Teus schreef:Alles hoeft niet letterlijk in de Bijbel omschreven te staan, er staan wel meer dingen niet letterlijk omschreven, je kunt er ook dingen uit herleiden.
Er zat geen kwaad in Eva, zij was Goed en naar Gods evenbeeld geschapen.
Ze zag op dat moment niet op haar Maker en liet zich verleiden. knip
naamloos schreef:Ik herleid uit de bijbel dat de mens een eigen wil en keus heeft.
Dat klopt, als een zwerende vinger, ook de wil en de keuze om satan te gehoorzamen maar ook om God te gehoorzamen. Het kwaad komt van satan, je kunt je er aan toe geven of je er tegen verzetten. Dat laatste is veelal zeer moeilijk, je hebt God daarvoor nodig. Maar toch hebben we zelf enigszins ook wel wat in de hand. Als je bijvoorbeeld goed kwaad bent op iemand heb je de neiging om een knokpartij te ontplooien. Je kunt het doen, wellicht de verleiding niet weerstaan, satan trekt aan je, maar je kunt ook denken dat kan ik niet maken en je gaat tegen satan in en je loopt snel weg of je draai je om, of weet ik veel wat. Nog beter kun je het gewoon goed maken.
Hier heb je wel een keuze maar kan best moeilijk zijn, niet de keuze maar het volbrengen. Doe je het wel dan gehoor je satan en dat is onze fout.
Wel eens gehad, als je iets fout doet dat je denkt of zegt "wat is dat nou, dat heb ik helemaal niet gewild" dat je van jezelf staat te kijken?
Ik vind het wel wat, wat sommige mensen te zeggen hebben "tel eerst eens tot tien voordat je iets doet" dan kun je je eens vergewissen waar die neiging vandaan komt of je het echt wel wil wat je van plan was, of dat je "gedreven" werd
naamloos schreef:Na het eten van de vrucht kent de mens het goede en kwade. Is hij geestelijk dood en los van God.
En als je los van God bent ben je automatisch los van het goede, want alleen God is goed.
De duvel zal altijd proberen je te laten zondigen, maar het kwaad komt net zo goed vanuit ons zelf als van hem.
Als ik iemand doodt heeft satan dat in mij bewerkt, tuurlijk heb
ik het gedaan, ik geef satan gehoor. Stel je eens voor als satan er niet zou zijn. Straks Boven, daar is satan niet meer alleen Liefde van God. Als hier de Liefde van God niet meer zou zijn, vallen we allemaal ter plekke dood neer, want dat wil satan. Moet je je eens proberen voor te stellen hoeveel God voor
alle mensen over heeft, Hij vecht constant voor jou en mij en iedereen, omdat Hij ze
allemaal onbeschrijflijk Lief heeft. daarom wil Hij zo graag dat we ons bekeren, omdat Hij ons zo graag nog meer van Zijn Liefde wil geven, hier kunnen we het niet aan.
naamloos schreef:Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid;
Inderdaad we zijn zo verrot als satan omdat we het met hem eens zijn en doen wat hij wil en dat is ons van God afhouden.
@Naamloos, we doen wel stoer, denken dat we geen last van satan hebben maar hebben het zelf niet in de gaten. hij is ongelooflijk slim, hij ziet alles, kan nog geen gedachten lezen maar ziet alles aan je houding.
Als ik met God praat terwijl ik naar de Hemel kijk probeert hij me op andere gedachten te brengen. Hij weet wat ik aan het doen ben want ik doe het ook wel eens hardop dan hoort hij het, en nu ziet hij het aan mijn houding.
En dat wil ik niet Naamloos, maar het gebeurt wel.