The Passion of the Christ

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 18:30

jafa schreef:
Marnix schreef:Ik hoorde laatst een mooie uitspraak (of staat die hier al ergens)

God kan met een kromme stok rechte slagen geven.

We zijn nu al tijden over deze film aan het praten, of de film goed is of niet...

Donderdag gaat de film in premiere. Of we de film nou goed vinden of niet goed... Vanaf donderdag zullen er mensen van God horen en zien.

Hebben jullie al voor deze mensen gebeden? Zo niet, zouden jullie dat willen doen?

Ik denk dat het beter voor deze mensen zou zijn een exemplaat van de bijbel te kopen. Dan hebben ze tenminste een volledig beeld van wie God is en wat God doet...............

En wat als ze dien nu al hebben en die ergens achterin de kast stoffig laten staan worden? Die kon weleens nieuw leven ingeblazen worden op deze manier...

Bovendien is het maar de vraag of het beeld van God door dat oudnederlands heen zal stralen..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 mar 2004 18:37

jafa schreef:
Marnix schreef:Ik hoorde laatst een mooie uitspraak (of staat die hier al ergens)

We zijn nu al tijden over deze film aan het praten, of de film goed is of niet...

Donderdag gaat de film in premiere. Of we de film nou goed vinden of niet goed... Vanaf donderdag zullen er mensen van God horen en zien.

Hebben jullie al voor deze mensen gebeden? Zo niet, zouden jullie dat willen doen?

Ik denk dat het beter voor deze mensen zou zijn een exemplaat van de bijbel te kopen. Dan hebben ze tenminste een volledig beeld van wie God is en wat God doet...............
consequent doorgeredeneerd kun je dus beter zondagssmorgens anderhalf uur uit de bijbel lezen dan naar kerk gaan.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jafa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jafa » 31 mar 2004 18:40

@mic schreef:
jafa schreef:

consequent doorgeredeneerd kun je dus beter zondagssmorgens anderhalf uur uit de bijbel lezen dan naar kerk gaan.

DIe puntjes geven aan dat er nog geen eind aan mijn zin is gemaakt.
Dat zal ik alsnog even doen.

...............en dat in combinatie met de uitleg en de beleving in de kerk....................

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 18:42

.....en dat in combinatie met de uitleg en beleving bij de film..... :mrgreen:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mar 2004 22:51

Klaas:
maar de houding die Paulus aanbeveelt is niet zodanig dat je eerst alle mogelijke bezwaren uitputtend onderzocht moet hebben voordat je iets mag doen.

Henkie:
“Beproeft alle dingen…”, duidt wel op enig onderzoek lijkt me.

In het geval van de Passion zou ik daaronder verstaan: ga ernaar toe. Bekijk de film en vorm je eigen mening ;-)

Je kunt trouwens vers 19, 20 en 21 van 1 Thes.5 als aparte aanwijzingen zien (de SV suggereert dat) maar je zou deze verzen ook als een samenhangend geheel kunnen zien (dat komt in de NBG meer naar voren). We worden door Paulus opgeroepen de Heilige Geest niet uit te blussen en de profetiën niet te verachten. Deze twee zaken zijn sterk met elkaar verbonden. Vervolgens worden we opgeroepen alles te beproefen. Als dat terug zou slaan op die profetiën dan komen we uit bij een bijbels principe nl. dat we alle profetiën moeten toetsen aan de bijbel. Niet direct relevant in deze discussie, maar een brainwave waarmee eventueel misbruik van deze tekst kan worden ingedamd.

Henkie:
Daar lijkt me toch veel reden toe. Ik vind het echt vreemd dat je daar niemand over hoort. Te meer daar het een redelijk objectieve maatstaf is. Het is voor mij onbestaanbaar dat hij in films vloekt, zich daar later nooit tegen heeft gekeerd en later een volgens zijn zeggen door de Heilige Geest geïnspireerde film maakt. Mijn suggestie is dat dat niet kan. Dan moet er toch echt iets in positieve zin gebeurd zijn. Wat wil je nog meer horen dan?

In jouw belevingswereld is dat wellicht logisch. Niet alle christenen denken daar echter zo over. Je keurt enerzijds het vloeken in films per definitie af en daarnaast eis je een openbare boetedoening. Bij dat eerste heb ik m'n vraagtekens en dat tweede zie ik niet als bijbelse voorwaarde.

Henkie:
Dat zou dan automatisch een argument tegen de film zijn aangezien ik h niet inzie dat een niet-christen een film over Jezus maakt die mensen tot zegen is. (aub geen verhalen over de kromme stok met de rechte slag )

Hé, dat argument is een populair refo-argument hoor! ;-) Zonder gekheid, kun je aangeven waarom God een film over Jezus van een niet-christen niet zou kunnen gebruiken? Ik bedoel niet dat er op basis van zo'n film een pats-boem bekering plaatsvindt, maar waarom zou het geen onderdeel van Gods weg met iemand kunenn zijn? God gebruikte een ezel om tegen Israël te spreken...

Henkie
: Ik zie niet in hoe Zijn Godverlatenheid aan de buitenkant te zien is geweest. Dat kan de film dus ook niet.

Ik snap dan ook niet helemaal hoe dat een argument tegen de film kan zijn. Waarom zou Gibson iets wat je toen niet kon zien nu wel laten zien? Er zit trouwens een scene in de film te zitten (heb ik gehoord) waarin er een traan van God naar beneden valt. Ik weet niet of dat echt bedoelt is om die Godverlatenheid weer te geven maar het laat iig zien dat er meer is dan allen een stervend mens.

Henkie:
Dat is wel erg naief. Een soortgelijke film in Hollywood produceren is bijna per definitie entertainment. Of dat nu wel of niet de bedoeling is, dat staat op voorhand vast.

Dat mensen het zullen zien als entertainment is wat anders. Als we alle zaken die misbruikt zouden kunnen worden moeten afkeuren blijft er weinig over en kom ik morgen je bier ophalen.

M.i. stap je te gemakkelijk over de motivatie heen. Stel je twee mensen voor die lid zijn van een koor. De 1 is bekeerd, de ander niet. Beide zullen ze, als muziekliefhebbers, op een menselijke manier genieten van de muziek en de te zingen liederen. De inhoud doet de onbekeerde persoon echter hoogstwaarschijnlijk niets terwijl de ander door de liederen heen God eert. Het verschil zit hem niet in de gezongen liederen maar in de motivatie van de personen.

Henkie:
Ik ken ook geen personen die naar een film gaan om wat te leren trouwens.

Voor de onbekeerde persoon zijn de koorrepetities eigenlijk niet meer dan entertainment. De bekeerde persoon heeft echter bewust gekozen voor een christelijk koor. Naast het feit dat ze ook gewoon een ontzettend fijne avond heeft heeft het zingen voor haar een meerwaarde. Ik wil daarmee zeggen dat je een film idd niet los kunt zien van iets wat je graag doet. Mensen gaan niet naar een stomvervelende film kijken om iets te leren. Er is onder films veel pulp. Er zijn ontzettend veel films die niets inhoudelijks te melden hebben. Dit soort films vind ik persoonlijk bijzonder weinig interessant. Als ik geld uitgeef en tijd uittrek om een film te zien dan is dat eigenlijk per definitie een film waarvan ik verwacht iets meer mee te krijgen dan enkel vermaak.

Tenslotte wil ik bij dit punt nogmaals opmerken dat ik (goede) films zie als kunstuitingen. Niemand zal ontkennen dat we van kunst kunnen (en mogen genieten). Kunst is echter met name ook interessant om datgene wat de kunstenaar over wil brengen.

Henkie:
Doelstelling of niet, Gibson wist dat dit zou gebeuren en heeft er naar mijn weten niet tegen geprotesteerd. Ik kan me niet indenken dat hij niet enige vingers in de pap heeft. Beetje slap excuus dus.

Zoals gezegd was het helemaal nog niet zo logisch dat de film zo'n succes zou zijn. Omdat anderen daar reeds op zijn ingegaan wil ik een ander aspect belichten. Wist de gergem dominee met z'n Mercedes niet op voorhand dat hij genoeg geld zou verdienen om zo'n auto te kopen? Heeft hij ertegen geprotesteerd? Wederom is hier de motivatie weer uiterst belangrijk. Abraham was een rijk man. Zijn rijkdom wordt echter nergens afgekeurd. Hieruit mogen we m.i. concluderen dat de motivatie voor z'n werk niet was om zo veel mogelijk geld te verdienen. Als dat anders geweest was dan was zijn rijkdom niet positief belicht in de bijbel (denk ook aan het evrhaal van de rijke man en de arme Lazarus). Doe je je werk tot eer van God dan is het helemaal niet verkeerd als je daar geld mee verdiend. Gebruik je echter de zaken van God om zoveel mogelijk geld te verdienen dan wordt het een ander verhaal.

Henkie:
Het onderscheid is zeer belangrijk omdat het unieke nu juist het geestelijke lijden was.
Het geestelijk lijden was voor mensen ondragelijk. Het lichamelijke lijden niet. Zoals gezegd, er zijn diverse mensen gekruisigd. Door 2 uur op het lichamelijke gericht te zijn, doe je tekort aan het meest belangrijkst.

Kun je bijbelteksten aangeven waaruit volgt dat Jezus' geestelijke lijden een grotere rol speelde in de verzoening van onze zonden dan Zijn lichamelijk lijden? Wat je nu doet is enkel jezelf herhalen zonder in te gaan op de vragen. Zijn lijden was inderdaad uniek, maar dat is in een film op zich goed te verbeelden zonder het geestelijke lijden (ten volle) te kunnen laten zien.

Henkie:
Je benadert de film nu vanuit een niet-religieuze hoek: film is een interpretatie, een kunstwerk. Zo'n criterium is onafhankelijk van je geloof. En dat zou toch de belangrijkste maatstaf voor een christen moeten zijn.

Over kunst is vanuit geloofsoptiek toch ook voldoende te zeggen? Een christen benadert kunst anders dan een niet-christen. Waar het me om gaat is dat je de zaken op hun eigen merites moet beoordelen. Het drinken van een kop thee is wat anders dan het luisteren naar een preek en een preek is weer wat anders dan een vrijpartij met je vrouw. Het toepassen van de criteria voor een preek op een vrijpartij zou nergens op slaan. Vandaar ook dat ik onderscheid maak tussen een kunstuiting en een theologische uiteenzetting.

Henkie:
Een film over het verlossingswerk van Jezus is per definitie evangeliseren.

Nee, dat is het niet. Een film is een kunstuiting en een evangelisatiefolder is dat niet. Alleen al daarom moet je ze verschillend benaderen. Een evangelisatiefolder wil de Waarheid weergeven terwijl een film altijd een interpretatie is (al claimt de maker dat hij de Waarheid wil weergeven, het is en blijft zijn waarheid). Natuurlijk komen beide zaken in een film als deze dicht bij elkaar. Gibson laat d.m.v. deze film zien wie Jezus volgens hem is. Hij wil datgene wat deze persoon voor hem betekent communiceren. Dat is echter een andere benadering dan het uitleggen van het evangelie.

Henkie:
Ik hoorde vandaag trouwens ook nog een argument dat ik wel aardig vind. Het is vooral een argument tegen de bewering dat deze film uitstekend geschikt is voor evangesliatie. Het zal best eerder genoemd zijn, maar goed

God heeft het voor onze bekering van geen belang geacht om de kruisiging uitgebreid te beschrijven. Sterker nog, het wordt in een zin benoemd.

1 zin is alvast erg overdreven, maar dat de evangeliën soberder zijn is niet te ontkennen. Waarom zou dat echter een belemmering zijn voor evangelisatie? De meeste preken zijn ook minder sober dan de letterlijke tekst van de bijbel. Paulus noemde "Jezus Christus en die gekruisigd" de kern van zijn prediking. Nou weet ik natuurlijk dat hij daarmee doelde op de betekenis van die gekruisigde Christus, maar dat is dan ook waar we een evangelisatiemiddel op moeten beoordelen: communiceert het de betekenis van de gekruisigde Christus?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mar 2004 22:52

Jafa:

Het gaat Marnix er denk ik niet om dat het één beter is dan het ander. Het is gewoon een feit dat er vanaf donderdag mensen naar deze film gaan. Ontegenzeggelijk worden ze dan geconfronteerd met Christus. Een confrontatie met Christus is m.i. nooit zonder gevolgen. Ik vind het dan ook een goede zaak als zowel voor- als tegenstanders zouden bidden voor een positief effect.

In aansluiting daarop kwam ik het volgende bericht tegen (in Tengels, sorry).

EMAIL FROM A CHRISTIAN MISSIONARY WORKING IN QATAR:

Friends,

Today very possibly was the most significant day we have seen in nearly 12 years of living in the Middle East. To everyone's shock and surprise, "The Passion" was released here in Qatar. Just a few days ago when [NAME WITHHELD FOR SECURITY REASONS] prayed for it to come to Qatar in our prayer meeting (we knew it was opening in the United Arab Emirates in about a week), I honestly had no faith whatsoever that her prayer would be answered.

You have to realize that until now we have only been able to show the "Jesus" film in Arabic to a handful of Qataris in the secret of a home setting. In the coming weeks, potential 10's of
thousands of Arab Muslims will see this powerful portrayal of Christ's suffering and death.

Today at 4:30 PM, our entire team went to see the film. Since all of us have heard many different reactions and responses to the film, I won't add very much to that discussion here.

However, I don't think anybody who has seen this film [back in the U.S.] saw it in a theater which was full of Gulf Arab Muslims both men and women. In two short hours, more Qataris heard the Gospel than I have been able to reach in nearly 5 years of living here. The Arabic subtitles were completely accurate they didn't water anything down or change any language that Muslims would not agree with. All of us watched the film in absolute amazement in what God had done. The Muslims sitting around us were being moved, gasping, crying and reacting with disgust to the brutality that Jesus faced.

Now if you have heard anything about why the Arab Muslims would want to see the film, you know that it is because they "heard" it was anti-Jewish, and since they hate the Jews, they want to see it. How interesting that God is using this film to communicate the Gospel and the very opposite spirit that might be motivating them to go and see it.

The message to LOVE YOUR ENEMIES, and Jesus praying for them to be forgiven while on the Cross would hit the Muslim theater-goer in a powerful way.

Just as Satan surely felt that he was winning when Christ began to suffer, ultimately it was the plundering of his house and his complete defeat. Muslims are going to see this film because of their hatred and in the end, the message they will hear is to LOVE. Is it not just like God to do something like that? They mean it for evil, and God means it for good!!

Below is an excerpt from the newspaper article that was run today in the local newspaper: "International blockbuster film Passion of Christ will have a multiple release in Doha today. Qatar is to be the first country in the Middle East to screen the film."

There is yet another motivation that Qatar had in releasing this film and that was to be "the first country in the Middle East" to show the film. Qatar is trying to change its image and portray itself as a tolerant Muslim country. Little do they know that this film is exposing their people to many truths that their faith categorically denies (The sonship of Christ, the fatherhood of God, the atoning death of Christ for the sins of the world, and of course, the commandment to "Love your enemies").

We are still shell-shocked by what has happened and what will happen in the coming days.

Please pray for these urgent requests:

1. That this film will be allowed to be shown for a significant period of time. It is being shown in 3 different theaters, up to 4 times a day. Fundamentalists will surely be in an uproar about this unprecedented event. Just when we thought satellite television was going to be the most significant way for the Lord to sow the seeds of the Gospel, this film arrives in Muslim nations!!

2. That this film will cause a major shaking and stirring in the hearts of Qatari Muslims leading them to salvation.

3. That God will lead us to men and women who have been/will be impacted by this powerful film.

P.S. Also mentioned in the newspaper article today: "Palestinian leader Yasser Arafat watched "The Passion of the Christ" at a private screening in the West Bank city of Ramallah yesterday and said it was not anti-Semitic. He watched the film with Palestinian Muslim and Christian leaders at his headquarters in Ramallah."

I know I sent out the report of [CHRISTIAN LEADER's NAME WITHHELD] sharing the Gospel personally with Yasser Arafat a few months ago. May this film help him to come to Jesus and learn to "love his enemies," too!!

Op zich is dit zoals de schrijver ook aangeeft een unieke situatie. Moslims komen in grote aantallen in aanraking met het evangelie. Van de andere kant bestaat natuurlijk het gevaar dat ze in hun oordeel over de Joden bevestigd worden. Wellich dat sommigen hier dat gevaar zo reeël achten dat ze vertoning in deze landen om die reden afkeuren. Het is echter een feit dat de film daar nu vertoond wordt. Ik denk dat het naast de gebedspunten die de evangelist geeft ook te bidden dat de film niet het averechtse effect heeft en het anti-semitisme zal aanwakkeren.

Als er Een is die de haat tegen de Joden kan breken dan is het wel Christus. In Hem is niet alleen vrede voor ons hart maar ook voor het Midden Oosten.

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 23:18

Ik ben benieuwd wat de effecten van deze film uiteindelijk zullen blijken te zijn... het zou me niet verbazen als de geruchten over kromme stokken en rechte slagen in refo-nederland fors gaan toenemen de komende tijd... :mrgreen:

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 31 mar 2004 23:49

Het is zover! Het is 1 april!

:roll:

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 08:30

Gisteravond was er de voorpremière....

Vanavond de première.

Zijn er hier nog mensen die werkelijk The Passion of the Christ gaan bezoeken? Komen hier dan ook reacties op de film???

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 01 apr 2004 08:39

Ja, ik ga hem bezoeken. 'k Zal proberen een recensie te maken (als ik er tijd voor heb). Als anderen die ook gaan dat ook doen, kunnen we op basis van feiten uit de film ook verder discussiëren.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 apr 2004 08:43

Ik ga ook.

(wat een verrassing ;-))

Klaas

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 09:17

ik ga maandag (ff screenen) en donderdag met ongelovige vrienden (waarschijnlijk)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 09:22

Ik zaterdag denk ik... ik ga ook een verslagje schrijven voor GODfashion dus jullie krijgen die link wel als ie er op staat :)

En ehm Jafa.... ik heb wel een tip. Je kunt gratis van die Gideonsbijbels krijgen.... als je daar nou een aantal van besteld... en die komende week in de stad, het winkelcentrum of waar dan ook gaat uitdelen... Oh en vertel die mensen ook ff waar ze moeten beginnen met lezen.

ff iets serieuzer... veel mensen hebben wel een bijbel thuis maar lezen er niet in. Zou de film niet voor mensen weer een aanleiding kunnen zijn om die bijbel eens onder het stof vandaan te halen en weer eens open te slaan?

Ik vroeg trouwens niet wat beter was, de bijbel of de film... ik vroeg of je voor de bezoekers wil bidden. Heb je dat al gedaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 01 apr 2004 11:10

Hallo,
Hier even een bericht van Eq. Ik was eerst een enthousiast voorstander van de flim; maar mede door een aantal discussies hier en door het lezen van info ben ik daar op teruggekomen.

Ik ga niet naar de Passion of the Christ. Ondanks alle positieve kanten die er misschien wel aanzitten en de wervende reclame in de diensten (in mijn gemeente leek het wel alsof je moest gaan, wilde je een goed christen zijn :? ) heb ik besloten niet naar die film te gaan.
Een aantal redenen voor dat besluit zal ik hier noemen:

1. Een film met zoveel (gruwelijke) beelden blijft waarschijnlijk goed 'hangen'. Ik zou niet willen dat ik elke keer dat ik in de bijbel over Jezus lees, na de film, het beeld van de acteur voor me te zien. (Vergelijk: het lezen van LOTR nadat je de films gezien hebt; het is niet meer hetzelfde.
"By viewing this movie, I have suffered from the image of the actor portraying Christ jumping into my prayers and sometimes I see him on the cross whereas before I never had any image of who Jesus was, He was seen by faith in my hart without form that I know one day will become sight. Now I have to fight off the residual effects of this movie" (citaat van een Amerikaanse bezoeker van de film)

2. In de bijbel wordt maar summier omschreven wat het lijden precies inhield voor Christus. Dat moet genoeg zijn voor ons.
"In het verslag van de evangeliën ligt de nadruk op de geestelijke betekenis van de gebeurtenissen. Daarom wordt b.v. de geseling met slechts één vers beschreven en de kwestie van het bord boven het hoofd van de Here met vijf verzen. De film doet precies het tegenovergestelde van wat de bijbelschrijvers deden. De bijbel beschrijft het lijden van de Here Jezus terughoudend. De film doet het uitvoerig en gedetailleerd." (A.P. Geelhoed)

3. Wat Christus werkelijk heeft doorstaan in het lijden is niet uit te beelden. Pogingen daartoe zijn dan ook (volgens mij) gedoemd te falen. Wat je krijgt is een 'afbeelding', een 'suggestie' en dat lijkt mij niet bijdragen aan het geloof.
Hoewel God zeker films kan gebruiken om mensen tot het geloof te interesseren, is het geloof niet uit het zien, maar uit het Woord. De bijbel is ons gegeven, en dat is genoeg! (Rom. 10:17) Door de Schrift, ontmoeten wij Hem!

4. In de film komen dingen voor die niet terug te vinden zijn in de bijbel. Invul-theologie en fantasie vind ik niet passend bij het Woord van God. Visioenen van Anne-Catherine Emmerich (rooms katholiek mystica) en uit katholieke legenden hebben een deel van het filmscript bepaald.

5. Het katholieke aspect van de film is mij met de loop van de weken waarin ik een klein onderzoekje naar deze film deed, totaal tegen gaan staan. De rol van Maria, de sacramenten en de spiritualiteit die in de film gepromoot wordt, kan naar mijn idee niet bijdragen aan een bijbelse visie op het lijden van de Here Jezus.
Het evangelie geeft antwoord op twee belangrijk vragen. De eerste is: "Wie is Jezus?" en de tweede is: "Wat moet ik doen om behouden te worden?". Op de tweede kernvraag van het evangelie geeft de Rooms-katholieke Kerk nog steeds een fundamenteel fout en onbijbels antwoord. En als je dat doet, dan breng je een vals evangelie (Galaten 1:6-9).

6. Evangeliseren naar aanleiding van de film; JA! Maar ik kan de film niet zien als een middel daartoe.Dus niet mensen er toe op te roepen om de film te gaan zien, wel door de mensen die de film hebben gezien, het ware evangelie te prediken. Ik denk ook dat daar de taak ligt van de gemeente.

EQ. Een site die mij heeft geholpen is http://www.solcon.nl/apgeelhoed/

LET OP: Dit bericht is niet echt bedoeld om op te reageren; deze en andere argumenten zijn naar mijn idee voldoende toegelicht of aan het wankelen gebracht in dit topic. Ik wilde alleen maar even een opsomming maken van de redenen die iemand kan hebben om niet te gaan. Mocht je toch willen reageren, doe dat dan via een PB, en in het topic wanneer dat nog bijdraagt aan de discussie alhier. Dus svp geen herhalingen van onderbouwingen etc. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 12:54

Okeej dan! Goed dat je zo hebt negedacht, hebt gewogen... en besloten niet naar de film te gaan!

Beter dan maar gaan kijken omdat iedereen dat doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”