De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Ruth2 » 11 apr 2014 09:08

Waarom al die zgn bekeringen?
Er is overal maar 1 bekering van!
Wacht je op een Paulus-bekering? dan kun je lang wachten, er was maar 1 Paulus en ieder mens word op zijn/haar manier "bekeerd", niemand op dezelfde manier!
Al dat vergelijk [-X

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 09:11

Marnix schreef:De geest zegt alleen niet dat Jezus Heer is. Hij zegt dat Paulus en wie bij hem waren dienstknechten van God waren die de weg tot zaligheid vertelden. Daarmee werd de nadruk op hen gelegd in plaats van op Jezus Christus. Daarom kan het mooi hebben geklonken maar ergerde Paulus zich er aan. Daarnaast is reclame van een vage waarzegger of zo niet echt positieve reclame. Als op Astro-tv iemand zegt: Ik heb in de sterren gelezen dat het christendom vraag ik me af of mensen het christendom dan serieuzer of minder serieus gaan nemen.

Ik vraag me af of dat de crux is.
Iedereen zal geweten hebben dat Paulus Jezus als enige ware weg verkondigde om gered te worden, lijkt me.
Ik heb meer het idee dat het geld wat er mee verdiend werd door de eigenaar van de waarzegster het probleem was.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 apr 2014 10:46

alexander91 schreef:Wat is je bedoeling nu hiermee? Wil je nu mensen aan het twijfelen brengen? Paulus zwartmaken?
mealybug schreef:Vind je het erg als ik op deze vraag niet inga?

Niet dat ik dat verwacht, want op het andere deel van mijn reactie ga je ook niet in, en ook niet op mijn antwoord op je vraag bij het andere topic (over 1000 jaar). Toch zou ik graag willen weten wat je bedoeling is met het opwerpen van deze vragen. Het feit dat je hier wel de moeite neemt om op te reageren en op het andere niet, zegt mij al weer genoeg...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 11:29

alexander91 schreef:Niet dat ik dat verwacht, want op het andere deel van mijn reactie ga je ook niet in, en ook niet op mijn antwoord op je vraag bij het andere topic (over 1000 jaar). Toch zou ik graag willen weten wat je bedoeling is met het opwerpen van deze vragen. Het feit dat je hier wel de moeite neemt om op te reageren en op het andere niet, zegt mij al weer genoeg...

Laat ik eens aan je verwachting voldoen.
En als iets al genoeg zegt, hoeft er niet meer bij, wel?
:lol:

JCA
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JCA » 27 jun 2014 20:16

Teus schreef:Want het is geenszins genoeg, dat wij de Goddelijke waarheid kennen en geloven, als
een waarheid op zichzelf en buiten ons, of ook voor anderen, maar wij moeten
diezelfde waarheid ook vinden binnen in ons, werkende in onze harten tot zaligheid,
door de genade van de Heilige Geest. De kennis en de toestemming zijn gelijk als de
vaste en noodzakelijke gronden voor de toe-eigening, en deze drie hangen, in het werk
van het geloof, als een schakel aan elkaar.

Las dit in het boek van v/d Groe, “Toetssteen van de ware en valse genade”

@JCA, Ik hoop echt dat hier een drukfout staat. “door de genade van de Heilige Geest”

Men weet het niet meer.
Th. van der Groe bedoelde hier het toepassend werk des Heiligen Geestes.

Zacharia 12:10
Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten 37den Geest der genade en der gebeden, en 38zij zullen Mij baanschouwen, 39Dien zij doorstoken hebben; en 40zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage 41over een enigen zoon; en 42zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.

Kanttekeningen
37 Dat is, den Heiligen Geest, Die den uitverkorenen betuigt, dat God hun wil genadig zijn; en Hij verwekt hen tot gebed en smeking, zodat zij God om genade en vergeving hunner zonden bidden. Vgl. Hand. 2:37.
38 Eensdeels met lichamelijke ogen ten tijde van Zijn lijden. Zie Joh. 19:37. Anderdeels door het geloof, ten aanzien van de boetvaardigen en gelovigen, Hand. 2:37, en met schrik, ten aanzien van de ongelovigen ten jongsten dage, Openb. 1:7.
39 Dit doorsteken der zijde van Christus wordt hier gesteld voor de gehele kruisiging. Zie Joh. 19:34, 37. En ofschoon maar één soldaat dit gedaan heeft, zo wordt het nochtans de ganse Joodse natie toegeschreven, als die Pilatus gedrongen hebben Christus te doden.
40 Dat is, zij zullen hartelijk bedroefd zijn over hun schrikkelijke zonde.
41 Te weten die gestorven is. Zie Jer. 6 op vers 26. Amos 8:10.
42 Hebr. zullen bitter maken.

Lees kanttekening 37 eens en zie hoe zuiver Th. van der Groe sprak.
(Eerst goed lezen, dan tot uitdrukking komen!)
Daarnaast wil ik nog benadrukken dat wij geen oordeel over Van der Groe moeten uitspreken, bedenk: wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan. Men moest zich wel diep schamen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 jun 2014 11:21

JCA schreef:(Eerst goed lezen, dan tot uitdrukking komen!)
Daarnaast wil ik nog benadrukken dat wij geen oordeel over Van der Groe moeten uitspreken, bedenk: wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan. Men moest zich wel diep schamen.

Je maak een grote vergissing tussen Israël en de Gemeente.

‘God oogappel’ zijn niet de genoemde personen zoals oudvaders die jij hier aanhaalt.

Een ander betichten van niet goed te lezen en zelf in die valkuil vallen is wel deserteurs en wie moet zich hier dan schamen.

Jij schat van der Groe hoog, ander verguizen hem, ik zelf staat volledig achter hen die zeggen: ‘Van der Groe doet het hekje toe’. Als er één ding de waarheid is over Van der Groe is het wel dat hij mensen Christus onthouden en als het ware afgenomen heeft en in het donker of onzekerheid heeft doen leven (doemdenken). Daarbij komt nog dat Van der Groe van zichzelf zei dat hij een buitengewoon gezand van God was en in onmiddellijke openbaring en bevelen van God ontving. Velen vonden deze persoon dan ook een arrogant figuur door deze uitspraken.
Hoewel hij gelijk had met de voorspelling over de Franse revolutie hebben mensen hem veel te hoog geplaatst. Voornamelijk de zware of orthodoxe kerken.

Nogmaals maak je een vergissing tussen Israël en de Gemeente.

Deze verwarring, dus het feit dat de beloften die bedoeld zijn voor Israël op de Gemeente of Kerk worden toegepast, heeft geleid tot allerlei soorten dwalingen en wantoestanden tot schijnbekeringen aan toe.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 jun 2014 19:46

@JCA ik heb het nog zo'n 8-tal keer gelezen maar kom toch weer tot uitdrukking.
“door de genade van de Heilige Geest” is wel iets anders dan dan "de Geest van de genade.

Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan.

Deze woorden hebben een hele andere betekenis als dat jij beoogd.
Je heb het ook maar klakkeloos overgenomen denk ik, dus volgens jou visie heeft iedere dominee gelijk in wat hij zegt. Vanwaar die kerkscheuringen? Omdat ze allemaal gelijk hadden?
Ik ben in het verleden onderwezen door een kind van God, een dominee, maar hij heeft me gruwelijk voorgelogen. Laat je niet misleiden door valse eerbied, alsof een dominee geen fouten kan maken of zelfs terug in de wereld kan geraken.
Overigens is er nog een onwaarheid in je citaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 jun 2014 20:26

@JCA ik heb het nog zo'n 8-tal keer gelezen maar kom toch weer tot uitdrukking.
“door de genade van de Heilige Geest” is wel iets anders dan dan "de Geest van de genade.

Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan.

Deze woorden hebben een hele andere betekenis als dat jij beoogd.
Je heb het ook maar klakkeloos overgenomen denk ik, dus volgens jou visie heeft iedere dominee gelijk in wat hij zegt. Vanwaar die kerkscheuringen? Omdat ze allemaal gelijk hadden?
Ik ben in het verleden onderwezen door een kind van God, een dominee, maar hij heeft me gruwelijk voorgelogen. Laat je niet misleiden door valse eerbied, alsof een dominee geen fouten kan maken of zelfs terug in de wereld kan geraken.
Overigens is er nog een onwaarheid in je citaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

JCA
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JCA » 30 sep 2014 19:36

Een accentuering

Een reactie over het gezegde ''Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan''. Ik wil hier mee zeggen dat men Gods Volk niet door het slijk mag halen. Dat zal kwaad zal zeker verantwoord moeten worden in de dag des oordeels. Ik bedoel met deze uitdrukking absoluut niet alle predikanten (@Teus), omdat ik er niet van uit gaat dat alle predikanten bedeelt zijn met genade (hoe verschrikkelijk het ook is). Ook onder predikanten zijn vele huichelaars, nochtans moeten wij mensen niet bespotten, want ook dat is een groot kwaad. Er staat immers geschreven Gij zult niet doodslaan (6e gebod). Hier wordt ook bedoelt het schelden van uw naaste. Zie onderstaand citaat uit de catechismus.

Heidelbergse Catechismus zondag 40, over het zesde gebod:
Vraag 105
Vr. Wat eist God in het zesde gebod?
Antw. Dat ik mijn naaste noch met gedachten, noch met woorden of enig gebaar, veel minder met de daad, door mijzelven of door anderen ontere, hate, kwetse of dode; maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge; ook mijzelven niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve; waarom ook de overheid het zwaard draagt om den doodslag te weren.

Vraag 106
Vr. Maar dit gebod schijnt alleen van het doodslaan te spreken?
Antw. God, verbiedende den doodslag, leert ons dat Hij den wortel van den doodslag, als nijd, haat, toorn en wraakgierigheid, haat en zulks alles voor een doodslag houdt.

Vraag 107
Vr. Maar is het genoeg dat wij onzen naaste, zoals tevoren gezegd is, niet doden?
Antw. Neen; want God, verbiedende den nijd, haat en toorn, gebiedt dat wij onzen naaste liefhebben als onszelven, en jegens hem geduld, vrede, zachtmoedigheid, barmhartigheid en alle vriendelijkheid bewijzen, zijn schade, zoveel als ons mogelijk is, afkeren, en ook onzen vijanden goeddoen.

In mijn visie hebben zeker niet alle dominees gelijk wat zij zeggen. Want het komt op waarheid in het binnenste aan. Paulus getuigde dat hij een geroepen Apostel was. Calvijn verklaarde dan ook duidelijk, dat er een bijzondere roeping nodig is tot het predikambt.
Daarmee bedoel ik Gods knechten.

Th. van der Groe
Dat Van der Groe door God geroepen was is voor mij geen punt. Ik acht hem hoog vanwege de genade Gods. Mensen die hem zonodig verguizen mogen zichzelf wel nauw, ja zeer nauw onderzoeken.
Men kan over Van der Groe zeggen dat hij een bekrompen zwartkijker was. Maar Van der Groe heeft moeten waarschuwen tegen dat bedrog en schijn wat in ieder mens is. Hij wist uit eigen ervaring dat de mens zich schromelijk kan bedriegen voor de eeuwigheid, omdat des mensen hart arglistig, ja bedrieglijk is. Van der Groe heeft de valse gronden, ja alles wat de mens zoekt (als grond voor de eeuwigheid) te behouden buiten Christus verdoemt, en dat naar recht. Opdat de Christus verklaart zou worden op Gode verheerlijkende rechtsgronden, de Kerk wordt zalig in de volstrekte opluistering van Gods Eigen deugden. De Kerk zal zalig worden en dat niet anders dan in de ganse verheerlijking van Zijn Naam. Zijn Naam moet eeuwig' eer ontvangen. Dat is zalig worden voor de Kerk, dan zal het Zijn Christus alles en in allen.

En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? (1 Petrus 4:18)

En wederom zeg Ik u: Het is lichter dat een kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het Koninkrijk Gods.
Zijn discipelen nu dit horende, werden zeer verslagen, zeggende: Wie kan dan zalig worden?
En Jezus hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
Matthéüs 19:24,25,26

Kanttekening 37: De Geest der genade en der gebeden
@Teus lees in mijn vorig bericht nogmaals de kanttekening (37) over de Geest der genade en der gebeden. Zo spraken onze oude vaderen op grond van Gods onfeilbaar Woord.
Laatst gewijzigd door JCA op 30 sep 2014 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

JCA
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JCA » 30 sep 2014 19:42

Ruth2 schreef:Waarom al die zgn bekeringen?
Er is overal maar 1 bekering van!
Wacht je op een Paulus-bekering? dan kun je lang wachten, er was maar 1 Paulus en ieder mens word op zijn/haar manier "bekeerd", niemand op dezelfde manier!
Al dat vergelijk [-X

De mens wordt niet op zijn/haar manier ''bekeerd''. Dan zal het slecht met de mens aflopen.
De bekering, is een volstrekt eenzijdig Gods werk. Daar komt geen nagelschrapsel van de mens bij, want (zou dat zo zijn) dan is het voor eeuwig kwijt. Het komt op een Gods wonder aan. Dan valt de mens er totaal buiten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 sep 2014 20:06

JCA schreef:De mens wordt niet op zijn/haar manier ''bekeerd''. Dan zal het slecht met de mens aflopen.
De bekering, is een volstrekt eenzijdig Gods werk. Daar komt geen nagelschrapsel van de mens bij, want (zou dat zo zijn) dan is het voor eeuwig kwijt. Het komt op een Gods wonder aan. Dan valt de mens er totaal buiten.

En als dat wonder dan eens geschiedt, dan vooral niet te veel mensen, anders hebben ze een ''gestolen Jezus'',
Zoiets?

Kom op man, Het wonder is dat God Zelf heeft voorzien in onze redding en behoud, door Zijn Zoon te geven.

Geloof dat en neem het aan.
WAT WIL GOD? Het antwoord geeft de bijbel
1TIM.2:4 GOD Onze Zaligmaker, Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der Waarheid komen
2PETR.3:9 De HEERE vertraagt de belofte niet, maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan. Maar dat zij allen tot bekering komen.

Wat zegt Johannes de Doper:
Mark. 1:15: ………bekeert U en gelooft het Evangelie (de blijde boodschap)
Wat zeggen de apostelen:
Matth. 11:20 (zie ook Luk.10:13) : ……omdat zij zich niet bekeerd hadden.
Mark.6:12 : En uitgegaan zijnde, predikten zij, dat zij zich zouden bekeren.
Wat zegt de Heere Jezus:
Matth. 12:41 : …..want zij hebben zich bekeerd op de prediking………
Matth. 13:15 (ook Mark.4:12) : ….. en zich bekeren en Ik hen geneze.
Luk.13:3 (ook Luk.13:5):...maar indien gij U niet bekeert, zo zult gij….
Luk.15:7 (ook Luk.5:32): ....over één zondaar die zich bekeert
Luk.15:10 : …over één zondaar die zich bekeert.
Openb. 2:5 : ….en bekeer U….
Openb.2: 16 : …….bekeer U en zo niet…….
Openb. 2:22: zo zij zich niet bekeren……
Openb. 3:3 : ….en bekeer U……
Openb. 3:19 : … wees dan ijverig en bekeer U.
Openb. 16:9: …..en zij bekeerden zich niet………
Openb. 16:11: ……en zij bekeerden zich niet van hun werken.
Wat zegt Petrus:
Hand.2:38 : Bekeert U, en een iegelijk van U worde gedoopt .
Hand.3:19 : en bekeert U, opdat uw zonden mogen uitgewist worden……
Hand.9:35 : …..dewelke zich bekeerde tot den Heere.
Hand.11:21 : …. En bekeerde zich tot den Heere
Hand.15:19: …..die uit de heidenen zich tot God bekeren……
Wat zegt Paulus:
Hand.17:30 : …verkondigt nu alle mensen alom, dat zij zich bekeren.
Hand.26:20 : …dat zij zich zouden beteren en tot God bekeren,…..
Hand.28:27: ……en zij zich bekeren, en ik hen geneze.
2Kor.12:21 : …..en die zich niet bekeerd zullen hebben……..

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 30 sep 2014 20:53

JCA schreef:De mens wordt niet op zijn/haar manier ''bekeerd''. Dan zal het slecht met de mens aflopen.
Heeft dat nog wel met bekering t maken? Het is de uitverkiezing ten voeten uit.
AfbeeldingAfbeelding
Hoe zou God aan zijn eer kunnen komen als een mens er totaal buiten valt?
Is een mens juist niet geschapen om God groot te maken. Natuurlijk er is een breuk gekomen. We kunnen het niet meer. Als we dat alleen al verstandelijk aannemen en tot ontdekking komen in de praxis is dat al bekering volgens de opdracht van de Bijbel, zie de rij van mealybug. Dan valt een mens er niet buiten maar binnen door geloof in de gerechtigheid van Christus (heiligmaking). Maar blij vooruitzicht, dat mij streelt! Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen, U in gerechtigheid aanschouwen, Verzadigd met Uw Godd'lijk beeld.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 okt 2014 20:59

Sorry JCA voor de late reactie, af en toe ben ik ook wel eens druk.

JCA schreef:Een reactie over het gezegde ''Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan''. Ik wil hier mee zeggen dat men Gods Volk niet door het slijk mag halen. Dat zal kwaad zal zeker verantwoord moeten worden in de dag des oordeels. Ik bedoel met deze uitdrukking absoluut niet alle predikanten (@Teus), omdat ik er niet van uit gaat dat alle predikanten bedeelt zijn met genade (hoe verschrikkelijk het ook is). Ook onder predikanten zijn vele huichelaars, nochtans moeten wij mensen niet bespotten, want ook dat is een groot kwaad. Er staat immers geschreven Gij zult niet doodslaan (6e gebod). Hier wordt ook bedoelt het schelden van uw naaste. Zie onderstaand citaat uit de catechismus.

De catechismerel zegt me niet zoveel, ik hanteer liever wat God zegt.
Je past de uitspraak verkeerd toe, uiteraard mogen we geen dominee beledigen maar dat mogen ze jou ook niet. Maar Gods oogappel is het Joodse volk en niet andere mensen die de genade hebben ontvangen. We hebben nooit het recht om iemand te beledigen, we mogen wel iemands gedrag, als het fout is, haten.
Je vindt het verschrikkelijk dat er dominees zijn die de genade niet hebben ontvangen, maar is dat heel veel erger als een ander mens de genade niet heeft ontvangen?
@JCA, mag ik vragen of jij een deelgenoot ben van Gods Genade?

JCA schreef: Kanttekening 37: De Geest der genade en der gebeden
@Teus lees in mijn vorig bericht nogmaals de kanttekening (37) over de Geest der genade en der gebeden. Zo spraken onze oude vaderen op grond van Gods onfeilbaar Woord.

Het is wellicht beter niet te spreken over “onze” oude vaderen want het waren misschien jou oude vaderen maar niet “mijn”oude vaderen.
Maar..... heb m er even bij gepakt.

JCA schreef:37 Dat is, den Heiligen Geest, Die den uitverkorenen betuigt, dat God hun wil genadig zijn; en Hij verwekt hen tot gebed en smeking, zodat zij God om genade en vergeving hunner zonden bidden. Vgl. Hand. 2:37.

Alleen..... ik moet ik helaas constateren beste JCA dat jou oude vaderen niet op grond van Gods onfeilbaar woord spraken.
Deze beste mijnheer v d Groe zegt dat de Heilige Geest een mens aanzet om te bidden om vergeving van de zonden , dus eerst de Heilige Geest en dan gebed om Genade schenking. Maar.....

Ook even de tekst waar het om zou gaan.

Hand 2:37
37Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’38Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 

….....Petrus zegt dat ze zich moeten bekeren (afkeren van hun huidige leven), laten dopen en Jezus Christus aan roepen en bidden om vergeving van hun zonden,( dit is de plicht die we hebben tegenover jezus Christus , Hem de eer te geven omdat Hij de weg vrij gemaakt heeft, zodat we een kind van God kunnen worden) en dan zal de Heilige Geest geschonken worden, de Heilgmaking, Geheiligd in Jezus Christus, de Wedergeboorte. Prijs de Heer!.

Kan het nog eenvoudiger? Is dit niet het bewijs van God dat Hij het ons zo makkelijk maakt om voor altijd bij Hem te zijn? Dat Hij zo graag wil dat we bij Hem komen, dat Hij ons bij Zich wil hebben? Hij heeft echt alles gedaan, heeft alles betaald en zet de weg gewoon open, er staat niets meer in de weg, helemaal niets aan Gods kant. Alleen ons ongeloof, dat we Hem niet serieus nemen, steeds weer die gruwelijke zondekennis en denken dat we niet slecht genoeg zijn en helwaardig moeten voelen.
Het is verschrikkelijk hoe God hier te kort gedaan wordt, op deze manier. Hij heeft alles gedaan en dan moeten wij ook nog ff lijden? Is het niet genoeg geweest dat God zijn enige Zoon gegeven heeft en dat Jezus Zijn leven gegeven heeft? Zei Hij niet aan het kruis "het is volbracht" Het spijt me te zeggen maar het is een gruwelijke zonde. Als dit je weerhoud om tot God te gaan en geen genade ontvangt dan zal je dit het meeste eeuwig pijn doen; dat je God niet serieus genomen hebt. Niet om de zonden die je gedaan hebt, daar was voor betaald maar dat je God hebt laten staan na alles wat Hij voor je gedaan hebt. Dan is het niet van "had ik maar niet" ....maar.... "had ik maar wel"

Overigens begrijp ik echt niet dat iemand deze eenvoudige bewoording, wat ongelooflijk veel omvat, totaal uit zijn verband kan rukken, en vooral waarom, waarom?

JCA
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JCA » 20 mar 2015 15:29

@Teus

Teus schreef:Want het is geenszins genoeg, dat wij de Goddelijke waarheid kennen en geloven, als
een waarheid op zichzelf en buiten ons, of ook voor anderen, maar wij moeten
diezelfde waarheid ook vinden binnen in ons, werkende in onze harten tot zaligheid,
door de genade van de Heilige Geest. De kennis en de toestemming zijn gelijk als de
vaste en noodzakelijke gronden voor de toe-eigening, en deze drie hangen, in het werk
van het geloof, als een schakel aan elkaar.

Las dit in het boek van v/d Groe, “Toetssteen van de ware en valse genade”

@JCA, Ik hoop echt dat hier een drukfout staat. “door de genade van de Heilige Geest”

Vergelijk het bovenstaande citaat van Theodorus van der Groe een met de onderstaande teksten (en kanttekeningen):
Romeinen 5:5
En de hoop 10beschaamt niet, omdat 11de liefde Gods in onze harten 12uitgestort is door den Heiligen Geest, 13Die ons is gegeven.
Kanttekeningen
10 Dat is, mist en bedriegt niet. Want als wij iets verwachten, of tot roemens toe hopen, dat ons daarna mist, zo worden wij daarover bij onszelven bedroefd en bij anderen beschaamd.
11 Namelijk waarmede Hij ons in Christus Jezus liefheeft, gelijk uitgedrukt wordt vers 8, hetwelk ons in den tijd van verdrukking meest troost en versterkt, Rom. 8:38, 39.
12 Dat is, overvloediglijk betuigd, Rom. 8:16.
13 Namelijk tot een Vertrooster in ons gemoed, en een Onderpand van onze erve, Joh. 14:16, 17. 2 Kor. 1:22. Ef. 1:13. En dit is het eerste fundament, waarom de hoop niet beschaamt, omdat de Heilige Geest hierin niet kan liegen.

Efeze 1:13

42In Welken 43ook gij zijt, nadat gij 44het Woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid, gehoord hebt; in Welken gij ook, 45nadat gij geloofd hebt, zijt 46verzegeld geworden met den Heiligen Geest 47der belofte,
Kantekeningen
42 Namelijk Christus Jezus, gelijk tevoren.
43 Of: ook gij zijt tot een erfdeel geworden. Want gelijk hij van de gelovigen uit de Joden gesproken heeft, vers 11, alzo spreekt hij nu van de heidenen, die mede een lot aan het erfdeel verkregen hebben. Zie Hand. 26:17, 18.
44 Alzo wordt het Evangelie genaamd, niet alleen omdat het de enkele waarheid Gods is, ons extraordinairlijk van God tot onze zaligheid geopenbaard, Joh. 17:17, maar ook omdat de waarheid van al de schaduwen des Ouden Testaments daarin vervuld is. Zie Joh. 1:17.
45 Of: als gij geloofd hebt. Want deze verzegeling des Geestes geschiedt door het geloof, en op het geloof, Gal. 3:2.
46 Deze wijze van spreken is genomen van de mensen, die tot versterking van enige beloften verzegelde brieven plegen te geven, en dat menigmaal met opdrukking van hun eigen wapen of beeld. De beloften van de vergeving onzer zonden, van onze aanneming tot kinderen en onze eeuwige erve, worden ons gedaan door het Evangelie, en worden door het geloof ons toegeëigend. De verzegeling des Geestes, die daarbij gevoegd wordt, is de wedergeboorte of vernieuwing van Gods beeld in ons, waarmede Hij onze zielen begiftigt en daarop drukt, als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van deze Zijn beloften, 2 Kor. 1:21, 22; 3:18. En betuigt bovendien hetzelve aan ons gemoed, als met een Goddelijke inspraak, waarover wij ook God als onzen Vader durven aanroepen, Rom. 8:15. Gal. 4:6, en roemen op de hoop der heerlijkheid Gods, Rom. 5:2; 8:38, 39.
47 Dat is, Die ons beloofd is. Of: waardoor de beloften Gods in ons worden verzekerd.

De Geest der genade

Hebreeën 10:29
Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods 56vertreden heeft, en 57het bloed des testaments 58onrein geacht heeft, waardoor hij 59geheiligd was, en 60den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Kanttekeningen
56 Dat is, moedwilliglijk veracht en verworpen heeft. Want hetgeen men vertreedt, pleegt men met verachting en verwerping alzo te behandelen.
57 Dat is, het bloed van Jezus Christus, door hetwelk het Nieuwe Testament is bevestigd, Matth. 26:28.
58 Gr.gemeen, dat is, profaan, onheilig, gelijk Mark. 7:2. Hand. 10:14. Want hetgeen men verwerpt of verzaakt, dat houdt men voor onrein of onheilig in zaken van den godsdienst.
59 Namelijk uitwendiglijk, ten aanzien van zijn voorgaande professie of belijdenis, aangaande het gehoor des Goddelijken Woords, gebruik der heilige sacramenten, en afscheiding van andere gemene mensen, namelijk Joden en heidenen. Hoewel de zodanige de ware wedergeboorte niet deelachtig was, gelijk Johannes getuigt, 1 Joh. 2:19, en gelijk zulken, 2 Petr. 2:22, nog evenwel honden en zeugen worden genaamd, al waren zij schoon van hun uitwendig slijk gewassen, en hadden zij de onreinheid van afgoderij en andere onheiligheden verlaten.
60 Dat is, den Heiligen Geest, Die in hen enigen smaak van Gods genade begon te werken, waarover zij zich ook een tijd verblijdden. Zie hiervan breder Hebr. 6:5.

Zacharia 12:10
Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten 37den Geest der genade en der gebeden, en 38zij zullen Mij baanschouwen, 39Dien zij doorstoken hebben; en 40zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage 41over een enigen zoon; en 42zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
Kanttekeningen
37 Dat is, den Heiligen Geest, Die den uitverkorenen betuigt, dat God hun wil genadig zijn; en Hij verwekt hen tot gebed en smeking, zodat zij God om genade en vergeving hunner zonden bidden. Vgl. Hand. 2:37.
38 Eensdeels met lichamelijke ogen ten tijde van Zijn lijden. Zie Joh. 19:37. Anderdeels door het geloof, ten aanzien van de boetvaardigen en gelovigen, Hand. 2:37, en met schrik, ten aanzien van de ongelovigen ten jongsten dage, Openb. 1:7.
39 Dit doorsteken der zijde van Christus wordt hier gesteld voor de gehele kruisiging. Zie Joh. 19:34, 37. En ofschoon maar één soldaat dit gedaan heeft, zo wordt het nochtans de ganse Joodse natie toegeschreven, als die Pilatus gedrongen hebben Christus te doden.
40 Dat is, zij zullen hartelijk bedroefd zijn over hun schrikkelijke zonde.
41 Te weten die gestorven is. Zie Jer. 6 op vers 26. Amos 8:10.
42 Hebr. zullen bitter maken.

Johannes Calvijn, Kind en Knecht Gods, schrijft al niet ander over Zacharia 12:10. Calvijn noemt de Geest der genade en de Geest der gebeden de Heilige Geest. Evenals de kanttekenaar (overigens is de kanttekenaar niet Theodorus van der Groe, maar de kanttekenaren waren dezelfde personen als de Statenvertalers.) Ik vindt het bevreemdend (maar tegenwoordig kan alles) dat men het niet eens is met Calvijn of de kanttekenaren, deze mannen hebben een diep inzicht in de Schrift, vergeleken Schrift met Schrift, kenden de Hebraïsmen e.d. Bovenal hadden zij genade. Zij hebben dan ook in overeenstemming met de Schrift gesproken. Maar nu mag je ook zelf een mening over een Schriftgedeelte zien als de ware, een beetje geredeneer is dan de juiste uitleg, ik noem dat Coccejaans. De Statenvertalers en ook Calvijn kwamen niet zomaar tot een uitleg! Coccejanen redeneerden met veel inlegkunde, zo legden zij de Schrift uit.

JCA
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JCA » 20 mar 2015 15:40

Teus schreef:De catechismerel zegt me niet zoveel, ik hanteer liever wat God zegt.
Je past de uitspraak verkeerd toe, uiteraard mogen we geen dominee beledigen maar dat mogen ze jou ook niet. Maar Gods oogappel is het Joodse volk en niet andere mensen die de genade hebben ontvangen. We hebben nooit het recht om iemand te beledigen, we mogen wel iemands gedrag, als het fout is, haten.
Je vindt het verschrikkelijk dat er dominees zijn die de genade niet hebben ontvangen, maar is dat heel veel erger als een ander mens de genade niet heeft ontvangen?
(...)
Alleen..... ik moet ik helaas constateren beste JCA dat jou oude vaderen niet op grond van Gods onfeilbaar woord spraken.
Deze beste mijnheer v d Groe zegt dat de Heilige Geest een mens aanzet om te bidden om vergeving van de zonden , dus eerst de Heilige Geest en dan gebed om Genade schenking. Maar.....

Inderdaad beledigen is een algemeen kwaad, dat geldt voor ieder mens.
Het is verschrikkelijk dat men buiten genade is, dat wil namelijk zeggen als men zo doorleefd zal men voor eeuwig naar de hel moeten. Als een predikant geen genade heeft en wel preekt, dan bedriegt hij zichzelf en de hoorders dus dat zal hem dubbel aangerekend worden. (Zie Ezechiël 33).

Teus schreef:Ook even de tekst waar het om zou gaan.
Hand 2:37
37Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’38Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 

….....Petrus zegt dat ze zich moeten bekeren (afkeren van hun huidige leven), laten dopen en Jezus Christus aan roepen en bidden om vergeving van hun zonden,( dit is de plicht die we hebben tegenover jezus Christus , Hem de eer te geven omdat Hij de weg vrij gemaakt heeft, zodat we een kind van God kunnen worden) en dan zal de Heilige Geest geschonken worden, de Heilgmaking, Geheiligd in Jezus Christus, de Wedergeboorte. Prijs de Heer!.

Kan het nog eenvoudiger? Is dit niet het bewijs van God dat Hij het ons zo makkelijk maakt om voor altijd bij Hem te zijn? Dat Hij zo graag wil dat we bij Hem komen, dat Hij ons bij Zich wil hebben? Hij heeft echt alles gedaan, heeft alles betaald en zet de weg gewoon open, er staat niets meer in de weg, helemaal niets aan Gods kant. Alleen ons ongeloof, dat we Hem niet serieus nemen, steeds weer die gruwelijke zondekennis en denken dat we niet slecht genoeg zijn en helwaardig moeten voelen.
Het is verschrikkelijk hoe God hier te kort gedaan wordt, op deze manier. Hij heeft alles gedaan en dan moeten wij ook nog ff lijden? Is het niet genoeg geweest dat God zijn enige Zoon gegeven heeft en dat Jezus Zijn leven gegeven heeft? Zei Hij niet aan het kruis "het is volbracht" Het spijt me te zeggen maar het is een gruwelijke zonde. Als dit je weerhoud om tot God te gaan en geen genade ontvangt dan zal je dit het meeste eeuwig pijn doen; dat je God niet serieus genomen hebt. Niet om de zonden die je gedaan hebt, daar was voor betaald maar dat je God hebt laten staan na alles wat Hij voor je gedaan hebt. Dan is het niet van "had ik maar niet" ....maar.... "had ik maar wel"

Overigens begrijp ik echt niet dat iemand deze eenvoudige bewoording, wat ongelooflijk veel omvat, totaal uit zijn verband kan rukken, en vooral waarom, waarom?

Bedenk wel dat er staat:
Handeling 2:37,38
xEn als zij dit hoorden, werden zij 74verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: yWat zullen wij 75doen, mannen broeders?
En Petrus zeide tot hen: 76Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt 77in den Naam van Jezus Christus, 78tot vergeving der zonden; en gij zult 79de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Kanttekeningen/verwijsteksten
74 Gr.werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonde aan Hem begaan.
75 Namelijk om de verdiende straf te ontvlieden, vergeving onzer zonden te verkrijgen en zalig te worden.
76 Namelijk van uw ongeloof en andere zonden.
77 Zie Matth. 28:19. Hoewel hier des Zoons Naam alleen genoemd wordt, overmits Hij de Middelaar is van het verbond waarvan de doop een zegel is, zo worden daarmede niet uitgesloten de Vader, Die Hem gezonden heeft, en de Heilige Geest, Die Hem gezalfd heeft. Zie ook de aant. op Hand. 8:16.
78 Dat is, tot verzekering dat uw zonden u om Christus' wil vergeven zijn, Hand. 22:16. Want niet het water van den doop, maar het bloed van Christus reinigt ons eigenlijk van al onze zonden, 1 Joh. 1:7.
79 Namelijk niet alleen de gaven des Heiligen Geestes die allen gelovigen gemeen en ter zaligheid nodig zijn, maar ook deze extraordinaire gaven die wij nu ontvangen hebben, want deze werden toen ook aan andere gelovigen medegedeeld, tot verbreiding en bevestiging des Evangelies, Hand. 8:17; 19:6.
x Zach. 12:10. Luk. 3:10. Hand. 9:6.
y Hand. 16:30.

Als zij de rede van Petrus gehoord hadden, werden zij verslagen in het hart, toen vroegen zij tot Petrus en de andere apostelen wat zullen wij doen, mannen broeders?
Of zoals Paulus in 2 Korinthe 7:10 spreekt
eWant de droefheid 20naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar 21de droefheid der wereld werkt den dood.
Kanttekeningen/tekstverwijzing:
20 Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is, en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijn Vader door zijn zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden; gelijk de voorbeelden van David, den verloren zoon, de zondares, Petrus en anderen uitwijzen.
21 Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.
e 2 Sam. 12:13. Matth. 26:75. Luk. 18:13.

Terug naar “Archief”