Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor oekaboeka » 16 apr 2015 22:28

Rijnlander : Onzinnige vragen waaruit ongeloof spreekt. Je laat de Bijbel alleen maar buikspreken voor je eigen overtuiging.

Totaal geen onzinnige vragen maar zeer relevant en dat jij meteen de conclusie trekt dat ik de bijbel laat buikspreken zegt meer over je eigen tekortkomingen , maarja die vragen zouden wel eens een de waarheid over de leer zoals jullie dat leren naar voren brengen en onjuistheid kunnen verhullen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 16 apr 2015 22:41

Oekaboeka : Eerste vraag: "Kortom elk jong kind van gelovige ouders dat niet gedoopt is en vroeg sterft gaat naar de hel?".
Elbert : Antwoord: dat is een onjuiste conclusie. Elk jong kind van gelovige ouders mag niet van de doop worden uitgesloten omdat ze ook zonder het zelf te weten in Adam veroordeeld zijn en in Christus tot genade aangenomen worden. Het gaat hier juist om het positieve: ook hen komt de doop toe. Het gaat niet om de hel of wie daar komt, het gaat om wie het doopwater mag ontvangen.

Je antwoord op de eerste vraag is nog steeds geen antwoord. Jij zegt namelijk dat het een voorrecht is dat een kind gedoopt mag worden en dat zal best wel ( even meegaand in jullie opvatting hierover ) maar is het ook een noodzaak want dan word het natuurlijk weer een heel ander verhaal en word de doop verheven tot reddingsmiddel buiten Jezus Christus om.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 16 apr 2015 22:50

Rotterdam : Verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen.

Zegt de dwaas , wie zegt dat het zonder lering is ? vragen leiden tot antwoorden en antwoorden tot juiste interpretaties maar goed , we zouden eens de traditie om zeep helpen al is die onbijbels =;

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 apr 2015 06:55

oekaboeka schreef:Je antwoord op de eerste vraag is nog steeds geen antwoord. Jij zegt namelijk dat het een voorrecht is dat een kind gedoopt mag worden en dat zal best wel ( even meegaand in jullie opvatting hierover ) maar is het ook een noodzaak want dan word het natuurlijk weer een heel ander verhaal en word de doop verheven tot reddingsmiddel buiten Jezus Christus om.
De doop is geen reddingsmiddel buiten Jezus Christus om, maar een teken dat wijst naar de redding die in Jezus Christus is. Dat teken komt ieder toe die tot Zijn lichaam, de gemeente behoort, dus ook de kinderen van de gemeente.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 apr 2015 07:59

elbert schreef:De doop is geen reddingsmiddel buiten Jezus Christus om, maar een teken dat wijst naar de redding die in Jezus Christus is. Dat teken komt ieder toe die tot Zijn lichaam, de gemeente behoort, dus ook de kinderen van de gemeente.

betuigt en verzegelt ons.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 apr 2015 08:17

benefietdiner schreef:betuigt en verzegelt ons.
Verzegelt wat?
Het verzegelt aan ons wat God tot ons zegt in Zijn Woord, nl.:
- de afwassing van de zonden door Jezus Christus
- dat God de Vader met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt
- dat de Zoon ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft.

Dat Woord wordt zichtbaar in de doop en dat ontvangen wij in de doop. Het gaat er natuurlijk wel om dat wij dit (gaan) geloven. Want wat er verzegeld wordt in de doop staat in de onvoltooid tegenwoordige tijd. De doop is geen eindstation in de zin van: "nu ben ik er", maar een teken aan het begin van de weg die God met ons gaat in dit leven, tot de voleinding toe. Op die weg houdt de doop altijd zijn betekenis voor ons, ook als we afdwalen of het moeilijk hebben in het geloof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 17 apr 2015 08:36

Totaal geen onzinnige vragen maar zeer relevant en dat jij meteen de conclusie trekt dat ik de bijbel laat buikspreken zegt meer over je eigen tekortkomingen , maarja die vragen zouden wel eens een de waarheid over de leer zoals jullie dat leren naar voren brengen en onjuistheid kunnen verhullen.
Je hebt het helemaal goed: ik heb inderdaad tekortkomingen. Halleluja, ik hoef het gelukkig niet van mijzelf te verwachten, maar mijn verwachting ligt bij Jezus Christus. Ik ben blij dat ik het allemaal niet weet zoals jij. Ik vertrouw op God in al Zijn doen en laten. Des te groter voor mij het wonder wat in Jezus Christus te geschiedt.

Dat is voor mij ook de basis van de kinderdoop: God komt zelf naar je toe om een verbond met je te sluiten zonder dat je zelf maar één gedachte of woord kunt uitspreken en dat Hij daarvoor je ouders (of anderen) gebruikt om je bij het doopvont te brengen. Ik heb zelf mijn kinderen naar het doopvont mogen brengen. Dat is voor mij geen gewoontezaak geweest maar een geloofszaak. Daar ben ik intens verwonderd en dankbaar over. Daarom kan ik het niet hebben als er denigrerend gesproken wordt over de kinderdoop alsof dat onbijbels is. Want als je zegt dat de kinderdoop onbijbels is, dan heb je inderdaad niets begrepen van Gods eeuwige liefde naar mensen toe op welke leeftijd dan ook. En dat is pas erg. De doop redt ons niet, nee het kan zelfs tegen ons getuigen als wij de handreiking van Gods liefde afgewezen hebben, maar het verzegelt ons wel waar je als gedoopte op mag pleiten, namelijk erfgenaam te zijn en de afwassing van al onze zonden.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 apr 2015 10:13

Rijnlander schreef:Je hebt het helemaal goed: ik heb inderdaad tekortkomingen. Halleluja, ik hoef het gelukkig niet van mijzelf te verwachten, maar mijn verwachting ligt bij Jezus Christus. Ik ben blij dat ik het allemaal niet weet zoals jij. Ik vertrouw op God in al Zijn doen en laten. Des te groter voor mij het wonder wat in Jezus Christus te geschiedt.

Dat is voor mij ook de basis van de kinderdoop: God komt zelf naar je toe om een verbond met je te sluiten zonder dat je zelf maar één gedachte of woord kunt uitspreken en dat Hij daarvoor je ouders (of anderen) gebruikt om je bij het doopvont te brengen. Ik heb zelf mijn kinderen naar het doopvont mogen brengen. Dat is voor mij geen gewoontezaak geweest maar een geloofszaak. Daar ben ik intens verwonderd en dankbaar over. Daarom kan ik het niet hebben als er denigrerend gesproken wordt over de kinderdoop alsof dat onbijbels is. Want als je zegt dat de kinderdoop onbijbels is, dan heb je inderdaad niets begrepen van Gods eeuwige liefde naar mensen toe op welke leeftijd dan ook. En dat is pas erg. De doop redt ons niet, nee het kan zelfs tegen ons getuigen als wij de handreiking van Gods liefde afgewezen hebben, maar het verzegelt ons wel waar je als gedoopte op mag pleiten, namelijk erfgenaam te zijn en de afwassing van al onze zonden.

@Rijnlander
Ik vraag mij af of je het broederdebat ‘Het water dat (g)een scheiding brengt?! Kinderdoop versus volwassendoop’ echt wel bekeken hebt.
Ik denk dat je het debat niet gezien hebt tussen de sprekers: Ds. M. Ezinga en ds. G.A. van den Brink.
Ik maak deze conclusie op uit verschillende vragen en antwoorden die je zegt.

Dit zijn ze:
https://www.youtube.com/watch?v=B4kR27jX-KQ
https://www.youtube.com/watch?v=idgBohAe8Ug

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 apr 2015 10:17

Je geeft nu dus toe dat de mens dat ritueel bedacht heeft ?

En wat is er mis met toegeven dat de mens een ritueel bedenkt? Geloof/religie is een mensen ding voor het geval je dat nog niet begrepen hebt. Van allerlei liturgische vormen, tot het simplistisch handjes wapperen tijdens een opwekkingsversje, het is allemaal mensenwerk. De Bijbel is tenslotte ook door mensen geschreven.
Welnu, wat is de intentie van een ritueel, dat was mijn vraag aan jou. En, is het erg dat mensen rituelen ontwikkelen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2015 10:24

Rijnlander schreef:Je hebt het helemaal goed: ik heb inderdaad tekortkomingen. Halleluja, ik hoef het gelukkig niet van mijzelf te verwachten, maar mijn verwachting ligt bij Jezus Christus. Ik ben blij dat ik het allemaal niet weet zoals jij. Ik vertrouw op God in al Zijn doen en laten. Des te groter voor mij het wonder wat in Jezus Christus te geschiedt.
Je geeft aan heel goed te weten hoe het zit met betrekking tot de doop, in je eerdere reacties en hieronder ook.
Maar intussen zeg je heel 'bescheiden' dat je blij bent dat je het allemaal niet weet.
Geloofdopers en babydopers: ze hebben beide hun tekortkomingen, kennen beide ten dele, hoeven het allebei niet van zichzelf te verwachten en mogen op God vertrouwen. Dus ga geen tegenstelling suggereren!
Rijnlander schreef:Dat is voor mij ook de basis van de kinderdoop: God komt zelf naar je toe om een verbond met je te sluiten zonder dat je zelf maar één gedachte of woord kunt uitspreken en dat Hij daarvoor je ouders (of anderen) gebruikt om je bij het doopvont te brengen. Ik heb zelf mijn kinderen naar het doopvont mogen brengen. Dat is voor mij geen gewoontezaak geweest maar een geloofszaak. Daar ben ik intens verwonderd en dankbaar over.
God komt helemaal niet naar je toe om een verbond te sluiten, de verbonden zijn met Abraham en Israël (behalve het verbond met Noach).
Het is dus andersom: jullie komen een verbond met God sluiten, je dringt binnen in het verbond dat God met anderen gesloten heeft.
"Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden (m.v.) en de wetgeving en de eredienst en de beloften."
De bijbel is heel duidelijk hoe wij deel krijgen aan de zegeningen: door het geloof.
Het teken daarvan is de beker: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.

God kent ons, weet dat wij zaken vaak misverstaan en hij ziet ons hart aan. Ik geloof dat hij dwars door ons misverstaan en tekortkomingen heen werkt.
Hoe wij de doop verstaan is geen hoofdzaak, daar zijn geen eeuwige consequenties aan verbonden.
Rijnlander schreef: Daarom kan ik het niet hebben als er denigrerend gesproken wordt over de kinderdoop alsof dat onbijbels is. Want als je zegt dat de kinderdoop onbijbels is, dan heb je inderdaad niets begrepen van Gods eeuwige liefde naar mensen toe op welke leeftijd dan ook. En dat is pas erg.
Van mij mag je denken dat de kinderdoop bijbels is, ik denk er anders over, en dan zou jij even mogen oordelen dat geloofdopers niets van Gods eeuwige liefde naar mensen begrepen hebben?
Dat kan ik dan weer niet hebben, ik geloof van harte in Gods eeuwige liefde naar alle mensen, daar kan geen badkuip vol water wat aan toe of af doen.
Rijnlander schreef: En dat is pas erg. De doop redt ons niet, nee het kan zelfs tegen ons getuigen als wij de handreiking van Gods liefde afgewezen hebben, maar het verzegelt ons wel waar je als gedoopte op mag pleiten, namelijk erfgenaam te zijn en de afwassing van al onze zonden.
God roept en trekt ons door zijn woord, en niet door wat water. Zijn belofte is zijn handreiking, die kunnen we aannemen of afwijzen.
Pas wanneer iemand gelooft is hij een erfgenaam staat er in de bijbel, en dan wordt hij verzegeld met de Heilige Geest der belofte.
- "De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. En als wij kinderen zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; "
- "In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,"

En onze opgedragen kindjes krijgen dezelfde evangeliebeloften als jullie gedoopte kinderen, met dezelfde gevolgen bij aanneming of afwijzing.
Als je denkt dat een beetje water verschil maakt, dan heb je er zelf niets van begrepen.
Dat je er maar weinig van begrijpt blijkt ook wel uit je stelling dat bij ons de mens centraal staat en de eerste is i.p.v. God.
Accepteer gewoon dat we niet gelijk denken over de doop zonder de ander te beschuldigen van dingen die niet waar zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 apr 2015 11:06

naamloos schreef:RijnlanderJe hebt het helemaal goed: ik heb inderdaad tekortkomingen. Halleluja, ik hoef het gelukkig niet van mijzelf te verwachten, maar mijn verwachting ligt bij Jezus Christus. Ik ben blij dat ik het allemaal niet weet zoals jij. Ik vertrouw op God in al Zijn doen en laten. Des te groter voor mij het wonder wat in Jezus Christus te geschiedt.

Je geeft aan heel goed te weten hoe het zit met betrekking tot de doop, in je eerdere reacties en hieronder ook.
Maar intussen zeg je heel 'bescheiden' dat je blij bent dat je het allemaal niet weet.
Geloofdopers en babydopers: ze hebben beide hun tekortkomingen, kennen beide ten dele, hoeven het allebei niet van zichzelf te verwachten en mogen op God vertrouwen. Dus ga geen tegenstelling suggereren! :jaknikken:

Rijnlander Dat is voor mij ook de basis van de kinderdoop: God komt zelf naar je toe om een verbond met je te sluiten zonder dat je zelf maar één gedachte of woord kunt uitspreken en dat Hij daarvoor je ouders (of anderen) gebruikt om je bij het doopvont te brengen. Ik heb zelf mijn kinderen naar het doopvont mogen brengen. Dat is voor mij geen gewoontezaak geweest maar een geloofszaak. Daar ben ik intens verwonderd en dankbaar over.

God komt helemaal niet naar je toe om een verbond te sluiten, de verbonden zijn met Abraham en Israël (behalve het verbond met Noach).
Het is dus andersom: jullie komen een verbond met God sluiten, je dringt binnen in het verbond dat God met anderen gesloten heeft.
"Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden (m.v.) en de wetgeving en de eredienst en de beloften."
De bijbel is heel duidelijk hoe wij deel krijgen aan de zegeningen: door het geloof.
Het teken daarvan is de beker: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt. :jaknikken:

God kent ons, weet dat wij zaken vaak misverstaan en hij ziet ons hart aan. Ik geloof dat hij dwars door ons misverstaan en tekortkomingen heen werkt.
Hoe wij de doop verstaan is geen hoofdzaak, daar zijn geen eeuwige consequenties aan verbonden.:jaknikken:

Rijnlander Daarom kan ik het niet hebben als er denigrerend gesproken wordt over de kinderdoop alsof dat onbijbels is. Want als je zegt dat de kinderdoop onbijbels is, dan heb je inderdaad niets begrepen van Gods eeuwige liefde naar mensen toe op welke leeftijd dan ook. En dat is pas erg.

Van mij mag je denken dat de kinderdoop bijbels is, ik denk er anders over, en dan zou jij even mogen oordelen dat geloofdopers niets van Gods eeuwige liefde naar mensen begrepen hebben?
Dat kan ik dan weer niet hebben, ik geloof van harte in Gods eeuwige liefde naar alle mensen, daar kan geen badkuip vol water wat aan toe of af doen.:jaknikken:

Rijnlander En dat is pas erg. De doop redt ons niet, nee het kan zelfs tegen ons getuigen als wij de handreiking van Gods liefde afgewezen hebben, maar het verzegelt ons wel waar je als gedoopte op mag pleiten, namelijk erfgenaam te zijn en de afwassing van al onze zonden.

God roept en trekt ons door zijn woord, en niet door wat water. Zijn belofte is zijn handreiking, die kunnen we aannemen of afwijzen.
Pas wanneer iemand gelooft is hij een erfgenaam staat er in de bijbel, en dan wordt hij verzegeld met de Heilige Geest der belofte.
- "De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. En als wij kinderen zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; "
- "In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte, :jaknikken:

En onze opgedragen kindjes krijgen dezelfde evangeliebeloften als jullie gedoopte kinderen, met dezelfde gevolgen bij aanneming of afwijzing.
Als je denkt dat een beetje water verschil maakt, dan heb je er zelf niets van begrepen.
Dat je er maar weinig van begrijpt blijkt ook wel uit je stelling dat bij ons de mens centraal staat en de eerste is i.p.v. God.
Accepteer gewoon dat we niet gelijk denken over de doop zonder de ander te beschuldigen van dingen die niet waar zijn. :jaknikken:

d:)b d:)b

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 17 apr 2015 11:17

Rijnlander : Je hebt het helemaal goed: ik heb inderdaad tekortkomingen. Halleluja, ik hoef het gelukkig niet van mijzelf te verwachten, maar mijn verwachting ligt bij Jezus Christus. Ik ben blij dat ik het allemaal niet weet zoals jij. Ik vertrouw op God in al Zijn doen en laten. Des te groter voor mij het wonder wat in Jezus Christus te geschiedt.

Je zelfinzicht siert je :wink: , en ligt niet ieders verwachting bij Jezus Christus ? Waarom ben je blij dat je het allemaal niet weet zoals mij , bang voor inzicht in waarheid ?
Heel leuk dat je vertrouwt op God zijn doen en laten , daar vertrouw ik ook op , dus ja wat wil je hiermee zeggen ?

Rijnlander : Des te groter voor mij het wonder wat in Jezus Christus te geschiedt.
Oekaboeka : =D> =D> grote jonge :D maar wat is je punt hierbij voor deze discussie.

Dus God komt een verbond sluiten met die kindjes ? Jaja , tuurlijk en later als die kindjes niet gelovig zijn is het verbond zeker weer verbroken of niet ?
Persoonlijk vind ik kinderdoop onbijbels ja , ja ik zal wel niks hebben begrepen van God,s eeuwige liefde , erg he ? Wat ik erg vind is jouw verheffende manier van spreken !
En een doop die tegen je getuigd ? een beetje zoals de nooit gedoopte ongelovige waar gewoon de wet tegen iemand getuigd van de zonde , jaja je brengt het mooi . :neeschudden: .
Dus jij denkt dat de doop je verzegeld en dat je daardoor op je doop kan pleiten dat al je zonden zijn afgewassen ? Als ik jou was zou ik nog maar eens heel goed de bijbel gaan lezen en lezen waar je op mag pleiten , dat is namelijk God,s zoon Jezus Christus offer aan het kruis en je geloof daarin.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 17 apr 2015 11:27

Katlheen : En wat is er mis met toegeven dat de mens een ritueel bedenkt? Geloof/religie is een mensen ding voor het geval je dat nog niet begrepen hebt. Van allerlei liturgische vormen, tot het simplistisch handjes wapperen tijdens een opwekkingsversje, het is allemaal mensenwerk. De Bijbel is tenslotte ook door mensen geschreven.
Welnu, wat is de intentie van een ritueel, dat was mijn vraag aan jou. En, is het erg dat mensen rituelen ontwikkelen?

Ik geloof dat de intentie van een ritueel is controle proberen uit te oefenen op de omstandigheden of om je mentale staat te veranderen of voor te bereiden op iets.
Een ritueel an sich zie ik niet heel veel kwaads in , maar op het moment dat er bijzondere krachten aan worden toebedeeld zie ik het als afgod en er is maar 1 God

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 apr 2015 12:46

oekaboeka schreef:Ik geloof dat de intentie van een ritueel is controle proberen uit te oefenen op de omstandigheden of om je mentale staat te veranderen of voor te bereiden op iets.

rituelen ?

Johannes 9:6 ; Dit gezegd hebbende, spoog Hij op de aarde, en maakte slijk uit dat speeksel, en streek dat slijk op de ogen des blinde.

bijzondere krachten ?

Hand.5;15 Alzo dat zij de kranken uitdroegen op de straten, en legden op bedden en beddekens, opdat, als Petrus kwam, ook maar de schaduw iemand van hen beschaduwen mocht.

2 Kon. 13:20 Daarna stierf Elisa, en zij begroeven hem. De benden nu der Moabieten kwamen in het land met het ingaan des jaars. 21 En het geschiedde, als zij een man begroeven, dat zij, ziet, een bende zagen; zo wierpen zij den man in het graf van Elisa; en toen de man daarin kwam, en het gebeente van Elisa aanroerde, werd hij levend, en rees op zijn voeten.

Hand. 19:11 En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus, 12 zodat ook zweetdoeken of gordeldoeken van zijn lichaam aan de zieken gebracht werden en hun kwalen van hen weken en de boze geesten uitvoeren.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 apr 2015 18:09

Moderatoropmerking: er zijn een aantal berichten verwijderd. Ik neem aan dat een aantal van degenen die hier posten wel kunnen bedenken waarom dat is.

Terug naar “Archief”