwe kul blijken te zijn. Optimatus kan hier schrijven tot sint-juttemis en al je onzin weerspreken, en Lalage kan je 100 keer uitleggen hoe het zit, maar je blijft maar doorgaan met je one-liners. Zeg gewoon dat je een PKN-hater bent. En dat alleen JIJ de waarheid in pacht hebt. Dan zijn we klaar.
Goed idee?

Brion weer hoor. de ene keer zijn het oneliners en de ander keren zijn het weer lappen tekst.

je weet je argumenten wel te verzinnen.

Ik doe NB mijn bron nog noemen! En dan is he flauwekul????? NOU JAAAAA. Die meneer ter linden heeft het zelf gezegd zowel in zijn boek als in dat TV interview

Ik ben geen PKN hater, ik ben een hater van het vrijzinnig gedachte goed wat helaas ook te vinden is in de PKN.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2004 09:38

JacobH, hoezo oogkleppen?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 09:52

Lalage schreef:JacobH, hoezo oogkleppen?

waarom?

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 12 mei 2004 09:58

heft jakob oog kleppen op omdat hij het niet eens is met de pkn????????

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2004 09:59

jacobH schreef:

waarom?

omdat je die link niet wil lezen! Het was voor mij heel verhelderend om eens de argumenten te lezen van mensen die homo's wel willen zegenen, ook al weet ik nog steeds niet wat ik er nog precies van moet vinden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 11:24

Lalage schreef:
jacobH schreef:

waarom?

omdat je die link niet wil lezen! Het was voor mij heel verhelderend om eens de argumenten te lezen van mensen die homo's wel willen zegenen, ook al weet ik nog steeds niet wat ik er nog precies van moet vinden.

ik heb het gelezen. Wat een pertinente onzin. Echt walgelijk. Duidelijk helemaal niks begrepen en abslouut geen kennis van de bijbel.

Dat je daar over twijfelt zegt meer iets over jouw dan over de mensen die de prakticale beleving van homoseksuelen afwijzen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2004 16:25

Ik krijg stilaan het idee dat ook in deze kwestie geldt: de beste stuurlui staan aan wal. Terwijl wij in onze PKN een (misschien nog haperende) poging doen, Christus' Kerk ook als Organisatie enigszins te herenigen, schopt onze Jacob met verve tegen een Kerk waarvan hij geen lid is noch de ins en outs kent.

Ik kan blijven roepen als brugman, maar ik heb het idee dat ze op de wal van de Gereformeerde Gemeente niet luisteren naar geluiden van elders dan behalve van henzelf. Jammer...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 16:28

jacobH schreef:Brion weer hoor. de ene keer zijn het oneliners en de ander keren zijn het weer lappen tekst.

je weet je argumenten wel te verzinnen.

jacobH schreef:Dat je daar over twijfelt zegt meer iets over jouw dan over de mensen die de prakticale beleving van homoseksuelen afwijzen.

Jacob, ik denk dat het beter is dat je deze discussie laat rusten. Het wordt ietsje te persoonlijk zo...
Laatst gewijzigd door Aragorn op 12 mei 2004 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2004 16:56

Ik vind discussies op het scherpst van de snede geen probleem, maar, zoals Aragorn al aangeeft, mensen moeten elkaar niet persoonlijk aan gaan vallen. Ik vind allerhande denigrerende opmerkingen als vrijzinnige snuiters en zo niet echt uitnodigen tot een interessante discussie.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 18:35

Optimatus schreef:Ik vind discussies op het scherpst van de snede geen probleem, maar, zoals Aragorn al aangeeft, mensen moeten elkaar niet persoonlijk aan gaan vallen. Ik vind allerhande denigrerende opmerkingen als vrijzinnige snuiters en zo niet echt uitnodigen tot een interessante discussie.

Het is niet anders maar ik kan geen er gewoon niet tegen dat mensen die zich vrijzinnig noemen zich ook Christelijk noemen NB de Christus die ze verwerpen als de Christus (=Zaligmaker!)

Ik vind het flauw dat mij wordt verweten niets van de PKN te weten. Ik heb m.i. nog geen enkele onwaarheid hier neer gezet. Verder zit mijn hele fam in de PKN of is bezwaard. Ik heb het de laatste 2-3 jaar intensief gevolgd.

Ik bedoel de opmerkingen niet als denigrerend. Als dat zo wordt opgevat zal ik het proberen anders te omschrijven. Wel vind ik het gedachte goed verwerpelijk. En ik heb aangegeven waarom ik dat vind.

Vooralsnog willen jullie mij niet lezen als ik zeg dat ik kan begrijpen dat er mensen zijn die ondanks hun hang naar de Waarheid toch in de PKN blijven. Als het argument pluraal is zoals andere hier zeggen heb ik daarn geen respect voor. Het gaat mij er alleen maar om wat God vind, en wat een ander daarvan vind, is me eigenlijk om het even.

de benadering vanuit een evangelische traditie of uit een reformatorische of mijn part een baptisten traditie is mij ook om het even. Ik verwerp wel een vrijzinnige benadering. EN die invloeden zijn onmiskenbaar in de PKN te vinden.

Met vr gr

JacobH

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2004 21:10

jacobH schreef:Het is niet anders maar ik kan geen er gewoon niet tegen dat mensen die zich vrijzinnig noemen zich ook Christelijk noemen NB de Christus die ze verwerpen als de Christus (=Zaligmaker!)

Ik vind het flauw dat mij wordt verweten niets van de PKN te weten. Ik heb m.i. nog geen enkele onwaarheid hier neer gezet. Verder zit mijn hele fam in de PKN of is bezwaard. Ik heb het de laatste 2-3 jaar intensief gevolgd.

Dat is jouw goed recht, maar jij hebt net als elk ander mens de vrijheid van godsdienst te respecteren. Ik noem mijzelf vrijzinnig - ik laat een ieder vrij te geloven wat hij of zij wil. Christus is mijn Zaligmaker en wie daar anders over denkt, moet dat zelf weten. Daar ga ik gelukkig niet over.
jacobH schreef:Ik bedoel de opmerkingen niet als denigrerend. Als dat zo wordt opgevat zal ik het proberen anders te omschrijven. Wel vind ik het gedachte goed verwerpelijk. En ik heb aangegeven waarom ik dat vind.

Helder, maar dan nog vind ik termen als vrijzinnige snuiters niet getuigen van respect voor een ander. Je wilt als zogenaamd rechtzinnige gerespecteerd worden omwille van jouw geloof - en van mij krijg je dat respect - maar ik vind het niet meer dan normaal dat je anderen vrij laat in wat zij willen geloven.

jacobH schreef:Vooralsnog willen jullie mij niet lezen als ik zeg dat ik kan begrijpen dat er mensen zijn die ondanks hun hang naar de Waarheid toch in de PKN blijven. Als het argument pluraal is zoals andere hier zeggen heb ik daarn geen respect voor. Het gaat mij er alleen maar om wat God vind, en wat een ander daarvan vind, is me eigenlijk om het even.

Nogmaals, je hebt het maar te respecteren. En met pluralisme is niets mis. De hele maatschappij -sterker nog, de gehele schepping- is pluralistisch. Veelzijdigheid is juist het mooie van de schepping.

Het gaat jou erom wat God vindt? Ik zou een dergelijk standpunt nooit durven in te nemen. Wie ben ik om te zeggen dat ik weet wat God wel of niet vindt?
jacobH schreef:de benadering vanuit een evangelische traditie of uit een reformatorische of mijn part een baptisten traditie is mij ook om het even. Ik verwerp wel een vrijzinnige benadering. EN die invloeden zijn onmiskenbaar in de PKN te vinden.

Jammer dat je de Rooms- en Oud-Katholieke en Oosters-Orthodoxe tradities niet noemt.

Met vrijzinnigheid is niets mis. Het laat namelijk iedereen vrij te geloven wat hij of zij wil (zie eerder in dit bericht). Het legt niemand iets op maar geeft de belijder alle vrijheid een persoonlijke relatie met God te ontwikkelen. Volgens mij is dat juist de kracht van het geloof: een persoonlijke band met de Here God.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 mei 2004 23:16

Optimatus schreef:
jacobH schreef:Het is niet anders maar ik kan geen er gewoon niet tegen dat mensen die zich vrijzinnig noemen zich ook Christelijk noemen NB de Christus die ze verwerpen als de Christus (=Zaligmaker!)

Dat is jouw goed recht, maar jij hebt net als elk ander mens de vrijheid van godsdienst te respecteren. Ik noem mijzelf vrijzinnig - ik laat een ieder vrij te geloven wat hij of zij wil. Christus is mijn Zaligmaker en wie daar anders over denkt, moet dat zelf weten. Daar ga ik gelukkig niet over.
jacobH schreef:Ik bedoel de opmerkingen niet als denigrerend. Als dat zo wordt opgevat zal ik het proberen anders te omschrijven. Wel vind ik het gedachte goed verwerpelijk. En ik heb aangegeven waarom ik dat vind.

Helder, maar dan nog vind ik termen als vrijzinnige snuiters niet getuigen van respect voor een ander. Je wilt als zogenaamd rechtzinnige gerespecteerd worden omwille van jouw geloof - en van mij krijg je dat respect - maar ik vind het niet meer dan normaal dat je anderen vrij laat in wat zij willen geloven.

jacobH schreef:Vooralsnog willen jullie mij niet lezen als ik zeg dat ik kan begrijpen dat er mensen zijn die ondanks hun hang naar de Waarheid toch in de PKN blijven. Als het argument pluraal is zoals andere hier zeggen heb ik daarn geen respect voor. Het gaat mij er alleen maar om wat God vind, en wat een ander daarvan vind, is me eigenlijk om het even.

Nogmaals, je hebt het maar te respecteren. En met pluralisme is niets mis. De hele maatschappij -sterker nog, de gehele schepping- is pluralistisch. Veelzijdigheid is juist het mooie van de schepping.

Het gaat jou erom wat God vindt? Ik zou een dergelijk standpunt nooit durven in te nemen. Wie ben ik om te zeggen dat ik weet wat God wel of niet vindt?
jacobH schreef:de benadering vanuit een evangelische traditie of uit een reformatorische of mijn part een baptisten traditie is mij ook om het even. Ik verwerp wel een vrijzinnige benadering. EN die invloeden zijn onmiskenbaar in de PKN te vinden.

Jammer dat je de Rooms- en Oud-Katholieke en Oosters-Orthodoxe tradities niet noemt.

Met vrijzinnigheid is niets mis. Het laat namelijk iedereen vrij te geloven wat hij of zij wil (zie eerder in dit bericht). Het legt niemand iets op maar geeft de belijder alle vrijheid een persoonlijke relatie met God te ontwikkelen. Volgens mij is dat juist de kracht van het geloof: een persoonlijke band met de Here God.

Jammer dat we zover uit elkaar liggen. Het probleem met de eerste christen gemeente was het volgende.

Ze werden vervolgd omdat ze een meer godendom verwierpen. Het was in die tijd dat mensen hoewel ze de ene afgod aanhingen ook de andere aanbaden. Dat schepte een band in het oude Rome. De Christenen werden zo vervolgd omdat ze dat juist niet deden. En ik zou dat graag willen voortzetten.

Het christelijk geloof is niet pluriform. Er is maar een waarheid. En die staat beschreven in de bijbel. Alles was niet klopt daarmee is onbijbels en dus in Gods ogen verwerpelijk. Het elkaar vrijlaten is iets wat niet in de bijbel terug is te vinden. En als dat wel zo is zou ik daar graag een gefundeerde onderbouwing voor willen zien. Dat wil wel zeggen dat ik in enige mate de traditie geen probleem vind.

De RK staat te ver van me af. Ik kan die leer onmogelijk nog de ware leer vinden. De oud katholieken staan integenstelling wel veel dichter bij mij. Maria speelt een rol bij de zaligheid. Het offer van Christus was daar meer dan genoeg voor. Daar hebben we Maria niet bij nodig. Een mens heeft niet aan het offer mee geholpen.

Het is niet zo moeilijk om te weten wat God vind. Dat staat namelijk allemaal in de bijbel. Geen probleem dus. Behalve dan als het allemaal nie zo aan staat. Dan moet je gaan draaien.

Ik ben blij dat je Christus als Zaligmaker erkent. Ik vind het jammer dat je het niet zo veel kan schelen als andere mensen dat niet vinden. Het lijkt allemaal wel heel vriendelijk maar je laat ze intussen wel de hel in verdwijnen. Daarin heb je en taak. Namelijk je naaste te overtuigen. (Lu 14:23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;) lijkt me verre van vrijblijvend.

overigens als je dit niet had gezegd dan had ik je onder de vrijzinnige geschaard. Je hebt namelijk een belangrijk merkteken. Lekker vrij laten iedereen. Iedereen zijn ding...........

met vr gr

JacobH

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 mei 2004 23:22

jacobH schreef:Ik vind het jammer dat je het niet zo veel kan schelen als andere mensen dat niet vinden. Het lijkt allemaal wel heel vriendelijk maar je laat ze intussen wel de hel in verdwijnen. Daarin heb je en taak. Namelijk je naaste te overtuigen.

Ben je je nu eigenlijk bewust wat je hier schrijft? Je zegt letterlijk tegen iemand dat hij mensen in de hel laat verdwijnen? Als je zoiets zegt, dan is er toch iets mis met je?

En als jouw opvatting is dat je je naaste moet OVERTUIGEN, zie je dan ook waar dat in dit topic toe leidt? Jij bent nu bezig met overtuigen, en mijn weerzin wordt steeds groter! Echt effectief is je overtuigingsdrang dus niet..........Je bereikt het tegendeel. Kan je dat niets schelen?

Terug naar “Archief”