Geen getuigenis kunnen geven vanwege jaloezie andere

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noah88
Verkenner
Verkenner

Geen getuigenis kunnen geven vanwege jaloezie andere

Berichtdoor Noah88 » 28 aug 2014 14:03

Sprak met een hele lieve christen die heel veel problemen meegemaakt heeft in zn leven en ook vaak hulp nodig had en gekregen heeft van God, hij vertelde ook dat hij zn verhaal niet zo makkelijk kan vertellen omdat andere christenen dan beetje boos worden, nogal cru dat je niet over je ervaringen met God kan praten omdat andere dan te jaloers zijn, moeten mensen niet hun jaloezie belijden als zonde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geen getuigenis kunnen geven vanwege jaloezie andere

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 18:51

Jaloezie is zonde en daarmee moeten we naar God toe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 21:35

Beetje vaag als je het mij vraagt :roll:

Bescheiden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bescheiden » 26 okt 2014 09:41

Ik denk dat tact er hier wel wat toe doet. Als je ziet dat wat je verteld de ander onwennig doet voelen dan moet je met een beetje meer tact omgaan. Zo zie ik het.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 okt 2014 10:27

Anoniem_89 schreef:Beetje vaag als je het mij vraagt :roll:

Toch begrijp ik het wel.

De apostel Paulus zegt ;

Te roemen is mij waarlijk niet oorbaar;
Ik ben opgetrokken geweest in het paradijs, en heb onuitsprekelijke woorden gehoord, die het een mens niet geoorloofd is te spreken.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 okt 2014 11:15

Jaloezie is inderdaad een zonde, je kunt het op meerdere manieren uitleggen.
Jaloezie is begeerte, “gij zult niet begeren” als je het ook wil hebben.
Als het om de ander of om jou gaat en jij wilt het per se hebben dan kun je spreken over misgunnen en het ook als stelen zien.

Jaloers op je oprechte getuigenis en men wil het ook hebben, geweldig toch!
Dat is de enige manier van jaloezie die God goed vindt en juist aanbeveelt, Hij wil dat we in Hem tot jaloezie van anderen zijn.

Boos worden op een ander zijn getuigenis is natuurlijk altijd fout.
Als het niet zou stroken met de wil van God dan kun je alleen maar met behulp van Gods Wijsheid en Liefde er op wijzen dat het anders is.
Als het een “echte” getuigenis is kun je samen God groot maken en Hem danken dat je weer een broeder of zuster tegengekomen bent.

Als het niet om God gaat is jaloezie altijd fout en fouten moet je altijd belijden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Roady
Mineur
Mineur

Berichtdoor Roady » 26 okt 2014 11:22

Noah88 schreef:Sprak met een hele lieve christen die heel veel problemen meegemaakt heeft in zn leven en ook vaak hulp nodig had en gekregen heeft van God, hij vertelde ook dat hij zn verhaal niet zo makkelijk kan vertellen omdat andere christenen dan beetje boos worden, nogal cru dat je niet over je ervaringen met God kan praten omdat andere dan te jaloers zijn, moeten mensen niet hun jaloezie belijden als zonde.

Vreemd he dat je "broeders en zusters in de Heer" (de medechristenen) boos worden als iemand vertelt over zijn eigen leven.
Ja dat is nog niet zo eenvoudig, want het kan mensen soms best raken op hun zere plekken.

Jezus kreeg ook veel weerstand, toen Hij vertelde wat Hij te vertellen had.
En als wij dus vertellen over wat wij meemaken in onze omgang met Hem, tja, dan is het niet vreemd dat wij zo nu en dan ook wat weerstand ondervinden.
Nu is dat niet iets om wakker van te liggen, want feitelijk is het ook een truukje van de duivel:
als wij bang worden voor mensen, dan durven we niet meer te getuigen. En dat is precies wat hij wil: dat wij onze mond houden over wat Jezus in ons leven heeft gedaan.
Het bijzondere is: hoe meer we wél getuigen, hoe sterker en afhankelijker we in God worden, hoe minder bang we zullen zijn voor de mening van anderen.
Daarbij: als je het voorzichtig en in liefde doet, dan hoeft het de ander niet aan te stoten.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Terug naar “Archief”