Wat moet je nou met .....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor oekaboeka » 13 feb 2015 14:48

Pcrtje : Hoe krijg je het voor elkaar om zoveel onzin in één bericht te verwerken?

Je hebt wel een hoge pet op van jezelf en je eigen intelligentie, hè? Want al die gekke wetenschappertjes hebben het fout (behalve als ze iets zeggen wat conform jouw mening is) en zonder enige bewijsvoering roep en bazuin je een heleboel onzin rond.

Ik kijk teveel naar jou denk ik :-oo en sorry dat ik je het idee geef dat ik je van je ivoren torentje afblaas , er kan er immers maar 1 zijn met een hoge pet /intelligentie en dat is de geleerde dokter natuurlijk die geleerd heeft en een onbetwistbaar intellect heeft , ( :-$ niet doorvertellen mijn wijsheid komt uit de bijbel in combinatie met logisch nadenken :-oo :mrgreen: ).

Arathorn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arathorn » 13 feb 2015 18:01

Ja want de bijbel en logisch nadenken gaat hand in hand samen!

Overigens, kan je ook quoten? Als frequente meelezert in deze amusante discussie is jouw manier van quoten erg irritant.

Probeer het eens! Druk op 'Quote' onderaan een post.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. That's my religion.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 13 feb 2015 18:39

oekaboeka schreef:hettys is op het gebied van theologie een leek en die haalt alles van evolutionistische sites af die qua theologie op hetzelfde niveau zitten.

Jij komt me theologisch ook niet al te sterk over. Hettys verwijst (terecht) naar een verschilpunt tussen Genesis 1 en 2 (een zuiver theologisch punt dus) maar jij komt niet met een antwoord. Het komt er op neer dat jij het niet snapt, maar dat het allebei waar is. Prima, maar dit is natuurlijk geen logisch antwoord.

Ik ben het met je eens dat de Bijbel serieus genomen moet worden, maar er zijn brede theologische discussies hierover geweest, waarin men met een heel wat interessanter, en ook heel wat verstandiger, antwoord is gekomen dan waar jij mee komt.

Persoonlijk boeit eigenlijk enkel de theologische kant van dit gesprek me, en ik vrees dat jouw contributies ook op dat vlak niet veel boven die van Mortlach staan.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 13 feb 2015 19:36

hettys is op het gebied van theologie een leek en die haalt alles van evolutionistische sites af die qua theologie op hetzelfde niveau zitten.

Bladestraight : Jij komt me theologisch ook niet al te sterk over

Bladestraight , dat bovenste heb ik niet geschreven.

Bladestraight : Het komt er op neer dat jij het niet snapt, maar dat het allebei waar is. Prima, maar dit is natuurlijk geen logisch antwoord.
Oekaboeka : Wie zegt dat ik het niet snap , alleen omdat mijn uitleg niet word begrepen? voor mijzelf vind ik het verstandiger en dus logischer om gewoon God,s woord te geloven en aangezien er nog steeds geen serieuze weerlegging (maar slechts wat vragen die misschien niet meteen beantwoord kunnen worden , maar daarom niet meteen ook geen antwoord hebben) is van genesis hou ik het toch maar op de betrouwbaarheid van genesis , oftewel God,s woord, welke getrouw is .
Ze willen niet voor niks genesis in diskrediet brengen ,haal de betrouwbaarheid weg van de bijbel en dan kun je je inderdaad afvragen wat er allemaal nog meer niet letterlijk is ,kortom de bijbel word afgezwakt.

Bladestraight : Ik ben het met je eens dat de Bijbel serieus genomen moet worden, maar er zijn brede theologische discussies hierover geweest, waarin men met een heel wat interessanter, en ook heel wat verstandiger, antwoord is gekomen dan waar jij mee komt.

Dat geloof ik meteen. :)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 13 feb 2015 19:38

Arathorn schreef:Ja want de bijbel en logisch nadenken gaat hand in hand samen!

Overigens, kan je ook quoten? Als frequente meelezert in deze amusante discussie is jouw manier van quoten erg irritant.

Probeer het eens! Druk op 'Quote' onderaan een post.

:mrgreen: zo beter?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 feb 2015 21:10

oekaboeka schreef:
Geen dieren na Adam ,je legt telkens dingen bij mij die ik niet zeg en val niet over de letter bedoel ik mee dat als je het niet snapt moet je het maar laten rusten , zo wijs ben je niet blijkens al je conclusies.

Als jij zegt: "Val niet over de letter" betekent dat totaal niet": "Wie het niet snapt moet het laten rusten". Blijkbaar raak je verstrikt in je eigen zinnen en snap je er zelf geen bal meer van.

: Wel. Je zegt helemaal zelf dat er al iets groeide toen Adam werd geschapen. Dus : Naar de letter.

Dus?

Oh. ik dacht heel even dat je bedoelde dat je sommige dingen niet zo letterlijk moet opvatten. Dat betekent namelijk 'val niet over de letter'.....

http://evolutie.eu/index.php/FAQ-VLA/sp ... tegen.html

=D> =D> =D>

Ik wil je nog even waarschuwen voor dit soort sites: van voor tot achter gelogen. Ik hoopte nog dat jij iemand was die de waarheid toch iets belangrijker zou vinden dat de gelogen creationistische onzin.

Ik kan je morgen wel uitleggen wat er aan gelogen is, als je er tenminste belangstelling voor hebt.
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 14 feb 2015 06:38

Hettys : Ik kan je morgen wel uitleggen wat er aan gelogen is, als je er tenminste belangstelling voor hebt.

Leg maar uit dan , ben benieuwd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 14 feb 2015 06:42

Dit bericht ging fout!

antoon

Berichtdoor antoon » 14 feb 2015 16:32

Weer zo een gezellig evolutie verhaal, het houdt niet op, voorlopig reageer ik alleen even op de eerste post, bijbelgelovigen steken hun kop echt niet in het zand, integendeel we staan open voor goede wetenschap, maar iets wat zo theoretisch is als evolutie en vaak in strijd met de rede daar hoeven we geen aandacht aan te besteden

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 14 feb 2015 17:59

oekaboeka schreef:Bladestraight , dat bovenste heb ik niet geschreven.

Mijn excuses.

Ze willen niet voor niks genesis in diskrediet brengen ,haal de betrouwbaarheid weg van de bijbel en dan kun je je inderdaad afvragen wat er allemaal nog meer niet letterlijk is ,kortom de bijbel word afgezwakt.

En hier zit hem het probleem, de redenatie "als Genesis niet letterlijk is, is de Bijbel niet betrouwbaar" volg ik beslist niet.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 14 feb 2015 18:02

antoon schreef:Weer zo een gezellig evolutie verhaal, het houdt niet op, voorlopig reageer ik alleen even op de eerste post, bijbelgelovigen steken hun kop echt niet in het zand, integendeel we staan open voor goede wetenschap, maar iets wat zo theoretisch is als evolutie en vaak in strijd met de rede daar hoeven we geen aandacht aan te besteden

Fijn dat je eerst zegt dat je je kop niet in het zand steekt, en daarna zo'n geweldig voorbeeld geeft van iemand die zijn kop wel degelijk in het zand steekt. Hoe kan je nu beweren dat je geen aandacht aan de evolutietheorie hoeft de besteden? Het is momenteel de gangbare wetenschappelijke verklaring...
― Jonathan Edwards

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 14 feb 2015 19:27

Bladestraight : En hier zit hem het probleem, de redenatie "als Genesis niet letterlijk is, is de Bijbel niet betrouwbaar" volg ik beslist niet.

Dat geld voor jou persoonlijk misschien , maar ik vind persoonlijk dat als er iets zo uitvoerig word beschreven dat als het niet waar zou zijn , je je kan afvragen wat er allemaal nog meer met een korreltje zout zou moeten worden gelezen , jij kan het misschien meer allemaal zien als geestelijk onderwijs ,maar dan kun je natuurlijk heel veel kanten op en veel vergeestelijken , bijv :val van Jericho , geestelijke les / job,s vrouw die zoutpilaar werd, geestelijke les / water in wijn veranderen , geestelijke les enzovoort.. tot aan de opstanding aan toe , waar trek je de lijn? waar je wilt?
Dat genesis misschien tegenstrijdigheden lijkt te hebben zegt natuurlijk niet dat er ook echt tegenstrijdigheden zijn ,alleen omdat je het niet kan vatten , genesis verklaart dat God alles met het Woord schiep en dat is ook de rode draad in genesis, als er evolutie zou zijn gebruikt zou dat in strijd komen met veel bijbelse visies die dan ook meteen maar met een korreltje zout zouden moeten worden genomen, kortom de betrouwbaarheid verliest zijn betrouwbaarheid.
Waar het verstand het niet kan bevatten word het maar vergeestelijkt en zo maak je van God een zwakkere God dan er staat beschreven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 feb 2015 20:09

Uitvoerig beschreven? Man, in wat is het, 15 regels wordt het ontstaan van het universum, de het zonnestelsel, de aarde, en al het leven daarop beschreven en dat vind je uitvoerig?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harmonica » 14 feb 2015 22:24

Ach als je lettergrootte maar klein genoeg is... :mrgreen:
My 2 cents is free

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 15 feb 2015 09:01

Zijn stuwwallen wel of niet door ijs gevormd?

link: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... gevormd/30

Antwoord: stuwwallen zijn niet tijdens de nooit plaatsgevondenhebbende wereldwijde zondvloed gevormd, maar ongeveer 150.000 jaar geleden!

link: http://www.geologievannederland.nl/land ... en/stuwwal

Een stuwwal is een heuvel in het landschap die ontstaan is doordat een gletsjer de grond heeft opgeduwd. In ons land zijn het de meest opvallende overblijfselen uit het Saalien. Vanuit Scandinavië gleed toen een ijskap in zuidelijke richting over Europa. In Nederland kwam dit ijs op de lijn Haarlem-Utrecht-Nijmegen tot stilstand. Op die lijn, maar ook in noordelijker gebieden in Nederland, zijn stuwwallen te vinden. Het gewicht van het ijs, dat vele honderden meters dik kon zijn, perste de grond onder het ijs weg. Hierdoor ontstonden er aan de voor- en zijkanten van de gletsjer tot tweehonderd meter hoge heuvels. Bekende stuwwallen in Nederland zijn de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug.

Hoe ziet een stuwwal er uit?
Ten noorden van de grote rivieren vinden we op verschillende plekken in ons vlakke land stuwwallen: heuvels die soms meer dan honderd meter boven het landschap uitsteken. De stuwwallen zijn langgerekt van vorm en er groeien vaak bossen op, waardoor ze nog eens extra opvallen tussen de landerijen.

Hoe is een stuwwal ontstaan?
Stuwwallen zijn gevormd door de kracht en het gewicht van landijs, dat in het Saalien (ongeveer 150.000 jaar geleden), vanuit Scandinavië tot halverwege ons land wist door te dringen. Rivieren hadden de (meestal zand en grind) al eerder afgezet, waarna hij werd opgeduwd door het ijs. Op plaatsen waar de grond weggeduwd was bleven laagten in het landschap achter, die glaciale bekkens genoemd worden

In Noord- en Midden-Nederland is een aantal stuwwalreeksen gevormd. De gletsjers 'gleden' als het ware voort op een dun laagje smeltwater, dat via spleten in het ijs naar beneden sijpelde. Het ijs kon gemakkelijk over de leemgrond in Noord-Nederland glijden omdat het smeltwater niet in de leem doordrong. In Midden-Nederland bereikte het ijs de grove rivierzanden. Het smeltwater onder het ijs drong hier de bodem in, met als resultaat dat het ijs langzamer ging glijden en zich de bodem ingroef. Zo duwde het ijs grote schotsen bevroren land opzij en voor zich uit tot hoge heuvels. In zandgroeves in het stuwwallengebied zijn deze schotsen terug te zien als lagen zand en klei die als dakpannen over elkaar heen geschoven zijn.

link: http://www.ijstijd.net/ijstijd/sporen.html

De vorming van ijskappen had zeer ingrijpende gevolgen voor het landschap. Omdat de laatste ijstijd geologisch gezien nog maar kortgeleden heeft plaats-gevonden, zijn de sporen hiervan in het landschap nog goed te zien. Onder druk van de ijskappen trad bodemdaling op, terwijl de uitbreidende gletsjers rotsbodems verpulverden en grote zwerfkeien duizenden kilometers verplaatsten. Daar waar de ijsmassa's de rivieren tegenhielden, werden rivierlopen verlegd. De julitemperatuur bedroeg hooguit 10 graden waardoor de plantengroei zeer schaars was. Op grote delen van het Noordelijk halfrond was de bodem permanent bevroren, hetgeen diepe sporen in het landschap heeft nagelaten. Enkele van die sporen worden hierna besproken.

Door de grote druk hebben de groeiende ijskappen diepe voren in het landschap gemaakt en zand en grind opgestuwd en afgezet voor de verste uitlopers. Ook in het Nederlandse landschap zijn stuwwallen ontstaan. De Utrechtse heuvelrug, de Hoge Veluwe in Gelderland en de Hondsrug in Drente zijn stuwwallen.

link: http://www.arknature.nl/ontstaan-van-he ... rengebied/

De geschiedenis van onze rivieren gaat miljoenen jaren terug. Al voordat de Rijn en de Maas in opkomst waren, maakte er een grote rivier gebruik van wat nu het noorden van Nederland is. Deze rivier uit het Plioceen heette de Eridanosrivier en stroomde vanuit Denemarken naar de Noordzee.

Door de vorming van Gletsjers in de voorlaatste ijstijd, de Saalien, werd een aantal grote stuwwallen gevormd. Voorbeelden hiervan zijn de Utrechtse heuvelrug, het Rijk van Nijmegen, Montferland en de Veluwe. Door de vorming van deze stuwwallen konden de rivieren de Rijn en de Maas niet anders dan naar het westen.

Door wisselingen in het klimaat, aangestuurd door de ijstijden en de tussenijstijden, veranderden de rivieren hun eigen loop regelmatig. Maar in de laatste duizend jaar heeft de mens daar een systeem achter bedacht van dijken. Sindsdien ligt het Nederlandse rivierenlandschap meer vast in haar huidige vorm.

Terug naar “Archief”