Avondmaal in de gereformeerd vrijgemaakte kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 04 dec 2002 21:16

RieBo schreef:Het komt weinig voor. Wel is het in de GerGem mogelijk om als dooplid deel te nemen aan het HA. Voorwaarde is wel, dat het dooplid, het aankomende catechisatiejaar zich aanmeld voor de belijdeniscatechisatie. Zodoende wordt er toch een ordelijke weg bewandeld

Ik vind het wel vreemd. Alleen door het aanmelden voor belijdeniscatechisatie zou je al wel mee kunnen doen aan het avondmaal. Op het moment dat ik me aanmelde voor belijdeniscath. wist ik nog helemaal niet zeker of ik wel belijdenis zou afleggen dat jaar. Dat is pas in de loop van dat seizoen gekomen. Ik kan me dus wel voorstellen dat iemand op grond van een gesprek aangeeft zich helemaal te kunnen vinden in de belijdenisgeschriften. En dat die aangeeft dat Jezus Christus voor zijn zonden heeft geleden en is gestorven. Maar alleen maar door het aanmelden voor belijdeniscath. vind ik wel heel snel. Bij wijze van spreken kan de eerste de beste voorbijganger die het avondmaal ook wel wat lijkt dat ook wel zeggen, wel aangenomen dat die dooplid is ergens.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2002 21:31

BJ: Bij wijze van spreken kan de eerste de beste voorbijganger die het avondmaal ook wel wat lijkt dat ook wel zeggen, wel aangenomen dat die dooplid is ergens

En wat dan nog?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 04 dec 2002 21:46

Opzich is daar niets op tegen natuurlijk. Maar zoals ik het bovengaande interpreteer is het zo dat dat alleen kan als die persoon werkelijk belijdenis gaat doen. Dat er bijna geen twijfel over is. Dat moet toch wel ergens op gebasseerd zijn?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3143
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 dec 2002 21:48

Bij wijze van spreken kan de eerste de beste voorbijganger die het avondmaal ook wel wat lijkt dat ook wel zeggen, wel aangenomen dat die dooplid is ergens.


voor het avondmaal wordt censura morum gehouden. en ik dacht daar je daar moest komen voordag je aan mag gaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 04 dec 2002 21:53

Dan wordt het inderdaad een duidelijk verhaal. Er wordt dus wel degelijk onderzoek gedaan. En niet alleen omdat iemand zegt belijdenis te gaan doen. En dat al vast maar even heeft meegedeeld aan iemand van de kerkenraad.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 dec 2002 23:04

Als ik dit allemaal zo lees dan is het dus quasi onmogelijk voor mij om deel te nemen aan het avondmaal in één van jullie kerken??? Ik heb immers met geen enkel belijdenisgechrift dat jullie gebruiken ingestemd. Meer nog, ik heb openbare belijdenis gedaan aan de hand van een licht gewijzigde vorm van de Remonstrantse geloofsbelijdenis van 1940...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23656
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2002 18:23

ik vind dat we niet moeten kijken naar het feit of iemand lid is van een bepaalde kerk maar of hij/zij lid is van de Ware Kerk. Dat is niet met een pasje te controleren, dat weet ik, maar je moet ze daarom niet weigeren.

Gebruikersavatar
Renee
Mineur
Mineur
Berichten: 173
Lid geworden op: 02 dec 2002 23:32
Locatie: twente
Contacteer:

avondmaal in de gereformeerd vrijgemaakte kerk

Berichtdoor Renee » 07 dec 2002 00:31

een onderwerp in beweging......zij het langzaam! Helaas........
Mijn mening hierover (als rechtgeaard vrijgemaakte) is dat iedereen die kan instemmen met wat er staat in het avondmaalsformulier, dus dat van harte gelooft en dat belijdt, gewoon aan zou mogen gaan.
Controleren is bijv. in een grote kerk niet meer te doen, maar t is toch ook ieders eigen verantwoordelijkheid? Ik denk dat er ook mensen zijn die wel trouw aangaan, maar die t eigenlijk niks meer zegt, het hoort er bij........en dat vind ik persoonlijk veel erger. Maar wie kan een ander in zn hart kijken? Gelukkig is er Eén die dat kan.
Ik vind t in ieder geval heel jammer dat t allemaal zo volgens regeltjes moet gaan en dat daardoor soms ook te veel de nadruk komt te liggen op het uiterlijke van het avondmaal vieren, terwijl het een zaak van je HART is. Ik hoop voor Michiel en Lalage dat t zo in beweging is dat zij t nog mogen meemaken om samen in de vrijgemaakte kerk avondmaal te kunnen en mogen vieren. Tot gedachtenis aan Jezus' dood voor ons en tot versterking van ons geloof!

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 09 dec 2002 09:07

BJ schreef:Ik vind het wel vreemd. Alleen door het aanmelden voor belijdeniscatechisatie zou je al wel mee kunnen doen aan het avondmaal. Op het moment dat ik me aanmelde voor belijdeniscath. wist ik nog helemaal niet zeker of ik wel belijdenis zou afleggen dat jaar. Dat is pas in de loop van dat seizoen gekomen. Ik kan me dus wel voorstellen dat iemand op grond van een gesprek aangeeft zich helemaal te kunnen vinden in de belijdenisgeschriften. En dat die aangeeft dat Jezus Christus voor zijn zonden heeft geleden en is gestorven. Maar alleen maar door het aanmelden voor belijdeniscath. vind ik wel heel snel. Bij wijze van spreken kan de eerste de beste voorbijganger die het avondmaal ook wel wat lijkt dat ook wel zeggen, wel aangenomen dat die dooplid is ergens.


Op het moment dat jij als dooplid aan het HA wil gaan, dan is er meer aan de hand dan "simpel" belijdenis doen. Want waarom doe je belijdenis? (hoef hier geen antwoord op, kan beter in een ander topic). Als jij wil belijden dan Christus voor jou zonden is gestorven, wat je in principe ook al doet bij het aangaan van het HA, dan is de vraag er niet meer of je wel zeker weet dat je belijdenis wilt doen. Dan is dat een verlangen om een kerkelijk recht, (een Goddelijk recht heb je dan al) om aan te mogen gaan aan het HA.

Personen die niet bij de kerkelijke gemeente behoren, moeten het van te voren aan vragen bij de kerkenraad zodat die kunnen informeren bij de kerkenraad van de kerk waar die persoon toe behoord of deze niet in openbare zonden leeft (of onder de tucht staat) en zodoende dus niet aan het HA mag aangaan.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 09 dec 2002 09:12

johannes1 schreef:
Bij wijze van spreken kan de eerste de beste voorbijganger die het avondmaal ook wel wat lijkt dat ook wel zeggen, wel aangenomen dat die dooplid is ergens.


voor het avondmaal wordt censura morum gehouden. en ik dacht daar je daar moest komen voordag je aan mag gaan.


Censura Morum wordt alleen als kerkenraad onder elkaar gehouden, zij vragen dan aan elkaar of er iemand is die met een ander kerkenraadslid of gemeente(doop)lid in onvrede (ruzie o.i.d.) leeft. censura morum is dus voornamelijk voor de kerkenraad bedoeld. Verder kunnen personen die niet tot de kerkelijke gemeente behoren zich dan aanmelden om deel te nemen aan het HA.
========================================



Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.



========================================

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2003 10:39

ik snap bijv ook niet, dat ik in de kerk van mijn vriend (de vrijgemaakte, ik ben zelf ook vrijgemaakt) niet zomaar aan het avondmaal kan gaan. ik ben daar een tijdje gastlid geweest, ben het nu niet meer, maar toen ik gastlid was mocht ik daar dus wel zo aan het avondmaal... ze weten nu toch ook dat ik lid ben van de vrijgemaakte kerk, dan zou ik daar toch ook zo aan het avondmaal mogen... of moet ik nou steeds weer een briefje vragen aan de wijkouderling???

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 02 mei 2003 10:50

Dat is inderdaad heel moeilijk. Je zou je het nog kunnen voorstellen dat als je geen lid bent van een Vrijgemaakte kerk dat je dan niet direct aan het avondmaal zou kunnen gaan. Al vind ik dat ook al moeilijk. Maar dat leden onderling niet in een andere kerk het avondmaal kunnen vieren lijkt me niet goed.

Maar als het de regels zijn, dan zit er waarschijnlijk niets anders op om toch weer een briefje te gaan vragen. Maar jij en je vriend zijn in ieder geval nog beide Vrijgemaakt. Stel dat een van jullie dat niet was. Dan werd het onmogelijk volgens mij om nog samen het avondmaal te vieren.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2003 10:51

ja dan wordt het moeilijk jah...kijk ik kan me nog enigszins voorstellen dat je een gesprek moet hebben met de kerkenraad ofzo als je niet vrijgemaakt bent, maar onderling... moet dat toch kunnen!!!

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 02 mei 2003 10:53

ik vind het eigenlijk wel vrij normaal dat je in een andere kerk niet aan het avondmaal mag, je bent daar tenslotte geen lid!! Je kan toch wel van te voren naar de kerkeraad gaan om het te vragen en dan laten ze je toch wel toe?

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 02 mei 2003 10:59

Ja even voor de dienst met de kerkenraad spreken. Dat is wel goed. Maar dat is in de Vrijgemaakte kerk niet mogelijk. Als ik CGK-er in de GKV mee wil doen aan het avondmaal kan dat niet. Als een GKV-er bij mij in de kerk wil mee doen, dan moet die voor de dienst even bij de kerkenraad langs. En er wordt dan in de dienst verteld dat die persoon mee doet aan de viering.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot], Google Adsense [Bot] en 82 gasten