mealybug schreef:
Er is nog nooit een geloofsdoper geweest die een kinderdoper liet verdrinken, verbranden of verbande....
Verdiep je eerst maar eens in de geschiedenis.
Moderator: Moderafo's
mealybug schreef:
Er is nog nooit een geloofsdoper geweest die een kinderdoper liet verdrinken, verbranden of verbande....
Speedy schreef:Verdiep je eerst maar eens in de geschiedenis.
Opklimmen hoort inderdaad niet bij baptizo. Omdat we niet alleen met Christus begraven worden, maar ook weer met hem opstaan in een nieuw leven, komt de dopeling ook weer boven water (Rom.6)Jvslooten schreef:Opklimmen uit het water wijst juist NIET op ene letterlijke interpretatie van het wordt Baptizo, want dan zou er moeten staan: NIET opgeklommen uit het water.
"Maar laat ieder mens zichzelf beproeven" tegenwoordig zijn de meesten er wel achter dat een vrouw ook iemand is.elbert schreef:Waar staat een expliciete opdracht in de Bijbel voor vrouwen om het avondmaal te vieren? Als het antwoord hetzelfde is als voor de doop van kinderen, weren jullie dan ook vrouwen van het avondmaal? Nee natuurlijk niet. Bij beide ga je uit dat de Bijbel dit bedoelt, ook al heb je geen expliciete tekst die dit gebiedt of verbiedt.
De Bijbel legt geen dingen uit die niet veranderd zijn. Dat hoeft namelijk niet, want dat weten we al. Daarvoor kun je gewoon terugbladeren in de Bijbel. Als de kinderen delen in de beloften aan de ouders en in het (oude) verbond, dan blijft dat zo als er bij het nieuwe verbond niet over gesproken wordt. In je post gebruik je de nodige theologie. Prima, maar dan merk ik op dat de meest voor de hand liggende theologie die is waarbij er alleen wijzigingen zijn die door de Bijbel worden voorgeschreven. Aangezien de Bijbel ons geen wijziging voorschrijft voor wat betreft de kinderen van de gelovigen, dan geldt dat ze net als onder het oude verbond delen in het verbond met de gelovige ouders. En dan mogen/moeten ze ook de doop ontvangen. Als het anders zou zijn, dan had ik dat wel in mijn Bijbel kunnen lezen.mealybug schreef:(En als er daarvoor nog een ''doop'' nodig zou zijn, zou dat toch zeker vermeld zijn, zoals de Bijbel de lezer ieder verbond , ritueel en verordinering uitlegt)
Je gelooft dit plaatje nog ook he?mealybug schreef:Er is nog nooit een geloofsdoper geweest die een kinderdoper liet verdrinken, verbranden of verbande, zoals je grote voorbeelden Luther en Calvijn plachtten te doen met ''wederdopers''.
Volgens mij zijn kinderen ook mensen. En God handelt met mensen, niet alleen volwassen mensen.naamloos schreef:"Maar laat ieder mens zichzelf beproeven" tegenwoordig zijn de meesten er wel achter dat een vrouw ook iemand is.
Zekers! En als kinderen geloven mogen ze ook aan het avondmaal, wat geloof is wel de voorwaarde.elbert schreef:Volgens mij zijn kinderen ook mensen. En God handelt met mensen, niet alleen volwassen mensen.
Izak werd door God al als gelovige behandeld voordat hij zelfs maar verwekt was (Gen. 17:21). Geloof is een gave, geloofsbelijdenis kan een voorwaarde zijn omdat dat vanuit praktisch oogpunt het beste kan zijn. Daarom vragen we van volwassenen die worden gedoopt eerst een geloofsbelijdenis en vragen we hetzelfde van volwassenen wiens kinderen worden gedoopt.naamloos schreef:Zekers! En als kinderen geloven mogen ze ook aan het avondmaal, wat geloof is wel de voorwaarde.
elbert schreef:Je gelooft dit plaatje nog ook he?
Wie zegt "dat het om iets heel anders gaat"?naamloos schreef:Ik vraag me toch af waar de gedachte vandaan komt dat God, als hij iets doet of zegt, meteen 'verplicht' is om voortaan altijd hetzelfde te handelen. Zelfs als het om iets heel anders gaat.
De doop is een teken van het nieuwe verbond, inderdaad. We hoeven niet meer besneden te worden zoals in het oude verbond.Anoniem_89 schreef:Bij kinderdopers wordt gezegd dat de doop het nieuwe verbond is, dus in plaats van besnijdenis.
Zeg eens eerlijk.
Ja, inderdaad.Anoniem_89 schreef:Is het niet zo dan dat Jezus hiermee al bedoelde; ik geef mijn leven voor jullie, omdat ik de eerste was die jullie heb opgezocht.
Nog voordat je erom vroeg, sterker nog, voordat je geboren werd had hij Zijn leven al gegeven.
Waarom ligt hier het initiatief opeens bij ons? Dat zegt de tekst die je citeert echt niet. De Bijbel zegt dat God ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus (Rom. 5:10, 2 Kor. 5:18). En de tekst "laat u met God verzoenen" betekent nog steeds dat we met God verzoend worden.Anoniem_89 schreef:Als we ons met God verzoenen
Waarom denk je dat we niet in de teksten die je noemt zouden geloven? Dat staat helemaal niet ter discussie.Anoniem_89 schreef:Als jullie daar niet in geloven, wat is dan het nieuwe verbond? Want er was ook een oud verbond.
naamloos schreef:Ik vraag me toch af waar de gedachte vandaan komt dat God, als hij iets doet of zegt, meteen 'verplicht' is om voortaan altijd hetzelfde te handelen. Zelfs als het om iets heel anders gaat.
Dat kun je lezen in de bijbel. De inhoud van het verbond met Abraham is anders dan de belofte die God aan de wereld doet Joh.3:16.elbert schreef:Wie zegt "dat het om iets heel anders gaat"?
God is onveranderlijk in zijn eigenschappen. Hij is liefde, genade, barmhartig, rechtvaardig, trouw ....elbert schreef:De gedachte dat God niet anders handelt heeft te maken met dat Hij onveranderlijk is. Als Hij onveranderlijk is, kan Hij nooit fundamenteel anders handelen. Wel op detailniveau (en dan gaat het om de vorm), maar nooit op principieel niveau (de inhoud).
God is de God van iedereen, heel de aarde is van hem met alles wat erop is.elbert schreef:God is een God van de gelovigen en hun kinderen. Dat is inhoud, de hele Bijbel door.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten