Curatorium, tijd voor verandering?????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 apr 2004 18:31

nou, dominee's studeren ook nog als ze al dominee zijn, het komt vaker voor dat ze pas later een ander 'licht' zien als voorheen.
dat zou een reden kunnen zijn van koersverandering denk ik
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 apr 2004 18:34

columbus schreef:nou, dominee's studeren ook nog als ze al dominee zijn, het komt vaker voor dat ze pas later een ander 'licht' zien als voorheen.

Daar hoef je niet heel een gemeente in mee te trekken.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 apr 2004 18:36

Yael schreef:
columbus schreef:nou, dominee's studeren ook nog als ze al dominee zijn, het komt vaker voor dat ze pas later een ander 'licht' zien als voorheen.

Daar hoef je niet heel een gemeente in mee te trekken.

reageerde eigenlijk op Aragorn's post, maar je was me voor met je posting :)

voor ds Hakvoort is het ook niet makkelijk geweest, wat moest hij anders? tegen zijn persoonlijke overtuiging in preken?
al blijft het een hele vervelende zaak,die scheuring, dat geloof ik wel
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 apr 2004 18:41

[reageerde eigenlijk op Aragorn's post, maar je was me voor met je posting :)

voor ds Hakvoort is het ook niet makkelijk geweest, wat moest hij anders? tegen zijn persoonlijke overtuiging in preken?
al blijft het een hele vervelende zaak,die scheuring, dat geloof ik wel[/quote]

Hij had gewoon weg moeten gaan. En niet zo ver moeten laten komen dat heel de wereld de indruk kreeg dat ie weg moest om de twee en drie verbondenleer, want dat was helemaal niet zo. Er zijn dingen gebeurt in de gemeente die echt niet door de beugel kunnen hoor! Maar dat weet die zekere persoon zelf wel. Maar niemand heeft toch het recht een hele gemeente stuk te maken? De gevolgen dreunen nog na. :( :cry:
Laatst gewijzigd door Yael op 20 apr 2004 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 18:59

Ja, als ze er eenmaal zitten. Maar ik dacht dat SDG het over een CGK-predikant had die overgegaan is naar de GG. Dan moet hij toch eerst weer ff lans het curatorium neem ik aan?

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 20 apr 2004 19:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bepaalde reacties in deze topic neiet helemaal begrijp: zij zijn helaas erg kerkistisch getint en getuigen helaas van weinig bewogenheid met de huidige situatie in de kerken, welke naam deze dan ook mogen dragen.

Is het goed om de integriteit van toelatingscommissies in twijfel te trekken? (Dit betekent overigens niet dat ik geen bedenkingen heb bij de huidige situatie mbt het curatorium in de Ger. Gem!)

Is het juist om vervolgens een karikatuur neer te zetten van toelatingscommissies of personen die hier schijnbaar een grote rol in spelen?
Ik vind het jammer dat er in dit verband zo veelvuldig gebruik gemaakt wordt van namen van predikanten die schijnbaar een invloedrijke rol hebben binnen curatoria. Predikant A wordt zo tegenover predikant B uitgetekend waarbij predikant C misschien wel de grootste vijand van predikant A en B is en door hen beticht wordt als ketter. Ik overdrijf nu enigszins (ik zet ook een karikatuur neer.. :lol: ) maar bovenstaande is helaas niet onbekend in deze discussie.

Ik wil nu helemaal geen discussie oproepen over de plaats van de karikatuur op refoweb of iets in die zin.

Ik vraag me alleen af of onze houding in dit topic wel getuigt van Christen-zijn. We hebben helaas onze bedenkingen bij de gang van zaken tav het curatorium maar moeten die ons niet veelmeer brengen bij onze Hemelse Vader en, nogmaals, gelovig al onze verwachtingen stellen op Hem? Onze kerken hebben gebed nodig, volhardend gebed. Daar zijn zij volgens mij meer mee gebaat dan kritiek waaruit veelmeer afkeer blijkt dan liefde...

Op het gebed gaan er dingen veranderen, ook tav van het curatorium. God werkt in onze kerken, daar ben ik zeker van. Maar laten we het gebed niet verzaken maar bidden om een doorbraak van het Evangelie in onze kerken, een opwekking!

Of geloof je niet dat dat nog kan in Nederland...?
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 apr 2004 20:01

TR86 schreef:Of geloof je niet dat dat nog kan in Nederland...?

geloof je dat dit nu al gebeurt?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 20 apr 2004 20:03

hijwel schreef:

Laat iedereen vanaf nu hard gaan bidden voor het curatorium!!!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 21:28

TR86, je hebt gelijk..! Het is soms (voor mij) moeilijk om serieus te blijven bij bepaalde discussies, maar je moet natuurlijk wel eerlijk blijven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 apr 2004 21:31

Christa schreef:
hijwel schreef:

Laat iedereen vanaf nu hard gaan bidden voor het curatorium!!!!

jep!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 apr 2004 13:39

Aragorn schreef:
Wat is een roeping precies? En wat als je wel bekeerd bent, goed kunt (s)preken, een onberispelijk leven leidt en geen roeping hebt?

Goeie vragen Aragorn.

Om met de laatste te beginnen, dat is dus inderdaad mogelijk, niet ieder kind van God hoef inmmers predikant te worden? Daarbij is het niet ondenkbaar dat ook kinderen van God op onzuivere gronden menen geroepen te zijn. (Een niet volledig dekkend voorbeeld, maar ik moet er even aan denken: David wilde iets goeds doen, de tempel bouwen, zelfs de profeet was het er mee eens, maar toch mocht hij het niet)

Maar wat roeping precies is, die vraag is nog niet helemaal beantwoord denk ik. Misschien stof voor een nieuw topic?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 apr 2004 13:44

Aragorn schreef:TR86, je hebt gelijk..! Het is soms (voor mij) moeilijk om serieus te blijven bij bepaalde discussies, maar je moet natuurlijk wel eerlijk blijven.

Bidden voor curatorium is altijd goed. Maar dan moet er ook naar de Heilige Geest geluisterd worden! Met andere woorden: je intentie, je antenne moet goed staan!!

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 21 apr 2004 14:24

Op het gebed gaan er dingen veranderen, ook tav van het curatorium. God werkt in onze kerken, daar ben ik zeker van. Maar laten we het gebed niet verzaken maar bidden om een doorbraak van het Evangelie in onze kerken, een opwekking!

Geloof je dat dit nu al gebeurd?

Ja, ik als ik bijv. kijk naar de toenemende betrokkenheid van jongeren bij het Evangelie van Jezus Christus binnen -laten we het noemen- de kerken van de ger. gez., dan is er zeker iets aan de gang.

Een echte doorbraak is het echter (nog) niet. Hoewel wij hier zelf een grote rol in spelen moet er voor alles gebeden worden om de leiding van de Heilige Geest.

Maar, terug naar het onderwerp. Misschien is het zinvol een nieuw topic te openen over opwekking in Nederland..?[/quote]
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 apr 2004 14:50

TR86 schreef:

Ja, ik als ik bijv. kijk naar de toenemende betrokkenheid van jongeren bij het Evangelie van Jezus Christus binnen -laten we het noemen- de kerken van de ger. gez., dan is er zeker iets aan de gang.

Een echte doorbraak is het echter (nog) niet. Hoewel wij hier zelf een grote rol in spelen moet er voor alles gebeden worden om de leiding van de Heilige Geest.

Maar, terug naar het onderwerp. Misschien is het zinvol een nieuw topic te openen over opwekking in Nederland..?

Mooi om dit te horen,
God werkt ook in de ger. gem bij ons!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 apr 2004 15:04

TR86 schreef:

Maar, terug naar het onderwerp. Misschien is het zinvol een nieuw topic te openen over opwekking in Nederland..?

Goed idee, het is heerlijk om getuigenissen te horen en wat mij betreft is er niets opbouwender voor je geloof!! Verkondig de grote daden Gods, vertel elkaar waar God aan het werk is!!

Terug naar “Archief”