Gralgrathor schreef:O, dat geloof ik ook wel. Maar niet dat het zo'n breed besproken fenomeen is als jij hier beweert. In die zin blijft het iets dat voornamelijk naam maakt door de frequentie waarmee apologisten voor allerhande zweefkezerij het ter sprake brengen. Ik noem creationistisch buzzword, maar het wordt natuurlijk ook door andersoortige apologisten gebruikt.
Haha hoezo? Er zijn zelfs tig soortgelijkige stromingen, zoals materialisme en positivisme. Het is niet één of ander woordje van crea bea's om atheïsten een negatief koosnaampje te geven, het is gewoon de benaming van de filosofische stroming die je aanhangt.
Eentje die niet alleen zelf tegenstrijdig is (je kan niet wetenschappelijk bewijzen dat alleen de wetenschappelijke methode goede bewijzen oplevert) maar uiteindelijk zelfs zelfvernietigend is: wetenschap is gestoeld op logica, en logica is niet wetenschappelijk te bewijzen.
Je lijkt je stroming boven de discussie te willen plaatsen door te doen alsof het eigenlijk een evidente opvatting is en alleen apologisten je in een filosofisch hokje proberen te stoppen. Maar je hangt gewoon een stroming aan die grote filosofische claims doet over de oorsprong en inhoud van de wereld. Een vrij controversiële stroom ook.
Pretentieuze claim? Dat we elementen van technologieen kunnen herkennen aan de hand van de vorm? Hm...
Dit was dan ook niet je claim.
En mijn stelling is dat wanneer een dergelijk product geen herkenbare elementen meer bevat - de meest fundamentele elementen zijn doorgaans modulariteit en regelmatigheid; rechte hoeken, herhalende patronen, etc - we een dergelijk iets niet meer van een natuurlijk iets kunnen onderscheiden.
Grappig dat je nu herhalende patronen noemt, want dat is wat ik dus betoog voor het universum; een aanhoudend patroon van nauwkeurig afgestelde waardes die het universum geschikt maken voor leven.
Maar wat je nu benoemt, zijn ook hele andere kenmerken dan die je eerst benoemde. Modulariteit is gewoon ook te vinden in het universum, en daarnaast zijn complexiteit en orde doorgaans ook zaken die we aan intelligentie linken. Rechte hoeken zijn bijvoorbeeld ook een mate van orde. Wanneer je stelt dat we hieraan kunnen afleiden dat iets intentioneel gemaakt is ben ik het dan ook met je eens, je had het eerst alleen over tandwielen, deuren en scharnieren.
In mijn analogie vallen er continu appels uit de boom. Het is dan ook geen verrassing dat dit rond etenstijd ook gebeurt..
Nee, en dat is dus wat ik probeer te betogen, er waren heel veel momenten geweest dat het universum niet volledig te observeren was, de appel viel dus niet continu uit de boom. Daarmee bedoel ik niet dat we toen niet hetzelfde universum konden observeren als dat we nu doen, uiteraard verandert het universum en zag het universum er pakweg 5 miljard jaar geleden er anders uit dan nu. Maar daarmee bedoel ik dat het niet mogelijk was om, het universum zoals het toen was, volledig te observeren. En dat zou indien waar wel degelijk significante teleologische implicaties hebben.
Huh? Ehr, ja, dat betekent het wel. Tenzij je willekeurig raden als acceptabele methode beschouwt. Of veertig dagen in een woestijn gaan zitten en terugkomen met een boekwerk vol cryptische uitspraken.
Helemaal niet, wat een onzin. Ik heb meerdere argumenten gegeven om aan te tonen dat bepaalde modellen waarschijnlijk geen verklaring kunnen geven, zelfs Alexander Vilenkin stelt bijvoorbeeld dat het multiversa model veel waarschijnlijker een verklaring geeft voor de finetuning dan string theorie. Je zit zo vastgeroest in de gedachte dat alleen de wetenschappelijke methode bepaalde waarschijnlijkheid kan bepalen, dat je totaal vergeet dat we heel veel modellen gewoon af kunnen doen met logica. Nogmaals: we kunnen niet bewijzen dat appels niet toevallig elke keer met dezelfde snelheid naar beneden vallen of dat lichtsnelheid constant is, maar we kunnen wel beargumenteren dat het veel waarschijnlijker is dat dit het geval is.
.Het klinkt alsof je wanhopeloos in de war bent hier. Ik heb geen model. Jij hebt geen model. Er zijn zat modellen, maar we hebben vooralsnog geen manieren om onderscheid te maken tussen die modellen
Natuurlijk wel, jij beargumenteerd dat de oorsprong van alles in ieder geval geen bewustzijn heeft of dat er überhaupt mogelijk geen oorsprong is, en ik betoog het tegenovergestelde. Dat zijn modellen van de wereld.