Ziekte en geloofsleven.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Ziekte en geloofsleven.

Berichtdoor rosekapje » 03 apr 2004 10:43

Ik ben zo'n twee jaar geleden best ziek geweest, lichamelijk, maar daardoor heb ik geestelijk ook best een knauw gekregen. Ik was best boos op God, of misschien anders gezegd ook wel enorm teleurgesteld. En vooral ook erg bang. In het begin ging ik met die angst niet tot God, dat was verkeerd, want troost en medeleven van mensen is mooi en ook zeker niet misbaar, maar van God is even hard nodig. Ik projecteerde mijn onmacht op God, eigenlijk is dat heel onredelijk besef ik me achteraf. (maar ik wil niet hiermee niet zeggen dat dat niet nog eens zal gebeuren, helaas). Ik dacht dat ik afhankelijk was van medici en wetenschap, dat was gedeeltelijk ook zo, maar God heeft wel een leidende hand! In die tijd van onderzoeken en een operatie, spanning over het wachten van de uitslag en de verdere behandeling is er erg veel voor me gebeden en heb ik veel gehad aan de mensen uit mijn gemeente erg fijn! Voor de operatie vond ik het gebed ook weer, ik ben er nog steeds enorm dankbaar voor! Want zonder dat was ik die tijd niet zo doorgekomen. Ook naderhand is mijn geloofsleven er erg op vooruit gegaan. Ik voel nu echt dat ik geloof en God's nabijheid. Het gaat gelukkig goed met me, lichamelijk, maar mijn geestelijk leven ook!

Nu vroeg ik me af, of er meer zijn die zoiets meegemaakt hebben, zelf, of misschien van mensen uit hun omgeving. Hoe verging het hun, wat heeft het gedaan voor jouw geloofsleven.
En kennen jullie dat gevoel van onmacht en die onredelijkheid om het niet eerlijk te vinden?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2004 11:06

Ik weet niet wie deze psalm heeft geschreven, maar deze dichter had er ook veel moeite mee.

2 O HEERE, straf mij niet in Uw toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid!
3 Wees mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt;4) genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt.

Hij roet uit naar God, genees mij toch ik ben ziek en zwak.

4 Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, HEERE, hoe lange?5)
5 Keer weder,6) HEERE, red mijn ziel; verlos mij, om Uwer goedertierenheid wil.

Hij heeft ook verdriet in zijn ziel, hij snapt God denk ik niet en vraagt aan God of hij terug wil keren ijn zijn ziel.

6 Want in de dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?

Hier roept hij het uit naar God: God wat doet u, als ik ziek ben als ik straks dood ga kan ik u toch niet loven. Kan ik toch niet goed over u spreken. Wat heeft U er aan als ik ziek ben?

7 Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.
8 Mijn oog is doorknaagd7) van verdriet, is veroud, vanwege al mijn tegenpartijders.9)

Hij is moe van al het vragen, hij is moe van het denken. Hij snapt er echt niks meer van. Waarom is hij nou ziek.

9 Wijkt10) van mij, al gij werkers der ongerechtigheid; want de HEERE heeft de stem mijns geweens gehoord.
10 De HEERE heeft mijn smeking gehoord; de HEERE zal mijn gebed aannemen.

nu zegt hij met geloof: "ga weg van mij ziekte, want God heeft mij gebed gehoord en zal het ook verhoren!"

11 Al mijn vijanden zullen zeer beschaamd en verbaasd worden; zij zullen terugkeren, zij zullen in een ogenblik11) beschaamd worden.

iedereen die kwaat van mij gesproken heeft omdat ik ziek was zullen verbaast zijn. En vragen aan mij, waarom ben je nu weer beter.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 03 apr 2004 12:19

David schreef deze Psalm, Psalm 6.

Boven het hoofdstuk staat in de kanttekeningen:

David, zeer krank zijnde, draag Gode zijne ellende voor, bidt zeer vuriglijk om genade en gezondheid, en verzekerd zijnde van verhoring, zegeviert hij over al zijn goddeloze vijanden.

David schreef deze Psalm dus toen hij ook ziek was.

Zelf heb ik zoiets nog nooit mee hoeven maken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2004 13:22

caprice schreef:David schreef deze Psalm, Psalm 6.

Boven het hoofdstuk staat in de kanttekeningen:

David, zeer krank zijnde, draag Gode zijne ellende voor, bidt zeer vuriglijk om genade en gezondheid, en verzekerd zijnde van verhoring, zegeviert hij over al zijn goddeloze vijanden.

David schreef deze Psalm dus toen hij ook ziek was.

Zelf heb ik zoiets nog nooit mee hoeven maken.

oke thx caprice.
we love you :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2004 14:37

ik vind het moeilijk om dit te posten. Ik loop liever niet te koop met m'n 'ziekte'

Maar ik probeer het. Ik zit nu een maand of 5 in een psychiatrisch ziekenhuis. In de tijd dat ik zo deppressief was en niet meer wilde leven kon ik ook bijna niet meer bidden. en wanneer het soms zo donker om me heen is lukt het me ook nauwelijks. Vaak geeef ik m'n gedachten over aan God , dan mag ik wel eens ervaren dat God het letterlijk van me overneemt. Ook word er om me heen veel gebeden en God verhoort.
Voor mij was het belangrijkst om de structuur vast te houden en echt de stille tijd te benutten.

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 03 apr 2004 21:11

ik ben nog gelukkig nog nooit erg ziek geweest

maar toch ervaar ik het wel dat je liever alles zelf doet
het is erg moeilijk om alles aan GOD over te geven.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 apr 2004 03:06

Err, alles aan God over geven? Hoe dan? Op je bips gaan zitten en niks doen? Ik begrijp eerlijk gezegt nooit wat mensen daar mee bedoelen. Ik kan alles makkelijk aan God over geven hoor. Niet zo'n punt.

Ehm.. en verder is 't bij mij altijd zo dat God duidelijk is als het niet goed gaat dan andersom... als alles toppie is dop ik m'n boontjes wel.

*gooit terloops nog een knuffel richting essie*

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 apr 2004 06:47

Vin schreef:Err, alles aan God over geven? Hoe dan? Op je bips gaan zitten en niks doen? Ik begrijp eerlijk gezegt nooit wat mensen daar mee bedoelen. Ik kan alles makkelijk aan God over geven hoor. Niet zo'n punt.
*

Alles aan God overgeven wil zeggen: Niet op de stoel gaan zitten en verder niks doen. Maar: alles aan goed geven, naar God toe gaan elke dag. (in ziekte, maar ook je goeie dagen).

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 05 apr 2004 06:54

Voor mij is het soms zo moeilijk te combineren: chronisch ziek zijn en ondertussen wel geloven dat God mijn geneesheer is.
Maar ook ik probeer om dit soort dingen maar gewoon aan God over te laten. Ik kan wel gaan zitten puzzelen waarom het is zoals het is, maar daar kom ik toch niet uit. Ik vertrouw op Hem, wetende dat Hij mij heeft gemaakt en ten diepste kent.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 apr 2004 07:19

Bidt maar: 'O Heere, genees mijn ziel.'

Dan heb je alles wat nodig is voor tijd en eeuwigheid.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 05 apr 2004 10:36

caprice schreef:Bidt maar: 'O Heere, genees mijn ziel.'

Dan heb je alles wat nodig is voor tijd en eeuwigheid.

Gelukkig is mijn ziel al genezen!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 apr 2004 11:29

Wormpje fijn dat je dat zo kan zeggen!

Ik vind ook dat Vin er iets te makkelijk over praat,(sorry, geen aanval ofzo hoor, maar doet wel een beetje pijn als ik dat lees) maar zo werkte het niet bij mij. Ik weet ook dat er vaak gezegd wordt dat in slechte dagen en in moeilijke tijden er vaak naar het gebed gegrepen wordt en God ten alle tijden aangeroept wordt. Mensen in die tijden tot geloof komen. (Maar tot geloof komen betekend nog niet bekeerd zijn.) Ik vond het juist in die tijd heel moeilijk om tot God te naderen. Me helemaal bloot te geven. Ik vond het ook niet nodig, God wist het toch, waarom Hem dan lastigvallen. Hij doet toch niks... Hij, helpt niet, ik ben afhankelijk van medici. (ik weet wel dat het niet zo was, maar zo voelde het).
Ik ben blij dat God daar een keerpunt in heeft gegeven! Mijn Jezus, Mijn Redder, Heer er is niemand als U. Ik hoorde toen dit lied, zal hem niet helemaal noteren, ik werd op dat moment zo geraakt door dit lied, is ook een gebed in feite. Het gold ook voor mij, Hij is ook mijn trooster, bij Hem mag ook ik schuilen! God stuurde in die tijd ook veel lieve en meelevende mensen op mijn pad, iets om dankbaar voor te zijn en te blijven. En nog steeds zijn er tijden dat het moeilijk is, bang zijn dat het terugkomt, want het kan. De laatste tijd eigenlijk niet zo veel, maar er zijn wel veel van die tijden geweest en zullen misschien ook nog wel weer terugkomen. Maar op zulke momenten van bangheid en wanhoop komt God om de hoek kijken. Kan zijn door iets wat ik lees in de bijbel of in een boek. Een lied wat ik hoor, of gewoon iemand die je op dat moment zo weet te raken, door de goede woorden te vinden.
Wat ik wel duidelijk besef is dat mijn geloofsleven er erg door veranderd is. Het is veel sterker en duidelijk aanwezig dan voorheen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 05 apr 2004 15:16

Ik heb er zelf niet mee te maken gehad, maar ken genoeg mensen die dat wel hebben. Dat heeft mij geleerd dat het gezegde ‘nood leert bidden’ onzin is. Nood leert lang niet altijd bidden; de Heilige Geest leert bidden.

Gevoelens van onredelijkheid en oneerlijkheid lijken me menselijk bezien normaal. Tegelijk denk ik dat opstand het grootste risico is dat je loopt. Opstand tegen God.

Ik zal voor jullie bidden, om jullie voor opstand te bewaren, en ook voor jullie omgeving, waar jullie misschien enigszins van afhankelijk zijn, maar die ook veel van jullie kan leren!

Misschien dat de brief van Jacobus of de laatste hoofdstukken van Openbaring troost en geduld kunnen geven.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 apr 2004 16:42

[quote="essieee"]ik vind het moeilijk om dit te posten. Ik loop liever niet te koop met m'n 'ziekte'

Maar ik probeer het. Ik zit nu een maand of 5 in een psychiatrisch ziekenhuis. In de tijd dat ik zo deppressief was en niet meer wilde leven kon ik ook bijna niet meer bidden. en wanneer het soms zo donker om me heen is lukt het me ook nauwelijks. Vaak geeef ik m'n gedachten over aan God , dan mag ik wel eens ervaren dat God het letterlijk van me overneemt. Ook word er om me heen veel gebeden en God verhoort.
Voor mij was het belangrijkst om de structuur vast te houden en echt de stille tijd te benutten.[/quote]

Wat moedig van je om dit te delen!! En wat goed dat je al een structuur had waar je nu aan kunt vasthouden. Beterschap gewenst!

Vin

Berichtdoor Vin » 05 apr 2004 17:42

rosekapje schreef:Ik vind ook dat Vin er iets te makkelijk over praat,(sorry, geen aanval ofzo hoor, maar doet wel een beetje pijn als ik dat lees) maar zo werkte het niet bij mij.

Doet -pijn- als je dat leest??? Nou ja zeg.. als ik zo de dingen die mensen zeiden op mezelf zou betrekken had ik geen leven meer. :|

Ik praat er makkelijk over? Welk gedeelte? In nood zoeken/vinden mensen God. Dat is bij zo, dat lijkt me in de bijbel zo, en zelfs bij jou blijkt dat achteraf zo te zijn!

En van dat alles aan God overgeven, ja dat begrijp ik nog steeds niet. Dat is ook geen waardeoordeel of whatever dat pijn zou kunnen doen. Ik begrijp het gewoon niet als mensen dat zeggen. Ik snap niet hoe dat bedoelt word. Nu jij er iets over schreef begrijp ik het al wat beter. Maar ja.. dan snap ik het nu dus 'rationeel'.. maar persoonlijk nog steeds niet. Ik heb er geen moeite mee om bij God te leggen, of alles tegen God te zeggen.. ik denk altijd 'Hij weet t toch wel'.. dus naja. Zo zit ik dan in elkaar :)

Mzzl.

Terug naar “Archief”