Marnix schreef:Jan ga eens in op wat Benefietdiner hier aanhaalde, de woorden van Jezus.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.
Jezus begint met "Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
Er staat dit:
Gij hebt gehoord, dat er gezegd isEr was ontzettend veel mondelinge traditie ontstaan die afweek van wat er
geschreven staatVeel dingen die Jezus in Mat. 5 noemt kunnen we wel terugvinden in de wetten. Maar je naasten haten als ze tot je vijanden zijn geworden? Jezus zegt eerst nog dat Hij niet de wet of profeten komt afschaffen. Dus je mag nooit zo uitleggen dat Hij dat wel doet. Maar wat Hij doet is verfijnen en herstellen. Dus de geboden verfijnen door opnieuw en beter uit te leggen. En dus ook om foute leringen te weerleggen, bestrijden.
Als je leest wat ik eerder citeerde uit Lev. 19 kun je zien dat Jezus niets nieuws zegt over het vergeven van vijanden en het liefhebben van je naaste. Als ze dat altijd gehoord zouden hebben van de Schriftgeleerden dan hadden ze gehoord over je naaste liefhebben en de vijanden onder je naasten vergeven. Dan had Jezus niet hoeven corrigeren.
Uiteraard is dit het nooit een allesomvattende vergeving van elke gruwel die criminele mensen hun naasten kunnen aandoen. Er zijn grenzen die men over kan gaan.
Als men nl het gebod tot vergeving en liefhebben altijd op alle mensen en alle situaties had moeten toepassen dan was er geen enkele oorlog mogelijk geweest. En ook geen enkele berechting van criminelen.
Precies de argumenten die jij hier aanhaalt waren ook bij de Joden bekend. De Psalmen, van de grote David.... Zou ik niet haten wie u haten? Zegt Jezus: Dat staat in de Bijbel, dat zei David.... dus het is helemaal waar? Nee, Jezus leert nieuwe, radicale dingen.
De Judeeërs destijds hadden net als de mensen nu andere gebruiken ontwikkeld omdat ze niet bleven bij wat geschreven staat omdat hun hart niet zuiver was. Zo komen er overleveringen van mensen die het woord van God krachteloos maken.
Wel gaat Jezus verder door op het gebod van het liefhebben. Wanneer Hij zegt ik geef u nu een nieuw gebod dat gij elkander zult liefhebben zoals ik u heb liefgehad (Joh. 13:34).
Maar in het algemeen is het gebod om elkaar lief te hebben een oud gebod zoals we kunnen lezen in 1 Joh. 2. En in 2 Joh. 1:
4Ik heb mij er zeer over verblijd dat ik er onder uw kinderen gevonden heb die in de waarheid wandelen, in overeenstemming met het gebod dat wij van de Vader ontvangen hebben.
5En nu vraag ik u, vrouwe, niet alsof ik u een nieuw gebod schrijf, maar dat wat wij vanaf het begin gehad hebben: laten wij elkaar liefhebben.
6En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod zoals u vanaf het begin gehoord hebt dat u daarin moet wandelen.
Hier staat ook wel dat ze het gehoord hebben maar vanaf het begin. En dit is terug te vinden in wat er ook geschreven staat. Ze kunnen het gehoord hebben toen het voorgelezen werd. Dat men ook gehoord had dat de vijand gehaat moest worden slaat niet op iets dat geschreven is in de wetten. Aangezien iets van David niet een direct gebod is maar eerder een aanwijzing over hoe wij moeten interpreteren.
Zo ook de verhalen over het leven van David. Hij heeft veel mensen om het leven gebracht. Ik denk niet dat hij dat zomaar gedaan heeft uit onverschilligheid of persoonlijke haat. Juist in het geval van persoonlijke vijanden zien we de Geest van Jezus doorschijnen in de vergeving die David toont. Zie bijv. zijn houding naar Saul toe. Saul wilde David zelfs doden maar David vergaf hem. En dat deed David ook toen iemand hem vervloekte, David liet het oordeel aan God over.
Maar toen David bezig was met het doden van de vijanden van God en Gods volk deed hij dit uit liefde voor God en de naaste en uit haat voor hun vijanden. Geen liefde zonder haat...
Dat is geen persoonlijke haat uit zelfzuchtige wrok o.i.d. Zoiets kun je ook bij de profeet Samuel zien wanneer hij een vijandige koning aan stukken hakt. Saul miste de liefde en haat die daarvoor nodig was. Saul was lauw, had teveel liefde voor de verkeerde dingen en mensen. Vanaf toen is het bergafwaarts gegaan met Saul. Hij had teveel liefde voor goddelozen en te weinig liefde voor God. Maar als je God wil liefhebben zul je moeten haten wie Hij haat en wat Hij haat. Alleen zo kun je ook liefhebben wat Hij liefheeft en wie Hij liefheeft(1 Sam. 15)
2 Kron. 19 schreef:1En Josafat, de koning van Juda, keerde in vrede terug naar zijn huis in Jeruzalem.
2En Jehu, de zoon van Hanani, de ziener, kwam naar buiten, hem tegemoet, en zei tegen koning Josafat: Moest u de goddeloze helpen en hen die de HEERE haten, liefhebben? Hierom rust op u grote toorn van voor het aangezicht van de HEERE.
3Toch zijn er ook goede dingen bij u gevonden, want u hebt de gewijde palen uit het land weggedaan, en uw hart erop gericht om God te zoeken
Niet alleen je naaste liefhebben en je vijand haten.... maar je vijand liefhebben. De zonde haten maar de zondaar liefhebben.
Die scheiding tussen zonde en zondaar is beperkt houdbaar. D.w.z. dat als mensen de grens overgaan zij verantwoordelijk worden gehouden voor hun daden. Als we dat niet doen zal er geen rechtspraak mogelijk zijn, geen bescherming van onschuldigen en geen bestraffing van schuldigen. Als God iets niet is dan is het wel dat Hij niet wetteloos is. Dat typeert de God v.d. Bijbel juist, rechtspraak. Waarin er gelukkig nog een heleboel genade te ontvangen is voor diverse zonden. Want dat typeert Hem ook, maar alles in de juiste verhouding tot elkaar. Genade is geen vrijkaartje voor kinderen van de satan om hun lusten op onschuldigen bot te vieren. Zo'n theologie willen zij natuurlijk wel graag promoten. Dan kunnen zij nl. lekker hun gang gaan.
Dat is Zijn opdracht die Hij kwam vervullen... en die Hij vervolgens ook ons oplegt. Wie wil je volgen, dienen en liefhebben? Koning David? Of Koning Jezus?
Een onjuiste tegenstelling. David kwam juist in zijn positie als koning en rechter omdat hij God/Jezus liefhad. Een man naar Gods hart. Leer van hem raad ik je aan. Zijn zonden doen niets af aan zijn goede daden. En zelfs van zijn zonden mogen we leren.
Ik ben blij dat Jezus een andere houding had op dit vlak. Als Hij de zondaar zou haten (ipv de zonde haten en de zondaar liefhebben) had Hij ons vernietigd in plaats van gered. Maar Hij houdt van ons, al toen we zondaars waren.
Het is wat minder extreem dan jij doet voorkomen. Alsof Jezus iedere zondaar altijd volkomen liefheeft en vergeeft. En de oude God de zondaar vooral gelijk om het leven wil brengen. Maar de liefde van Jezus is al in het O.T. te ontdekken. Zo ook Zijn toorn. Het is niet of-of maar en-en. Het ene sluit het andere niet uit. Ik hoop dat het voorgaande schrijven helpt om dit gegeven te begrijpen.