Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

koetje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2004 19:56
Locatie: barneveld

Berichtdoor koetje » 27 feb 2004 21:47

Ikke21 schreef:
Evelien schreef:
Een onbekende vrouw komt binnen
ze wist niet dat een hoedje en een rok de voorschriften waren
Een onrustig geroezemoes gaat door de kerk
Kijk die heeft geen hoed op, hoor je ze fluisteren


dat was 10 jaar geleden bij ons in de kerk ook zo. Maar nu let je er al niet meer op of er iemand zonder hoedje binnenkomt. Het kan zijn dat iemand haar hoofddeksel vergeten is. Ach dat is ook geen ramp. Vind ik tenminste.



Bij ons gebeurt het ook wel eens hoor, wees blij dat ze naar de kerk komen denk ik dan.


vind ik ook, het gaat eigelyk ook niet om het uiterlijk. maar sommige mensen kunnen daar heel moeilijk over doen

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 28 feb 2004 00:01

cwvegmond schreef:Ik ben lid in een Christelijk Gereformeerde Kerk:

Indeling:

Kerkenraad komt binnen
Voorzang
Stil gebed
Votum
zingen
schriftlezing
zingen
's ochtend lezen van de wet, 's avonds geloofsbelijdenis
gebed
zingen
preek
zingen
gebed
zingen
zegen

Een dienst duurt 5 kwartier.
Er worden 3 psalmen ritmisch gezongen en 3 niet-ritmisch.
De helft van de vrouwen draagt een hoed, de andere helft niet. Er zijn vrouwen in broek of in rok. Eigenlijk zoiets als: kom zoals je bent.


En als de dienst is afgelopen en iedereen weg is, zit de kerkenraad er nog? Afbeelding

Maar goed da's dus duidlijk een 'lichte' Chr.Ger.

Ok me eigen diensten dan:

In mijn vorige kerk (evangelisch geaard, maar nergens aangesloten) varieerde de duur van een uur tot 3 uur.

's ochtends:

  • de leiding van de dienst komt op het podium en doet de mededelingen
  • lied (opwekking, johan de heer of glorieklokken)
  • kringgebed: iedereen in de gemeente die wil, kan bidden
  • (weet ik niet meer)
  • zangdienst: een man of echtpaar laat de gemeente een serie liederen zingen uit de genoemde bundels, en praat ze aan elkaar. Er wordt altijd afgesloten met een kinderlied van bijvoorbeeld Elly en Rikkert. Daarna gaan de kinderen naar de zondagscholen elders in het gebouw
  • kringgebed: iedereen in de gemeente die wil, kan bidden (hardop of zacht)
  • verkondiging (of 'preek')
  • kringgebed
  • lied
  • koffie (tel ik niet mee in de duur van de dienst trouwens :P

's avonds:

  • welkom met de mededelingen van de ochtend op sheet
  • zie 1 korinthe 14:26-33. Vers 34 wordt trouwens daarin wel overschreden want vrouwen mogen ook :wink: en iemand die 'een tong' had (in tongen ging praten) heb ik er ook nooit meegemaakt.
  • avondmaal
  • zie 1 korinthe 14:26-33.
  • afsluiting met gebed

en me huidige kerk (baptist, duur circa 5 a 6 kwartier)

  • lied
  • gebed
  • zangdienst
  • evt: dramastuk
  • prediking
  • zang en collecte
  • afsluiting met gebed
  • koffie (niet meegerekend in de duur)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2004 00:55

Als God het niet belangrijk vond had Hij er wel niets over laten optekenen in Zijn Woord.


Iets met cultuur of zo? Er staan een heleboel dingen in de bijbel die we ook niet meer doen. Daar zijn een heleboel voorbeelden van te noemen :)

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 01 mar 2004 14:34

Pieter schreef:
Wat vinden jullie nou van dit soort experimentele diensten? Goed? Of moet het woord het belangrijkste zijn ipv persoonlijk gebed?

Volgens mij is het nog altijd zo dat God in de eerste plaats door Zijn woord (dus: de prediking er van) tot de gemeente spreekt. Daarom ben ik persoonlijk niet zo voor al die poespas er omheen. Het gaat er om wat God door Zijn Geest tot je te zeggen heeft. En ik ben er nog altijd heilig van overtuigd dat een goede preek weerspiegelt wat er bij de mensen leeft. Dus: de vragen die mensen kunnen hebben, worden door de Heilige Geest middels de prediking beantwoord.


Pieter,
Valt jou hierbij niet op dat dan de hele dienst eenrichtingverkeer is, wat God tot de mensen wil zeggen ?
Denk je niet dat God ook wel eens wil horen hoe jij tegenover Hem staat ?

Dus ziet onze dienst er als volgt uit :

Ong. een halfuur lofprijzingsliederen wat overgaat in nog eens een half uur aanbiddingsliederen.
Dan gelegenheid tot persoonlijke aanbidding ( dit is geen voorbede, maar tot God zeggen wat Hij voor jou betekent.)
Dan is er soms iemand die wat getuigen wil over wat God in zijn/haar leven gedaan heeft.
Dan gaat de voorganger voor in gebed.
Dan de prediking.
Daarna zingen en collecte.
Dan wordt er vaak gelegenheid gegeven om naar voren te komen voor gebed voor genezing of versterking van je geloof.
Dan dankgebed en zegenuitspraak.

Deze volgorde en indeling is beslist niet bindend, geen week is hetzelfde.
Onze diensten duren dan ook op z.n minst 2 uur, en daarna koffiedrinken, zodat je op z.n vroegst om 1 uur thuis bent.
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2004 22:16

Nou, dan mijn eerste bijdrage... Ik ben zelf Hervormd (binnenkort PKN, eindelijk).

Ik speel veel orgel in een Oud-Katholieke Parochie. Dit is in Nederland een kleine Kerkgemeenschap, maar in Engeland bekend als de Church of England (Anglicaanse Kerk) en als zodanig Staatskerk in Engeland. In Nederland zijn de Oud-Katholieken omstreeks 1720 door de Paus uit de Rooms-Katholieke Kerk gesmeten omdat ze zijn absolute macht niet zagen zitten. Inmiddels neemt de Oud-Katholieke Kerk een tussenpositie in tussen Reformatie en Rome.

Maar goed, de liturgie (wordt ingewikkeld :))
N.B.: Alles is in het Nederlands

Inleidend orgelspel
Aankondiging komst geestelijkheid (bel of altaarschel)
Priester (en eventueel diaken/misdienaars) komen binnen
ZINGEN: Introïtus (gezang of gregoriaans gezang)
Inleiding, votum en groet (in beurtspraak priester/gemeente)
Schuldbelijdenis
ZINGEN: Kyrië eleison (ordinarium (koor+gemeente))
ZINGEN: Gloria (ordinarium (koor+gemeente))
Gebed van de dag/het feest (Priester zingt/spreekt, gemeente: amen)
Lezing: Oude Testament
ZINGEN: Graduale (meestal gregoriaanse psalm (koor+gemeente))
Lezing: Handelingen, Brief of Openbaring
ZINGEN: Halleluja (meestal gregoriaans, soms berijmd (koor+gemeente))
Lezing: Evangelie (met beurtspraak-aankondiging priester/gemeente)
ZINGEN: Acclamatie (U komt de lof toe (gemeente))
Prediking (ongeveer 20 - 30 minuten)
ZINGEN: Geloofsbelijdenis (apostolicum of Nicaea)
Voorbeden (met acclamatie door gemeente gezongen)
Vredegroet (inleidingsregel gezongen door priester, amen door gemeente)
ZINGEN: Offertorium (intussen worden de gaven ingezameld)
Gebed over de gaven (door priester)
ZINGEN: Inleiding Eucharistisch gebed (priester+gemeente)
Prefatie (als de priester goed kan zingen, zingt hij dit, anders niet)
ZINGEN: Heilig (ordinarium (koor+gemeente))
Eucharistisch gebed (Priester, door gemeente met amen beantwoord)
ZINGEN: Onze Vader (zingend ingeleid door priester)
ZINGEN: Lam Gods (ordinarium (koor+gemeente))
Communie (voor iedereen die gedoopt is, dus ook voor protestanten)
ZINGEN: Gezang na de communie
ZINGEN: Looft en dankt de Heer (priester) Lof en dank zij God (gemeente)
Zegen
ZINGEN: Slotzang

Voor een organist is het vijf kwartier stevig aanpoten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 23:09

Ik vind het zo jammer dat het altijd volgens een vast rijtje gaat... Waarom kan dat niet wat meer verschillen per dienst....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 23:17

Marnix schreef:Ik vind het zo jammer dat het altijd volgens een vast rijtje gaat... Waarom kan dat niet wat meer verschillen per dienst....


Zou je met de slotzang willen beginnen dan? :mrgreen:

Nee maar ff serieus: er zit toch een bepaalde logica in om het in die volgorde te doen, waarom zou je dat veranderen als het zo goed is?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 apr 2004 23:27

Persoonlijk vind ik de golfbewegingen binnen de meer traditionele liturgieën (Protestestant en Oud-Katholiek/Anglicaans) de dienst tot een eenheid maken:

Opgang - verootmoediging - gloria - het Woord - dankgebed - voorbeden - gaven - (lofprijzing - verootmoediging - Sacramentsbediening - dankgebed).

Ik heb wel eens diensten meegemaakt (in Geref. Bondsgemeenten en Geref. Kerken (GKN) waarbij men bijna direct met het H. Avondmaal begon.

De traditionele liturgie gaat uit van de Lezingen - Uitleg - Avondmaal, zoals de eerste Christenen dat deden. Juist de traditionele liturgie is de schakel naar hoe Christus het Zelf heeft ingesteld. Het begon met de verkondiging van het H. Evangelie en pas toen kwam het H. Avondmaal.
De eerste Christenen vormden zich eerst en begonnen daarna met het H. Avondmaal (de Agapèmaaltijd).

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 02 apr 2004 19:14

Optimatus schreef:Voor een organist is het vijf kwartier stevig aanpoten.

... voor de gemeenteleden die niet graag zingen, ook :?
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 19:18

tanteoranje schreef:
Optimatus schreef:Voor een organist is het vijf kwartier stevig aanpoten.

... voor de gemeenteleden die niet graag zingen, ook :?


Ja, nog wel meer dan de organist denk ik. Die speelt toch meer ´voor z´n lol´ en zal minder snel buiten adem raken.. :wink:

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 02 apr 2004 21:28

Optimatus schreef:Voor een organist is het vijf kwartier stevig aanpoten.

Maar als er gregoriaans gezongen wordt, ga je dat toch niet begeleiden?
Is het erg nieuwsgierig als ik vraag in welke OKK je speelt?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2004 22:53

De eerste Oud-Katholiek die niet van zingen houdt, moet ik nog tegenkomen. Ze kunnen het niet allemaal, maar het overgrote deel koestert de rijke zangtraditie (zoals ook de Anglicanen doen). Helaas is niet iedereen even muzikaal en dat valt in een kleine gemeenschap snel op... :)

Even over het begeleiden van Gregoriaans. Sommige priesters (en diakenen en lectoren) kunnen fantastisch zingen. Dan geef ik de eerste toon aan en daar gaan ze dan. Anderen hebben de illusie dat ze kunnen zingen en dat is geen gehoor. Dan kun je tonen aangeven wat je wilt, maar luisteren ho maar. En dan is er nog een groep (meestal beginnende) pastoors die het nog moeten leren of er geen gevoel voor hebben. Die moet je met alle macht begeleiden om te voorkomen dat ze stilvallen. De orgel-ondersteuning is een onmisbaar stukje muzikaal zelfvertrouwen.

Officieel hoor je Gregoriaans niet te begeleiden. In de praktijk is het zo dat het Gregoriaans heel sumier (zeker zonder tertsen!!!) wordt begeleid. Het zachte orgelspel voegt heel veel toe, maar is, toegegeven, eigenlijk in strijd met de traditie.

Ik speel al sinds 1998 in de Oud-Katholieke Parochie van Schoonhoven. Die hebben elke zondag (behalve een eventuele 5e zondag van de maand) een dienst, meestal een Eucharistieviering. Soms gaat een lector voor in de dienst van Schriftlezing en Gebed. Alle diensten beginnen om 10:45 en het kleine kerkje staat aan de Wal.

Iets over de Communie: die staat voor alle mensen die gedoopt zijn open. Als je in je eigen Kerk deelneemt aan H. Avondmaal of H. Eucharistie, ben je ook in de Oud-Katholieke Kerk welkom deel te nemen aan de H. Communie. Er is met nadruk GEEN transsubstantiatie. Wijn blijft wijn, brood blijft brood en wordt niet "omgetoverd" in het werkelijke Lichaam en Bloed van Christus. Da's de reden dat ik ook altijd ter Communie ga.

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 03 apr 2004 16:18

caprice schreef: de mededelingen worden voor de slotzang gedaan.

... zou ik moeilijk vinden, moet ik veel te lang m'n nieuwsgierigheid bedwingen!
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 03 apr 2004 16:33

Lijkt me ook wat praktische problemen met zich mee brengen. Bij ons zijn ze dus wel aan het begin van de dienst. Er wordt dan verteld wie er voor gaat in de dient. Waar de collectes voor zijn. Kindernevendienst wordt gemeldt. Ook eventueel overlijden van een gemeentelid wordt hier meegedeeld. Allemaal zaken die denk ik voor de orde van de dienst wel handig zijn om van te voren te kennen. Ok er zijn ook andere mededelingen die zouden inderdaad ook rustig aan het einde kunnen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 apr 2004 20:38

Sommige kerken hanteren daarvoor een zondagsbrief met allerhande informatie over het wel en wee binnen de gemeente.

Helaas bij ons niet, maar het zou best handig zijn.

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten