vrouwelijke domine??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 30 jul 2003 09:26

dit misschien allemaal wel cultureel bepaald is geweest
dat is een hypothese.

Wie gaat er op mijn argumenten in? Ik heb er verschillende genoemd die het waard zijn om een reactie op te geven.

bv:
Waarom gaat niemand in op mijn argument dat Jezus die 'fout' niet rechtgetrokken heeft? 12 geroepen disicipelen, geen enkele vrouw. Apostelen: geen vrouw


Was Jezus ook gebonden aan de cultuur?

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 jul 2003 12:32

Nou, ik denk wel dat Jezus zich enigszins aanpaste aan de cultuur, maar doe daarmee verder geen uitspraak over de niet-bestaande vrouwelijke apostelen...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Stranger in this Place
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 jul 2003 20:09
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Berichtdoor Stranger in this Place » 30 jul 2003 13:47

Dat lijkt me niet echt relevant...er waren ook geen bejaarde apostelen, toch hebben we eerbied voor grijze haren. Er waren ook geen kinderen als apostel, toch moeten we allemaal zoals de kinderen worden.
Bovendien zaten er in Jezus' vaste groep volgelingen wel degelijk vrouwen. Als je reacties wil moet je wel relevante argumenten geven...

Dat een vrouw niks mag leren vind ik echt dom. Waarom zou je zoveel wijsheid aan je voorbij laten gaan. Mannen denken altijd dat ze capabel zijn, ook als dit niet eens zo is. Wanneer er een aantal oudsten of een dominee zijn die er eigenlijk niks van bakken gaat er heus niet iemand een inteligente vrouw aanwijzen om iets te onderwijzen, maar dan gaan ze preeklezen ofzo die natuurlijk weer door mannen geschreven zijn. Het gevolg, ontevredenheid, doodsheid en geestelijke honger, terwijl als men eens niet mensen zou beoordelen op hun geslacht maar op hun capaciteiten dit niet echt nodig zou zijn!
Ruth
I know You stay true when my world is fozz
I always see You when my sight is lost


www.mutemath.com

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 31 jul 2003 10:06

Dat lijkt me niet echt relevant...er waren ook geen bejaarde apostelen, toch hebben we eerbied voor grijze haren. Er waren ook geen kinderen als apostel, toch moeten we allemaal zoals de kinderen worden.
Bovendien zaten er in Jezus' vaste groep volgelingen wel degelijk vrouwen. Als je reacties wil moet je wel relevante argumenten geven...
Waarom maak je het belachelijk? Iets wat tot nadenken stemt..... Het is wel degelijk een relevant argument, maar ik denk dat het niet in je straatje past... :?

Jezus heeft het geloof teruggebracht tot de kern, en daarvoor deed hij hele schokkende uitspraken en dingen. Toch heeft hij het nooit nodig gevonden om dit 'onrecht' te herstellen. Hij riep geen vrouwen als discipel.

Als je ziet wat hij verder allemaal deed, had hij dit ook kunnen doen en ook gedaan als dat nodig geweest was. Blijkbaar was het feit dat een vrouw niet mocht leren niet cultuurgebonden, want dan had Jezus, of anders later de apostelen wel, er een eind aan gemaakt, zoals hij aan meer cultuurgebonden afwijkingen een eind gemaakt heeft.

Zijn apostelen moesten ook aan heel veel schokkende dingen wennen, zoals dat de besnijdenis niet meer noodzakelijk was, en dat christenen niet meer de spijswetten strikt hoefden te houden (zie visioen van Petrus). Maar toch wordt door Paulus uitdrukkelijk gezegd dat vrouwen hun stem niet in de gemeente mogen verheffen. Ik bedoel: in die 'revolutionaire' tijd, vol grote veranderingen, wordt dat speciaal benadrukt. Natuurlijk kun je als mening hebben dat Paulus een seksist was...

Ik blijf er voor mezelf op Bijbelse gronden bij dat in het algemeen vrouwen die zichzelf boven mannen stellen of leren in de gemeente ingaan tegen God's wil. Hoeveel wijsheid ze ook hebben, (alhoewel dat elkaar tegenspreekt, want wijze vrouwen zullen dat in het algemeen niet willen). Dat het God's wil zou zijn dat vrouwen wel in de gemeente leren of een positie boven een man in mogen nemen, kun je op grond van de bijbel niet hard maken.

Maar als iemand van tevoren al voor zichzelf vastgesteld heeft 'dat het moet kunnen', dan is het moeilijk om daar open voor te staan. Daarom rond ik mijn bijdrage hiermee af.
Laatst gewijzigd door surfer op 31 jul 2003 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 31 jul 2003 10:57

Ik blijf er op Bijbelse gronden bij dat vrouwen die zichzelf boven mannen stellen of leren in de gemeente ingaan tegen God's wil; die lijn loopt volgens mij consistent door de Bijbel heen. Het tegendeel kun je echter nauwelijks op grond van de bijbel hard maken. En je weet, bij twijfel niet inhalen..


En toch....blijf ik er op Bijbelse gronden bij dat G.ds Geest is uitgestort over alle vlees. Zonen en dochters zullen profeteren.
Door wedergeboorte zijn wij allemaal geroepen tot profeet, priester en koning, worden we allemaal bekwaam gemaakt om dienaars te zijn van het NT (2 kor 3 :6) We mogen allemaal ijveren om de geestelijke gaven. (1kor 14:1)
Of zou dit alles alleen voor mannen gelden? Kun je dat ergens vanuit de Bijbel aantonen?
Waar de Geest des Heeren is, daar is vrijheid!

Ik geef toe dat vrouwen zich niet boven mannen mogen verheffen, net zomin als mannen zich dat boven vrouwen mogen. Elkaar dienen door de liefde is imo een motto van het leven na de uitstorting van de HG. Waarvan Yeshua het voorbeeld al gaf.

Daarom rond ik mijn bijdrage hiermee af.

Ik ook :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 31 jul 2003 11:09

Of zou dit alles alleen voor mannen gelden? Kun je dat ergens vanuit de Bijbel aantonen?
Nee, maar dat beweer ik toch ook niet?

Ik heb het ook voornamelijk over vrouwen die zich 'achtergesteld' voelen, en ook 'het recht hebben' om te preken etc. Als een vrouw een duidelijke speciale roeping van God gekregen heeft, dan ben ik de laatste om te zeggen dat ze niet zou mogen profeteren of wat dan ook. Maar als dat laatste het geval is, dan zal het ook wel duidelijk zijn, denk ik.

Maar de geest die hier door veel reacties waait vertrouw ik niet.

Gebruikersavatar
Stranger in this Place
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 jul 2003 20:09
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Berichtdoor Stranger in this Place » 31 jul 2003 13:49

surfer schreef:
Dat lijkt me niet echt relevant...er waren ook geen bejaarde apostelen, toch hebben we eerbied voor grijze haren. Er waren ook geen kinderen als apostel, toch moeten we allemaal zoals de kinderen worden.
Bovendien zaten er in Jezus' vaste groep volgelingen wel degelijk vrouwen. Als je reacties wil moet je wel relevante argumenten geven...
Waarom maak je het belachelijk? Iets wat tot nadenken stemt..... Het is wel degelijk een relevant argument, maar ik denk dat het niet in je straatje past... :?


Dat valt nog wel mee. Ik reageerde zo omdat ik het een beetje raar vind als je om reacties gaat bedelen, Ik maak de argumenten niet belachelijk, vind ze alleen niet veelzeggend. Als je denkt dat ze dat wel zijn wil ik het graag horen. Ik houd van argumenten die zoals jij zegt niet in mn straatje passen, dan kan ik namelijk weer reageren :lol:

Nothing but love out here,
Ruth
I know You stay true when my world is fozz
I always see You when my sight is lost




www.mutemath.com

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2004 23:59

Het grote probleem inzake vrouwelijke ambtsdragers is Paulus. Paulus heeft, plat gezegd, aan marketing moeten doen. In zijn tijd hadden vrouwen een ondergeschikte positie binnen de (Romeinse) samenleving. Om het Christendom "aan de man te brengen" (klinkt inderdaad heel fout, ik weet het), heeft hij toch enige sociale concessies moeten doen. Verder kwam de apostel uit een traditie waarin de vrouw ook niet al te veel te vertellen had.

Inmiddels hebben mannen en vrouwen gelukkig dezelfde rechten en plichten. Ik zie geen enkele belemmering voor vrouwelijke ambtsdragers. En gelukkig zijn binnen veel Kerken inmiddels vrouwelijke predikanten, ouderlingen, diakenen, kerkvoogdessen en priesters (Oud-Katholiek, Anglicaans)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 09:00

Dit is niet overeenkomstig Gods Woord. :wink:

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 09:08

jakkus, jakkus en nog eens jakkus. al die argumenten van jullie zijn wel goed hor , over dat een vrouw niet moet leren en de man moet dienen enzo, maar ik weiger dus echt om me daarbij neer te leggen!
waarom mag een vrouw wel een lezing geven en niet preken eigenlijk? wat is het principiele verschil?
ik ben het voor het eerst niet met de bijbel eens :oops:
Engaged @ 07-01-2005

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2004 09:31

Het Weermannetje schreef:Dit is niet overeenkomstig Gods Woord. :wink:


Dan ben ik waarschijnlijk rekkelijk, maar Gods Woord zul je wel in zijn historisch verband moeten plaatsen. Dat is namelijk met alle boeken zo.

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 09:32

Dan hoef je dus ook niet naar de Tien Geboden te leven?

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 09:45

M@rije schreef:jakkus, jakkus en nog eens jakkus. al die argumenten van jullie zijn wel goed hor , over dat een vrouw niet moet leren en de man moet dienen enzo, maar ik weiger dus echt om me daarbij neer te leggen!
waarom mag een vrouw wel een lezing geven en niet preken eigenlijk? wat is het principiele verschil?
ik ben het voor het eerst niet met de bijbel eens :oops:
Gewoon omdat het in de bijbel staat.
De vrouw staat onder het gezag van haar vader, totdat ze getrouwd is. Dan staat ze onder het gezag van haar man.

Maar er zijn voorbeelden in de bijbel dat die vrouw wél leiding gaf op het moment dat haar man het liet afweten of de verkeerde kant op ging. Abigail bijvoorbeeld.
Ik las gister in tijdschrift van het centrum voor pastorale counseling dat een vrouw in de bijbel wel kan profeteren, maar niet kan leiding geven. Mirjam de zus van mozes werd bijvoorbeeld door God teruggefloten toen ze op de verkeerde stoel ging zitten.
maar dat betekent niet dat de vrouw een schoothondje is en alleen voor de leuk en de heb van de man! De vrouw heeft de belangrijke taak haar man op het juiste pad te zetten.

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 09:48

en andersom...

maar dan nog vind ik vrouwen zo ondergewaardeerd door veel mensen hier. ik durf zelfs te beweren dat vrouwen beter zijn in pastorale hulpverlening dan mannen en dat ze vaak ook beter kunnen preken.
vrouwen worden dom gehouden door veel mannen, zodat ze niet de leiding kunnen nemen omdat ze niet eens weten hoe.
zucht, ikzelf ben de derde feministische golf denk ik :mrgreen:
Engaged @ 07-01-2005

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 09:52

Die golf moet je zien te vorokomen lijkt mij.

als jij weet wie je bent en wie je bent in Christus moet je gewoon op zijn leiding afgaan. Uit het bootje stappen en op het water lopen.

Paar dingen die je uit elkaar halen is denk ik de bijbelse waarheid en de onbewuste minderwaardigheidsgevoelens van vrouwen en de onmacht van mannen.
mannen hebben echt wel door dat ze zelf de boel niet trekken, als een vrouw orde op zaken komt zetten is dat een afgang.

kortom: laat die onvolwassen mannen gewoon kletsen, amar houdt je wel aan de bijbel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten