Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Loezje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2002 20:22
Locatie: Ergens op de Veluwe

Berichtdoor Loezje » 01 apr 2004 20:15

Ik hoop dat Vito inmiddels het verschil tussen Ger Gem en Ger Gem in Ned (nog) duidelijk is? Want daarvoor is m.i. dit topic in het leven geroepen...

Misschien is het ook wat vriendelijker als we allerlei generaliserende (en soms nauwelijks onderbouwde) opmerkingen over 'ze' en 'hun' achterwege laten? We vertellen allemaal onze eigen mening en gaan elkaar geen verwijten zitten maken...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 21:16

Christa schreef:
Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:Die Harinck had je er dan niet bij moeten noemen... beetje dubieuze referentie voor sommigen.. :mrgreen:

Ds. C. Harinck is gewoon een dominee die zich afvraagt: wat zegt de Bijbel?
Dat er blijkbaar mensen zijn die bij zo'n dominee die goed zijn Bijbel leest, stuiptrekkingen krijgen en gaan schreeuwen "blijf van mijn geliefde Baäls af!" (denkmanier/traditie naast de Bijbel, hoezo rooms?), getuigt dat tegen ds. C. Harinck? :?


Nee hoor, ik ben het wel met je eens. Hij is ook voor bepaalde mensen dubieus, maar dat is tegenwoordig bijna iedereen die het niet voor 100% met hogepriester Moerkerk eens is... :?


Kom op.... niet zo raar doen... hogepriester Moerkerken... die is er nog steeds niet. Laten we weer on topic gaan...


Jaja, oke, ik kon het even niet laten.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2004 00:20

Beste Vito,

Misschien dat ik nu iets heel raars schrijf, maar wat belet jullie, eens een hele reeks van Kerken in ons land af te gaan. Bezoek gedurende een half jaar één- of twee-wekelijks een willekeurige Kerk en maak dan een keuze. Bij mij werkte dat in elk geval heel aardig.

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 09:10

Christa schreef:
Het Weermannetje schreef:
Boekenlezer schreef:
Het Weermannetje schreef:Bij de Ger Gem in Ned is het het voorstellen.

Je kunt niet de genade aanbieden aan iemand, waarvan je eerst zegt dat God het nog in hem moet werken.

Wiskundig gezien vallen alle puzzelstukjes van de theorie zo precies in elkaar.
Maar ik zeg er expres bij: wiskundig... Want het is namelijk erg logisch theoretisch, en dat ziet er op papier mooi uit, zolang je je maar niet te veel gaat verdiepen in de praktijk. Want dan blijken daar nog behoorlijk wat aspecten een rol te spelen die ons leren dat de zaken er nog heel wat complexer voorstaan, en dat die theorie dus hopeloos tekort schiet voor de praktijk. Anders gezegd: de praktijk is veel omvangrijker dan die theorie. Die dynamische realiteit blijkt ook erg lastig (of zelfs: niet) te vangen in een statische theorie.

Dr. C. Steenblok heeft de leer ontworpen voor de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Hij was echter in de eerste plaats een strikt logisch redenerend theoloog. Hij ontwierp zijn ideeën volgens een strikte logica, tot in de uiterste consequenties door. Daarbij maakte hij dan gebruik van vele citaten van oude theologen, om zijn beweringen kracht bij te zetten. Maar zijn schriftbewijs was zeer mager. Daar stak hij beduidend minder moeite in.
(Ds. C. Harinck beschrijft dat in De prediking van het Evangelie)


Ja, dus?
Dan moet het andere dan wel onlogisch zijn! :mrgreen:


Hoezo GerGeminNed fanaat? We worden hier niet fundamentalistisch!


Nee joh, het ging alleen over de logica.

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 05 apr 2004 14:34

Ok....ontopic allemaal!!! :!: :!:

Vito
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 nov 2002 14:51
Locatie: Bos
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 05 apr 2004 15:23

Loezje schreef:Ik hoop dat Vito inmiddels het verschil tussen Ger Gem en Ger Gem in Ned (nog) duidelijk is? Want daarvoor is m.i. dit topic in het leven geroepen...


Het heeft zeker wat duidelijkheid geschapen.

Onlangs een discussie gevoerd over het kerkverschil en uit onze discussie kwamen de volgende relevante en minder relevante punten naar voren:
    Discussiepunt "aanbod van genade" gaat niet meer op tussen conservatieve GG en GGiN. Conservatieve GG's lijken wat dat betreft naar de GGiN toegegroeid te zijn.
    Leer binnen GGiN komt overeen met onze gedachten erover, maar de uitverkiezing wordt wel onnodig veel benadrukt.
    GG bestaat uit een linker- en rechterstroming. Oftewel: er zijn zeer conservatieve dominee's die meer GGiN lijken dan anderen, die "lichter" zijn. Diversiteit is nadelig. Minder eensgezind.
    GGiN in veel minder plaatsen aanwezig dan GG (reisduur).
    De GGiN hebben zeer weinig dominees.
    GGiN verbiedt trouwen in het wit. Komt op mij onzinnig over.

Conclusie: we kiezen voor een conservatieve GG, ook al hebben we dat nog niet samen geconcludeerd....

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 06 apr 2004 09:14

Dus je vindt dat we niet in het wit mogen trouwen? Waarom? Wit is een teken van reinheid en niemand op aarde is rein.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2004 09:39

Het Weermannetje schreef:Dus je vindt dat we niet in het wit mogen trouwen? Waarom? Wit is een teken van reinheid en niemand op aarde is rein.


Is al een topic over...

En vito, waarom is diversiteit nadelig? Het ligt er maar aan hoe je ermee om gaat. Ik denk dat het ook grote voordelen kan hebben.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 06 apr 2004 09:45

Ik denk dat diversiteit absoluut nadelig is. Omdat die diversiteit ook heel gemakkelijk tot diversiteit in het leven leidt. En je hebt toch 1 ware leer? Denk je dat er bij God ook verscheidene leren zijn?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2004 10:13

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat diversiteit absoluut nadelig is. Omdat die diversiteit ook heel gemakkelijk tot diversiteit in het leven leidt. En je hebt toch 1 ware leer? Denk je dat er bij God ook verscheidene leren zijn?


Bij God is er 1 leer. Bij mensen zijn er 1000 leren.

En als wij de onze gaan benoemen als de enige ware leer ipv als de in onze ogen meest zuivere leer wordt het gevaarlijk.
Het is dan juist positief als mensen met verschillende opvattingen bij elkaar in de kerk zitten. Dan kun je van elkaar leren, leer je in te zien dat sommige van jouw standpunten ook relatief zijn en kun je je meer richten op de kern, waar wel iedereen het over eens is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2004 10:53

Die God verandert door die diversiteit ook niet hoor... of ik nou in mijn eigen kerk of in een jeugdkerk kom, in een traditionele kerk of een evangelische kerk, overal wordt dezelfde Heer aangeroepen.

Ik heb veel geleerd van die diversiteit... mensen zijn divers, maar God niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 06 apr 2004 11:04

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat diversiteit absoluut nadelig is. Omdat die diversiteit ook heel gemakkelijk tot diversiteit in het leven leidt. En je hebt toch 1 ware leer? Denk je dat er bij God ook verscheidene leren zijn?


Nee, bij God is een leer, helaas bedenken mensen er allerlei dingen bij waar ze het vervolgens niet over eens zijn...

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 apr 2004 11:30

Er is maar een ware leer, helaas weten we daarover op sommige punten zo weinig dat het speculeren wordt. De beste speculatiees opzoeken en deze als 'de ware leer' bestempelen is in die zin redelijk onzinnig.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 06 apr 2004 13:31

Ik denk dat de ware leer je van God gegeven moet worden. Wijzelf dwalen daar maar vanaf.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2004 13:49

De ware leer is al door God gegeven. Wij interpreteren die alleen allemaal weer anders...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten