Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bescheiden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bescheiden » 10 nov 2014 11:24

Vrees voor de Heer betekend het kwade haten. Als gelovigen liggen wij dus niet in ons bed verlamd door angst.

Moest je altijd angst voelen voor de Heer, wat zou zijn liefde dan betekenen?

Onze haat t.o.v. het kwaad is vanuit een ander perspectief vrees voor de Heer.

De Bijbel staat ook vol met uitingen als "heb geen vrees", "wees niet bang".

Begrijp je?

Bijbelquote met dit feit volgt.

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 11 nov 2014 19:36

Ik doe hierbij de stelling dat het kwade haten ook kan betekenen dat men soms kwade mensen moet haten. Uiteraard onderbouw ik dit vanuit de Bijbel met een Psalm van een door de Heilige Geest geïnspireerde profeet-koning:

Ps. 139 schreef:9O God, breng de goddeloze om!

Mannen van bloed, ga weg van mij.

20Want met listige plannen spreken zij over U

en zij zetten Uw vijanden aan tot valsheid.

21Zou ik niet haten, HEERE, wie U haten,

walgen van wie tegen U opstaan?

22Ik haat hen met een volkomen haat,

mijn eigen vijanden zijn het.

23Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart,

beproef mij en ken mijn gedachten.

24Zie of er bij mij een schadelijke weg is

en leid mij op de eeuwige weg.

Wie kent er nog meer van dit soort uitspraken vanuit de Bijbel? Waaruit dit voor velen nog onbekende deel van de Geest van Jezus spreekt? Of preekt de dominee dat zondags nooit omdat de mensen niet willen horen van de haat van Jezus maar alleen over de liefde van Jezus? Maar dat is dan maar de helft van de waarheid. Dus een hele leugen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2014 20:23

Jan schreef:Ik doe hierbij de stelling dat het kwade haten ook kan betekenen dat men soms kwade mensen moet haten. Uiteraard onderbouw ik dit vanuit de Bijbel met een Psalm van een door de Heilige Geest geïnspireerde profeet-koning:

9O God, breng de goddeloze om!

Mannen van bloed, ga weg van mij.

20Want met listige plannen spreken zij over U

en zij zetten Uw vijanden aan tot valsheid.

21Zou ik niet haten, HEERE, wie U haten,

walgen van wie tegen U opstaan?

22Ik haat hen met een volkomen haat,

mijn eigen vijanden zijn het.

23Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart,

beproef mij en ken mijn gedachten.

24Zie of er bij mij een schadelijke weg is

en leid mij op de eeuwige weg.

Wie kent er nog meer van dit soort uitspraken vanuit de Bijbel? Waaruit dit voor velen nog onbekende deel van de Geest van Jezus spreekt? Of preekt de dominee dat zondags nooit omdat de mensen niet willen horen van de haat van Jezus maar alleen over de liefde van Jezus? Maar dat is dan maar de helft van de waarheid. Dus een hele leugen.

Ja de dominee preekt altijd dat je anderen moet haten, want God haat alle werkers der ongerechtigheid staat er in de Bijbel. En dan gaan we met een bord om ons nek op straat staan.
Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 11 nov 2014 20:53

Boerin schreef:Ja de dominee preekt altijd dat je anderen moet haten, want God haat alle werkers der ongerechtigheid staat er in de Bijbel. En dan gaan we met een bord om ons nek op straat staan.

Wat een onzin reactie Boerin. Denk eens rustig na over deze ingewikkelde materie?
Er zijn toch al genoeg spotters op dit forum...
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 nov 2014 21:08

Jan schreef:Ik doe hierbij de stelling dat het kwade haten ook kan betekenen dat men soms kwade mensen moet haten. Uiteraard onderbouw ik dit vanuit de Bijbel met een Psalm van een door de Heilige Geest geïnspireerde profeet-koning:
Hier ook een stelling uit de Bijbel
Mattheüs 5 schreef:43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Er staat nergens in Gods wet dat wij onze naaste moeten haten. Wel de zonden die in onze naasten is. Daarvan staat in Deut. 32:35 Mijn is de wraak en de vergelding, ten tijde als hunlieder voet zal wankelen; want de dag huns ondergangs is nabij, en de dingen, die hun zullen gebeuren, haasten.

Spreuk. 25:21. Indien dengene, die u haat, hongert, geef hem brood te eten; en zo hij dorstig is, geef hem water te drinken.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2014 21:45

Jan schreef:
Wat een onzin reactie Boerin. Denk eens rustig na over deze ingewikkelde materie?
Er zijn toch al genoeg spotters op dit forum...

Ja sorry hoor, de eerste keer dat ik die tekst hoorde was toen een Westboro baptist op m'n christian forums pagina had gepost dat God all evildoers hates en dan vooral homo's natuurlijk. Ik wist geeneens dat die tekst in de Bijbel stond, kende alleen Joh 3:16. God haat de zondenatuur en die heeft Hij aan het kruis gebracht, maar onze geest begeert Hij met jaloersheid. Maar als iemand blijft volharden in zonde dan klinkt die poel van vuur niet echt liefhebbend nee. Daarom geloof ik dat we niemand moeten haten en geloof hebben en bidden voor iedereen, zoals 1 Tim. zegt dat iedereen gered wordt, want dat is Gods wil. Oordeelt niet. Je kunt oordelen dat iemand slecht bezig is, maar je mag niet oordelen dat ie zich vast nooit bekeert en 'm haten en bidden dat ie maar sterft zoals die OT psalm, want dat weet je niet. De ergste nazi's hebben zich nog bekeerd. Er is wel zo'n psalm en dan gaat het over Jezus en Judas en zijn tafel worde een strik of zo, Jezus bad ook alleen voor de andere discipelen, Jezus bad ook niet voor de Farizeeën die de zonde tegen de Geest hadden gedaan. Voor zonde tot de dood hoef je niet te bidden. Maar ja, Jezus is God en ik niet en ik ben ook geen apostel, wie u zijn zonden vergeeft die zijn ze vergeven, wie gij ze toerekent die zijn ze toegerekend. Werd niet tegen alle gelovigen gezegd lijkt me, zou me wat zijn, dan wordt iemand niet vergeven omdat een ander onvergevingsgezind is.
Overigens maakte ik altijd wel een uitzondering voor Hitler, die wenste ik echt niet de hemel toe, maar laatst was daar een topic over en toen ging ik opzoeken of iemand een BDE had gehad en die zag 'm in de hel. Dat wens je toch echt zelfs zo'n figuur niet toe, maar ja, niet dat ik erom treur. Wat me ook opvalt is dat die lui in de hel heel begaan zijn met mensen die nog leven, waarschuw ze, waarschuw ze dat ze hier niet komen. Dat deed die rijke man ook. En daar krijg ik wel echt vreze des Heren van en een haat voor de zonde, zodat ik zelf heilig wil leven.
Laatst gewijzigd door Boerin op 11 nov 2014 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 nov 2014 21:54

Boerin schreef:Ja sorry hoor, de eerste keer dat ik die tekst hoorde was toen een Westboro baptist op m'n christian forums pagina had gepost dat God all evildoers hates en dan vooral homo's natuurlijk. Ik wist geeneens dat die tekst in de Bijbel stond, kende alleen Joh 3:16. God haat de zondenatuur

Hier een duidelijk verklaring over de haat of geweldtekst in Psalm 139.
http://www.psalmboek.nl/geweldsteksten.php

Bescheiden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bescheiden » 12 nov 2014 10:02

Het kwade haten betekend niet mensen haten. Mensen zijn niet het kwaad op zich en als je het kwade gaat liefhebben, ben je dan niet van de duivel?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 nov 2014 16:15

Bescheiden schreef:Het kwade haten betekend niet mensen haten. Mensen zijn niet het kwaad op zich en als je het kwade gaat liefhebben, ben je dan niet van de duivel?

En David toen hij Goliath een kopje kleiner maakte... volgens mij kwam daar toch echt wel veel haat om de hoek kijken als ik zo'n verhaal bestudeer. En dat is lang niet het enige voorbeeld uit de Bijbel van mannen die door de Geest van God geleid, een heilige haat hadden. En dus ook de kracht ontvingen om die haat in daden om te zetten. juist zulke mensen worden in Hebr. 11 ook genoemd als 'geloofshelden'.

Ook een vrouw wordt geprezen als zij een grote vijand van Israël een pin door zijn kop slaat. Nergens worden zulke daden veroordeeld maar juist geprezen en dus ook in het N.T. zie o.a. Hebr. 11.

Moet je dan altijd kwade mensen haten? Nee dat zeg ik niet, we kennen ook de teksten over vijanden vergeven natuurlijk. Blijkbaar is er een onderscheid te maken. Tussen hen die we wel moeten vergeven en hen die we niet moeten vergeven. Uiteraard komt dit niet overeen met het moderne all you need is love evangelie. http://www.youtube.com/watch?v=x9_vhYpR9xo

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 nov 2014 16:28

benefietdiner schreef:Er staat nergens in Gods wet dat wij onze naaste moeten haten. Wel de zonden die in onze naasten is. Daarvan staat in Deut. 32:35 Mijn is de wraak en de vergelding, ten tijde als hunlieder voet zal wankelen; want de dag huns ondergangs is nabij, en de dingen, die hun zullen gebeuren, haasten.

Spreuk. 25:21. Indien dengene, die u haat, hongert, geef hem brood te eten; en zo hij dorstig is, geef hem water te drinken.

Juist, je naaste moet je niet haten maar vergeven. Dat kende men al sinds Lev. 19.

15U mag geen onrecht doen in de rechtspraak, u mag geen partij trekken voor de arme en de aanzienlijke niet voortrekken. Op rechtvaardige wijze moet u uw naaste oordelen.
16U mag onder uw volksgenoten niet met lasterpraat rondgaan, u mag uw naaste niet naar het leven staan. Ik ben de HEERE.
17U mag in uw hart uw broeder niet haten. U moet uw naaste zeker terechtwijzen, zodat u geen zonde op hem laadt.
18U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE.

Misschien dat het iets met rechtspraak te maken heeft? Dat we dan juist wel moeten haten als er onrecht wordt aangedaan aan onze naasten? Of onrecht tegen God...

Amos 5 schreef:15Haat het kwade en heb het goede lief,
handhaaf het recht in de poort.
Misschien zal de HEERE, de God van de legermachten, genadig zijn
voor het overblijfsel van Jozef.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2014 09:24

Jan ga eens in op wat Benefietdiner hier aanhaalde, de woorden van Jezus.

43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Jezus begint met "Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.

Precies de argumenten die jij hier aanhaalt waren ook bij de Joden bekend. De Psalmen, van de grote David.... Zou ik niet haten wie u haten? Zegt Jezus: Dat staat in de Bijbel, dat zei David.... dus het is helemaal waar? Nee, Jezus leert nieuwe, radicale dingen. Niet alleen je naaste liefhebben en je vijand haten.... maar je vijand liefhebben. De zonde haten maar de zondaar liefhebben. Dat is Zijn opdracht die Hij kwam vervullen... en die Hij vervolgens ook ons oplegt. Wie wil je volgen, dienen en liefhebben? Koning David? Of Koning Jezus?

Ik ben blij dat Jezus een andere houding had op dit vlak. Als Hij de zondaar zou haten (ipv de zonde haten en de zondaar liefhebben) had Hij ons vernietigd in plaats van gered. Maar Hij houdt van ons, al toen we zondaars waren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2014 10:45

De mens wil graag haten van nature.
En gaat op zoek naar een excuus om dat te mogen.
Maar de teksten van David die erover gaan moet je niet zo letterlijk opvatten.
Die zijn een uiting van de liefde voor God en een diepe verontwaardiging over het kwade.
Als je daarbij ook nog optelt dat David de meeste Psalmen schreef, toen hij op de vlucht was voor de mensen die hem kwaad wilden doen en dat God hem als enige hielp, dan snap je ook wel dat het uitspraken waren vanuit heftige emoties.

Ook de Heere Jezus heeft het over haten gehad, maar bedoelde er ook iets anders mee:
Lukas 14:
26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
27 En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.

Dit bedoelde Hij er mee:
Mattheüs 10:
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.

Deze teksten gaan wel over echt haten:
Spreuken 10:12
Haat verwekt krakelen; maar de liefde dekt alle overtredingen toe.

Spreuken 26:24
Die haat draagt, houdt zich vreemd met zijn lippen; maar in zijn binnenste stelt hij bedrog aan.

1 Johannes 2:9
Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.

1 Johannes 2:11
Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind.

1 Johannes 3:15
Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.

1 Johannes 4:20
Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 13 nov 2014 13:41

Marnix schreef:Jan ga eens in op wat Benefietdiner hier aanhaalde, de woorden van Jezus.

43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.

Jezus begint met "Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.

Er staat dit: Gij hebt gehoord, dat er gezegd is
Er was ontzettend veel mondelinge traditie ontstaan die afweek van wat er geschreven staat
Veel dingen die Jezus in Mat. 5 noemt kunnen we wel terugvinden in de wetten. Maar je naasten haten als ze tot je vijanden zijn geworden? Jezus zegt eerst nog dat Hij niet de wet of profeten komt afschaffen. Dus je mag nooit zo uitleggen dat Hij dat wel doet. Maar wat Hij doet is verfijnen en herstellen. Dus de geboden verfijnen door opnieuw en beter uit te leggen. En dus ook om foute leringen te weerleggen, bestrijden.

Als je leest wat ik eerder citeerde uit Lev. 19 kun je zien dat Jezus niets nieuws zegt over het vergeven van vijanden en het liefhebben van je naaste. Als ze dat altijd gehoord zouden hebben van de Schriftgeleerden dan hadden ze gehoord over je naaste liefhebben en de vijanden onder je naasten vergeven. Dan had Jezus niet hoeven corrigeren.
Uiteraard is dit het nooit een allesomvattende vergeving van elke gruwel die criminele mensen hun naasten kunnen aandoen. Er zijn grenzen die men over kan gaan.
Als men nl het gebod tot vergeving en liefhebben altijd op alle mensen en alle situaties had moeten toepassen dan was er geen enkele oorlog mogelijk geweest. En ook geen enkele berechting van criminelen.

Precies de argumenten die jij hier aanhaalt waren ook bij de Joden bekend. De Psalmen, van de grote David.... Zou ik niet haten wie u haten? Zegt Jezus: Dat staat in de Bijbel, dat zei David.... dus het is helemaal waar? Nee, Jezus leert nieuwe, radicale dingen.

De Judeeërs destijds hadden net als de mensen nu andere gebruiken ontwikkeld omdat ze niet bleven bij wat geschreven staat omdat hun hart niet zuiver was. Zo komen er overleveringen van mensen die het woord van God krachteloos maken.

Wel gaat Jezus verder door op het gebod van het liefhebben. Wanneer Hij zegt ik geef u nu een nieuw gebod dat gij elkander zult liefhebben zoals ik u heb liefgehad (Joh. 13:34).
Maar in het algemeen is het gebod om elkaar lief te hebben een oud gebod zoals we kunnen lezen in 1 Joh. 2. En in 2 Joh. 1:

4Ik heb mij er zeer over verblijd dat ik er onder uw kinderen gevonden heb die in de waarheid wandelen, in overeenstemming met het gebod dat wij van de Vader ontvangen hebben.
5En nu vraag ik u, vrouwe, niet alsof ik u een nieuw gebod schrijf, maar dat wat wij vanaf het begin gehad hebben: laten wij elkaar liefhebben.
6En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod zoals u vanaf het begin gehoord hebt dat u daarin moet wandelen.

Hier staat ook wel dat ze het gehoord hebben maar vanaf het begin. En dit is terug te vinden in wat er ook geschreven staat. Ze kunnen het gehoord hebben toen het voorgelezen werd. Dat men ook gehoord had dat de vijand gehaat moest worden slaat niet op iets dat geschreven is in de wetten. Aangezien iets van David niet een direct gebod is maar eerder een aanwijzing over hoe wij moeten interpreteren.
Zo ook de verhalen over het leven van David. Hij heeft veel mensen om het leven gebracht. Ik denk niet dat hij dat zomaar gedaan heeft uit onverschilligheid of persoonlijke haat. Juist in het geval van persoonlijke vijanden zien we de Geest van Jezus doorschijnen in de vergeving die David toont. Zie bijv. zijn houding naar Saul toe. Saul wilde David zelfs doden maar David vergaf hem. En dat deed David ook toen iemand hem vervloekte, David liet het oordeel aan God over.
Maar toen David bezig was met het doden van de vijanden van God en Gods volk deed hij dit uit liefde voor God en de naaste en uit haat voor hun vijanden. Geen liefde zonder haat...
Dat is geen persoonlijke haat uit zelfzuchtige wrok o.i.d. Zoiets kun je ook bij de profeet Samuel zien wanneer hij een vijandige koning aan stukken hakt. Saul miste de liefde en haat die daarvoor nodig was. Saul was lauw, had teveel liefde voor de verkeerde dingen en mensen. Vanaf toen is het bergafwaarts gegaan met Saul. Hij had teveel liefde voor goddelozen en te weinig liefde voor God. Maar als je God wil liefhebben zul je moeten haten wie Hij haat en wat Hij haat. Alleen zo kun je ook liefhebben wat Hij liefheeft en wie Hij liefheeft(1 Sam. 15)

2 Kron. 19 schreef:1En Josafat, de koning van Juda, keerde in vrede terug naar zijn huis in Jeruzalem.
2En Jehu, de zoon van Hanani, de ziener, kwam naar buiten, hem tegemoet, en zei tegen koning Josafat: Moest u de goddeloze helpen en hen die de HEERE haten, liefhebben? Hierom rust op u grote toorn van voor het aangezicht van de HEERE.
3Toch zijn er ook goede dingen bij u gevonden, want u hebt de gewijde palen uit het land weggedaan, en uw hart erop gericht om God te zoeken

Niet alleen je naaste liefhebben en je vijand haten.... maar je vijand liefhebben. De zonde haten maar de zondaar liefhebben.

Die scheiding tussen zonde en zondaar is beperkt houdbaar. D.w.z. dat als mensen de grens overgaan zij verantwoordelijk worden gehouden voor hun daden. Als we dat niet doen zal er geen rechtspraak mogelijk zijn, geen bescherming van onschuldigen en geen bestraffing van schuldigen. Als God iets niet is dan is het wel dat Hij niet wetteloos is. Dat typeert de God v.d. Bijbel juist, rechtspraak. Waarin er gelukkig nog een heleboel genade te ontvangen is voor diverse zonden. Want dat typeert Hem ook, maar alles in de juiste verhouding tot elkaar. Genade is geen vrijkaartje voor kinderen van de satan om hun lusten op onschuldigen bot te vieren. Zo'n theologie willen zij natuurlijk wel graag promoten. Dan kunnen zij nl. lekker hun gang gaan.

Dat is Zijn opdracht die Hij kwam vervullen... en die Hij vervolgens ook ons oplegt. Wie wil je volgen, dienen en liefhebben? Koning David? Of Koning Jezus?

Een onjuiste tegenstelling. David kwam juist in zijn positie als koning en rechter omdat hij God/Jezus liefhad. Een man naar Gods hart. Leer van hem raad ik je aan. Zijn zonden doen niets af aan zijn goede daden. En zelfs van zijn zonden mogen we leren.

Ik ben blij dat Jezus een andere houding had op dit vlak. Als Hij de zondaar zou haten (ipv de zonde haten en de zondaar liefhebben) had Hij ons vernietigd in plaats van gered. Maar Hij houdt van ons, al toen we zondaars waren.

Het is wat minder extreem dan jij doet voorkomen. Alsof Jezus iedere zondaar altijd volkomen liefheeft en vergeeft. En de oude God de zondaar vooral gelijk om het leven wil brengen. Maar de liefde van Jezus is al in het O.T. te ontdekken. Zo ook Zijn toorn. Het is niet of-of maar en-en. Het ene sluit het andere niet uit. Ik hoop dat het voorgaande schrijven helpt om dit gegeven te begrijpen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 nov 2014 14:11

Eigenlijk sta ik opnieuw versteld van het bizarre van de berichten in dit draadje van Jan.
Waar is het fout gegaan met zo'n man, dat hij dit soort uitspraken doet en het kennelijk als opdracht ziet om haat te verspreiden. En om Jezus' woorden zo te verdraaien dat het in het Evangelie gaat om haat.

Jan, ik heb zielsmedelijden met je.
Met Paulus kan ik zeggen: "ik ben door de wet aan de wet gestorven".
Of in hedendaags Nederlands: ik heb net zo lang geprobeerd om de wet te doen, totdat de wet me doodgeslagen heeft.
Door de wet is nog nooit iemand tot geloof gekomen.
Maar wie een flintertje van de onvoorwaardelijke liefde van Jezus Christus ziet, kan niet meer verder.

Eigenlijk ben je zo remonstrants als het maar kan zijn Jan. Jij wilt dit en jij moet dat.
Maar uit een vuil hart kan nooit enige liefde tot God voortkomen.
Als Hij plaats heeft gemaakt in je hart voor Zijn liefde, pas dán gaat die liefde tot Hem en tot je naaste zich uiten.
Niet omdat het moet.
Maar omdat je hem geen verdriet wilt doen.

En met al je werkheiligheid wordt het niks.
Hij is het begin en het einde.
Als Hij komt, neemt Hij alles mee en maait Hij je onwil, je haat, je mooie praatjes totaal omver.
Ook uit jou geen goed meer in der eeuwigheid!
Alles uit Hem!
En alles door Hem en ook weer tot Hem.

Ik gun je met haat vervulde hart die reiniging!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2014 14:54

Er staat dit: Gij hebt gehoord, dat er gezegd is
Er was ontzettend veel mondelinge traditie ontstaan die afweek van wat er geschreven staat
Veel dingen die Jezus in Mat. 5 noemt kunnen we wel terugvinden in de wetten. Maar je naasten haten als ze tot je vijanden zijn geworden? Jezus zegt eerst nog dat Hij niet de wet of profeten komt afschaffen. Dus je mag nooit zo uitleggen dat Hij dat wel doet. Maar wat Hij doet is verfijnen en herstellen. Dus de geboden verfijnen door opnieuw en beter uit te leggen. En dus ook om foute leringen te weerleggen, bestrijden.

Als je leest wat ik eerder citeerde uit Lev. 19 kun je zien dat Jezus niets nieuws zegt over het vergeven van vijanden en het liefhebben van je naaste. Als ze dat altijd gehoord zouden hebben van de Schriftgeleerden dan hadden ze gehoord over je naaste liefhebben en de vijanden onder je naasten vergeven. Dan had Jezus niet hoeven corrigeren.
Uiteraard is dit het nooit een allesomvattende vergeving van elke gruwel die criminele mensen hun naasten kunnen aandoen. Er zijn grenzen die men over kan gaan.

We hebben het hier over Psalm 139 wat niet valt onder de wet en de profeten. Jezus komt niet om die af te schaffen maar om te vervullen. Je vijand liefhebben valt daar onder. Maar dat terzijde. Als Jezus zegt: "Jullie hebben gehoord dat er gezegd is" gaat het niet om een traditie maar om de Bijbel. Onder andere wat David zegt in Psalm 139. Zou ik niet haten wie u haten. Jezus leert ons onze vijanden lief te hebben en Hij is daarin ook ons voorbeeld.

Als men nl het gebod tot vergeving en liefhebben altijd op alle mensen en alle situaties had moeten toepassen dan was er geen enkele oorlog mogelijk geweest. En ook geen enkele berechting van criminelen.

Straf en vergeving zijn geen tegenstrijdigheden. Maar er zou inderdaad een hoop minder oorlog zijn geweest dan. Dat heb je goed gezien.

De Judeeërs destijds hadden net als de mensen nu andere gebruiken ontwikkeld omdat ze niet bleven bij wat geschreven staat omdat hun hart niet zuiver was. Zo komen er overleveringen van mensen die het woord van God krachteloos maken.

Wel gaat Jezus verder door op het gebod van het liefhebben. Wanneer Hij zegt ik geef u nu een nieuw gebod dat gij elkander zult liefhebben zoals ik u heb liefgehad (Joh. 13:34).
Maar in het algemeen is het gebod om elkaar lief te hebben een oud gebod zoals we kunnen lezen in 1 Joh. 2. En in 2 Joh. 1:

Elkaar liefhebben is een oud gebod en door Jezus vernieuwd. Zie ook 1 Joh 2. Maar Jezus verdiept het door niet alleen elkaar maar ook je vijanden. Dat is wel degelijk nieuw. Want waar lees je dat in het oude testament?

Maar toen David bezig was met het doden van de vijanden van God en Gods volk deed hij dit uit liefde voor God en de naaste en uit haat voor hun vijanden. Geen liefde zonder haat...
Dat is geen persoonlijke haat uit zelfzuchtige wrok o.i.d. Zoiets kun je ook bij de profeet Samuel zien wanneer hij een vijandige koning aan stukken hakt. Saul miste de liefde en haat die daarvoor nodig was. Saul was lauw, had teveel liefde voor de verkeerde dingen en mensen. Vanaf toen is het bergafwaarts gegaan met Saul. Hij had teveel liefde voor goddelozen en te weinig liefde voor God. Maar als je God wil liefhebben zul je moeten haten wie Hij haat en wat Hij haat. Alleen zo kun je ook liefhebben wat Hij liefheeft en wie Hij liefheeft(1 Sam. 15)

Je spreekt jezelf tegen. Jezus leert ons onze vijanden lief te hebben en jij roept op om ze te haten. En dat is precies waarom je redenering vanuit het OT niet klopt en waarom het botst. Kwaad met kwaad vergelden.... Gevaarlijk want met zo'n houding onderscheid je je niet van bijvoorbeeld de fundamentalistische moslimgroeperingen als IS. Uit liefde voor je god je vijanden haten.... en dan je oorlogen ook nog goedpraten. Nogmaals, Jezus leert wat anders dan jij leert. Je vijanden liefhebben in plaats van te haten. Ik snap niet hoe je dat gelezen kan hebben en dan glashard beweren dat je rustig mag haten wie niet doet wat Hij wil.

En het feit dat je niet verder komt dat met oud-testamentische voorbeelden zegt wel genoeg. Als dit ook de lijn van Jezus was zou je het in het NT ook terugvinden. Maar Jezus leert iets anders. Gelukkig.

Die scheiding tussen zonde en zondaar is beperkt houdbaar. D.w.z. dat als mensen de grens overgaan zij verantwoordelijk worden gehouden voor hun daden. Als we dat niet doen zal er geen rechtspraak mogelijk zijn, geen bescherming van onschuldigen en geen bestraffing van schuldigen. Als God iets niet is dan is het wel dat Hij niet wetteloos is. Dat typeert de God v.d. Bijbel juist, rechtspraak. Waarin er gelukkig nog een heleboel genade te ontvangen is voor diverse zonden. Want dat typeert Hem ook, maar alles in de juiste verhouding tot elkaar. Genade is geen vrijkaartje voor kinderen van de satan om hun lusten op onschuldigen bot te vieren. Zo'n theologie willen zij natuurlijk wel graag promoten. Dan kunnen zij nl. lekker hun gang gaan.

In wat voor god geloof jij? Hij zal mensen verantwoordelijk stellen voor hun daden. Hij zal rechtspreken. En ik hoop en bid dat vijanden van Christus voor die tijd Hem leren kennen als de God van liefde en genade. Het is aan ons om onze vijanden lief te hebben, te bidden voor wie ons vervolgen. Omdat we willen dat ook zij worden gered.

Een onjuiste tegenstelling. David kwam juist in zijn positie als koning en rechter omdat hij God/Jezus liefhad. Een man naar Gods hart. Leer van hem raad ik je aan. Zijn zonden doen niets af aan zijn goede daden. En zelfs van zijn zonden mogen we leren.

En David was een mens en moest nog ontdekken dat hij zijn vijanden mocht liefhebben ipv haten.

Het is wat minder extreem dan jij doet voorkomen. Alsof Jezus iedere zondaar altijd volkomen liefheeft en vergeeft. En de oude God de zondaar vooral gelijk om het leven wil brengen. Maar de liefde van Jezus is al in het O.T. te ontdekken. Zo ook Zijn toorn. Het is niet of-of maar en-en. Het ene sluit het andere niet uit. Ik hoop dat het voorgaande schrijven helpt om dit gegeven te begrijpen.

Jezus droeg de zonden van de gehele mensheid dus ja. Hij heeft iedere zonder volkomen lief. En God wil dat IEDEREEN tot inkeer komt. Daarom is er genade voor iedereen. Dat niet iedereen wordt gered staat daar los van. Als mensen Hem blijven afwijzen komt er een moment dat het afgelopen is. Dat is geen gebrek aan liefde maar juist het gevolg van die liefde, daarom kan Hij het niet uitstaan dat we ons hart niet aan Hem geven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”