Kan jij God bewijzen aan iemand anders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2004 15:33

Yael schreef:Ik denk niet dat hoe overtuigt je ook ben van je eigen gelijk dat je niet een ongelovige zal kunnen overtuigen van het bestaan van God.
Of die stoel er nu staat of niet. Ik ben er zelf van overtuigd dat alleen de Heilige Geest kan overtuigen, en dat wij mensen wel mogen getuigen, maar dat de Heilige Geest overtuigd.

Als je een Christen bent, ben jij en de Heilige Geest 1. Toen God in jou en mijn nieuw Leven ging werken, heeft God de wil verandert. De Heilige Geest is in ons komen wonen. Door deze Geest kunnen wij getuigen, en wijzen op God die bestaat. Omdat de Heilige Geest het geloof (zeker weten) werkt.

De mensen die dit horen: "God bestaat, je moet je ogen open doen" kunnen dat niet zonder de Heilige Geest en zonder geloof (vertrouwen) zien. Maar daar hoeft de persoon zelf niks aan te doen, het is namelijk een werk van de Heilige Geest in jou, waar jij niks aan toe hoeft te voegen. Wel moet je je open stellen, en je ogen open doen om God te zien.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 mei 2004 15:37

Ondanks dit voel ik duidelijk mijn onmacht als ik tegenover Joodse mensen getuig dat Jezus de Messias is en tegenover Moslims dat Jezus de Enige Weg terug is tot de Vader. Mijn hoop is op de Heilige Geest dat Hij hun ogen open, dat geeft rust want ik hoef ze niet te overtuigen, dat doet de Heilige Geest. Ik mag wel getuigen, Jezus zei: gij zult Mijn getuigen zijn. En ik ben ook blij dat ik ze niet kan overtuigen want dan zou ik naast mn schoenen gaan lopen.(hoogmoedig worden)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2004 15:47

Nee, dat kun je niet. Een moslim die er 100% van overtuigt is dat zijn Allah bestaat kan jou dat toch ook niet bewijzen?

als dat zo is dan is God een stukje psygologie. Maar dat is God niet, God is een levende God, een voelbare God. Een God die je ervaart. Een God die leeft, een God die regeert. moslims kunnen God niet voelen. Ze kunnen allah wel voelen, maar allah is de duivel (in een mooie vorm)
Zij kunnen mij overtuigen dat allah bestaat, als Allah ook echt bestaat. Maar God zegt dat Hij de enige God is. En de rest is de duivel (in wat voor vorm dan ook)

ff heel kort:
Als ik iemand wijs op God, en ik zeg dat Hij zijn ogen er voor open moet doen. En hij ziet God. Dan heb ik God toch bewezen aan die persoon?

Nee, dan heb je God aangewezen.

Oke dan kan je God aanwijzen. Maar dan kan ik een stoel ook niet bewijzen. alleen aanwijzen. Want de stoel moet zichzelf ook bewijzen aan een ander. (ik geef wel toe dat het bewijzen van God heel wat moeilijk is, dan het bewijzen van een stoel (ook al is het niet moeilijk)).

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2004 15:51

Yael schreef:Ondanks dit voel ik duidelijk mijn onmacht als ik tegenover Joodse mensen getuig dat Jezus de Messias is en tegenover Moslims dat Jezus de Enige Weg terug is tot de Vader. Mijn hoop is op de Heilige Geest dat Hij hun ogen open, dat geeft rust want ik hoef ze niet te overtuigen, dat doet de Heilige Geest. Ik mag wel getuigen, Jezus zei: gij zult Mijn getuigen zijn. En ik ben ook blij dat ik ze niet kan overtuigen want dan zou ik naast mn schoenen gaan lopen.(hoogmoedig worden)

oke, de Heilige Geest moet overtuigen. Maar de Heilige Geest woont toch in jou. Jij bent toch verandert, jij bent niet meer de persoon die je was. Je wil (je bent zelf verandert), Jezus leeft in jou, en Jij leeft in Jezus. Dus jou oude ik kan God niet bewijzen. Maar je nieuwe ik toch wel?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 mei 2004 16:06

[oke, de Heilige Geest moet overtuigen. Maar de Heilige Geest woont toch in jou. Jij bent toch verandert, jij bent niet meer de persoon die je was. Je wil (je bent zelf verandert), Jezus leeft in jou, en Jij leeft in Jezus. Dus jou oude ik kan God niet bewijzen. Maar je nieuwe ik toch wel?[/quote]

In je levenswijze bedoel je? Ik ken een predikant die zo liefdevol is dat je in hem het beeld van Christus kan zien, dat overtuigd mij van het bestaan van God. En getuigenissen kunnen je ook diep raken, maar toch blijft het in alles afhankelijk van de Heilige Geest. (Die overtuigt.)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2004 16:28

Yael schreef:
ikniet schreef:oke, de Heilige Geest moet overtuigen. Maar de Heilige Geest woont toch in jou. Jij bent toch verandert, jij bent niet meer de persoon die je was. Je wil (je bent zelf verandert), Jezus leeft in jou, en Jij leeft in Jezus. Dus jou oude ik kan God niet bewijzen. Maar je nieuwe ik toch wel?

In je levenswijze bedoel je? Ik ken een predikant die zo liefdevol is dat je in hem het beeld van Christus kan zien, dat overtuigd mij van het bestaan van God. En getuigenissen kunnen je ook diep raken, maar toch blijft het in alles afhankelijk van de Heilige Geest. (Die overtuigt.)

Tuurlijk blijft ik afhankelijk van God. God moet zichzelf laten zien. En hij moet mensen overtuigen. Maar dat is bij een stoel het zelfde. Ik blijf volkomen afhangkelijk van de stoel want die moet overtuigen van zijn bestaan.

Ik ben het er wel mee eens dat het werk en de overtuiging dien in de persoon moet komen gewerkt moet worden door de Heilige Geest. En dat ik dat niet in aan kan praten (want dan zal het niet in zijn hart komen).
Maar God wil dat het geloof dat nodig is altijd geven. Wat voor middelen die ook nodig zijn om God te kunnen zien. Alles is te verkrijgen bij God.

Volgens mij bedoelen we wel hetzelfde. Alleen is het verschil: wat bedoelen we met: bewijzen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 mei 2004 16:51

helaas niet ...
Engaged @ 07-01-2005

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 mei 2004 16:54

M@rije schreef:helaas niet ...

vertel :wink:

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 04 mei 2004 17:19

Jah,
dat kan ik. Altans niet zoals jullie het denken maar vanaf de andere kant.
Via de oculte kant kan je de duivel bewijzen. Via het "glaasje" draaien kan je laten zien wie de Duivel is. Kun je je vragen stellen. Ook of God bestaat. Of God de enige is. De waarachtige. Vraag aan bekende die zich hier mee ophouden om die vragen te stellen. Of het is ineens over of het komt eruit. De Duivel kan dat niet verbloemen. Geloof je mischien nie maar is wel zo.

Mzzl,
Petrus
Niet jezelf presenteren, maar Jezus reflecteren!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 mei 2004 19:32

Op www.islaammail.com kregen de christenen deze vraag:
bewijs zonder de Bijbel dat Jezus voor je zonden is gestorven.
(hier kwam het op neer.)

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mei 2004 20:22

Yael schreef:Op www.islaammail.com kregen de christenen deze vraag:
bewijs zonder de Bijbel dat Jezus voor je zonden is gestorven.
(hier kwam het op neer.)

Met bijbel kan t ook niet

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 mei 2004 20:34

Vin schreef:Met bijbel kan t ook niet

Dat klopt heb ik ook gezegt :wink: (dat de Heilige Geest met jouw geest getuigt dat je een kind van God bent)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2004 22:05

hijwel schreef:
Nee, dat kun je niet. Een moslim die er 100% van overtuigt is dat zijn Allah bestaat kan jou dat toch ook niet bewijzen?

als dat zo is dan is God een stukje psygologie. Maar dat is God niet, God is een levende God, een voelbare God. Een God die je ervaart. Een God die leeft, een God die regeert. moslims kunnen God niet voelen. Ze kunnen allah wel voelen, maar allah is de duivel (in een mooie vorm)
Zij kunnen mij overtuigen dat allah bestaat, als Allah ook echt bestaat. Maar God zegt dat Hij de enige God is. En de rest is de duivel (in wat voor vorm dan ook)

Besef je wel dat je nu heel erg subjectief praat. Dit zijn jouw ervaringen met God, maar een ander heeft die helemaal niet. En denk je nu echt dat die moslim als jij zegt: "Allah is de duivel" denkt: goh, idd, nu je het zegt...

Nee, dan ben je een ketter en heiligschenner voor hem. Net zo goed als hij dat voor jou is als hij je verteld dat Jezus niet de Zoon van God is en jouw gevoel daarbij ingegeven wordt door de duivel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2004 23:15

Aragorn schreef:Besef je wel dat je nu heel erg subjectief praat. Dit zijn jouw ervaringen met God, maar een ander heeft die helemaal niet. En denk je nu echt dat die moslim als jij zegt: "Allah is de duivel" denkt: goh, idd, nu je het zegt...

Nee, dan ben je een ketter en heiligschenner voor hem. Net zo goed als hij dat voor jou is als hij je verteld dat Jezus niet de Zoon van God is en jouw gevoel daarbij ingegeven wordt door de duivel.

Dat een ander deze God niet ervaren heeft. Wil nog niet zeggen dat mijn God niet bestaat, en zich aan iedereen wil laten zien. God is de enige God (anders kan ik in Hem niet geloven).

mijn God is realiteit, mijn God bestaat en laat zich vinden.

Ik denk niet dat de moslim dat zegt. Hij moet eerst door God zelf overtuigt worden dat God de enige God is. En dat God niet allah is. Ik kan wel wijzen op God en hoe hij die God kan zien.

Terug naar “Archief”