Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vanellus
Verkenner
Verkenner

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor vanellus » 29 jan 2015 20:48

meribel schreef:@vanellus,
Ik ben er niet zo van ...maar zou je om je eigen zorgen weg te nemen niet gewoon een vitamine pil instoppen.... iets specifieke voor kinderen maar dat ze wel genoeg b12 binnenkrijgt?

Dat zit me ook dwars, inderdaad. Dus heb ik, heel onverantwoord, gezegd dat ze moet kiezen: of vleesvervangers eten, zodat ze wel b12 en ijzer krijgt (en die probeer ik zo wisselend mogelijk aan te bieden, daar heb ik zelf ook plezier in) of wel weer vlees eten.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 jan 2015 20:49

Dat lijkt me niet heel onverantwoord hoor!

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 29 jan 2015 21:06

Onze zoon hoopt binnenkort 5 jaar te worden.
Nu zitten we na te denken over kadootjes, lastig.

Kapla heeft hij op zijn verlanglijstje staan. Ik ken het niet! op internet zie ik dat het allemaal houten stokjes/blokjes zijn om mee te bouwen. Nu lijkt mij dat eigenlijk niets voor hem... Maar hij heeft het op school en volgens hem is het superleuk. Iemand ervaring met Kapla?

Zelf speelde ik vroeger veel met een knikkerbaan die je zelf in elkaar moest bouwen. Nu zie ik bij intertoys wel zo'n goedkope die er erg slap uitziet. Als het niet lukt omdat het slechte kwaliteit is vind ik ook jammer. Iemand ervaring met (goede ;-)) knikkerbanen? Zo ja, welke? Is dat leuk voor een 5jarige?

En racebanen lijkt hem wel wat. Nu zag ik 'ICE Hogesnelheidstrein Marklin' bij het googelen. Kent iemand dat? Is dat leuk? Of kan een 5jarige al goed met een racebaan? Ervaring met racebanen?

Verder ideeën???

Lego hebben we heel veel en word heel veel meegespeeld. Dacht aan de wegengrondplaten?

En welke spelletjes vinden jullie 4,5,6jarigen leuk?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 jan 2015 21:15

Tja overblijven ook zoiets. Ik hoor bij ons ook altijd geklaag dat ze vrij weinig tijd krijgen om alles op te eten. Dus het moet gezond zijn en makkelijk en snel naar binnen te werken.
Ik heb het even nagevraagd bij manlief wat hij in de broodtrommels stopt :wink: Ik smeer nl nooit hun brood. Zij krijgen voor de kleine pauze altijd fruit mee ( en zij zijn ook vaak de enige die fruit meekrijgen, de rest eet allerlei koekjes e.d.). Qua drinken krijgen ze altijd een beker met aanmaaklimonade en een pakje melk mee. En met de melk zijn zij ook de enige die dat meekrijgen. Het schijnt dat ook het merendeel van de kinderen bij het overblijven snoep in de broodtrommel heeft en ook dat krijgen ze niet mee. Toch vind ik dat wel lastig. Als zij mogen kiezen, nemen ze natuurlijk ook liever koekjes, yogi en snoepjes mee, net zoals de rest van de klas, ipv fruit, melk en volkoren boterhammen.
Wij proberen wel te variëren qua brood en beleg, soms inderdaad en gekookt eitje of een gebakken eitje, een krentenbolletje, soms een gewoon bolletje, speculaasje op brood, snoeptomaatjes in de trommel, of een paar nootjes etc. En waar wij ze helemaal blij mee kunnen maken, is rond pasen een paar paaseitjes in de trommel of rond sinterklaas wat kruitnootjes.

Al met al vind ik met name de eetgewoontes van klasgenootjes lastig. Ik wil nl ook niet dat ze nooit mee kunnen doen met de rest, maar het verontrust mij wel hoe slecht er over de linie gegeten wordt. Ik ben er daarom ook mee opgehouden om als er klasgenootjes komen eten mij aan te passen. Ik probeerde in het begin het de andere kinderen naar de zin te maken met dingen die zij wel lusten, maar het resultaat was dat wij voor mijn gevoel op woensdag en vrijdagmiddag slecht lunchten. Dus nu dek ik de tafel gewoon met volkorenbrood en als ze geluk hebben een keer een krentenbol of tosti´s en normaal beleg en melk-karnemelk. Al heb ik op die dagen wel losgelaten dat zij dan eerst hartig moeten eten en vervolgens zoet. Het merendeel van de kinderen heeft al heel veel moeite met een volkoren boterham met melk-karnemelk. Zelfs de tosti´s gemaakt van volkoren brood vinden ze al moeilijk.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 jan 2015 21:16

kapla is inderdaad erg leuk. Bij ons spelen ze er veel mee op de bso, maar ik was ook van plan om het op een volgende verjaardag te geven.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 29 jan 2015 21:31

Ik herken jou verhaal helemaal, Ajl!

(Maar wat ik wel frappant vind is dat het lijkt alsof veel refowebkids wel gezond eten. Terwijl er in de klas, toen ik er was met moedermorgen, echt maar 4 kinderen fruit mee hadden. En inderdaad pakjes drinken, snoep, koek, chocola etc.).

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2015 21:37

ik baal ook van die tussendoortjes enzo.
ben over gegaan op pakjes dubbelfriss. ook niet gezond, maar daar zit niet super veel suiker in en geen zoetstoffen. bekers was ik zo zat, lekken of schimmel na het weekend, vergeten op school etc. gemakzucht dus.
fruit kregen ze altijd mee in een bakje, maar dat was te lastig want dat bakje heb je dan heel de pauze vast omdat ze het op het schoolplein moeten opeten. dochter durfde het dan niet naar binnen te brengen dus ben ik ook gezwicht voor iets ongezonds :?

daardoor krijgen ze thuis minder van dit soort tussendoortjes, maar dat vinden ze geen probleem.
volledig gezond en suikervrij lukt niet op een doorsnee school gezien traktaties en spelen bij vriendjes.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 29 jan 2015 21:54

Hier krijgen ze koekjes mee in de pauze. Dit omdat ze vinden dat ze zo weinig tijd overhouden om te spelen als ze fruit meekrijgen en buiten op moeten eten. J wil nog wel eens fruit mee en dat krijgt ze dan ook gewoon. Als koek krijgen ze redelijk vaak eierkoek en ontbijtkoek mee. Thuis eten ze heel veel fruit dus dat zit verder wel goed. Hier hebben alle kinderen een beker/fles van tupperware, die lekken echt niet. Pakjes geef ik absoluut niet mee, duur en de afvalberg is al groot genoeg....

Kapla hebben wij hier in een nepsoort, spelen ze heel veel mee, we hebben maar 200 plankjes en ze willen graag nog meer maar ik kan het niet meer vinden.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 jan 2015 22:01

654321: quandrilla houten knikkerbaan. te tof!!Kapla is ook geweldig hoor!!

kwa drinken op school is het vaak waterige ranja, wil ze over hebben op thee en lukt nog niet. verder plakje ontbijtkoek, komkommer, tomaatje... diverse soorten fruit door elkaar snijden.... plakje kaas plakje worst... beschuit met boterhamworst... etc.... gelukkig zijn onze kids verzot op dit soort dingen en heb ik ze inmiddels uitgelegd dat in veel tussendoortjes de verkeerde suikers zitten. De stuitersuikers.... aangezien ze hier medicatie gebruikt.. tot nu toe de oudste... lijkt het mij niet verstandig om daar vervolgens weer stuitersuikers in de pompen!
Zoute stokjes, tuc, ehm... moet ff nadenken wat we nog meer wel eens doen.... ehm ehm... oh.. een wrap besmeren met smeerkaas, cracker met wat erop... oh.. en soepstengels met smeerkaasdip en in M zijn geval speculoos dip. Alles melkvrij. Ook sandwish maken van brood.. doe er voor J een prikkertje erin :) ach... gewoon creatief zijn met eten... en dan kleine hapjes van maken! Kinderen uit J dr klas vragen zich wel eens af wat ze nu weer in de trommel heeft en die kinderen hebben altijd kant en klare koek en vreet mee.

we zijn sowieso al gebonden met de middelste en we eten eigenlijk als gezin helemaal koemelkvrij... en ik vrees dat ik me er bij kan aansluiten aangezien onze kleine baby onrustiger en onrustiger wordt... dus vanaf nu kmv eten.. kijken of we de oude baby terug hebben die slaapt en slaapt en slaapt :) en tussendoor lekker wakker is.
morgen maar eens een strenge eetdag starten... wie weet heeft het resultaat en wordt het niet zo ernstig als bij M.

memmem: ikea! gaat bijnaaa open :)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 29 jan 2015 22:16

Hier hoeven ze hun pauzehapje (gelukkig) niet buiten op te eten. Op ma, di en do krijgen ze fruit mee, de andere dagen een koekje ofzo. Verder een beker roosvicee.

Kapla: in de kerstvakantie hebben de kids een ton 'nep'kapla gekregen (E5,- bij kruidvat, dat scheelt nogal met de echte ;)) Vandaag heeft Timon wat bouwideetjes van internet uitgeprint, ze kunnen er echt leuke dingen mee bouwen.

Spelletjes: hier is de IQ puzzler van Smart Games favoriet. En er zijn nog veel meer leuke spelletjes daarvan..

Stuitersuikers.. haha, die houd ik er hier in ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jan 2015 22:19

Onze zoon drinkt thuis ook alleen maar water of vers geperste sinaasappelsap.
Voor onderweg, thuis en in bed hebben we de Kid Kanteen (van RVS) beker. Echt ideaal. Het drinken blijft op smaak. Hij is niet goedkoop, maar je doet er jaren mee.

Zelf drinken wij ook thuis gewoon water en thee. S. neem 1 of 2 slokjes van limonade en dan hoeft hij al niet meer.

Ik ben het met Pien wel eens dat afwisseling juist ook werkt en uitnodigt om te eten.

Misschien heb je hier wat aan?

http://kiind.nl/articles/281/Gezondelunch.html

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 29 jan 2015 22:28

Smart Games zijn heel erg leuk. De meiden hier spelen graag met Camelot jr. Het is wel leerzaam speelgoed, ik weet niet of je dat een probleem vindt. Oudste dochter heeft denk ik de beta-genen van vader en vindt het heel leuk om hier haar wiskundig inzicht mee te oefenen. Nou ja, ze weet niet dat ze dat oefent, natuurlijk, ze probeert gewoon de ridder bij de prinses te krijgen.

Kapla is echt leuk en als je googelt, vind je ook goedkopere alternatieven.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 jan 2015 22:54

Kapla is ook op marktplaats te vinden (en wat kan er nu stuk aan houten latjes )en ikea heeft ook zijn eigen goedkopere variant

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 jan 2015 09:37

De quadrille knikkerbaan is idd ook tof! Valt hier heel erg bij F in de smaak! Moeten m wel steeds helpen bouwen, maar hij vindt het echt fantastisch! Wel duur en slecht aan te komen via MP, maar wat mij betreft de moeite waard ;-)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jan 2015 09:57

Pakjes melk, is dat van die houdbare melk? Dat vind ik zelf niet lekker... dan was die schoolmelk in onze tijd wel handig. Bestaat dat nergens meer?

En als je op Pinterest zoekt op 'lunch' kom je onwijs veel leuke/afwisselende en gezonde lunchideeën tegen, juist ook voor in de lunchbox, en lang niet allemaal veel werk.
Gelukkig hoef ik er voor T voorlopig nog niet over na te denken :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”