antoon schreef:klopt de onzin van de theorie is te idioot voor woorden
De meerderheid heeft niet altijd gelijk denk aan de zon draaien om de aarde, hoeveel verstandige mensen zijn er niet altijd geweest, die beweerden dat de opvatting van de meerderheid onjuist was.
Denk ook aan de platte of geen platte aarde, hoeveel verstandige mensen zijn er niet altijd geweest, die beweerden dat de opvatting van de meerderheid onjuist was.
Dat de zon om de Aarde draaide, haalde men (deels) ook gewoon uit de Bijbel, hoor. Pas toen Copernicus bewees dat de Ptolemëische sterrenkunde verkeerd was, veranderde dat en nu wordt de Bijbel op dat specifieke punt anders geïnterpreteerd. Wat er met de minderheid gebeurde die het met die opvatting oneens was, kun je terugzien in het proces van Gallileo Gallilei.
Ook een platte aarde is uit de Bijbel te halen. Afgezien daarvan wist Erastosthenes in 240 v Chr. al hoe groot de omtrek van de aarde is. Daarvoor had hij niet meer nodig dan een schaduw en wat meetkunde.
Maar goed, Je trekt nu wel een beetje een Calimero-complex op. Iets is niet automatisch juist OMDAT er een enkeling is die tegen de meerderheid ingaat.
Denk ook aan de medische kant hoeveel verstandige mensen zijn er niet altijd geweest, die beweerden dat de opvatting van de meerderheid onjuist was. en dan bedoel ik dat contact tussen lijken en gewoon zieke mensen vermeden moest worden , de bijbel schreef het al duizenden jaren geleden
moet ik nog verder gaan
Tja, de meeste volken wisten/weten dat je moet oppassen met lijken en zieke mensen. En simpel gezegd, de volken die dat taboe niet hadden, gingen vrij rap ten onder aan die ziekten. Men had alleen geen idee waarom. Dat is later uitgezocht en werd de Germ theory of disease opgesteld. (Micro-organismen maken je ziek) Voor die tijd dacht men dat het 'kwade dampen' of demonische invloed was.
oja ook in de ruimte wetenschap is de bijbel trendsetter, voordat de wetenschap er achter kwam dat de aarde een begin heeft gehad , schreef de bijbel het al
Tja, met genoeg inlegkunde is er vanalles uit de Bijbel te peuteren. Ik heb zelfs mensen gezien die het kwantumtunneleffect in de Bijbel menen te kunnen teruglezen.