Goedenavond,
Samen met mijn vriendin heb ik inmiddels ruim 5 jaar verkering. We zijn beide 23 jaar oud. Echter de relatie verloopt in onze ogen niet zoals het zou moeten. Het eerste jaar van onze verkering verliep fijn. Alles is nieuw en leuk. Voor ons was het allebei min of meer de eerste keer dat we een relatie hadden. Na een jaar kregen we steeds meer strubbelingen en twijfels. Het is na 3 jaar een keer een lange tijd uit geweest. Daarna kregen we opnieuw verkering. 
We hebben wel het idee dat er een goede relatie voor ons in zit maar op dit moment zijn er tussen ons nog steeds twijfels en strubbelingen. Onze relatie kent veel ups en ook veel downs. We willen toch onderhand wel een keer gaan trouwen maar kunnen dat gezien ons huidige probleem gewoon niet doen. We hebben sterk het vermoeden dat relatietherapie ons goed zou kunnen helpen om beter inzicht, kennis, en kunde te krijgen om elkaar bijvoorbeeld beter te begrijpen. We zijn al wat gaan zoeken her en der maar lopen o.a. tegen 2 problemen aan:
Veel relatietherapeuten hebben geen christelijke achtergrond. Wij zoeken juist een christelijke relatietherapeut. Ten tweede zijn de kosten van een relatietherapeut aanzienlijk waardoor een gemiddelde relatietherapeut voor ons al niet echt toegankelijk is. Is er niet een ander alternatief i.p.v. een relatietherapeut?
Graag zouden wij hulp krijgen bij dit probleem. We hebben er elke dag zorgen over en komen er gewoon niet over uit.

. Mijn man en ik hebben 6 jaar verkering gehad (waren 16 en bijna 18 toen we een relatie kregen) en zijn nu inmiddels alweer 9 jaar getrouwd en nog altijd heel gelukkig samen. De twijfels die je aangeeft hebben wij ook even gehad halverwege onze verkeringstijd. Omdat we zo jong waren, vielen verkeringstijd en een gedeelte van de pubertijd samen. Dit zorgde voor wat onstabiele momenten, maar daar zijn we uiteindelijk sterker uitgekomen. Maar als de problemen nu al onoverkomelijk lijken, zou ik inderdaad goed nadenken over de stap naar het huwelijk. Je beloofd elkaar wel trouw in alles, dat is niet niks, in de basis moet er dus een stevig fundament liggen. Als je denkt dat dit ontbreekt, maar je wel echt met elkaar verder wilt, vind ik relatietherapie geen slechte optie. Zo'n therapeut heeft snel genoeg door of er een toekomst samen in zit of niet en zal dit als het goed is ook eerlijk aangeven. Hebben jullie hier al samen voor gebeden? Het geeft zoveel rust als je dit soort twijfels en onzekerheden samen voor God neer kunt leggen! Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan verder maar moet gaan zitten wachten en dat het dan vanzelf goed komt. Naar mijn idee zijn er genoeg christelijke relatietherapeuten te vinden die je kunnen helpen, maar dat is ook afhankelijk van de regio waar je woont en of je eventueel bereid bent ervoor te reizen als het wat verder weg is.
 . Mijn man en ik hebben 6 jaar verkering gehad (waren 16 en bijna 18 toen we een relatie kregen) en zijn nu inmiddels alweer 9 jaar getrouwd en nog altijd heel gelukkig samen. De twijfels die je aangeeft hebben wij ook even gehad halverwege onze verkeringstijd. Omdat we zo jong waren, vielen verkeringstijd en een gedeelte van de pubertijd samen. Dit zorgde voor wat onstabiele momenten, maar daar zijn we uiteindelijk sterker uitgekomen. Maar als de problemen nu al onoverkomelijk lijken, zou ik inderdaad goed nadenken over de stap naar het huwelijk. Je beloofd elkaar wel trouw in alles, dat is niet niks, in de basis moet er dus een stevig fundament liggen. Als je denkt dat dit ontbreekt, maar je wel echt met elkaar verder wilt, vind ik relatietherapie geen slechte optie. Zo'n therapeut heeft snel genoeg door of er een toekomst samen in zit of niet en zal dit als het goed is ook eerlijk aangeven. Hebben jullie hier al samen voor gebeden? Het geeft zoveel rust als je dit soort twijfels en onzekerheden samen voor God neer kunt leggen! Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan verder maar moet gaan zitten wachten en dat het dan vanzelf goed komt. Naar mijn idee zijn er genoeg christelijke relatietherapeuten te vinden die je kunnen helpen, maar dat is ook afhankelijk van de regio waar je woont en of je eventueel bereid bent ervoor te reizen als het wat verder weg is.