jacobH schreef:Het is niet anders maar ik kan geen er gewoon niet tegen dat mensen die zich vrijzinnig noemen zich ook Christelijk noemen NB de Christus die ze verwerpen als de Christus (=Zaligmaker!)
Ik vind het flauw dat mij wordt verweten niets van de PKN te weten. Ik heb m.i. nog geen enkele onwaarheid hier neer gezet. Verder zit mijn hele fam in de PKN of is bezwaard. Ik heb het de laatste 2-3 jaar intensief gevolgd.
Dat is jouw goed recht, maar jij hebt net als elk ander mens de vrijheid van godsdienst te respecteren. Ik noem mijzelf vrijzinnig - ik laat een ieder vrij te geloven wat hij of zij wil. Christus is mijn Zaligmaker en wie daar anders over denkt, moet dat zelf weten. Daar ga ik gelukkig niet over.
jacobH schreef:Ik bedoel de opmerkingen niet als denigrerend. Als dat zo wordt opgevat zal ik het proberen anders te omschrijven. Wel vind ik het gedachte goed verwerpelijk. En ik heb aangegeven waarom ik dat vind.
Helder, maar dan nog vind ik termen als vrijzinnige snuiters niet getuigen van respect voor een ander. Je wilt als zogenaamd rechtzinnige gerespecteerd worden omwille van jouw geloof - en van mij krijg je dat respect - maar ik vind het niet meer dan normaal dat je anderen vrij laat in wat zij willen geloven.
jacobH schreef:Vooralsnog willen jullie mij niet lezen als ik zeg dat ik kan begrijpen dat er mensen zijn die ondanks hun hang naar de Waarheid toch in de PKN blijven. Als het argument pluraal is zoals andere hier zeggen heb ik daarn geen respect voor. Het gaat mij er alleen maar om wat God vind, en wat een ander daarvan vind, is me eigenlijk om het even.
Nogmaals, je hebt het maar te respecteren. En met pluralisme is niets mis. De hele maatschappij -sterker nog, de gehele schepping- is pluralistisch. Veelzijdigheid is juist het mooie van de schepping.
Het gaat jou erom wat God vindt? Ik zou een dergelijk standpunt nooit durven in te nemen. Wie ben ik om te zeggen dat ik weet wat God wel of niet vindt?
jacobH schreef:de benadering vanuit een evangelische traditie of uit een reformatorische of mijn part een baptisten traditie is mij ook om het even. Ik verwerp wel een vrijzinnige benadering. EN die invloeden zijn onmiskenbaar in de PKN te vinden.
Jammer dat je de Rooms- en Oud-Katholieke en Oosters-Orthodoxe tradities niet noemt.
Met vrijzinnigheid is niets mis. Het laat namelijk iedereen vrij te geloven wat hij of zij wil (zie eerder in dit bericht). Het legt niemand iets op maar geeft de belijder alle vrijheid een persoonlijke relatie met God te ontwikkelen. Volgens mij is dat juist de kracht van het geloof: een persoonlijke band met de Here God.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.