Opdat vervuld worde hetgeen geschreven is...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 05 apr 2004 20:25

jacobH schreef:ik verwacht van christenen maar 1 ding.

dat ze de bijbel van a tot z voor Waarheid houden.
dat zou toch op zijn minst van een reformatorisch forum verwacht kunnen worden.

Inderdaad.

En dan misschien ook nog de drie formulieren van enigheid.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

bijbel 100% waar

Berichtdoor Yael » 05 apr 2004 20:31

Mee eens
Jezus zegt niet voor niks: Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven.

Yael

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 20:32

jacobH schreef:ik verwacht van christenen maar 1 ding.

Van reformatorische mensen misschien. Maar laten we elkaar aub wel de vrijheid laten om te denken wat we denken en geen censuur gaan toepassen, behalve dan wanneer er grove beledigingen, offtopic discussies en echt ontoelaatbare dingen gezegd worden.

Reader
Moderator

Berichtdoor Reader » 05 apr 2004 21:33

En nu weer on-topic.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 apr 2004 21:39

okay vin,

hoewel ik weet dat mijn onderbouwing waarschijnlijk slechts alleen maar averechts zal werken wil ik er toch op in gaan.

er wordt het volgende gesteld.

Een voorbeeld? De eerste keer in het NT dat er over een vervulde profetie gesproken wordt:

Mattheus 2 15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

Dit zou een vervulling zijn van deze profetie:

Hosea 11 1 Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte uitgeroepen.

Maar, sorry hoor, is dat niet erg vergezocht? Deze tekst kan net zo goed slaan op de uittocht uit Egypte. En dat blijkt ook als je vers 2 leest:

2 [Maar] [gelijk] zij henlieden riepen, alzo gingen zij van hun aangezicht weg; zij offerden den Baals, en rookten den gesnedenen beelden er lijkt hier trouwens iets mis te gaan in de vertaling.

Het lijkt of sufer hier inderdaad gelijk heeft en sterker nog hij heeft gelijk als hij zegt dat slaat op de uittocht uit egypte. Dus wat dat betreft ben ik het helemaal niet oneens met Surfer.
Waar ik niet blij mee bent is dat er verder niet meer wordt nagedacht. Yael hieronder en waarnemer hebben daar al een aanzet toe gegeven. Ook wil ik Luther’s woorden jullie niet onthouden. Op elke bladzijde van de bijbel vindt je Christus.

Het eerste argument dat ik het hier niet mee eens bent is de volgende

1. Jezus citeert het dus is het waar. Ik weet dat mensen met Schritkritiek hier moeite mee hebben maar ik kan er niets van maken. Dit is voor mij het belangrijkste bewijs want God heeft het zelf gezegd.

In de tweede plaats de exegese van deze tekst.

Zoals ik al eerder aangaf ben ik het eens met de exegese die sufer hierboven aanhaalt. Alleen is de exegese niet volledig. Als we naar de evangelisten kijken is vooral matheus die de overeenkomst maakt met de vervulling van de schriften en het zijn van Christus op deze aarde. Israel werd ook vergeleken met Christus. Liever andersom gezegd Israel was een type van Christus. (Exodus 4:22 Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israel. ed)

Hier is dus sprake van een analogie op Christus. Bij het lezen moet je dus niet slechts achteruit kijken maar ook vooruit kijken. Wees niet heel het OT op het Lam wat geslacht moest worden? Hoeveel dieren hebben niet als voorbeeld voor Christus gediend?

In de derde plaats wil ik het volgende nog opmerken

Hosea heeft misschien nooit de achterliggende grootheid van deze woorden zelf kunnen vermoeden. Dat is ook helemaal niet zo belangrijk. Het was het Woord des Heeren. Dat is wat telt!

dan direct doorgaand op het volgende

er wordt het volgende gesteld

Een tweede voorbeeld:

Mattheus 2:17 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende:
18 Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn!

En de tekst uit Jeremia:

Jeremia 31 15 Zo zegt de HEERE: Er is een stem gehoord in Rama, een klage, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet zijn.

Maar lees eens even verder...-+

16 Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen.
17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want [uw] kinderen zullen wederkomen tot hun landpale

Zijn de vermoorde babies wedergekomen? Nee, deze profetie slaat op iets heel anders. Als ik me niet vergis, gaat het hier over de terugkeer naar Palestina.

De schrijver van Mattheus maakt zich hier schuldig aan het uit de context plukken van verzen, om autoriteit aan zijn geschrift te geven.

Geen geringe beschuldiging die sufer uit aan het adres van Matheus ( en wat mij betreft aan het adres van de Goddelijke drie eenheid) Maar is het wel waar wat Sufer hier beweerd? Ik denk van niet.

In de eerste plaats vers 15 waar staat dat Rachel weent over haar kinderen.

Dit is niet letterlijk te nemen maar poëtisch/dichterlijk. Heel mooi wordt hier weergegeven het verdriet wat de kinderen van Juda hebben bij het wegvoeren van een groot gedeelte van het volk. Rama is de stad waar Nebuzaradan zijn gevangen samenbracht ((dit kun je verder lezen in het 40e hoofdstuk, verder niet belangrijk voor dit onderwerp) Het graf van Rachel lag tussen Rama en Bethlehem. Benjamin was een van de 3 stammen en Efraim was het hoofd van de 10 stammen. Nu hier niet al te lang op in willen gaand wees dit op 2 teksten. Gen 37:35 en Benoni wat zoon mijner smart genoemd werd. Hoogst waarschijnlijk zal het volk Israel hun nooit meer terug zien. Hier grijpt Matheus op terug zoals er staat in Matheus 2: 17 en 18.

Juist in dit soort profetieën leren we de VOLHEID van het Woord. Het was weliswaar een voorzegging vervuld in Jeremia’s tijd over Nubuzeradan die Jeruzalem verwoeste en met het volk deed wat hem bekoorde. Maar nogmaals werd deze profetie vervuld namelijk bij de dood van zovelen kinderen door de wrede Herodus. (gruwelijk als je je in deze man zou verdiepen)
Deze profetie is dus dubbel vervuld.
Ook in de tijd van Christus op aarde werde deze profetie vervuld.

Omdat ik weet dat als de postings te lang worden dezen niet meer worden gelezen wil ik hier stoppen. Er zou nog veel meer over gezegd kunnen worden maar de kern heb ik proberen weer te geven. Christus is het die de wet en de profeten vervuld. De bijbel moet dus worden gelezen uit het perspectief van Christus. Niet andersom.

Voor de gene die nog meer willen weten over deze tekst wil ik graag verwijzen naar deze preek. Hier wordt in uitvoerig stil gestaan bij deze gebeurtenis. Voordat je je kritiet hierop gaat spuien zou ik je heel graag willen verzoeken eerst deze preek te beluisteren.

http://maranathakerk.nu/cgi-bin/qgen?cfg=dienst.cfg&d.id=299
met vr gr

JacobH[url][/url]
Laatst gewijzigd door jacobH op 05 apr 2004 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2004 21:54

jacobH schreef:
Een Christen heet een christen omdat hij geloofd dat hij (eerste als scheldnaam) een volgenling is van Christus. Christus wordt in de evangelien beschreven. Voor een christen is dus niets anders mogelijk dan de evangelien gebruiken voor hun standpunten. Nu ben JIJ de gene die aan de woorden van Christus twijfeld of ze waar zijn.

De woorden die jij aan Jezus toekent zijn echter vertaald door de mensen die de evangeliën hebben geschreven. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het de letterlijke woorden van Jezus zijn, het dekt echter wel de lading die Hij ons heeft willen meegeven, althans daar ben ik van overtuigd.

Tuurlijk kom je met de redenatie dat het door mensen is geschreven en daarom niet waar is maar wat voor een God zou nou een boek laten maken met een aantal grove fouten. Dat is slecht over God spreken en ja dat noem ik anti christelijk.

Waar staat in de bijbel dat het een foutloos boek is. Alleen al de ouderdom van de bijbel zorgt ervoor dat er fouten instaan. Denk alleen al aan vertaalfouten.

Het is enkel jouw interpretatie, Jacob, dat jij het anti-christelijk vindt.

Ik twijfel of ik mijn gelijk kan bewijzen naar vrijzinnige. Ik kan me slechts op het Woord beroepen en juist dat Woord word door jullie ondermijnd.

Je bekijkt het verkeerd, Jacob, als jij niet de twijfel hebt die anderen wel hebben dan ben je een gezegend mens. Andere mensen hebben ook andere belevingswerelden. Dat wil er bij jou niet goed in, geloof ik.

Het is niet anders dan dat je een Moslim probeert te overtuigen van het Zoonschap van Christus. Het fundament van een moslim is anders. Daarom dus onmogelijk. Gelukkig is bij God alles mogelijk.

Jij probeert nu een heleboel dingen aan mensen toe te schrijven die ik niet kan ontdekken. Ik heb voor dit bericht nog nergens gelezen dat het bestaan van God of Jezus in twijfel wordt getrokken. Dat wil jij misschien lezen en daarom doe je het ook, dat is een teken van zwakte. Je laat je leiden door boosheid of gefrustreerdheid, maar je weigert om in te gaan op wat mensen echt zeggen.

ik verwacht van christenen maar 1 ding.

Je kunt op verschillende manier de bijbel voor waar nemen, Jacob. Jij neemt, zo begrijp ik, de bijbel letterlijk voor waar. Ik doe dat slechts naar de geest.

Ik denk ook dat je je vergist als het gaat om de reformatorische wereld. Ook hierin leven veel mensen die fundamentele twijfels hebben over het geloof, God en de bijbel.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 apr 2004 23:03

[ik vind het vermoeiend om telkens zulke kritiek te moeten weerleggen. Ik mag toch ook neerschrijven wat ik vind. Het lijkt wel of mijn mening per definitie niet mag worden genoemd maar goed ik zal ze weer eens doornemen.

De woorden die jij aan Jezus toekent zijn echter vertaald door de mensen die de evangeliën hebben geschreven. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het de letterlijke woorden van Jezus zijn, het dekt echter wel de lading die Hij ons heeft willen meegeven, althans daar ben ik van overtuigd.

Daar ben jij van overtuigd en ik niet. Ik kan en mag niet geloven dat God niet zelf er voor in zal staan dat de waarheid zou zijn verdwenen uit de bijbel. Dat vind ik nogal klein van God denken. Ik bazeer dit mede op openbaring 22:18 (dit geld voor openbaring maar omdat de hele bijbel Gods Woord is geldt dit voor de gehele Heilige Schrift) discussie hierover graag in een andere topic

Waar staat in de bijbel dat het een foutloos boek is. Alleen al de ouderdom van de bijbel zorgt ervoor dat er fouten instaan. Denk alleen al aan vertaalfouten.

Ik vertrouw op God dat Hij hierin voor Zijn waarheid zorgt en dat altijd zal blijven doen.

Het is enkel jouw interpretatie, Jacob, dat jij het anti-christelijk vindt.

Nee hoor. Zodra je gaat twijfelen aan de bijbel ga je twijfelen aan God. En. En twijfel is zonde en daarom anti christelijk.

Je bekijkt het verkeerd, Jacob, als jij niet de twijfel hebt die anderen wel hebben dan ben je een gezegend mens. Andere mensen hebben ook andere belevingswerelden. Dat wil er bij jou niet goed in, geloof ik.

Dat wil er bij heus wel in hoor. Ik begrijp ze ook wel. Maar ik weet wel dat het verkeerd is, en dat God er mee wordt bedroefd. Er zijn talloze voorbeelden van mensen in het verleden die hiermee zijn begonnen en ga hun leven maar na. Kuitert is daar een goed voorbeeld van.

Ik denk ook dat je je vergist als het gaat om de reformatorische wereld. Ook hierin leven veel mensen die fundamentele twijfels hebben over het geloof, God en de bijbel

Ik verwacht van de reformatorische wereld op zichzelf niet zo heel veel. Fundamentele twijfels worden ingegeven door de satan. Daarmee is nog niet iets goed te praten!!

Dit klinkt me wat vaag. De bijbel is niet door God zelf geschreven maar de schrijvers zijn wel door God geïnspireerd en er staat precies geschreven wat Hij heeft gewild dat er in stond.

Hoewel dit off topic is heb ik hier toch maar weer op gereageerd.

Met vriendelijke groet,

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 06 apr 2004 00:14

een paar kwootjes, met mijn interpretatie erbij:
jacobH schreef:Hier is dus sprake van een analogie op Christus.

Een profetie die gaat over X, dient (of: mag?) dus ook toegepast worden op alle gebeurtenissen die in een of ander opzicht analoog zijn aan X.

Hosea heeft misschien nooit de achterliggende grootheid van deze woorden zelf kunnen vermoeden.

Een profetie mag dus toegepast worden op iets waarvan duidelijk is dat de profeet dat er niet mee bedoelde.

Dit is niet letterlijk te nemen maar poëtisch/dichterlijk.

Voorwaar het machtigste wapen om een geschrift of profetie naar eigen inzicht te kunnen interpreteren (en wie doet dat niet?).

Sommige profetiën mogen dubbel vervuld worden. Welke profetieën wel en welke niet dubbel vervuld worden hangt af van hoe het uitkomt.

Mijn punt: het is duidelijk dat je met deze richtlijnen vrijwel elke willekeurige gebeurtenis op deze planeet aan een bijbelse profetie kunt koppelen, hetgeen de opmerking dat een bepaalde profetie is uitgekomen tot een volstrekt oninteressante constatering maakt. Het feit dat velen, niet te vergeten de schrijvers, het daarentegen wel degelijk de moeite waard vinden om de vervulling van een bepaald profetie te claimen suggereert daarom dat je criteria veel ruimer zijn dan hetgeen de schrijvers bedoelden en hun lezers menen.
Daarnaast, met die ruime criteria kun je ook claimen dat horoscoop-voorspellingen vervuld worden.

Een tweede punt:
Ik wil nog steeds graag diepgaaand op de vermeende fouten in de bijbel ingaan maar het zullen lange stukken worden.

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat met veel passen en meten en creativiteit de boel rechtgebreid kan worden. Wat niet ontkend kan worden is dat dit in schril contrast staat met de tussen-neus-en-lippen-door manier waarop de vervulling geclaimd wordt, zowel door de schrijver als door talloze religieuze leiders. Ik vermoed dat het overgrote deel van de christenen in eerste instantie verbaasd reageert zodra ze zien dat het helemaal niet zo voor de hand liggend is om te zeggen dat de genoemde teksten bij Jezus in vervulling zijn gegaan. Dat was althans indertijd mijn reaktie, en ook van diversen die hiervoor al reageerden. Inderdaad, het boerenverstand zegt in eerste instantie dat de schrijvers hier enigzins flexibel met de waarheid zijn omgesprongen.
Kortom, de boodschap lijkt te zijn: Een onbevangen bijbellezing is een garantie voor een foute interpretatie. Slechts uitvoerige studie, gecombineerd met allerlei spitsvondigheden, kan tot een juiste interpretatie leiden. Waarmee de leken dus afhankelijk zijn van de godsdienst-experts. (De RK kerk zegt dat ook openlijk, veel protestantse groeperingen doen het in wat meer bedekte termen).
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 apr 2004 07:35

Frost schreef:een paar kwootjes, met mijn interpretatie erbij:
jacobH schreef:Hier is dus sprake van een analogie op Christus.

Een profetie die gaat over X, dient (of: mag?) dus ook toegepast worden op alle gebeurtenissen die in een of ander opzicht analoog zijn aan X.

Hosea heeft misschien nooit de achterliggende grootheid van deze woorden zelf kunnen vermoeden.

Een profetie mag dus toegepast worden op iets waarvan duidelijk is dat de profeet dat er niet mee bedoelde.

Dit is niet letterlijk te nemen maar poëtisch/dichterlijk.

Voorwaar het machtigste wapen om een geschrift of profetie naar eigen inzicht te kunnen interpreteren (en wie doet dat niet?).

Sommige profetiën mogen dubbel vervuld worden. Welke profetieën wel en welke niet dubbel vervuld worden hangt af van hoe het uitkomt.

Mijn punt: het is duidelijk dat je met deze richtlijnen vrijwel elke willekeurige gebeurtenis op deze planeet aan een bijbelse profetie kunt koppelen, hetgeen de opmerking dat een bepaalde profetie is uitgekomen tot een volstrekt oninteressante constatering maakt. Het feit dat velen, niet te vergeten de schrijvers, het daarentegen wel degelijk de moeite waard vinden om de vervulling van een bepaald profetie te claimen suggereert daarom dat je criteria veel ruimer zijn dan hetgeen de schrijvers bedoelden en hun lezers menen.
Daarnaast, met die ruime criteria kun je ook claimen dat horoscoop-voorspellingen vervuld worden.

Een tweede punt:
Ik wil nog steeds graag diepgaaand op de vermeende fouten in de bijbel ingaan maar het zullen lange stukken worden.

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat met veel passen en meten en creativiteit de boel rechtgebreid kan worden. Wat niet ontkend kan worden is dat dit in schril contrast staat met de tussen-neus-en-lippen-door manier waarop de vervulling geclaimd wordt, zowel door de schrijver als door talloze religieuze leiders. Ik vermoed dat het overgrote deel van de christenen in eerste instantie verbaasd reageert zodra ze zien dat het helemaal niet zo voor de hand liggend is om te zeggen dat de genoemde teksten bij Jezus in vervulling zijn gegaan. Dat was althans indertijd mijn reaktie, en ook van diversen die hiervoor al reageerden. Inderdaad, het boerenverstand zegt in eerste instantie dat de schrijvers hier enigzins flexibel met de waarheid zijn omgesprongen.
Kortom, de boodschap lijkt te zijn: Een onbevangen bijbellezing is een garantie voor een foute interpretatie. Slechts uitvoerige studie, gecombineerd met allerlei spitsvondigheden, kan tot een juiste interpretatie leiden. Waarmee de leken dus afhankelijk zijn van de godsdienst-experts. (De RK kerk zegt dat ook openlijk, veel protestantse groeperingen doen het in wat meer bedekte termen).

daarom heb ik nou geen zin meer om te reageren op vrijzinnige standpunten.

ik vind dit buitengewoon ergelijk. Op mijn bedoelde uitleg ga je volledig voorbij. Je verdraait, je laat me dingen zeggen die ik helemaal niet zeg en je suggereert. De conclusie's die je trekt zijn typisch.

met vr gr

JacobH

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 apr 2004 11:26

volgens mij is het enige wat frost doet aantonen dat het principe dat voor mensen die een hogere macht willen ontkennen wonderen slechts natuurkundig verklaren , en voor profetien het zelfde verhaal. Dat het bv. 3 uur duister was toen Jezus aan het kruis hig omdat er 3 (!) planeten tussen de aarde en en de zon in staan kun je ook gewoon als 'toeval' zien.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 apr 2004 11:31

@mic schreef:volgens mij is het enige wat frost doet aantonen dat het principe dat voor mensen die een hogere macht willen ontkennen wonderen slechts natuurkundig verklaren , en voor profetien het zelfde verhaal. Dat het bv. 3 uur duister was toen Jezus aan het kruis hig omdat er 3 (!) planeten tussen de aarde en en de zon in staan kun je ook gewoon als 'toeval' zien.

dat dacht ik in het begin ook. Lees zijn posting nog maar eens een paar keer over. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat hij het hier ook zelf mee eens is.

en dat is nou net de reden dat ik heb uitgelegd dat we verschillende fundamenten hebben. Val dan niet mijn posting aan maar mijn fundament.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 apr 2004 15:28

Dat de bijbel niet onfeilbaar is, is wat mij betreft met bovenstaande teksten en teksten uit andere topics voldoende onderbouwd. Ik hanteer hiervoor geen wetenschappelijk bewijs, of interpretatie, ik vergelijk slechts verzen of schriftgedeelten. Iedereen kan dat in zijn eigen bijbel controleren.

Het leidt geen twijfel dat er nog tal van andere fouten staan. Zo herinner ik mij bijvoorbeeld dat een vergelijking van de boeken Koningen en Kronieken diverse afwijkende dingen naar voren brengt.

een voorbeeld, wat was de prijs van de dorsvloer van Aurana/Ornan?:

2 Samuel 24 Doch de koning zeide tot Arauna: Neen, maar ik zal het zekerlijk van u kopen voor den prijs; want ik zal den HEERE, mijn God, niet offeren brandofferen om niet. Alzo kocht David den dorsvloer en de runderen voor vijftig zilveren sikkelen.

1 Kronieken 25 En David gaf aan Ornan voor die plaats zeshonderd gouden sikkelen van gewicht

Het doet aan het moraal van het verhaal niets af, maar je kunt toch moeilijk volhouden dat er geen fouten gemaakt zijn. Toch wel een verschil: 50 sikkelen zilver of 600 sikkelen goud...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 apr 2004 15:51

De vertaling van de Bijbel is feilbaar, de grondtaal niet, die is onfeilbaar.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 apr 2004 16:07

Yael schreef:De vertaling van de Bijbel is feilbaar, de grondtaal niet, die is onfeilbaar.
werkelijk?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 apr 2004 16:21

surfer schreef:
Yael schreef:De vertaling van de Bijbel is feilbaar, de grondtaal niet, die is onfeilbaar.
werkelijk?

Als ik dit niet zou geloven zie ik geen rede meer om christen te zijn. Dan kan de koran evengoed waar zijn.

Terug naar “Archief”