Peter L schreef:Aragorn schreef:Volgens mij was dat mijn opmerking ipv die van @mic, dus ik reageer er ook maar op..
Sorry, ik heb nogal eens ruzie met die geneste kwootjes...
Aragorn schreef:Stel, ik ben een echte waarzegger en kan in de toekomst kijken. Dan weet ik van tevoren wat er gaat gebeuren.
Prijs je gelukkig, dat je dat niet bent!

Maar serieus, ik geloof niet dat een waarzegger in de toekomst kijkt, maar door occulte contacten dingen zegt, die demonen proberen waar te maken. Waarzeggerij is dus eigenlijk aan de duivel vragen, wat hij met je an plan is. Maar dat terzijde.
Of die waaarzegger nu wel of niet bestaat is niet belangrijk. Het gaat om de theoretische mogelijkheid, slechts bedoeld om als voorbeeld te dienen.
Tja, je kunt iets alleen op voorhand weten, als het vastligt, anders is het alleen maar een vermoeden. Als iets dus niet van te voren vast ligt, maar het kan toch geweten worden, lijkt me dat een logische tegenspraak. Wat jij zegt is gewoon de verklaring die meestal door theologen wordt gegeven. Maar de logica is zoek.
Hm, wist niet dat theologen die verklaring ook gaven, maar kan het me wel voorstellen, want het is gewoon de beste!
Ja, je kunt iets pas weten als het vastligt. Maar in zekere zin ligt alles ook vast, zoals ik aan het begin van mijn eerste post hierover gesteld heb.
En God kan geen dingen van tevoren zien. Want voor Hem is er geen toekomst en geen verleden (aangenomen dat Hij in de eeuwigheid zit natuurlijk). Morgen is even actueel als gisteren. Hij ziet. Hij ziet morgen. En Hij ziet gisteren. En Hij voorziet morgen evenmin als dat Hij terugblikt op gisteren. Tis allemaal even actueel. Daarom ligt (voor God) alles in principe vast, zoals gisteren voor ons ook vastligt.
Dat niet zo zeer, maar de ob is volgens Aristoteles de ultieme oorzaak van alles. Na import van dit concept in de chr. theologie heeft men God als "onbewogen beweger" gezien: degene die alles in beweging zet, zonder zelf in beweging gezet te worden. Van daaruit is de volgende stap, dat Hij alles bepaalt en dus alles op voorhand weet.
Ik zie God niet als onbewogen beweger, maar denk wel dat Hij alles op voorhand weet. Maar het niet van tevoren bepaalt. (ja, weer dat subtiele onderscheid)
Als Hij al van te voren wist, hoe Adam de dieren noemen zou, dan hoefde Hij niet meer af te wachten. Ik kan deze tekst niet begrijpen vanuit de leer van absolute voorwetenschap.
Hij wist het wel, maar bepaalde het niet. (begin een beetje in herhaling te vallen geloof ik..

)
Dus uiteindelijk is mijn vraag: waarom moeten we per sé geloven, dat God alles op voorhand weet???
Omdat Hij eeuwig is.
Maar je hoeft het niet perse te geloven hoor..