Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2015 10:59

StillAwake schreef:Als je leest hoeveel mensen door het curatorium geweigerd worden spreek ik van een kunstmatig hoog gehouden tekort ja.

Ow. Heb jij inside info die wij niet hebben?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 11:03

Chaya schreef:Ow. Heb jij inside info die wij niet hebben?

Dat weet ik niet, ik kan niet beoordelen over welke informatiebronnen jij beschikt...
Als ik hoor hoeveel mensen voor het curatorium komen, en hoe weinig mannen daadwerkelijk kandidaat mogen worden, en hoe groot het aantal familieleden van curatoriumleden is wat wél tot deze elite wordt toegelaten heb ik daar een heel onprettige indruk bij.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2015 11:07

StillAwake schreef:Dat weet ik niet, ik kan niet beoordelen over welke informatiebronnen jij beschikt...
Als ik hoor hoeveel mensen voor het curatorium komen, en hoe weinig mannen daadwerkelijk kandidaat mogen worden, en hoe groot het aantal familieleden van curatoriumleden is wat wél tot deze elite wordt toegelaten heb ik daar een heel onprettige indruk bij.

Dan past terughoudendheid in jouw geval, want dan roep je dus maar wat.
Verdiep je eerst eens in de betekenis van het curatorium, hoe deze mannen hun werk doen, en hoeveel mannen er daadwerkelijk voor verschijnen en eventueel aangenomen dan wel afgewezen worden.
Ik ken een predikant die 2 x afgewezen werd, pas de 3e keer werd hij aangenomen.
Is hij er slechter van geworden? Nee, integendeel.

En welk curatorium bedoel je trouwens, er zijn er meerdere.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 11:13

Chaya schreef:Dan past terughoudendheid in jouw geval, want dan roep je dus maar wat.
Verdiep je eerst eens in de betekenis van het curatorium, hoe deze mannen hun werk doen, en hoeveel mannen er daadwerkelijk voor verschijnen en eventueel aangenomen dan wel afgewezen worden.
Ik ken een predikant die 2 x afgewezen werd, pas de 3e keer werd hij aangenomen.
Is hij er slechter van geworden? Nee, integendeel.

En welk curatorium bedoel je trouwens, er zijn er meerdere.

Aha, net als dat ik niet weet welke informatiebronnen jij tot je beschikking hebt kun jij dat van mij niet inschatten.
Wellicht past jou ook wat terughoudendheid...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2015 11:17

StillAwake schreef:Aha, net als dat ik niet weet welke informatiebronnen jij tot je beschikking hebt kun jij dat van mij niet inschatten.
Wellicht past jou ook wat terughoudendheid...

Gezien jouw opmerking over kunstmatig hoog gehouden tekort, is jouw officiële info nul.
Anders zeg je dat zo niet.
Ik kom niet met een percentage op de proppen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 11:21

Chaya schreef:Gezien jouw opmerking over kunstmatig hoog gehouden tekort, is jouw officiële info nul.
Anders zeg je dat zo niet.
Ik kom niet met een percentage op de proppen.

Hoe zeg je dat dan wél?
Ik kom overigens ook niet met een percentage op de proppen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2015 11:30

Nee, maar kunstmatig iets hoog houden is negatief.
Zeker in dit geval.
En een beschuldiging die niet op feiten is gebaseerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 11:36

Chaya schreef:Nee, maar kunstmatig iets hoog houden is negatief.
Zeker in dit geval.
En een beschuldiging die niet op feiten is gebaseerd.

Klopt, in vind dat ook negatief. Zeker in het licht van de fictieve brief van Paulus (die jijzelf plaatste) is onze (ikzelf ga daarin ook in de fout) selectie te streng.
En ook ik ken mensen die "afgekeurd" zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 10 jun 2015 16:58

StillAwake schreef:Als je leest hoeveel mensen door het curatorium geweigerd worden spreek ik van een kunstmatig hoog gehouden tekort ja.

Het is een hele worsteling om curatorium te zijn. Als je er veel aanneemt zullen mensen wellicht zeggen "iedereen kan zomaar dominee worden". Aan de andere kant is er een nijpend tekort. En dan hier de gulden middenweg in vinden is moeilijk.
Maar voor ons is verborgen wat er op de Boezemsingel in deze dagen geschied. En niet alleen daar, maar ook bij de andere curatoria.
Wel mogen we er van uitgaan dat ze zitting houden in biddend opzien tot God en begeren door Hem geleid te worden.
En ik denk dat we dan maar moeten stoppen met denken en redeneren, maar erop vertrouwen en belijden: er staat Iemand boven, namelijk de Koning der Kerk. Ondanks alle gebreken en fouten van ons mensen, zal Hij Zelf zorg dragen voor de verkondiging van de Blijde Boodschap. Hij breidt Zelf Zijn Koninkrijk uit. Laten we het dan maar over aan Hem.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor JeeWee » 10 jun 2015 22:22

Calvinist schreef:Hij breidt Zelf Zijn Koninkrijk uit. Laten we het dan maar over aan Hem.

Precies!
En zo gebeurt het dus dat er inmiddels meer predikanten afkomstig uit de Ger. Gem. nu op een Geref. Bonds kansels staan dan in de Ger.Gem. zelf.
En vaak met heel veel zegen.
Terwijl het menselijke van de selectieprocedure in de GG wordt aangetoond in het aantal predikanten uit eigen gelederen dat wordt geschorst of uiteindelijk niet eens aan preken toekomt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 08:02

JeeWee schreef:Precies!
En zo gebeurt het dus dat er inmiddels meer predikanten afkomstig uit de Ger. Gem. nu op een Geref. Bonds kansels staan dan in de Ger.Gem. zelf.
En vaak met heel veel zegen.
Terwijl het menselijke van de selectieprocedure in de GG wordt aangetoond in het aantal predikanten uit eigen gelederen dat wordt geschorst of uiteindelijk niet eens aan preken toekomt.

Blijkbaar heeft het de Heere goed gedacht GerGem'ers de Boodschap te laten verkondigen in de Ger.Bond.
Maar je ziet het veschijnsel ook in de Chr.Ger.Kerk. Daar komen ook steeds meer GerGem'ers op de kansel.
Niet altijd de mooiste ontwikkeling, aangezien ze dan niet blijven staan waar voor ze stonden maar opschuiven.
Zo ook met de Ger.Bond. Dat is ook niet meer wat het geweest is. En je ziet het ook gebeuren in de Chr.Ger.Kerk.
Veel mensen ter rechterzijde maken zich zorgen over de steeds linksere koers die men wil varen. En deze stappen dan over naar de GerGem.

En het menselijk dat dan zou openbaar moeten komen in de GG door schorsing van predikanten en het niet aan preken toekomen nagenoeg nihil is.
Dus wat je daarmee bedoeld is mij een raadsel.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 08:29

Calvinist schreef:Blijkbaar heeft het de Heere goed gedacht GerGem'ers de Boodschap te laten verkondigen in de Ger.Bond.
Maar je ziet het veschijnsel ook in de Chr.Ger.Kerk. Daar komen ook steeds meer GerGem'ers op de kansel.
Niet altijd de mooiste ontwikkeling, aangezien ze dan niet blijven staan waar voor ze stonden maar opschuiven.

Zou het wellicht de wil van God zijn dat deze mensen opschuiven (ook qua inhoud)?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 09:23

StillAwake schreef:Zou het wellicht de wil van God zijn dat deze mensen opschuiven (ook qua inhoud)?

Met als gevolg dat hele kerken leeglopen, kerken verdwijnen en de onderlinge samenkomsten sporadisch of ten dele bezocht worden?
En dat het Christendom hoe langer hoe meer vermengt met het wereldse? Wat denk jezelf?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6340
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor ajl » 11 jun 2015 09:25

@sa Dat vind ik te makkelijk gezegd. Ik zie nl ex ger gem die nu binnen de cgk ds zijn geworden behoorlijk doorschuiven en niet bijbelse standpunten innemen. Ik zal geen ond noemen, want dan zijn ze zo te achterhalen :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:31

Calvinist schreef:Met als gevolg dat hele kerken leeglopen, kerken verdwijnen en de onderlinge samenkomsten sporadisch of ten dele bezocht worden?
En dat het Christendom hoe langer hoe meer vermengt met het wereldse? Wat denk jezelf?

Dat bepaalde kerken leeglopen hoeft geen bezwaar te zijn, als er maar andere kerken vollopen...
En dat het christendom zich vermengt met het wereldse is wellicht te zwart-wit gesteld.
Het is vooral de quasi-christelijke vormelijkheid die te lijden heeft onder dit proces.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten