Gods almacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Gods almacht

Berichtdoor TheKeimpe » 19 sep 2002 11:44

Hoewel ik persoonlijk geloof dat God de Almachtige is, heb ik nog steeds geen antwoord op de volgende vraag (die ik ooit gesteld kreeg):

Als God almachtig is, kan Hij dan een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Wie weet er wel een antwoord?

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 19 sep 2002 11:51

Dit is dus menselijk gepraat over een almachtige God!
Weinig zin om hier een serieuse reactie op te geven!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Gebruikersavatar
Arthur
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:28

Berichtdoor Arthur » 19 sep 2002 11:56

Logisch gezien klopt die vraag volstrekt niet.
het gaat er om of God dus een situatie kan creeren waarin de grens van zijn Macht wordt aangetoond. dat is onmogelijk

Bovendien het gaat in het tweede deel van de vraag om een ontkennende stelling. Het zijn dus geen twee vaardigheden van God die elkaar uitsluiten, wat de stelling zeker moeilijker zou maken, maar het gaat om een vaardigheid tegenover een niet vaardigheid. Toch wordt de vraag gepresenteerd als zouden er twee vaardigehden van God in besloten liggen. raar.

Kortom het kan niet. Gods macht is grenzeloos en hij zal dus nooit iets niet kunnen en dus kan hij Zijn Godheid niet tekortdoen door de grenzen van Zijn macht te ervaren.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 19 sep 2002 12:00

het is een circel die altijd blijft rondgaan.
tenminste zo zie ik sommige dingen wel, als ik mensen dit soort vragen hoor/zie stellen.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 19 sep 2002 12:21

Waarom denken wij hier over na? Geloven we (toch) niet dat God almachtig is? Ik ben het wel een beetje met sterretje en korsiaan eens..

tweetie

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 19 sep 2002 12:24

tweetiewee,

voor mij persoonlijk is het geen vraag, maar mijn vraag was om een reactie op deze vraag. Zodat ik daar van kan leren hoe je het naar anderen toe uit moet leggen.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 19 sep 2002 12:26

Met dit soort vragen kun je bezig blijven natuurlijk...Misschien moet diegene deze zelfde vraag eens aan een van de dominee's stellen, waarschijnlijk kan die wel een passend antwoord geven!

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 19 sep 2002 12:27

Je merkt zelf ook dat als je inhoudelijk op de vraag wil ingaan, je in een cirkel terecht komt, dat is dus geen optie.
Ik zou zeggen dat hett een heel menselijke manier van denken is. En wij kunnen God niet beredeneren, gelukkig niet. Wij kunnen dus ook niet op zo'n manier over Zijn almacht nadenken.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 19 sep 2002 13:12

Ik denk dat wij de almacht van God vaak verkeerd uitleggen. Almacht wil niet zeggen dat God willekeurig alles maar kan.
God kan bijv. niet liefdeloos zijn of onrechtvaardig of onbarmhartig, dat alles is in strijd met z'n wezen, de JWHW.
Het is niet mijn illusie om jullie de Heilige God uit te leggen, dat kan ik niet, maar misschien kunnen jullie hier iets mee?

Trouwens, dat voorbeeld van dat borduurwerk komt voor zover ik weet bij Corrie ten Boom vandaan. Ere wie ere toekomt :wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 19 sep 2002 15:00

Dus Cathy en anderen, eigenlijk kan ik concluderen dat de eerder gestelde vraag voortkomt uit een verkeerd besef van almacht. En dat we dat die ander dus duidelijk zullen moeten maken. Maar hoe?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 24 sep 2002 13:50

Nog een poging: Alles wat God schiep was goed tot zeer goed. Zie Genesis 1. Zou je dat etiket ook op zo'n steen kunnen plakken?
Is God, met eerbied, in staat om on-zin te creeren?

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 24 sep 2002 14:50

Mijn reactie op de vraag: een dwaas kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen antwoorden (daar bedoel ik jou uiteraard niet mee, Keimpe).

Deze vraag is niet relevant.
Bedoeld om gelovige mensen mee in verlegenheid te brengen. Wat uit het oogpunt van fatsoen uitermate twijfelachtig is. Daarnaast, een mogelijk antwoord is voor niemand van enig nut.

volgens mij is deze vraag ook al gesteld in de vragenhoek van Refoweb.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Gods Almacht

Berichtdoor Elsa » 24 sep 2002 21:01

The Keimpe, als iemand je een dergelijke vraag stelt is het m.i. minder belangrijk hier een antwoord op te weten alswel WAAROM die vraag gesteld wordt. Wat de reden dat iemand dergelijke 'strikvragen' stelt?
Heeft zo iemand echt behoefte aan een antwoord? Of misschien meer behoefte aan reactie?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 30 sep 2002 09:33

tweetietwee schreef:Waarom denken wij hier over na? Geloven we (toch) niet dat God almachtig is? Ik ben het wel een beetje met sterretje en korsiaan eens..

tweetie


Precies, als je zulke dingen gaat bedenken, is er nog iets wat God niet kan: zonde doen! :|

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 12:41

Ik ga niet op de 1e vraag in......toch zit ik er wel eens over na te denken, dat God Almachtig is. Zonder God kunnen we niet eens 1 seconden op aarde rondlopen en zo nog veel meer dingen.
Als we dit nu weten waarom vergeten we dan God soms, of vergeten is misschien niet het goeie woord, maar leven we soms maar lekker door!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten