oekaboeka schreef:Zeg je nu dat ik lees en kijk als een natuurlijk mens en jij als een Geestelijk mens ? Hoezo hoogmoedig maar goed als dat je geruststelt zal ik je niet verder lastigvallen met mijn natuurlijke mens visie op de Bijbel , ik heb gezegd wat ik wou zeggen , wat je ermee doet is aan jezelf.
Het is niet aan mij om te bepalen of jij een geestelijke mens bent.
De Heere weet dat wel.
En jij weet ook of je die Geest van de Vader gekregen hebt.
Want Hij geeft die Geest aan een ieder die Hem daar om bidt.(Lukas 11:13)(Math7:7-12)
Wie bidt die wordt gegeven.
............Hoeveel te meer zal de Vader hen de Geest geven die Hem daarom bidden.........
Zelfs een geestelijk mens kan (tijdelijk) een leer aanhangen die onbijbels is.
Het gaat mij erom wat het Woord leert over het verstand van de natuurlijke mens.
En van nature heeft de mens geen verstand van goddelijke zaken.
Het begin van Spreuken 2 maakt duidelijk dat de natuurlijke mens een weg af teleggen heeft, om tot (het) verstand tekomen.
Spreuken 3:5 zegt daarom ook:....steun op uw verstand niet.......ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken.
Daar wordt het verstand bedoeld, dat een ieder van ons van nature in zich omdraagt.
Lees Spreuken 4:5:.... verkrijg wijsheid, verkrijg verstand, vergeet niet en wijk niet af van de redenen mijns monds.....
.........Verkrijg dan wijsheid en verstand met al uw bezittingen.....
......Ik onderwijs u in de weg der wijsheid.....Ik doe u treden in de rechte sporen...........
Al die teksten leggen het gebrek van de natuurlijke mens bloot.
......die de bestraffing hoort krijgt verstand.....
Paulus zegt:....er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.....
God wordt niet gezocht door de natuurlijke mens.
Dat zoeken naar God wordt niet in de natuurlijke mens gevonden, omdat hij onverstandig is.
Jezus zegt dat het voor de verstandigen verborgen is.
Zo wijst het geschreven Woord ons onze gebreken aan en Geest en Woord leren ons om dat wat wij niet hebben en niet kunnen, om dat van de hemelse Vader te bidden en te verwachten.
Zo ongeveer het belangrijkste werk van Gods Geest is, dat wij in leren stemmen met het Geschreven Woord.
Met name wat dit Woord ons over onze natuur leert.
De Geest komt dus een werk bij ons doen, dat volkomen tegen ons verstand en onze logica in gaat.
Want van nature zijn wij vlees en dat vlees begeert tegen de Geest.
Het is ook niet voor niets, dat de Geest ook de Geest der wijsheid genoemd wordt.
Opdat wij ontvangen, verlichte ogen des verstands.(Efeze1:15-23)
h.g.
Learsi