Er is overal maar 1 bekering van!
Wacht je op een Paulus-bekering? dan kun je lang wachten, er was maar 1 Paulus en ieder mens word op zijn/haar manier "bekeerd", niemand op dezelfde manier!
Al dat vergelijk

Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:De geest zegt alleen niet dat Jezus Heer is. Hij zegt dat Paulus en wie bij hem waren dienstknechten van God waren die de weg tot zaligheid vertelden. Daarmee werd de nadruk op hen gelegd in plaats van op Jezus Christus. Daarom kan het mooi hebben geklonken maar ergerde Paulus zich er aan. Daarnaast is reclame van een vage waarzegger of zo niet echt positieve reclame. Als op Astro-tv iemand zegt: Ik heb in de sterren gelezen dat het christendom vraag ik me af of mensen het christendom dan serieuzer of minder serieus gaan nemen.
alexander91 schreef:Wat is je bedoeling nu hiermee? Wil je nu mensen aan het twijfelen brengen? Paulus zwartmaken?
mealybug schreef:Vind je het erg als ik op deze vraag niet inga?
alexander91 schreef:Niet dat ik dat verwacht, want op het andere deel van mijn reactie ga je ook niet in, en ook niet op mijn antwoord op je vraag bij het andere topic (over 1000 jaar). Toch zou ik graag willen weten wat je bedoeling is met het opwerpen van deze vragen. Het feit dat je hier wel de moeite neemt om op te reageren en op het andere niet, zegt mij al weer genoeg...
Teus schreef:Want het is geenszins genoeg, dat wij de Goddelijke waarheid kennen en geloven, als
een waarheid op zichzelf en buiten ons, of ook voor anderen, maar wij moeten
diezelfde waarheid ook vinden binnen in ons, werkende in onze harten tot zaligheid,
door de genade van de Heilige Geest. De kennis en de toestemming zijn gelijk als de
vaste en noodzakelijke gronden voor de toe-eigening, en deze drie hangen, in het werk
van het geloof, als een schakel aan elkaar.
Las dit in het boek van v/d Groe, “Toetssteen van de ware en valse genade”
@JCA, Ik hoop echt dat hier een drukfout staat. “door de genade van de Heilige Geest”
JCA schreef:(Eerst goed lezen, dan tot uitdrukking komen!)
Daarnaast wil ik nog benadrukken dat wij geen oordeel over Van der Groe moeten uitspreken, bedenk: wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan. Men moest zich wel diep schamen.
Daarnaast wil ik nog benadrukken dat wij geen oordeel over Van der Groe moeten uitspreken, bedenk: wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan. Men moest zich wel diep schamen.
Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan.
Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan.
Heidelbergse Catechismus zondag 40, over het zesde gebod:
Vraag 105
Vr. Wat eist God in het zesde gebod?
Antw. Dat ik mijn naaste noch met gedachten, noch met woorden of enig gebaar, veel minder met de daad, door mijzelven of door anderen ontere, hate, kwetse of dode; maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge; ook mijzelven niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve; waarom ook de overheid het zwaard draagt om den doodslag te weren.
Vraag 106
Vr. Maar dit gebod schijnt alleen van het doodslaan te spreken?
Antw. God, verbiedende den doodslag, leert ons dat Hij den wortel van den doodslag, als nijd, haat, toorn en wraakgierigheid, haat en zulks alles voor een doodslag houdt.
Vraag 107
Vr. Maar is het genoeg dat wij onzen naaste, zoals tevoren gezegd is, niet doden?
Antw. Neen; want God, verbiedende den nijd, haat en toorn, gebiedt dat wij onzen naaste liefhebben als onszelven, en jegens hem geduld, vrede, zachtmoedigheid, barmhartigheid en alle vriendelijkheid bewijzen, zijn schade, zoveel als ons mogelijk is, afkeren, en ook onzen vijanden goeddoen.
Ruth2 schreef:Waarom al die zgn bekeringen?
Er is overal maar 1 bekering van!
Wacht je op een Paulus-bekering? dan kun je lang wachten, er was maar 1 Paulus en ieder mens word op zijn/haar manier "bekeerd", niemand op dezelfde manier!
Al dat vergelijk
JCA schreef:De mens wordt niet op zijn/haar manier ''bekeerd''. Dan zal het slecht met de mens aflopen.
De bekering, is een volstrekt eenzijdig Gods werk. Daar komt geen nagelschrapsel van de mens bij, want (zou dat zo zijn) dan is het voor eeuwig kwijt. Het komt op een Gods wonder aan. Dan valt de mens er totaal buiten.
Heeft dat nog wel met bekering t maken? Het is de uitverkiezing ten voeten uit.JCA schreef:De mens wordt niet op zijn/haar manier ''bekeerd''. Dan zal het slecht met de mens aflopen.
De bekering, is een volstrekt eenzijdig Gods werk. Daar komt geen nagelschrapsel van de mens bij, want (zou dat zo zijn) dan is het voor eeuwig kwijt. Het komt op een Gods wonder aan. Dan valt de mens er totaal buiten.
JCA schreef:Een reactie over het gezegde ''Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan''. Ik wil hier mee zeggen dat men Gods Volk niet door het slijk mag halen. Dat zal kwaad zal zeker verantwoord moeten worden in de dag des oordeels. Ik bedoel met deze uitdrukking absoluut niet alle predikanten (@Teus), omdat ik er niet van uit gaat dat alle predikanten bedeelt zijn met genade (hoe verschrikkelijk het ook is). Ook onder predikanten zijn vele huichelaars, nochtans moeten wij mensen niet bespotten, want ook dat is een groot kwaad. Er staat immers geschreven Gij zult niet doodslaan (6e gebod). Hier wordt ook bedoelt het schelden van uw naaste. Zie onderstaand citaat uit de catechismus.
JCA schreef: Kanttekening 37: De Geest der genade en der gebeden
@Teus lees in mijn vorig bericht nogmaals de kanttekening (37) over de Geest der genade en der gebeden. Zo spraken onze oude vaderen op grond van Gods onfeilbaar Woord.
JCA schreef:37 Dat is, den Heiligen Geest, Die den uitverkorenen betuigt, dat God hun wil genadig zijn; en Hij verwekt hen tot gebed en smeking, zodat zij God om genade en vergeving hunner zonden bidden. Vgl. Hand. 2:37.
Teus schreef:Want het is geenszins genoeg, dat wij de Goddelijke waarheid kennen en geloven, als
een waarheid op zichzelf en buiten ons, of ook voor anderen, maar wij moeten
diezelfde waarheid ook vinden binnen in ons, werkende in onze harten tot zaligheid,
door de genade van de Heilige Geest. De kennis en de toestemming zijn gelijk als de
vaste en noodzakelijke gronden voor de toe-eigening, en deze drie hangen, in het werk
van het geloof, als een schakel aan elkaar.
Las dit in het boek van v/d Groe, “Toetssteen van de ware en valse genade”
@JCA, Ik hoop echt dat hier een drukfout staat. “door de genade van de Heilige Geest”
Teus schreef:De catechismerel zegt me niet zoveel, ik hanteer liever wat God zegt.
Je past de uitspraak verkeerd toe, uiteraard mogen we geen dominee beledigen maar dat mogen ze jou ook niet. Maar Gods oogappel is het Joodse volk en niet andere mensen die de genade hebben ontvangen. We hebben nooit het recht om iemand te beledigen, we mogen wel iemands gedrag, als het fout is, haten.
Je vindt het verschrikkelijk dat er dominees zijn die de genade niet hebben ontvangen, maar is dat heel veel erger als een ander mens de genade niet heeft ontvangen?
(...)
Alleen..... ik moet ik helaas constateren beste JCA dat jou oude vaderen niet op grond van Gods onfeilbaar woord spraken.
Deze beste mijnheer v d Groe zegt dat de Heilige Geest een mens aanzet om te bidden om vergeving van de zonden , dus eerst de Heilige Geest en dan gebed om Genade schenking. Maar.....
Teus schreef:Ook even de tekst waar het om zou gaan.
Hand 2:37
37Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’38Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,
….....Petrus zegt dat ze zich moeten bekeren (afkeren van hun huidige leven), laten dopen en Jezus Christus aan roepen en bidden om vergeving van hun zonden,( dit is de plicht die we hebben tegenover jezus Christus , Hem de eer te geven omdat Hij de weg vrij gemaakt heeft, zodat we een kind van God kunnen worden) en dan zal de Heilige Geest geschonken worden, de Heilgmaking, Geheiligd in Jezus Christus, de Wedergeboorte. Prijs de Heer!.
Kan het nog eenvoudiger? Is dit niet het bewijs van God dat Hij het ons zo makkelijk maakt om voor altijd bij Hem te zijn? Dat Hij zo graag wil dat we bij Hem komen, dat Hij ons bij Zich wil hebben? Hij heeft echt alles gedaan, heeft alles betaald en zet de weg gewoon open, er staat niets meer in de weg, helemaal niets aan Gods kant. Alleen ons ongeloof, dat we Hem niet serieus nemen, steeds weer die gruwelijke zondekennis en denken dat we niet slecht genoeg zijn en helwaardig moeten voelen.
Het is verschrikkelijk hoe God hier te kort gedaan wordt, op deze manier. Hij heeft alles gedaan en dan moeten wij ook nog ff lijden? Is het niet genoeg geweest dat God zijn enige Zoon gegeven heeft en dat Jezus Zijn leven gegeven heeft? Zei Hij niet aan het kruis "het is volbracht" Het spijt me te zeggen maar het is een gruwelijke zonde. Als dit je weerhoud om tot God te gaan en geen genade ontvangt dan zal je dit het meeste eeuwig pijn doen; dat je God niet serieus genomen hebt. Niet om de zonden die je gedaan hebt, daar was voor betaald maar dat je God hebt laten staan na alles wat Hij voor je gedaan hebt. Dan is het niet van "had ik maar niet" ....maar.... "had ik maar wel"
Overigens begrijp ik echt niet dat iemand deze eenvoudige bewoording, wat ongelooflijk veel omvat, totaal uit zijn verband kan rukken, en vooral waarom, waarom?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten