Vrouwe Justitia schreef:Aragorn schreef:Vrouwe Justitia schreef:@ joris: Niet de waarheid niet meer als waarheid zien, maar inzien, dat christendom geen absolute waarheid is. Dat wil zeggen, niet voor iedereen waarheid. Het kan voor jou persoonlijk de waarheid zijn, en omdat het waarheid kan zijn, is het ook waarheid. Maar het is niet de waarheid waar ik in kan leven. Dit komt, doordat het christendom naar mijn idee te veel pretendeert de enige, en volledige waarheid te zijn.
Maar stel -om even een hypothese te stellen- dat het christendom echt de enige en volledige waarheid is. Dan is het toch niet meer dan logisch dat zij dat ook pretendeert. Want de waarheid probeert zo helder mogelijk te zijn lijkt mij...
Verder kan ik niet echt leven met de gedachte dat Jezus voor de een wel echt gestorven is en daardoor zonden vergeeft, terwijl dat voor de ander ineens niet waar is. Het is waar, of niet waar. Dit zijn punten waarop ik het postmoderne vind doorschieten. Het heeft in zekere zin gelijk, bijvoorbeeld dat mensen verschillende betekenissen geven aan bepaalde zaken. Maar sommige dingen kunnen alleen maar waar of onwaar zijn, niet waar voor de een en niet voor de ander. Hitler heeft geleefd, of niet. Niet voor de een wel en voor de ander niet..
Volgens mij kan het heel goed, dat Jezus voor de een de zonden vergeeft, en voor de ander niet. Iedereen probeert op een eigen manier zijn bestemming te vinden, in het reine te komen met zichzelf (/God). Voor sommigen kan Jezus (of Hij alleen symbolisch is of niet, in het midden latend) daartoe het middel zijn, de Middelaar.
Alhoewel, het gaat er niet zozeer om dat Hij zonden vergeeft, als wel dat Hij de oplossing biedt. Dit is dan in de vorm van Iemand die sterft voor de zonden. Omdat je als christen misschien merkt, dat je niet van je eigen zonden verlost kan worden, en dus nooit je doel kunt bereiken. Op die manier zorgt Jezus voor het bereiken van volmaaktheid.
Maar dit kan ook op een andere manier.
Maar Jezus zegt zelf dat Hij de enige weg, waarheid en het leven is.. had Hij hierin ongelijk? Wist Hij ook niet alles van het grotere geheel waar Hij deel van uitmaakte oid?