eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 22:51

Heb je me niet horen zeggen hoor

Ik durf wel een discussie aan.

Maarre, waarschijnlijk doel je ergens anders op.

Wat ik zei over dat er zoveel kerken zijn, omdat als men het niet met de reguliere opvattingen eens is, zelf maar een kerk begint waar alles wat soepeler reilt en zeilt.

Jij maakt er nu van dat degenen die het niet met de opvattingen van een bepaalde kerk eens zijn de deur gewezen wordt, maar dat is niet zo.Die mensen stappen zelf uit een kerk omdat hún het anders willen.

Je draait het hier nu precies om.

Als we terruggaan naar de roots komen we zeker niet uit bij een kerk waar alles kan en mag.

Elke vernieuwing ís zeker geen verbetering dus.Wel een vermakkelijking om jezelf meer vrijheid te geven en zodoende minder bekneld te voelen.

Dat komt op mij over als iets wat niet kan eerlijk gezegd.
Wat iemand anders doet moet hij zelf weten natuurlijk.Ik denk iig niet dat ik me er lekker bij zou voelen.

Ik snap dat je niet blij bent met het feit dat er zoveel kerken zijn... en dat mensen soms een nieuwe kerk beginnen omdat sommige dingen niet mogen... Maar met je opmerking probeer je mij eigenlijk te stimuleren om maar een andere kerk op de gaan richten, dat snap ik ff niet.

Aan de andere kant... als ik in een kerk zou worden veroordeeld als ik naar de EO-jongerendag zou gaan, of gospel zou luisteren... als ik door eigen gemeenteleden zou worden veroordeeld op iets waarmee ik van God leer en Hem kan prijzen... zou ik me inderdaad daar niet thuis voelen...

Als we teruggaan naar de roots komen we inderdaad niet in een kerkwaar alles mag. Wel in een kerk waar je elkaar niet oordeelt op het wel of niet eten van offervlees (en als je daar al niet over mocht oordelen, dan lijkt me elkaar oordelen op het luisteren naar gospel of het gaan naar een jongerendag me al helemaal niet aan de orde)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 29 mar 2004 23:19

Ha @mic en Marnix, jullie begrijpen wat ik bedoel in elk geval.

Wat @mic zei kan ik me wel in vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 23:26

Idd. Maar weggaan om meer te mogen heeft wel 2 kanten.

Je kunt weggaan omdat je dingen niet mag omdat God ze verbiedt.

Maar je kunt ook weggaan omdat mensen dingen verbieden die van God wel mogen.

Dat tweede merk ik hier nog wel eens...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 23:27

Markie schreef:Ha @mic en Marnix, jullie begrijpen wat ik bedoel in elk geval.

Wat @mic zei kan ik me wel in vinden.

Heej, halloo!!

Ik ook hoor! Kheb het zelfs als eerste in dit topic voor je opgenomen, kijk maar even een paginaatje terug! :mrgreen:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 29 mar 2004 23:29

Haha ja ik zag het.

Was het net zelf ook aan het typen, dus onze posts kruistten elkaar een beetje.

Zei ook wat jij zo ongeveer zei :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 23:33

Markie schreef:Haha ja ik zag het.

Was het net zelf ook aan het typen, dus onze posts kruistten elkaar een beetje.

Zei ook wat jij zo ongeveer zei :lol:

Oke, oke, dan is het goed... :wink:

(Ik moet er natuurlijk wel op letten dat ik geen ondergeschoven kindje wordt, ondanks dat ik volgens @mic sneller post dan m'n schaduw.. :mrgreen: )

Maja, veels te offtopic allemaal..

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 29 mar 2004 23:39

Dat moet wel érg snel zijn dan :mrgreen:

Ondergeschoven kindje worden zal meevallen denk ik :wink:

everlastingman
Mineur
Mineur

lock

Berichtdoor everlastingman » 30 mar 2004 00:17

Slotje :?:
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 09:26

Nee ik wil, hoewel het een beetje off-topic is allemaal graag nog een reaktie op mijn laatste reaktie :)

Kijk ik snap dat je er moeite mee hebt als mensen een kerk uitgaan en ergens anders er heen gaan omdat ze daar meer mogen. Maar kan het ook zijn dat mensen in een kerk te weinig mogen, dingen niet mogen waar die mensen problemen mee hebben en God niet?

Om even weer terug te komen bij het stuk van Paulus over het eten van offervlees: Stel, je zit in een kerk en daar word je verteld dat je in die kerk geen offervlees mag eten... en als je het toch doet word je scheef aangekeken door mensen... Moet je hem danverwijten als als hij die kerk verlaat omdat hij niet in wordt geaccepteerd ? Of moet je dat dan juist de kerk verwijten in dat geval. He tis dan als kerk makkelijk de schuld bij een ander te leggen maar bijbels gezien is in zo'n geval de kerk fout.

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 30 mar 2004 10:08

marnix je hebt gelijk dat de kerk dan fout is

maar zijn er betere alternatieven dan je z'n kerk

zo nee dan kan je er beter blijven

je kunt ook weg gaan omdat je dingen doet in die kerk die van god niet mogen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 10:49

Dat klopt.

Alleen vraag ik me af of je in een kerk kan blijven waar anderen je niet accepteren. Dan kun je wel stug blijven omdat de leer er op die punten na wel goed is... maar als je medegemeenteleden je met de nek aan kijken omdat je offervlees eet, tv kijkt, een broek draagt.... vraag ik me af of het nog mogelijk is samen gemeente te zijn met die mensen. Of kun je dan beter een kerk zoeken waar je wel wordt geaccepteerd.

Ik ben het met je eens dat, als het gaat om dingen die jij wil maar God duidelijk niet wil, de fout bij de persoon zelf zit (hoewel met d enek aankijken nooit van veel naastenliefde getuigt).... maar het is vaak denk ik ook andersom.

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 30 mar 2004 10:56

ik word liever met de nek aan gekeken in een kerk die gods woord recht verkondigt dan geaccepteerd waar dat niet het geval is
want als het woord niet meer naar waarheid word verkondigt dan kan je ook niet meer blijven en dan ga je weer naar een andere kerk

ik weet niet of het vaker zo is daar zou je misschien een enquete over moeten houden om de juiste cijfers te verkrijgen

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 mar 2004 11:12

als Gods word recht verkondigd wordt kun je niet met de nek aangekeken worden :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 11:24

Inderdaad @MIC.... daar wilde ik ongeveer naar toe. Het gaat er niet alleen om of Gods woord goed wordt verkondigd, maar ook of Gods woord goed door de gemeente wordt toegepast. Als je door je gemeenteleden met de nek wordt aangekeken op het "eten van offervlees" wordt Gods woord helemaal verkeerd toegepast.

Bovendien kom je met 2 uitersten, een kerk waar je met de nek wordt aangekeken maar Gods woord goed wordt verteld... en een kerk waar je niet met de nek wordt aangekeken maar Gods woord niet goed wordt verteld..... Alsof dat de enige 2 keuzeopties zijn.

Ik denk dat er wel kerken zijn die daarin wat meer in het midden zitten.

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 30 mar 2004 11:31

ik denk ook dat er weinig van die extremen zijn
de meeste zullen er wel halverwege zitten

Terug naar “Archief”