Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor dingo » 28 jul 2014 21:34

Wat is er precies mis mee als je voor de gezelligheid naar de kroeg gaat? Ik kom er niet elke dag zelfs niet elke maand maar ik ben nog nooit ladderzat uit de kroeg gekomen. Als je inderdaad zo weinig zelfbeheersing hebt dat je alleen maar je klem kan zuipen moet je niet naar de kroeg gaan. Maar als je gewoon je maat kent is er niets mis mee om incidenteel naar de kroeg te gaan.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2014 21:50

Als een christen moeilijk 'nee' kan zeggen en zo bezopen raakt moet men er maar voor bidden dat hij/zij daarin mag veranderen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 07:58

Bambi schreef:Jezus bezocht de hoeren en tollenaars in Zijn hoedanigheid als Rabbi.
Het leger des Heils, bezoekt hoeren en kroegen in hun hoedanigheid als heilssoldaat.
Niet om gezellig mee te gaan doen, zij komen er ook echt om te evangeliseren.
Dat is al duidelijk als ze binnenkomen.
Als je er heen gaat voor je eigen gezelligheid, dan is het evangeliseren een bijzaak, die dan als smoes gebruikt wordt om het goed te praten.

En dat is het verschil.
Van een kind van God wordt verwacht dat hij 24/7 in zijn hoedanigheid als christen leeft.
Altijd bereid om te getuigen van de vaste hoop die in hem leeft, te bidden zonder ophouden.
Dan kun je altijd en overal op elke plaats zijn.
Daar hoef je geen speciaal pakkie voor aan zoals het LdH. Vind ik niet perse fout, maar ook niet noodzakelijk.
Het kan voordelen hebben, maar zeker ook nadelen.
Je mist de kans om eerst een persoonlijk contact te leggen en vandaaruit verder te praten.
Doordat ze in functie zijn weet iedereen meteen dat ze je willen bekeren, en daar zit niemand op te wachten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 09:11

schelpje3 schreef:[
Voor de gezelligheid ja.
En dan gezellig onder het genot van een glas (of 1, 2, 3, of nog meer) schuimende goudgele rakkers praten over de ernst van het leven, en de dood.
Ik zie het helemaal voor me.
De keren dat ik ooit in een kroeg geweest ben, ging het over van alles en nog wat, maar valt in de regel onder slap geo.h.

Erg grappig: als iemand met dezelfde stijl van generaliseren een kerkgenootschap aanvalt (althans, een rechts kerkgenootschap) zit jij in de hoogste boom, maar als jij alle café-gesprekken in ons land op één hoop gooit mag dat wél?

Ik heb aardig wat cafés vanbinnen gezien, en kan je vertellen dat daar vaak serieuzere gesprekken gevoerd worden dan in de meeste gezinnen op zondagochtend na de koffie.
Natuurlijk zijn er ook cafés waar ik als christen niet heen ga, maar er zijn voldoende tentjes waar de muziek niet al te hard staat, je lekker onder het genot van een biertje kan gaan biljarten, poolen of darten en waar je soms heel inhoudelijke gesprekken hebt met volslagen onbekenden of met vrienden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 10:00

Tja, ik denk dat dit weinig zin heeft, Schelpje heeft het al afgekeurd dus we kunnen in haar ogen alleen nog maar proberen het verkeerde goed te praten.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 10:03

Marnix schreef:Tja, ik denk dat dit weinig zin heeft, Schelpje heeft het al afgekeurd dus we kunnen in haar ogen alleen nog maar proberen het verkeerde goed te praten.....

;-)
Kon je wel eens een punt hebben!
Toch heb ik in kerken gezeten waarvan ik me afvroeg of Jezus daar welkom zou zijn. Een uiterst onaangenaam gevoel, wat ik in een café nog niet vaak heb meegemaakt...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 10:10

Marnix schreef:Tja, ik denk dat dit weinig zin heeft, Schelpje heeft het al afgekeurd dus we kunnen in haar ogen alleen nog maar proberen het verkeerde goed te praten.....

Verdraai je nu mijn woorden Marnix?
Ik hoop dat dit per ongeluk is!!
Discussieer fair, ook als je het voor de zoveelste keer niet met me eens bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 10:13

StillAwake schreef:Erg grappig: als iemand met dezelfde stijl van generaliseren een kerkgenootschap aanvalt (althans, een rechts kerkgenootschap) zit jij in de hoogste boom, maar als jij alle café-gesprekken in ons land op één hoop gooit mag dat wél?

Ook erg grappig, om uit al deze tegen-reacties er mij weer uit te pikken.
Wil jij nu kerkgenootschappen met cafés gaan vergelijken?
Ik beledig geen cafébazen, anderen doen dit wel met predikanten en daar ageer ik tegen ja.
Ook voor jou geldt, wel fair blijven!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 jul 2014 10:14

Dit vind ik een beetje een flauwe reactie om twee redenen

1) Schelpje is niet de enige die cafebezoek afwijst. Ook Bambi en ik staan er afwijzend tegenover. We hebben geprobeerd uit te leggen waarom.
2) de reactie van Schelpje heeft je blijkbaar geraakt. Maar ook ik vind dat sommige reacties wel een hoog smoezengehalte hebben, als er gezegd wordt dat men naar een cafe gaat voor de goede gesprekken.

Voor mij is dit een moeilijk onderwerp.
Ik heb veel gezien in het cafe wat niet christen-waardig was (zo ervaar ik het, maar ik wil verder niet te persoonlijk worden).
Ik kan het misschien niet goed uitleggen, maar ik weet dat ik er verkeerd aan doe, om er naar toe te gaan. Bambi heeft het wel heel mooi uitgelegd, maar daar zijn niet zoveel reacties op gekomen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 jul 2014 10:16

naamloos schreef:Doordat ze in functie zijn weet iedereen meteen dat ze je willen bekeren, en daar zit niemand op te wachten.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar is dat juist niet heel erg, dat er niemand op zit te wachten?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 10:17

schelpje3 schreef:Ook erg grappig, om uit al deze tegen-reacties er mij weer uit te pikken.
Wil jij nu kerkgenootschappen met cafés gaan vergelijken?
Ik beledig geen cafébazen, anderen doen dit wel met predikanten en daar ageer ik tegen ja.
Ook voor jou geldt, wel fair blijven!

Fijn dat je het grappig vindt.
Ik wilde je er alleen op wijzen dat je net zo hard generaliseert als dat je mij vaak verwijt ;-)
Niks mis mee, maar ik probeer alleen even te spiegelen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 10:19

StillAwake schreef:Fijn dat je het grappig vindt.
Ik wilde je er alleen op wijzen dat je net zo hard generaliseert als dat je mij vaak verwijt ;-)
Niks mis mee, maar ik probeer alleen even te spiegelen!

Ik weet wel wat spiegelen is, maar dat doe jij nu niet!
Een rechtse kerk belachelijk maken is iets heel anders dan de inhoud van de gesprekken in café's kritisch beluisteren.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 10:26

mona schreef:Dit vind ik een beetje een flauwe reactie om twee redenen

1) Schelpje is niet de enige die cafebezoek afwijst. Ook Bambi en ik staan er afwijzend tegenover. We hebben geprobeerd uit te leggen waarom.
2) de reactie van Schelpje heeft je blijkbaar geraakt. Maar ook ik vind dat sommige reacties wel een hoog smoezengehalte hebben, als er gezegd wordt dat men naar een cafe gaat voor de goede gesprekken.

Voor mij is dit een moeilijk onderwerp.
Ik heb veel gezien in het cafe wat niet christen-waardig was (zo ervaar ik het, maar ik wil verder niet te persoonlijk worden).
Ik kan het misschien niet goed uitleggen, maar ik weet dat ik er verkeerd aan doe, om er naar toe te gaan. Bambi heeft het wel heel mooi uitgelegd, maar daar zijn niet zoveel reacties op gekomen.

Ik heb in mijn jeugd meer kroegen dan kerken van binnen gezien (wat ik nu hard aan het rechttrekken ben ;-)...)
toch heb ik het gevoel: "is God hier welkom, en zo nee: wat doe ik hier dan"? minder vaak in cafés ervaren dan in kerken.
Toegegeven, de meeste kroegen waar ik vaak en graag kwam (en kom) zijn gezellige stadstenten waar een gesprek mogelijk is. Inmiddels woon ik in een dorp, en de lokale kroeg daar is een tent (zoals heel veel dorpskroegen) van een totaal ander kaliber.
De keren dat ik echter iemand echt stomdronken en kotsend naar buiten heb zien waggelen zijn op de vingers van één hand te tellen (de dorpskroeg hier tegenover niet meegeteld) en het aantal mensen dat er alleen maar komt voor de alcohol of een onzinnig gesprek valt ook wel mee.
Juist in de kroeg heb je vaak gesprekken met mensen die voor een gesprek openstaan. Gesprekken met meer diepgang dan ik op zondagochtend vaak bij de koffie meemaak...

Zijn kroegen fout? nee. Zijn er foute kroegen: jazeker!
Maar ook daarvoor geldt: christen ben je 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar.
Als ik in een café een biertje drink met vrienden ben ik christen, en op zondag in de kerk ben ik dat ook.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 10:29

schelpje3 schreef:Ik weet wel wat spiegelen is, maar dat doe jij nu niet!
Een rechtse kerk belachelijk maken is iets heel anders dan de inhoud van de gesprekken in café's kritisch beluisteren.

Wellicht, ik heb echter nog nooit, en in geen enkel topic, een rechtse kerk belachelijk gemaakt.
Wél heb ik er (vanuit mijn eigen ervaringen) kritiek op gegeven.
Kritisch luisteren naar wat er in een kerk gebeurd wijkt niet principieel af van kritisch luisteren naar wat er in café's besproken wordt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 10:35

StillAwake schreef:Wellicht, ik heb echter nog nooit, en in geen enkel topic, een rechtse kerk belachelijk gemaakt.
Wél heb ik er (vanuit mijn eigen ervaringen) kritiek op gegeven.
Kritisch luisteren naar wat er in een kerk gebeurd wijkt niet principieel af van kritisch luisteren naar wat er in café's besproken wordt.

Lees nogmaals wat ik schreef: anderen doen dit wel met predikanten en daar ageer ik tegen ja.
Er staat dus niet S.A. doet dit!
Lees eerst eens goed, alvorens je een reactie geeft.

Luisteren EN lezen is sowieso noodzakelijk.
En dan herhaal ik nog maar even in het kort mijn stelling:
Wij hebben 15 jaar tegenover een kroeg gewoond, dus weet alles van nuchter de kroeg ingaan en er (soms/vaak) ladderzat uitkomen.
Nu is er ruim 100 meter, om de hoek een café en vertrekkende bezoekers lopen vaak door onze straat, op weg naar het o.v.
Kan ik je ook verhalen van vertellen. De kroeg gaat pas dicht als de eerste vogeltjes fluiten.

Het ging om het doel van het kroegbezoek, omweven met smoezen.
Je gaat er om er iets te drinken en te kletsen met anderen en dan kan het voorkomen dat je ook wel eens een goed gesprek hebt, mits de muziek niet te hard staat.

DIT heb ik gezegd, en dus niet zoals Marnix en jij beweren! Een ieder kan dit nalezen trouwens, als men tenminste de moeite neemt.

Terug naar “Archief”