Wie is de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Wie is de duivel?

Berichtdoor Teus » 29 jul 2014 20:37

Teus schreef:Alle kwaad komt van satan, het gaat er alleen om of wij hem grond geven om hem te laten manifesteren, daar zit onze fout.
naamloos schreef:Waar staat dat in de bijbel? Ik weet dat er staat dat we de duivel voet/grond kunnen geven.
Maar mij is vanuit de bijbel niet bekend dat er in de mens geen kwaad te vinden is.

Alles hoeft niet letterlijk in de Bijbel omschreven te staan, er staan wel meer dingen niet letterlijk omschreven, je kunt er ook dingen uit herleiden.
Er zat geen kwaad in Eva, zij was Goed en naar Gods evenbeeld geschapen.
Ze zag op dat moment niet op haar Maker en liet zich verleiden.
Hoe dichter een kind van God bij Hem leeft, des te meer probeert satan er tussen te komen maar des te meer kun je hem weerstaan, als je Gods hulp verwacht.
Het kwaad van ons is dat we satan dienen.
Zeker zit er kwaad in ons maar hebben we naar ons toegehaald en verkregen door satan en vinden het vaak wel best en ook nog wel aangenaam. Als het een gevecht wordt dan is er Hulp te verwachten, alleen in Hem kunnen we satan de baas. Als je je op God richt van Hem de hulp verwacht dan ben je overwinnaar in Christus. We kunnen nooit onze fouten aan satan toeschrijven, we zijn altijd verantwoordelijk. We vergeten vaak dat hij heel veel macht krijgt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jul 2014 21:43

Volgens jouw redenatie moet satan dan wel dicht bij God zijn, lijkt me echter een lastig houdbare stelling.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 29 jul 2014 21:45

Teus schreef:Alle kwaad komt van satan.
naamloos schreef:Waar staat dat in de bijbel? Mij is vanuit de bijbel niet bekend dat er in de mens geen kwaad te vinden is.
Teus schreef:Alles hoeft niet letterlijk in de Bijbel omschreven te staan, er staan wel meer dingen niet letterlijk omschreven, je kunt er ook dingen uit herleiden. [...] We vergeten vaak dat hij heel veel macht krijgt.
Dus eigenlijk zijn wij, mensen, een soort speelbal van twee bovennatuurlijke machten? Als wij kwaad doen is dat door Satan en als wij goed doen is dat door God..?
"Een libelle zweeft over het water..."

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jul 2014 21:45

mohamed schreef:Volgens jouw redenatie moet satan dan wel dicht bij God zijn, lijkt me echter een lastig houdbare stelling.

Hoe bedoel je dat?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jul 2014 21:51

Teus schreef:Alle kwaad komt van satan.
naamloos schreef:Waar staat dat in de bijbel? Mij is vanuit de bijbel niet bekend dat er in de mens geen kwaad te vinden is.
Teus schreef:Alles hoeft niet letterlijk in de Bijbel omschreven te staan, er staan wel meer dingen niet letterlijk omschreven, je kunt er ook dingen uit herleiden. [...] We vergeten vaak dat hij heel veel macht krijgt.
Pcrtje schreef: Dus eigenlijk zijn wij, mensen, een soort speelbal van twee bovennatuurlijke machten? Als wij kwaad doen is dat door Satan en als wij goed doen is dat door God..?

Je hebt het begrepen maar ik schreef het genuanceerder, n.l dat mensen satan grond geven en daardoor schuldig zijn.
Ten eerste zijn wij absoluut geen speelbal van God.
Ten tweede neemt satan het ook serieus, Hij blijft het proberen en boekt ook resultaat.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jul 2014 22:14

mohamed schreef:Volgens jouw redenatie moet satan dan wel dicht bij God zijn, lijkt me echter een lastig houdbare stelling.

Teus schreef:Hoe bedoel je dat?

Teus schreef:Hij heeft heel dicht bij God gestaan, in Gunst van God. Hij heeft nog veel macht.
U, toonbeeld van volkomenheid,
vol wijsheid en volmaakt van schoonheid,
13 Je leefde in Eden, in de tuin van God, en je was bekleed met een keur van edelstenen: met robijn, topaas en aquamarijn, met turkoois, onyx en jaspis, met saffier, granaat en smaragd, gevat in gouden zettingen. Op de dag dat je geschapen werd lagen ze klaar.
13 u was in Eden, de hof van God.
Allerlei edelgesteente was uw sieraad:
robijn, topaas en diamant, turkoois, onyx
en jaspis, saffier, smaragd, beril en goud.
Het werk van uw tamboerijnen en uw fluiten was bij u.
Op de dag dat u geschapen werd, waren ze gereed.
14 Je was een cherub, je vleugels beschermend uitgespreid, je was door mij neergezet op de heilige berg van God,waar je wandelde tussen vurige stenen.

14 U was een cherub die zijn vleugels beschermend uitspreidt.
Daarvoor heb Ik u aangesteld.
U was op Gods heilige berg,
u wandelde te midden van vurige stenen.
15 Je was onberispelijk in alles wat je deed, vanaf de dag dat je was geschapen tot het moment dat het kwaad vat op je kreeg.
15 Volmaakt was u in uw wegen,
vanaf de dag dat u geschapen werd,
totdat er ongerechtigheid in u gevonden werd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2014 08:20

PCrtje schreef:Dus eigenlijk zijn wij, mensen, een soort speelbal van twee bovennatuurlijke machten? Als wij kwaad doen is dat door Satan en als wij goed doen is dat door God..?

In zekere zin klopt die tweede zin wel ja. Dat wil alleen niet zeggen dat wij dus een speelbal zijn, dat we zelf geen verantwoordelijkheid of keuze hebben. Satan probeert te verleiden, mensen verkeerde dingen te laten doen. En God verandert door ZIjn Geest ons van binnen zodat onze wil, onze natuur, verandert.
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 jul 2014 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 jul 2014 09:22

Teus schreef:Alles hoeft niet letterlijk in de Bijbel omschreven te staan, er staan wel meer dingen niet letterlijk omschreven, je kunt er ook dingen uit herleiden.
Ze zag op dat moment niet op haar Maker en liet zich verleiden. knip
Ik herleid uit de bijbel dat de mens een eigen wil en keus heeft.
Na het eten van de vrucht kent de mens het goede en kwade. Is hij geestelijk dood en los van God.
En als je los van God bent ben je automatisch los van het goede, want alleen God is goed.
De duvel zal altijd proberen je te laten zondigen, maar het kwaad komt net zo goed vanuit ons zelf als van hem.

Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 jul 2014 20:00

Teus schreef:Alles hoeft niet letterlijk in de Bijbel omschreven te staan, er staan wel meer dingen niet letterlijk omschreven, je kunt er ook dingen uit herleiden.
Ze zag op dat moment niet op haar Maker en liet zich verleiden. knip

naamloos schreef:Ik herleid uit de bijbel dat de mens een eigen wil en keus heeft.

Dat klopt, als een zwerende vinger, ook de wil en de keuze om satan te gehoorzamen maar ook om God te gehoorzamen. Het kwaad komt van satan, je kunt je er aan toe geven of je er tegen verzetten. Dat laatste is veelal zeer moeilijk, je hebt God daarvoor nodig. Maar toch hebben we zelf enigszins ook wel wat in de hand. Als je bijvoorbeeld goed kwaad bent op iemand heb je de neiging om een knokpartij te ontplooien. Je kunt het doen, wellicht de verleiding niet weerstaan, satan trekt aan je, maar je kunt ook denken dat kan ik niet maken en je gaat tegen satan in en je loopt snel weg of je draai je om, of weet ik veel wat. Nog beter kun je het gewoon goed maken.
Hier heb je wel een keuze maar kan best moeilijk zijn, niet de keuze maar het volbrengen. Doe je het wel dan gehoor je satan en dat is onze fout.
Wel eens gehad, als je iets fout doet dat je denkt of zegt "wat is dat nou, dat heb ik helemaal niet gewild" dat je van jezelf staat te kijken?
Ik vind het wel wat, wat sommige mensen te zeggen hebben "tel eerst eens tot tien voordat je iets doet" dan kun je je eens vergewissen waar die neiging vandaan komt of je het echt wel wil wat je van plan was, of dat je "gedreven" werd

naamloos schreef:Na het eten van de vrucht kent de mens het goede en kwade. Is hij geestelijk dood en los van God.
En als je los van God bent ben je automatisch los van het goede, want alleen God is goed.
De duvel zal altijd proberen je te laten zondigen, maar het kwaad komt net zo goed vanuit ons zelf als van hem.

Als ik iemand doodt heeft satan dat in mij bewerkt, tuurlijk heb ik het gedaan, ik geef satan gehoor. Stel je eens voor als satan er niet zou zijn. Straks Boven, daar is satan niet meer alleen Liefde van God. Als hier de Liefde van God niet meer zou zijn, vallen we allemaal ter plekke dood neer, want dat wil satan. Moet je je eens proberen voor te stellen hoeveel God voor alle mensen over heeft, Hij vecht constant voor jou en mij en iedereen, omdat Hij ze allemaal onbeschrijflijk Lief heeft. daarom wil Hij zo graag dat we ons bekeren, omdat Hij ons zo graag nog meer van Zijn Liefde wil geven, hier kunnen we het niet aan.

naamloos schreef:Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid;

Inderdaad we zijn zo verrot als satan omdat we het met hem eens zijn en doen wat hij wil en dat is ons van God afhouden.
@Naamloos, we doen wel stoer, denken dat we geen last van satan hebben maar hebben het zelf niet in de gaten. hij is ongelooflijk slim, hij ziet alles, kan nog geen gedachten lezen maar ziet alles aan je houding.
Als ik met God praat terwijl ik naar de Hemel kijk probeert hij me op andere gedachten te brengen. Hij weet wat ik aan het doen ben want ik doe het ook wel eens hardop dan hoort hij het, en nu ziet hij het aan mijn houding.
En dat wil ik niet Naamloos, maar het gebeurt wel.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 31 jul 2014 00:22

Teus schreef:@Naamloos, we doen wel stoer, denken dat we geen last van satan hebben maar hebben het zelf niet in de gaten. hij is ongelooflijk slim, hij ziet alles, kan nog geen gedachten lezen maar ziet alles aan je houding.
Satan is niet alom tegenwoordig hoor, dus ziet hij ook niet alles. Naar mijn idee geef je hem te veel 'eer'.
Stel je voor dat God satan met zn trawanten nu al vast in de hel kiepert (en Jezus is nog niet terug gekomen), denk jij dat mensen dan geen zonden meer doen?
Want dan kun je toch moeilijk volhouden dat alle zonden van satan, de vorst der duisternis komen.

Kwaad en duisternis kunnen alleen maar bestaan bij afwezigheid van goed en licht = God.
De satan is van God afgevallen, en met medewerking van hem de mens ook. Uit vrije wil!
Een verschil tussen satan en mensen is dat God de mens niet heeft losgelaten ook al hebben wij hem vaarwel gezegd, terwijl er voor satan geen redding meer mogelijk is.
Zolang wij los van God leven kunnen we nooit iets echt goed doen, logisch want los van God is los van het goede.

De duvel doet zn stinkende best om ons bij God vandaan te houden, en zet aan tot allerlei kwaad.
We moeten hem niet onderschatten maar ook niet overschatten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 31 jul 2014 12:53

Teus schreef:@Naamloos, we doen wel stoer, denken dat we geen last van satan hebben maar hebben het zelf niet in de gaten. hij is ongelooflijk slim, hij ziet alles, kan nog geen gedachten lezen maar ziet alles aan je houding.
naamloos schreef:Satan is niet alom tegenwoordig hoor, dus ziet hij ook niet alles. Naar mijn idee geef je hem te veel 'eer'.

Ik geef hem echt geen eer, ik weet wanneer ik last van hem heb. Satan stond direct onder God, God heeft hem veel macht gegeven en heeft hij nu nog. Ik denk dat je hem te veel eer geeft en onderschat waarmee je hem eigenlijk dient als je denkt dat het wel meevalt en zegt dat hij niet alles ziet. Hij is de geest der wereld dat zegt al wat. Als God het niet verhinderd is hij overal aanwezig, in die zin niet alomtegenwoordig
We hebben het vaak niet in de gaten.
21 Van toen aan begon Jezus Zijn discipelen te vertonen, dat Hij moest heengaan naar Jeruzalem, en veel lijden van de ouderlingen, en overpriesters, en Schriftgeleerden, en gedood worden, en ten derden dage opgewekt worden.
22 En Petrus, Hem tot zich genomen hebbende, begon Hem te bestraffen, zeggende: Heere, wees U genadig! dit zal U geenszins geschieden.
23 Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij bedenkt niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.

Petrus dacht goed te doen, zie wat Jezus tegen hem zei.

naamloos schreef:Stel je voor dat God satan met zn trawanten nu al vast in de hel kiepert (en Jezus is nog niet terug gekomen), denk jij dat mensen dan geen zonden meer doen?

Jawel hoor, we leren ook van hem, in zeer vele gevallen heeft hij geen werk te doen en loopt het op rolletjes. Hij pleegt ook veel onderhoud.

naamloos schreef:Kwaad en duisternis kunnen alleen maar bestaan bij afwezigheid van goed en licht = God.

Bij afwezigheid van God is er geen leven. Minder aanwezig bedoel je denk ik, satan meer ruimte geeft.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 31 jul 2014 13:45

Teus schreef:Ik geef hem echt geen eer, ik weet wanneer ik last van hem heb.
Daarom zette ik 'eer' ook tussen haakjes. :wink:
Teus schreef:Satan stond direct onder God, God heeft hem veel macht gegeven en heeft hij nu nog.
Met dit verschil dat zn kop al is vermorzeld :D
Teus schreef:Ik denk dat je hem te veel eer geeft en onderschat waarmee je hem eigenlijk dient als je denkt dat het wel meevalt en zegt dat hij niet alles ziet.
Ik zei niet dat het wel meevalt, Ef.6 laat wel wat anders zien.
En ik geloof beslist niet dat hij alles ziet, anders zou hij er nooit aan meegewerkt hebben om Jezus aan het kruis te krijgen.
Zo kan ik nog wel één en ander verzinnen.
Teus schreef:Hij is de geest der wereld dat zegt al wat. Als God het niet verhinderd is hij overal aanwezig, in die zin niet alomtegenwoordig
Welnee, hij is niet als God. Hij kan maar op één plaats tegelijk zijn, en ik heb geen idee hoeveel demonen er zijn.
Ik weet dus ook niet of satan één of meerdere demonen voor 1 persoon beschikbaar heeft.
Daarom heb ik dubbele gevoelens bij tv en internet, omdat hij dan via een beperkt aantal mensen in principe de hele wereld kan bereiken.
Ik ben niet tegen goed gebruik ervan hoor, maar door slecht gebruik bereikt hij ernorm veel mensen.
Teus schreef:.... Petrus dacht goed te doen, zie wat Jezus tegen hem zei.
Dat kan ja, maar dat zegt helemaal niet dat het altijd zo gaat. De mens is net zo goed een persoon als de duvel.
Ik wil bij alles wat ik denk, doe en zeg niet direct de schuld op satan schuiven. Ik weet dat ik vanuit mezelf ook niets goeds heb.
Mij is niet altijd duidelijk wanneer iets uit mezelf komt, of wanneer satan erbij betrokken is.
naamloos schreef:Kwaad en duisternis kunnen alleen maar bestaan bij afwezigheid van goed en licht = God.
Teus schreef:Bij afwezigheid van God is er geen leven. Minder aanwezig bedoel je denk ik, satan meer ruimte geeft.
Eigenlijk bedoel ik gewoon wat ik zeg. Leven is God kennen: Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus.
De mens stierf geestelijk toen hij los van God ging leven, maar we houden niet op te bestaan ook al leven we los van God.
Dat is bij de duvel zo, en bij de mens net zo goed.
Als wij zonder God leven dan leven in het kwaad, of de duvel er bij is of niet.

Terug naar “Archief”