Beeldscherm, brein en bidden.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Beeldscherm, brein en bidden.

Berichtdoor Boerin » 28 okt 2014 20:11

james schreef:
Wat ik me nu afvraag: is internet wel zo neutraal?

Als je het gebruikt om je geldzaken mee te regelen en te kijken wanneer de trein gaat en mooie preken te luisteren en lofprijsmuziek is er niks mis met internet, als je het in de hand hebt. Als je ergens verslaafd aan wordt is het niet meer neutraal, maar dat is met alles.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Roady
Mineur
Mineur

Berichtdoor Roady » 28 okt 2014 21:19

Boerin schreef:Als je het gebruikt om je geldzaken mee te regelen en te kijken wanneer de trein gaat en mooie preken te luisteren en lofprijsmuziek is er niks mis met internet, als je het in de hand hebt. Als je ergens verslaafd aan wordt is het niet meer neutraal, maar dat is met alles.

Zolang iets je niet uit de Liefde laat brengen, is het goed.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

james
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor james » 03 nov 2014 10:41

Als je het gebruikt om je geldzaken mee te regelen en te kijken wanneer de trein gaat en mooie preken te luisteren en lofprijsmuziek is er niks mis met internet, als je het in de hand hebt. Als je ergens verslaafd aan wordt is het niet meer neutraal, maar dat is met alles.[/quote]

Zijn wij mensen in staat het 'in de hand te houden'? Ik vraag het me echt af.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 nov 2014 12:13

james schreef:Zijn wij mensen in staat het 'in de hand te houden'? Ik vraag het me echt af.

Ja, vroeger taalde ik er niet naar, maar thuis had m'n ex een computer waar ik bij hoge uitzondering op mocht. Lol dan zei ie: Nee dat mag niet. Dan werd ik verslaafd. Is nog waar ook. Ik was zo blij toen ie het niet meer deed laatst. Ik ga er eens wat meer aan doen, want het rooft m'n gebedstijd. Er zitten gewoon heel veel mensen op internet die alleen zijn en wat te kwekken zoeken. Opvallend veel gescheiden mensen en weduwes of mensen die single zijn. Zodra ze getrouwd zijn posten ze niet zoveel en hebben ze het wel in de hand. Ik zei dat een keer op christian forums dat ik er verslaafd aan was en zo'n man die daar ook post samen met z'n vrouw zo af en toe was uiterst verbaasd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 nov 2014 14:30

james schreef:
Zijn wij mensen in staat het 'in de hand te houden'? Ik vraag het me echt af.

Nee, in het geheel niet James, in afhankelijkheid van God kunnen we en mogen we alles doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

james
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor james » 06 nov 2014 10:41

Nee, in het geheel niet James, in afhankelijkheid van God kunnen we en mogen we alles doen.[/quote]

Hoe bedoel je dat? Sowieso mag een Christen toch niet alles. Er zijn zaken genoeg waarvan we allemaal wel weten dat ze niet naar Gods wil zijn.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 06 nov 2014 14:55

Teus schreef:In dit geval is er iets ernstigers aan de hand, iets waar we veel en veel meer druk over moeten maken.

Dat is er ook, vandaar dat ik dit soort discussies vrij zinloos vind.

james schreef:Wat ik me nu afvraag: is internet wel zo neutraal?

Internet is een collectieve vergaarbak van allerhande informatie en tevens allerhande rotzooi. Lijkt verdacht veel op het echte leven dus. Het is aan ons om het goede te doen en niet van de verkeerde vruchten te eten. Kunnen wij dat van onszelf? Nee, dogmatisch gezien niet. Maar zo makkelijk kom je niet af van de Goddelijke opdracht het goede te doen. Daarom, maak je druk over je eigen hart in plaats van het internet. Want beiden zijn een bron van vuile wanbedrijven.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 nov 2014 16:36

Teus schreef:Nee, in het geheel niet James, in afhankelijkheid van God kunnen we en mogen we alles doen.

james schreef:Hoe bedoel je dat? Sowieso mag een Christen toch niet alles. Er zijn zaken genoeg waarvan we allemaal wel weten dat ze niet naar Gods wil zijn.

Als je in afhankelijk van God leeft, doet wat God wel of niet van je verlangd, dan kun je alleen maar goed doen. Klinkt heel eenvoudig, dat is het ook wel maar in de praktijk ga ik er vaak mank aan.
Afhankelijk van God zijn is een les, groeien in het geloof, de Heilige Geest verwachten en leren verstaan.
Als je dat mag leren, God wil wel dat je super leergierig bent, dan krijg je een nabij leven en weet je wat God van je verlangd en dus ook wat Hij goed vindt en goed voor jou is omdat Hij altijd het beste voor je wil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 nov 2014 16:49

Teus schreef:In dit geval is er iets ernstigers aan de hand, iets waar we veel en veel meer druk over moeten maken.

BladeStraight schreef:Dat is er ook, vandaar dat ik dit soort discussies vrij zinloos vind.

Eigenlijk zouden we er vanuit moeten gaan dat een ieder een leven met God heeft, zo hoort het te zijn.
Als we op die manier werken dan zullen de gesprekken duidelijk anders verlopen, schat ik zo.
Dan hebben we allemaal wat van elkaar te leren denk ik en als God er dan in meekomt gaan er wonderen gebeuren.
Was het maar waar.

james
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor james » 07 nov 2014 10:38

Als je in afhankelijk van God leeft, doet wat God wel of niet van je verlangd, dan kun je alleen maar goed doen. Klinkt heel eenvoudig, dat is het ook wel maar in de praktijk ga ik er vaak mank aan.
Afhankelijk van God zijn is een les, groeien in het geloof, de Heilige Geest verwachten en leren verstaan.
Als je dat mag leren, God wil wel dat je super leergierig bent, dan krijg je een nabij leven en weet je wat God van je verlangd en dus ook wat Hij goed vindt en goed voor jou is omdat Hij altijd het beste voor je wil.[/quote]

Ik begrijp je wel (denk ik) maar zit het probleem niet juist in het feit dat er kwaad en aansluiting bij de zonde in ons zit, ook al willen we een leven met God leiden. En dat die 'oude mens' heel snel voor de zonde valt. En als die - bijvoorbeeld in de vorm van internet - vlakbij is, breng je jezelf toch snel in verleiding?
Zou afstand houden - als bepleit in het boekje - dan toch niet beter zijn?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 nov 2014 14:35

Teus schreef:Als je in afhankelijk van God leeft, doet wat God wel of niet van je verlangd, dan kun je alleen maar goed doen. Klinkt heel eenvoudig, dat is het ook wel maar in de praktijk ga ik er vaak mank aan.
Als je dat mag leren, God wil wel dat je super leergierig bent, dan krijg je een nabij leven en weet je wat God van je verlangd en dus ook wat Hij goed vindt en goed voor jou is omdat Hij altijd het beste voor je wil.

james schreef:Ik begrijp je wel (denk ik) maar zit het probleem niet juist in het feit dat er kwaad en aansluiting bij de zonde in ons zit, ook al willen we een leven met God leiden. En dat die 'oude mens' heel snel voor de zonde valt. En als die - bijvoorbeeld in de vorm van internet - vlakbij is, breng je jezelf toch snel in verleiding?
Zou afstand houden - als bepleit in het boekje - dan toch niet beter zijn?

James, In princiepe is afstand houden het beste.
Meestal, als je het goede zoekt komt het kwade erbij kijken. Satan is altijd op je oude zonden uit.
Het is dan jammer dat je het goede moet laten om het kwade te mijden. Dan kun je zeggen, welke prioriteiten stel je dan?
Als je b.v. op internet zit om te zoeken in de Bijbel en je bent niet sterk genoeg om de link of pop-up die je tegen komt te negeren, dan is het beter internet te verlaten en je hand-Bijbel te hanteren, die verantwoording hebben we nu eenmaal.
Dit zou je een verstandelijke beredenering kunnen noemen.
Als je de verwachting van God hebt, door een nabij leven, dat Hij je helpt en dat je dat echte vertrouwen hebt dan kun je op internet want die pop-up kun je zonder moeite negeren.
Maar....wat verwacht je van God en wanneer, we kunnen God ook verzoeken.
Als je zomaar op internet zit om de tijd te doden, uit verveling, terwijl je moeite hebt om troep te negeren en dan van God hulp te verwachten is moeilijk want je bent niet op internet in dienstbaarheid van God. Dus je hoeft er niet te zijn. Kortom, het hangt er van af met welke intentie je op internet zit om hulp van God te verwachten, anders is het al snel God verzoeken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
We hebben God in alle dingen nodig James, daarom moeten we elke keer God om hulp vragen en verwachten. Als je afhankelijk van Hem leeft wil je dat Hij alles zegent, ook als je op internet bent, je vraagt in alle dingen of Hij met je mee wilt gaan en dan kan het pas goed gaan.
We moeten nooit vergeten dat we zelf ook met ons verstand kunnen en moeten nagaan wat niet goed voor ons is. We zijn niet altijd vervult met de Heilige Geest en God zegt dat we Hem moeten dienen met ziel geest en lichaam. Met ons verstand moeten we God ook dienen als we niet door de Heilige Geest vervuld zijn.

Terug naar “Archief”