Bijbelstudie [Filippensen]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2004 16:51

johannes1 schreef:8 Want God is mijn Getuige, hoezeer ik begerig ben naar u allen, met innerlijke bewegingen van Jezus Christus.

Paulus zweert hier met een eed hoeveel hij met de gemeente van filipenzen op heeft. hij weet dat de gemeente Jezus heeft aangenomen als hun Zaligmaker. wat een les voor ons. hebben wij Hem ook al aangenomen als onze Zaligmaker?

denk niet direct dat dit er mee bedoelt wordt. met het laatse gedeelte: met innelijke bewegingen van Jezus Christus. wordt denk ik bedoelt dat hij van zijn gemeente houd doordat Jezus ons lief heeft gehad.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 17:13

hijwel schreef:
johannes1 schreef:7 Gelijk het bij mij recht is, dat ik van u allen dit gevoel, omdat ik in mijn hart houde, dat gij, beide in mijn banden, en in mijn verantwoording en bevestiging van het Evangelie, gij allen, zeg ik, mijner genade mede deelachtig zijt.

ik denk dat de gemeente deelachtig mag zijn in de genade die paulus ontvangt, maar dat je er tegenover ook kunt stellen dat het bloed van deze gemeente ook weer van paulus geeist wordt, wat denken jullie?

hoe bedoel je dat laatste?

verder denk ik dat paules hier terugvalt op wat hij eerder heeft gezegt: (vers er voor) Hij zegt eigenlijk: (heel kort hoor) Het is logisch dat ik jullie in mijn hart draag: omdat jullie ook leven in de genade die God jullie gegeven heeft.

ik dacht aan het feit dat het bloed van de gemeente van zijn hand geeist kan worden als hij ze niet goed heeft onderwezen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 17:15

hijwel schreef:
johannes1 schreef:8 Want God is mijn Getuige, hoezeer ik begerig ben naar u allen, met innerlijke bewegingen van Jezus Christus.

Paulus zweert hier met een eed hoeveel hij met de gemeente van filipenzen op heeft. hij weet dat de gemeente Jezus heeft aangenomen als hun Zaligmaker. wat een les voor ons. hebben wij Hem ook al aangenomen als onze Zaligmaker?

denk niet direct dat dit er mee bedoelt wordt. met het laatse gedeelte: met innelijke bewegingen van Jezus Christus. wordt denk ik bedoelt dat hij van zijn gemeente houd doordat Jezus ons lief heeft gehad.

de kanttekeningen sprak er zo over zoals ik het zei. hoe zou paulus anders een eed afleggen als hij er niet van overtuigd zou zijn?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 apr 2004 17:58

johannes1 schreef:
hijwel schreef:

de kanttekeningen sprak er zo over zoals ik het zei. hoe zou paulus anders een eed afleggen als hij er niet van overtuigd zou zijn?

Mattheus 5:33 Wederom hebt gij gehoord, dat [van] de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: Zweert ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;
35 Noch bij de aarde, omdat zij is de voetbank Zijner voeten; noch bij Jeruzalem, omdat zij is de stad des groten Konings;
36 Noch bij uw hoofd zult gij zweren, omdat gij niet een haar kunt wit of zwart maken;
37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 17:59

ganselijk niet,
Namelijk noch lichtvaardig, of onnodig, noch bedriegelijk, noch bij de creaturen. Want een oprechte en nodige eed wordt niet verboden, gelijk te zien is in Rom. 1:9, en Rom. 9:1; 2 Cor. 1:23, en 2 Cor. 11:31, en 2 Cor. 12:19; Gal. 1:20; Fil. 1:8; 1 Thess. 5:27; Hebr. 6:13,16,19; Openb. 10:6.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 apr 2004 18:00

johannes1 schreef:ganselijk niet,
Namelijk noch lichtvaardig, of onnodig, noch bedriegelijk, noch bij de creaturen. Want een oprechte en nodige eed wordt niet verboden, gelijk te zien is in Rom. 1:9, en Rom. 9:1; 2 Cor. 1:23, en 2 Cor. 11:31, en 2 Cor. 12:19; Gal. 1:20; Fil. 1:8; 1 Thess. 5:27; Hebr. 6:13,16,19; Openb. 10:6.
Dus de kanttekeningen en de brieven van Paulus, Petrus e.d. staan boven het woord van Jezus?

Dit is trouwens wel een hele vrije uitleg van de kanttekenaren:

Wat staat er?

34 Maar Ik zeg u: Zweert ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;
37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.

Kristalhelder, lijkt me.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 apr 2004 18:04

ik had het over het laatste stukje dat hijwel aan gaf
met innerlijke bewegingen van Jezus Christus.

daar sprak de kanttekening over:
hij weet dat de gemeente Jezus heeft aangenomen als hun Zaligmaker

de eed heb ik zelf er van gemaakt op het eerste stukje. ik denk dat je het kan zien op een eed, wat denk jij dan?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 apr 2004 22:14

Filippensen 1

9 En dit bid ik God, dat uw liefde nog meer en meer overvloedig worde in erkentenis en alle gevoelen;
10 Opdat gij beproeft de dingen, die daarvan verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot den dag van Christus;
11 Vervuld met vruchten der gerechtigheid, die door Jezus Christus zijn tot heerlijkheid en prijs van God.
12 En ik wil, dat gij weet, broeders, dat hetgeen aan mij is geschied, meer tot bevordering van het Evangelie gekomen is;
13 Alzo dat mijn banden in Christus openbaar geworden zijn in het ganse rechthuis, en aan alle anderen;
14 En dat het meerder deel der broederen in den Heere, door mijn banden vertrouwen gekregen38) hebbende, overvloediger het Woord onbevreesd durven spreken.
15 Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid.
16 Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen;
17 Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben.
18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.
19 Want ik weet, dat dit mij ter zaligheid gedijen zal, door uw gebed en toebrenging des Geestes van Jezus Christus.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 apr 2004 13:55

9 En dit bid ik God, dat uw liefde nog meer en meer overvloedig worde in erkentenis en alle gevoelen;

hier wordt gesproken over de deugd des liefdes die men heeft voor God. Paulus hoopt hier dat de liefde nog verder mag uitgroeien tot Zijn eer. dit gebeurt door de kennis van de goddelijke zaken en door de gevoelens van het inwendige verstand. eigenlijk een oproep om bezig te blijven met Gods Woord.

Terug naar “Archief”