Leven en dood zijn een mysterie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Re: Leven en dood zijn een mysterie

Berichtdoor xsidd » 12 aug 2014 19:55

@Marnix

Je bedoeld dat de mensen dan God de schuld geven?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2014 12:33

Ja, omdat ze niet in Gods geloven. Als jij zegt dat Hij bestaat, waarom doet Hij dit dan? Het is juist een bewijs voor hen dat God niet bestaat. Dan zouden dit soort dingen niet gebeuren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 aug 2014 12:43

@Marnix

Oke, ja ik begrijp je in wat je bedoeld. Vorige week zag ik zulke verschrikkelijke dingen die Isis, deed dat ik het niet kon begrijpen dat God dat toeliet.

Ineens kreeg ik de gedachte over een tekst, en toen kon ik het overgeven.

Jesaja 55 vers 8, en 9.

8 Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten,
en uw wegen zijn niet Mijn wegen,
spreekt de HEERE.
9 Want zoals de hemel hoger is dan de aarde,
zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen
en Mijn gedachten dan uw gedachten.

En ik krijg het idee, dat dit off topic is, dus ik stop nu met het hierover te hebben :)

Groet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2014 13:41

Ik weet niet of die tekst zo goed kan worden toegepast tenzij we het zo uitleggen dat God niet de bedenker van de zondeval is maar ook niet direct ingrijpt in de tragische gevolgen van die zondeval. Zijn reddingsplan gaat dieper, Zijn toekomst voor ons is rijker dan deze wereld, waarop dan minder ellende zou zijn. Hij heeft een andere plek voor Zijn kinderen in gedachte.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 aug 2014 15:21

God is zeker niet de bedenker van de zondeval, ook al liet Hij het toe.

En inderdaad Zijn wegen gaan dieper als de onze.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 aug 2014 18:37

Marnix schreef:Vaak komen ze met verwijten naar God als ze met mensen praten die wel in Hem geloven. Ze geloven zelf niet dat God verantwoordelijk is maar als ze weten dat jij gelooft zeggen ze snel tegen je: Jij gelooft in God, hoe kan Hij dit dan doen?
Dit is heel moeilijk, vooral omdat we vaak vergeten dat we het elkáár aandoen! Als mens tegen mens. Ik geloof dat mensen het enerzijds wel menen als ze de vraag stellen: waarom laat God het toe, (terwijl ze in geen God geloven...) Aan de andere kant leggen maar weinig mensen de schuldvraag bij de mensheid zelf neer.

Bij extreme slechte mensen zoals Hitler wil men wel zeggen: het was een beest, of hij deed beestachtige dingen. En is men ook wel nieuwsgierig hoe hij tot deze slechte daden kwam. Dan wordt er een psychologische freudiaanse verklaring op los gelaten, en daar blijft het bij. Maar het gaat dieper dan dat. Om de zonde die in elk mens zit, en wat dus ook in ons zit, maar wat gelukkig nooit, door Gods genade, tot een exces komt.

Wat ik zelf wel heel moeilijk en ook onbegrijpelijk vind is bijvoorbeeld een natuurramp, en er sterven duizenden mensen (ik denk nu aan de tsunami of grote aardbevingen). Ik weet dan ook niet wat ik moet zeggen....
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “Archief”