Dabar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Quazzy

Berichtdoor Quazzy » 25 mar 2004 21:59

Ik ben geen groot kenner van het Hebreeuws dus als ik iets niet weet, pak ik er Pop bij (Bijbelse woorden en hun geheim).
Bij het woord Woord staat dan het volgende:
Het Hebreeuwse woord is dabar.
De dabar van iets of iemand is in het Hebreeuws: de eigen betekenis of de eigen plaats van iets of iemand. [...] De dabar is datgene wat van iemand uitgaat en waardoor hij zich doet kennen. Daarom is de dabar dikwijls met kracht geladen. Iemand kan zich door zijn dabar laten gelden. Het kan daarom niet alleen met woord, maar soms ook met daad vertaald worden. Want degeen, van wie de dabar uitgaat, handelt daardoor. Er schuilt een creatieve kracht in.

Quazzy

Berichtdoor Quazzy » 25 mar 2004 22:17

Lalage schreef:Welke talenten moet je ervoor hebben?

Niet zozeer een talent, maar wel een voorwaarde: je moet een levend geloof hebben. Zonder dat is het bijzonder lastig om op een camping te staan namens Dabar (gezien de betekenis van het woord - zie eerdere reacties).

Wat betreft talenten: de ervaring leert dat je in de praktijk dingen leert waarvan je daarvoor dacht dat je ze nooit kon, maar gezien de activiteiten die georganiseerd worden is het handig dat je een beetje goed met mensen om kan gaan.
Je hoeft niet supergoed moet kinderen om te kunnen gaan, zolang je maar niet de behoefte hebt om ze de eerste de beste keer dat ze lastig zijn van je af te slaan.
Je moet je kunnen verplaatsen in de leefwereld van jongeren.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 26 mar 2004 11:35

Quazzy schreef:Ik ben geen groot kenner van het Hebreeuws dus als ik iets niet weet, pak ik er Pop bij (Bijbelse woorden en hun geheim).
Bij het woord Woord staat dan het volgende:
Het Hebreeuwse woord is dabar.
De dabar van iets of iemand is in het Hebreeuws: de eigen betekenis of de eigen plaats van iets of iemand. [...] De dabar is datgene wat van iemand uitgaat en waardoor hij zich doet kennen. Daarom is de dabar dikwijls met kracht geladen. Iemand kan zich door zijn dabar laten gelden. Het kan daarom niet alleen met woord, maar soms ook met daad vertaald worden. Want degeen, van wie de dabar uitgaat, handelt daardoor. Er schuilt een creatieve kracht in.

Prcies wat wij al uitlegden :wink:

Top!
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Dabar

Berichtdoor menachem » 27 mar 2004 13:16

Kena schreef:
menachem schreef:spreken - l´daber
woord - davar (d´variem)

Hé ik verbaas me nu ff. Ik had gedacht dat juist jíj weet dat deze twee woorden (davar en daber/dabar) hetzelfde zijn :shock:

Ja, in zoverre zijn ze hetzelfde dat ze van de zelfde stam komen [DBR], maar l´daber is een pi´el vorm en davar is een zelfstandig naamwoord.

ד"ש ליבי
מנחם
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 14:08

Oké oké, ik zwijg al. :(
Ik zie dat er hier ineens een paar echte hebreeuws-tijgers zijn komen opdoemen, die het zo ongeveer als hun moedertaal kennen, als ik me niet vergis. Terwijl ik maar een nederlandse leek ben die zelf er wat over te weten is gekomen via boeken.
Ik heb ook niet direct gestreefd naar wetenschappelijke perfectie. Dat zou me teveel tijd kosten.

Alleen dat die grondtekst van het NT zeer discutabel zou zijn i.v.m. dat arameesherken ik niet zo. Dat ben ik in mijn boeken over de grondtekst van het NT nauwelijks tegengekomen, terwijl als het een erg grote rol zou spelen, men ongetwijfeld een grote theorie opgezet zou hebben waar ik mee in aanraking gekomen zou zijn. :lol:

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 28 mar 2004 07:53

Boekenlezer schreef:Oké oké, ik zwijg al. :(
Ik zie dat er hier ineens een paar echte hebreeuws-tijgers zijn komen opdoemen, die het zo ongeveer als hun moedertaal kennen, als ik me niet vergis. Terwijl ik maar een nederlandse leek ben die zelf er wat over te weten is gekomen via boeken.
Ik heb ook niet direct gestreefd naar wetenschappelijke perfectie. Dat zou me teveel tijd kosten.

Waarom zou je zwijgen? Jij zegt het jouwe en als iemand iets toe te voegen of bij te sturen heeft dan schrijft hij dat: zo komen we na verlooop van tijd waar we wezen moeten, toch?

Boekenlezer schreef:Alleen dat die grondtekst van het NT zeer discutabel zou zijn i.v.m. dat arameesherken ik niet zo. Dat ben ik in mijn boeken over de grondtekst van het NT nauwelijks tegengekomen, terwijl als het een erg grote rol zou spelen, men ongetwijfeld een grote theorie opgezet zou hebben waar ik mee in aanraking gekomen zou zijn. :lol:

Ik heb ooit goed contact gehad met een theologiestudent die vertelde over dat Hiëronymus nog melding maakt van Aramese handschriften van het NT, maar dan wschl. alleen de evangeliën.
Kun jij daar meer over te weten komen, BL?

ciao!,

MchM

dico ciao, perché ho visto che parli italiano, hai stato li spesso?
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mar 2004 22:04

menachem schreef:
Boekenlezer schreef:Oké oké, ik zwijg al. :(

Waarom zou je zwijgen? Jij zegt het jouwe en als iemand iets toe te voegen of bij te sturen heeft dan schrijft hij dat: zo komen we na verlooop van tijd waar we wezen moeten, toch?

't Was vrij ludiek bedoeld, dus niet heel erg serieus. :wink:

menachem'][quote=\"Boekenlezer schreef:Alleen dat die grondtekst van het NT zeer discutabel zou zijn i.v.m. dat arameesherken ik niet zo. Dat ben ik in mijn boeken over de grondtekst van het NT nauwelijks tegengekomen, terwijl als het een erg grote rol zou spelen, men ongetwijfeld een grote theorie opgezet zou hebben waar ik mee in aanraking gekomen zou zijn. :lol:

Ik heb ooit goed contact gehad met een theologiestudent die vertelde over dat Hiëronymus nog melding maakt van Aramese handschriften van het NT, maar dan wschl. alleen de evangeliën.
Kun jij daar meer over te weten komen, BL?

ciao!,

MchM

dico ciao, perché ho visto che parli italiano, hai stato li spesso?[/quote]
Dat er aramese handschriften waren van de evangeliën, en dat ze al heel snel in het grieks gereproduceerd zijn o.i.d. komt me inderdaad wel bekend voor ja. Heb ik ooit wel eens van gehoord. Maar verder weet ik er niks van. Misschien dat prof. dr. J. van Bruggen er wat meer over zegt in die groene commentaren? (Ik heb ze hier niet staan, mijn vader wel. 'k Ben wel van plan om ze nog eens aan te schaffen.)

Ciao!
Saluti di Lettore di libri.
(Sono stato in Italia per tre volte, in vacanze. È un paese bellissimo! È la lingua mi piace molto. :wink: )
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 30 mar 2004 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 mar 2004 22:56

voor de mensen die nu met hun ogen lopen te knipperen: om dabar te kunnen doen hoef je geen letter latijn hebreeuws grieks of aramees te kunnen horen.

(d.w.z. ik kan het ook niet :wink:)

BOT!
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 30 mar 2004 14:33

Boekenlezer schreef:Dat er aramese handschriften waren van de evangeliën, en dat ze al heel snel in het grieks gereproduceerd zijn o.i.d. komt me inderdaad wel bekend voor ja. Heb ik ooit wel eens van gehoord. Maar verder weet ik er niks van. Misschien dat prof. dr. J. van Bruggen er wat meer over zegt in die groene commentaren? (Ik heb ze hier niet staan, mijn vader wel. 'k Ben wel van plan om ze nog eens aan te schaffen.)

Ciao Lettore di Libri, tante grazie per la informazione e il nome del auttore. Così mi è possibile di cercare e trovare più (spero).

Boekenlezer schreef:Ciao! Saluti di Lettore di Libri.
(Sono stato in Italia per tre volte, in vacanze. È un paese bellissimo! È la lingua mi piace molto. :wink: )

Davvero, anche a me!
Saluti cordiali da me!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mar 2004 14:54

Wel handig zo. Als we privé-berichten voor elkaar hebben schakelen we gewoon over op het italiaans. Kan toch niemand lezen. :wink:

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 14 apr 2004 21:12

Ja ik ga dit jaar ook dabar doen...
Voor het eerst...
Spannend maar vol vertrouwen....

Een geweldig gevoel om Gods Opdracht te mogen uitvoeren, samen met God!!!
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 apr 2004 15:18

Wie zijn er allemaal afgelopen weekend op Dabar geweest?
Afbeelding

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 26 apr 2004 16:03

Ik.
Zit in het team van Renesse.
Als je m'n forumnaam koppelt aan het shirtje dat ik dat weekend aanhad weet je misschien wel wie ik ben. Hoe was het trouwens op zondag? (ik ben alleen van vrijdag tot zaterdagavond geweest)
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 26 apr 2004 17:00

Jep, ik ook... (maar voor een persoon is dat geen verassing :wink: )
Ik ga naar Stavenisse trouwens, mag ik zo vrij zijn om jullie te vragen om gebed voor versterking van ons team?!

Ik wens alle dabaristen heel veel sterkte en vooral Gods zegen bij de voorbereiding en uitvoering van Gods opdracht!!!
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)

My question is: Would you be My child?

I am waiting for you...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 apr 2004 18:01

regenboog schreef:Ik.
Zit in het team van Renesse.
Als je m'n forumnaam koppelt aan het shirtje dat ik dat weekend aanhad weet je misschien wel wie ik ben. Hoe was het trouwens op zondag? (ik ben alleen van vrijdag tot zaterdagavond geweest)
eehmmm nee ik weet het eigenlijk niet. Ik liep iig of in een donkerblauw fila shirt of knalrode kappa trui rond. (ja ik was die gek die hele tijd met een andere gek gek liep te doen :wink:)
Afbeelding

Terug naar “Archief”