gaven en talenten??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

gaven en talenten??

Berichtdoor rosekapje » 16 mar 2004 14:18

Momenteel ben ik erg bezig (in gedachten) met mijn gaven en talenten. Ik vind het voor mezelf erg moeilijk om ze te benoemen. Of misschien ook wel om ze te ontdekken, weten waar je zelf goed in bent.
Het onderkennen. Ik vraag me af of dat met een stukje angst te maken heeft, angst om er wat mee te 'moeten' doen... Om ze ook daadwerkelijk in dienst van God te stellen.
Ook vraag ik me af, in hoeverre je ze moet gebruiken, wat moet ik ermee doen en tot wat of wie moet ik ze in dienst stellen, tuurlijk weet ik tot God en tot mijn naaste, maar dat vind ik zo makkelijk gezegd.
Ik weet ook heus wel, dat ik deze vragen in gebed tot de Heer mag brengen, maar ik zie de antwoorden niet 1,2,3 misschien komt dat ook wel, omdat ik er niet voor open sta, of me er niet voor open durf te stellen.

Nou vroeg ik me af, of dit herkenbaar is. Hebben jullie dat ook? Is het bij jullie duidelijk welke gaven en talenten je hebt en wat je ermee moet doen? of kan doen?
Het is dus niet de vraag, of ik talenten en gaven heb, of dat jij die hebt, misschien zijn ze niet duidelijk, maar ik twijfel er niet aan of ik ze heb, of of een ander ze heeft, want iedereen heeft ze.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 16 mar 2004 15:06

Hoi Rosekapje,

Goede vraag! Hoe weet je wanneer je je gaven 'goed' gebruikt? Dat je ze tot eer van God gebruikt?
Je zegt dat je je gaven in dienst van God en je naaste moet stellen, maar het lijkt mij dat je er zelf ook best van mag genieten. Als je tevreden kan zijn met jouw eigen talenten/gaven, dan maak je God ook 'blij'. Of kan ik dat niet zeggen?

Het is voor mij meestal duidelijk welke gaven ik heb, maar soms ook niet. Dat ligt er maar net aan hoe je in je vel zit, he! Ik denk dat God je echt wel antwoord geeft door de weg die Hij voor jou heeft uitgestippelt. Misschien kan jij je gaven gebruiken in je (toekomstige) beroep of bij je vrienden/mensen om je heen. Ik denk dat er altijd wel 'iets' is waarin jij jouw eigen gaven kan leggen. Dit heeft God dan toch op jouw weg geplaatst??
In ieder geval is het nodig je gaven te gebruiken, omdat je ze niet voor niks hebt! En wees er God dankbaar om! En vraag er ook steeds weer om of Hij jou kracht wil geven je gaven goed te gebruiken.

Weet je, het is erg moeilijk om concrete dingen (tips o.i.d.) op te schrijven, omdat we dan je eigen specifieke gaven moeten weten..

Maar goed, ik hoop dat je goede reacties krijgt.

Bye!!
Mystery
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2004 10:45

Als je op zoek bent naar je gaven kan ik het boekje Gaventest aanraden. Hierin ga je zelf op zoek naar je gaven en laat je ook anderen daarnaar kijken. Het werkt wel :)

Als je je gaven hebt ontdekt kun je God vragen en zelf zoeken hoe je die kunt gebruiken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 17 mar 2004 12:27

Hoi!

Wat jij je afvraagd, daar loop ik ook wel mee. Wat zijn nou mijn gaven, en wat doe ik ermee? Ik werk op het moment bij zeeman, maar ik heb dus het idee dat ik daar mn gaven helemaal niet gebruik (terwijl ik zelf eigenlijk ook niet weet wat ze nou precies zijn), heb is makkelijk werk, hoef er nauwelijks bij na te denken enzo. Kweet best dat ik wel meer kan. Maar wat? Datgene wat ik wilde, dat lukt dus niet. Nou probeer ik iets te zoeken waar en mn interesse ligt, en iets wat ik dus ook kan. Wat dus verschrikkelijk moeilijk is. Ik probeer God er bij te trekken, maar je krijgt inderdaad niet 1,2,3 een antwoord. Tis moeilijk!
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 17 mar 2004 16:49

Weet je, waar ik ook mee zit, is dat ik soms best bang ben om een bepaalde gave te gebruiken, dan wordt ik daarvoor gevraagd en dan ben ik van te voren al zo zenuwachtig (mensen zeggen dat ik er goed in ben, ik weerleg dat vaak, maar als ik diep in mijn hart kijk, besef ik wel dat het toch zo is). en dan is het hele fijne om ze te gebruiken en het plezier wat je eraan mag beleven al bedorven :? . En ik denk ook niet dat dat de bedoeling is, maar ik weet het niet. Misschien moet ik me er dan ook wel meer voor open stellen. Maar ik zie nog niet de manier hoe dat kan. Helaas.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 mar 2004 17:00

ja hoe kom je er achter welke gaven jij hebt.

volgens mij is het niet zo moeilijk. Kijk eens goed naar jezelf, wat vindt je leuk, wat vindt je mooi om te doen. Praat je graag met mensen, ben je handig, kan je met problemen omgaan, wil je werken, ben je goed in het uitleggen van de bijbel enz..

Hoe kan je die gebruiken?
Ik denk dat je daar langzamerhand een beetje in moet rollen. Begin in je omgeving maar met je gave te besteden, en probeer eens wat vrijwilligers werk in de kerk en of bij een organisatie.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2004 17:12

rosekapje schreef:Weet je, waar ik ook mee zit, is dat ik soms best bang ben om een bepaalde gave te gebruiken, dan wordt ik daarvoor gevraagd en dan ben ik van te voren al zo zenuwachtig (mensen zeggen dat ik er goed in ben, ik weerleg dat vaak, maar als ik diep in mijn hart kijk, besef ik wel dat het toch zo is). en dan is het hele fijne om ze te gebruiken en het plezier wat je eraan mag beleven al bedorven :? . En ik denk ook niet dat dat de bedoeling is, maar ik weet het niet. Misschien moet ik me er dan ook wel meer voor open stellen. Maar ik zie nog niet de manier hoe dat kan. Helaas.

tja, kijk eens naar de gelijkenis in de bijbel van de talenten.... De een gaat van 1 naar 2, den ander van 1 naar 5... en 1 stopt ze in de grond. Die 2 mensen die winst maakten wisten van tevoren ook niet dat ze winst gingen maken. Daarin mag je God vertrouwen... als je je talenten voor Hem inzet verdubbelt Hij ze zeker ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 17 mar 2004 23:04

Marnix schreef:
rosekapje schreef:Weet je, waar ik ook mee zit, is dat ik soms best bang ben om een bepaalde gave te gebruiken, dan wordt ik daarvoor gevraagd en dan ben ik van te voren al zo zenuwachtig (mensen zeggen dat ik er goed in ben, ik weerleg dat vaak, maar als ik diep in mijn hart kijk, besef ik wel dat het toch zo is). en dan is het hele fijne om ze te gebruiken en het plezier wat je eraan mag beleven al bedorven :? . En ik denk ook niet dat dat de bedoeling is, maar ik weet het niet. Misschien moet ik me er dan ook wel meer voor open stellen. Maar ik zie nog niet de manier hoe dat kan. Helaas.

tja, kijk eens naar de gelijkenis in de bijbel van de talenten.... De een gaat van 1 naar 2, den ander van 1 naar 5... en 1 stopt ze in de grond. Die 2 mensen die winst maakten wisten van tevoren ook niet dat ze winst gingen maken. Daarin mag je God vertrouwen... als je je talenten voor Hem inzet verdubbelt Hij ze zeker ;)
tis de eerste leugen van satan he. Adam en Eva hadden de beschikking over alle goede kennis, want ze hadden een open lrelatie met God,. God wandelde met hen door de tuin. maar satan zei: je weet niets en dat wil God zo houden. Je kunt niets en daar is God blij mee.

En de mens trapte daarin, wilde meer kunnen en weten.

Satan fluistert ons allemaal in het oor: je kunt het niet. jij bent een ellendig mens en je kan in dit leven maar een heeel kelin begin maken met het goede te doen. ik mag dan wel overwoonnen zijn, maar ik ga nog rond als een briesendeleeuw, pas maar op: ik heb je in mijn macht.

Bullshit!!!

Dank u God, dat we mogen weten wie we zijn. We zijn blangrijk voor U en dus hebben we recht om te bestaan en blij t zijn met wat we zijn en wie we zijn.

Zijn die gaven van onszelf? nee , het zijn gaven van God! Benje eigenwijs als je die gebruikt, tuurlijk niet!!! mag je een gegeven paard in de bek kijken?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Hoi Joris,

Berichtdoor Fly29 » 19 mar 2004 09:59

Hoi Joris,

Dat is een recht toe recht aan antwoord. Harde woorden op het eerste gezicht. Maar ik geef je gelijk. En ik dacht er net zo over.

De vraag over de gaven.

Net als anderen het al zeiden mag je je gaven gebruiken en ondekken. Zou die gelijkenis van de talenten daar niet op slaan? Je kunt ze begraven of te wel niet toegeven dat je de gaven hebt. Dus je laat je gaven ongebruikt. Dat zou verkeerd zijn. Als je een goede spreker bent, een goede schrijfster, dan kun je dat mooi tendienste gebruiken voor Gods zijn werk. Je kunt deze gave dus heel goed gebruiken. En dat is wat Jezus ons leerde in die gelijkenis. Of je gebruikt je gaven niet(begraven) of je doet er wel wat mee(verdubbeling). De bijbel heeft er weer een antwoord op gegeven. Ik zeg wel eens: de bijbel kun je als levensboek gebruiken. Alleen ik erken dat de bijbel van God komt om ons daarin te vertellen hoe wij mogen leven.

Groet,

Fly29

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 19 mar 2004 10:07

Hoi Fly en de anderen

Ja dat is inderdaad zo, die gelijkenis van de talenten is heel mooi...ik denk dat je niet alleen je talenten MAG gebruiken maar zelfs MOET gebruiken...dat kan je uit de gelijkenis halen dat de rentmeester terug kwam en zei tegen degene die zijn gave in de grond had gestopt...je heb ze niet gebruikt.

Je heb de gaven van God dus dan dien je ze tot eer van Hem te gebruiken..als voorbeeld een zangtalent...zingt tot eer van God en niet tot eer van zichzelf..zo van tada dat heb ik maar weer eens mooi gefikst, mooie geestelijke liederen zingen maar toch klappen de mensen voor mij...want ik zingt het immers...begrijp je?
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 20 mar 2004 12:25

Bedankt voor jullie antwoorden, met bepaalde dingen kan ik wel wat, met andere dingen absoluut niet. Er staan dingen tussen die ik al wist, en anderen komen op mij wat dogmatisch over, ik weet ook wel dat ik ze MOET gebruiken, want ik heb ze NIET voor NIKS gekregen, maar toch, komt het op mij over dat jullie het allemaal als heel makkelijk beschouwen. Zo van zo hoort het en niet anders, maar ik vind dat te makkelijk gezegd. Ik zou het graag zo willen, alhoewel ook niet altijd. Zo makkelijk ligt het niet, tenminste niet voor mij...

joris

Berichtdoor joris » 20 mar 2004 13:27

wat is dan het probleem? valse bescheidenheid?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 20 mar 2004 13:50

Mag ik een tegenvraag stellen? Ervaar jij het echt zo als je het beschreven hebt? Heb jij je talenten ontdekt en onderkend? Benut je ze volledig? Gebruik je ze, omdat ze je moet gebruiken??

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 20 mar 2004 15:16

Hoi
Zoals in mijn onderschrift al staat ben ik dol op dwarsfluitspelen. Ik doe dit al vanaf dat ik 8 jaar was. God heeft mij en mijn familie gezegend met muzikale talenten, maar toch vind ik het heel moeilijk om ze goed te gebruiken. Vorig jaar was ik heel streberig op het gebied van fluitspelen en jaloers ook. Ik kon het gewoon niet hebben als anderen beter waren dan ik. Ik weet nu dat die jaloersheid fout is en ik ertegen moet strijden. ook droom ik vaak van eer en beroemdheid, maar ook dit is niet goed. God leert ons toch ook dat we nederig en bescheiden moeten zijn? ik gebruikte mijn gaven dus op een verkeerde manier. Ik wil na de midelbare school graag schoolmuziek gaan studeren, zodat ik mijn talenten nog wel gebruik. maar ik weet ook dat dwarsfluit op het conservatorium gewoon niet de studie voor mij is omdat ik dan nog veel hoogmoediger zou worden en eer van God zou 'stelen'.
Misschien heb je aan dit verhaal niet zoveel, maar ik wilde je gewoon even zeggen dat je met je gaven ook voorzichtig om moet gaan
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 20 mar 2004 15:21

overigens, ikheb deze zomer tijdens evangelisatiewerk een hele nieuwe kant van mezelf ontdekt. Ik merkte namelijk dat veel kinderen me leuk vonden. voor die tijd had ik nooit zoveel met kinderen, maar nu weet ik gewoon dat ik het heel gaaf vind om met ze om te gaan. God kan je dus ook opeens hele andere kanten van jezelf laten zien die je zelf nog nooit had ontdekt. Ik hoop dat jouw dit ook nog mag overkomen. God is echt verrassend!!
God's zegen!
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.

(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

Terug naar “Archief”