Rijnlander schreef:Je hebt het helemaal goed: ik heb inderdaad tekortkomingen. Halleluja, ik hoef het gelukkig niet van mijzelf te verwachten, maar mijn verwachting ligt bij Jezus Christus. Ik ben blij dat ik het allemaal niet weet zoals jij. Ik vertrouw op God in al Zijn doen en laten. Des te groter voor mij het wonder wat in Jezus Christus te geschiedt.
Je geeft aan heel goed te weten hoe het zit met betrekking tot de doop, in je eerdere reacties en hieronder ook.
Maar intussen zeg je heel 'bescheiden' dat je blij bent dat je het allemaal niet weet.
Geloofdopers en babydopers: ze hebben beide hun tekortkomingen, kennen beide ten dele, hoeven het allebei niet van zichzelf te verwachten en mogen op God vertrouwen. Dus ga geen tegenstelling suggereren!
Rijnlander schreef:Dat is voor mij ook de basis van de kinderdoop: God komt zelf naar je toe om een verbond met je te sluiten zonder dat je zelf maar één gedachte of woord kunt uitspreken en dat Hij daarvoor je ouders (of anderen) gebruikt om je bij het doopvont te brengen. Ik heb zelf mijn kinderen naar het doopvont mogen brengen. Dat is voor mij geen gewoontezaak geweest maar een geloofszaak. Daar ben ik intens verwonderd en dankbaar over.
God komt helemaal niet naar je toe om een verbond te sluiten, de verbonden zijn met Abraham en Israël (behalve het verbond met Noach).
Het is dus andersom: jullie komen een verbond met God sluiten, je dringt binnen in het verbond dat God met anderen gesloten heeft.
"Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden (m.v.) en de wetgeving en de eredienst en de beloften."
De bijbel is heel duidelijk hoe wij deel krijgen aan de zegeningen: door het geloof.
Het teken daarvan is de beker: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.
God kent ons, weet dat wij zaken vaak misverstaan en hij ziet ons hart aan. Ik geloof dat hij dwars door ons misverstaan en tekortkomingen heen werkt.
Hoe wij de doop verstaan is geen hoofdzaak, daar zijn geen eeuwige consequenties aan verbonden.
Rijnlander schreef: Daarom kan ik het niet hebben als er denigrerend gesproken wordt over de kinderdoop alsof dat onbijbels is. Want als je zegt dat de kinderdoop onbijbels is, dan heb je inderdaad niets begrepen van Gods eeuwige liefde naar mensen toe op welke leeftijd dan ook. En dat is pas erg.
Van mij mag je denken dat de kinderdoop bijbels is, ik denk er anders over, en dan zou jij even mogen oordelen dat geloofdopers niets van Gods eeuwige liefde naar mensen begrepen hebben?
Dat kan ik dan weer niet hebben, ik geloof van harte in Gods eeuwige liefde naar alle mensen, daar kan geen badkuip vol water wat aan toe of af doen.
Rijnlander schreef: En dat is pas erg. De doop redt ons niet, nee het kan zelfs tegen ons getuigen als wij de handreiking van Gods liefde afgewezen hebben, maar het verzegelt ons wel waar je als gedoopte op mag pleiten, namelijk erfgenaam te zijn en de afwassing van al onze zonden.
God roept en trekt ons door zijn woord, en niet door wat water. Zijn belofte is zijn handreiking, die kunnen we aannemen of afwijzen.
Pas wanneer iemand gelooft is hij een erfgenaam staat er in de bijbel, en dan wordt hij verzegeld met de Heilige Geest der belofte.
- "De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. En als wij kinderen zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; "
- "In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,"
En onze opgedragen kindjes krijgen dezelfde evangeliebeloften als jullie gedoopte kinderen, met dezelfde gevolgen bij aanneming of afwijzing.
Als je denkt dat een beetje water verschil maakt, dan heb je er zelf niets van begrepen.
Dat je er maar weinig van begrijpt blijkt ook wel uit je stelling dat bij ons de mens centraal staat en de eerste is i.p.v. God.
Accepteer gewoon dat we niet gelijk denken over de doop zonder de ander te beschuldigen van dingen die niet waar zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)