Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Omega » 28 jul 2014 17:40

Volkenrecht is ook al niet je sterkste kant Optimatus ;-) Een gesloten verdrag met een ander land kan niet zomaar eenzijdig opgezegd worden. Dan zou Nederland per direct uit de EU kunnen stappen. Ik mag hopen dat je beseft dat dit zonder enorme financiële en politieke gevolgen een volstrekte utopie is.

Daarnaast hoor -of lees- je mij niet beweren dat een staatsgreep nooit een optie kan zijn. Oekraïne is echter nooit een eenheidsstaat geweest en is pas in 1991 tot stand gekomen. En als jij vindt dat de staatsgreep van maart legitiem was, wil je dan misschien ook aangeven welk deel van Oekraïne volgens jou de rechtmatige ‘eigenaar’ van het land is? Dat deel van wie een meerderheid is betrokken op Rusland, of dat stuk dat zijn heil denkt te vinden in Europa? En als je vindt dat de ‘Europese’ Oekraïners (we kennen ze nog van het heulen met de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog en als bewakers van de concentratiekampen) het hele land dienen te besturen, vind je dan dat het andere deel ook recht heeft op een staatsgreep, cq revolutie? Of liggen die rechten exclusief bij de Oekraïners die jij sympathiek vindt?

Mij lijkt het zeer logisch dat alvorens een bevolkingsgroep te beschuldigen van wat dan ook, er eerst een gedegen en onafhankelijk onderzoek dient plaats te vinden. Zodra je uitgescheeuwd bent richting de Russen en je weer enigszins nuchter kunt nadenken, vind je dat misschien ook wel een goed plan ;-)

Als er iemand het recht had om met wraak vervuld te zijn tegen de Russen, was het de schrijver Solzjenytsin wel. Zijn boodschap aan het nageslacht zouden we allemaal eens ter harte moeten nemen: “De scheidslijn tussen goed en kwaad loopt niet tussen landen en volken, tussen rassen en klassen, maar dwars door ieder mensenhart.” Deze man had zowel de nazi- als communistische strafkampen aan den lijve ondervonden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 jul 2014 17:54

=D>

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jul 2014 19:05

Ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat Oekraïne het braafste jochie van de klas is.

Het lijkt me verder nogal een beschuldiging dat alle pro-Europese Oekraïners en masse concentratiekampen bewaakten. Dat is ongeveer dezelfde beschuldiging als dat alle GerGemmers de lijn van Ds. Kersten volgden in diezelfde tijd. Aan wie Oekraïne toebehoort? Er komen verkiezingen. Als Oekraïne wijs is, laat men die verkiezingen goed monitoren. Als ik de beelden goed bekeken heb, zaten er toch vooral jongeren tussen die demonstranten in maart en geen stokoude nazibeulen.

Aan de andere kant hebben we gezien hoe het er in Rusland toegaat. De diepgewortelde homohaat doet niet onder voor de homohaat die je in bepaalde moslimkringen ziet, om maar wat te noemen. De Goelagarchipel bestaat nog steeds. Blijkbaar is Rusland toch nog niet echt het paradijs op aarde, ondanks dat de Russofielen er blijkbaar anders over denken.

Er worden nu sancties tegen Rusland getroffen en ik vind dat een goede zaak. Blijkbaar vinden anderen dan niet, dat is hun mening.

Maar ik krijg hier steeds de wind van voren omdat ik te anti-Russisch zou zijn. Kunnen de Russofielen hier aangeven hoe het dan wel moet? Blijkbaar ben ik, als westers georiënteerde Nederlander, op een dwaalspoor beland.

En we mogen vooral niet te zwart wit kijken, geldt dat dan ook voor het gerommel in en om Gaza?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 28 jul 2014 21:02

Wat je "gemakshalve" hierbij vergeet is dat een "totale" oorlog tussen de grootmachten vele malen verwoestender is dan het regionale piefpafpoef van de sepataristen en het antieke leger van Oekraine.
Als je ziet wat een modern wapen als die raket al niet deed met vlucht MH17.

De koppen van het AD van hedenmorgen:
- Geen militairen naar rampgebied.
- Rutte: risico's zijn te groot.
- Uitzicht op snelle zoektocht verkeken.
- Nederlands is de grip kwijt.

Dit ontaardt dus in jaren lang touwtrekken, gemanipuleer, gekrakeel, internationale rechtszaken, gesteggel over verantwoordelijkheden. Arme arme nabestaanden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jul 2014 21:22

De tijd zal het leren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jul 2014 22:39

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2290 ... ers__.html

Obama belt Merkel....laat gelijk nog wat ''spyware'' achter op dr smartphone, waarschijnlijk.... :lol: :lol:
Wat een potsierlijke show allemaal.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 jul 2014 08:02

Je maakt er opnieuw een potje van Optimatus. Je krijgt niet de wind van voren omdat je anti-Russisch bent (dat moet jij weten), maar omdat je allerlei beschuldigingen uit die op geen enkele manier te bewijzen zijn en voortkomen uit je nogal actieve rommeldende onderbuik. Bovendien lees je niet wat er staat. Niemand die hier zegt dat Rusland het paradijs is of roept dat alle Oekraïners Nazi-beulen zijn. Het land heeft in alle opzichten echter een twijfelachtig (ook recent) verleden en is al helemaal niet betrouwbaarder dan de Russen. Denk alleen al aan de aanval op de seperatisten op dit moment bij de plek van de ramp, ondanks de belofte aan Nederland om dat niet te doen. In een oorlog is de waarheid het eerste slachtoffer.

Nederland heeft zijn kans verspeeld om ongestoord onderzoek te kunnen doen op de rampplek door zonder enig bewijs al de vinger naar Rusland en de seperatisten te wijzen, te heulen met het onbetrouwbare Oekraïne en de VS te steunen in het pleidooi voor meer sancties richting Putin. Hoe zuur ook, je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn.

M.b.t. de VS nog het volgende. Er is geen in Amerika geen enkele lobbybeweging zo sterk als de wapenlobby. En laten die nu juist de meeste profijt hebben bij een nieuwe koude oorlog en conflicten in de wereld. Dat zou je al genoeg aan het denken moeten zetten.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jul 2014 08:08

Herhaling: hoe moet het nu verder? Ok doel niet op de nasleep van de crash maar in het algemeen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 08:19

Dat is toch wel gesteld? Maatregelen treffen in de zin van boycots en dergelijke... en ondertussen de dialoog blijven zoeken. De enige andere mogelijkheid is een oorlog tegen Rusland beginnen maar dat lijkt me zeer onwenselijke.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 jul 2014 08:24

Optimatus schreef:Maar ik krijg hier steeds de wind van voren omdat ik te anti-Russisch zou zijn. Kunnen de Russofielen hier aangeven hoe het dan wel moet? Blijkbaar ben ik, als westers georiënteerde Nederlander, op een dwaalspoor beland.

En we mogen vooral niet te zwart wit kijken, geldt dat dan ook voor het gerommel in en om Gaza?

Het is zo goedkoop om degenen die het niet met je eens zijn in een hokje te stoppen. In dit geval zijn het Russofielen. Punt is dat je beter eerst bewijzen kunt afwachten en dat je zeker niet moet beginnen met onschuldigen straffen (je voortschreidend inzicht maakte al duidelijk dat je eerste voorstellen over sancties wel wat ver gingen). Ik was het dus vooral niet eens met het uitzetten van Russen.

En ja ik vind dat de EU zich erg slecht gedraagt met betrekking tot Oekraine (net als Rusland dat doet). De EU wil te graag uitbreiden zonder oog voor de bevolking van Oekraine. Rusland is ook niet erg goed voor de Russen in andere staten. Na het referendum op de Krim denk ik dat in de Baltische staten nogal wat Russisch sprekende mensen statenloos blijven omdat deze staten geen zin hebben om referenda daar te krijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jul 2014 08:25

Marnix schreef:Dat is toch wel gesteld? Maatregelen treffen in de zin van boycots en dergelijke... en ondertussen de dialoog blijven zoeken. De enige andere mogelijkheid is een oorlog tegen Rusland beginnen maar dat lijkt me zeer onwenselijke.

Heb je werkelijk de indruk dat Putin of wat voor rus dan ook, de aard heeft om zich als kind in de hoek te laten zetten, nee toch?
Het grootste land ter wereld draait uiteindelijk de gaskraan dicht en je zit in de kou in Europa.
Beggars can't be choosers.

Als de wereld iets meer verstand had en Amerika Europa niet zou misbruiken om NATO steeds verder op te schuiven richting Rusland, hadden we met zijn allen mooi een vuist kunnen maken tegen ISIS en islamistisch extremisme en christenvervolging in Irak en Syrie, maar nee, de olie telt, breng het geen schade toe.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 09:21

mealybug schreef:Heb je werkelijk de indruk dat Putin of wat voor rus dan ook, de aard heeft om zich als kind in de hoek te laten zetten, nee toch?
Het grootste land ter wereld draait uiteindelijk de gaskraan dicht en je zit in de kou in Europa.
Beggars can't be choosers.

Als de wereld iets meer verstand had en Amerika Europa niet zou misbruiken om NATO steeds verder op te schuiven richting Rusland, hadden we met zijn allen mooi een vuist kunnen maken tegen ISIS en islamistisch extremisme en christenvervolging in Irak en Syrie, maar nee, de olie telt, breng het geen schade toe.

De parallellen tussen Adolf Hitler en Vladimir Putin beginnen duidelijker te worden:
-Olympische spelen van 1936 ter eer en meerdere glorie van Adolf Hitler, die van 2014 ter eer en meerder glorie van Vladimir Putin.
-De controverse bij deze bovengenoemde spelen ten opzichte van negroïde en joodse atleten enerzijds, en die van homo's anderzijds.
-De aansluiting van de Krim bij Rusland, de Anschluss van Oostenrijk bij Nazi-Duitsland.
-Het steeds dictatorialer worden van het bewind van beide personen (waarbij mazen in de wet worden gezocht om een extra termijn aan de macht te blijven (Putin) of de hele wetgeving aan de kant wordt geschoven (Hitler)).
-Het aanvallen van burgerdoelen (waarbij ik ervanuit ga dat Rusland achter de aanslag op MH17 zit, zoals Duitsland achter de bombardementen op Warschau en Rotterdam zat).

Wellicht komt dan toch een keer het moment dat je Rusland moet gaan boycotten.
En als ze de gaskraan dichtdraaien: we hebben zelf voldoende gasreserve om deze klap voorlopig op te vangen.
Het wordt tijd voor een statement naar Putin toe!
Economische belangen kunnen en mogen géén redenen zijn om een man als Putin zijn zieke plannen uit te laten voeren!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jul 2014 13:16

=D>

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jul 2014 14:57

StillAwake schreef:Economische belangen kunnen en mogen géén redenen zijn om een man als Putin zijn zieke plannen uit te laten voeren!

Ik ben bang dat mammon de enig overgebleven moraal van deze planeet's ''oversten'' is geworden.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 29 jul 2014 15:00

StillAwake schreef:De parallellen tussen Adolf Hitler en Vladimir Putin beginnen duidelijker te worden:
-Olympische spelen van 1936 ter eer en meerdere glorie van Adolf Hitler, die van 2014 ter eer en meerder glorie van Vladimir Putin.

De spelen in Peking of Londen niet ter meerdere glorie van diens gastland?

-De controverse bij deze bovengenoemde spelen ten opzichte van negroïde en joodse atleten enerzijds, en die van homo's anderzijds.

Nederland doet het erg slecht als het gaat om tolerantie en Jodenhaat. De anti-Israël protesten in Den Haag zijn een voorbeeld dat de Nederlandse overheid bang is voor bepaalde bevolkingsgroepen. Oei oei, wie weet discrimineren wij wel...

En hoe zit het nu met principiële kwesties? Mogen winkeliers nu op zondag rusten, zonder economische discriminatie? En trouwambtenaren, mogen die niet meer principieel zijn?

-De aansluiting van de Krim bij Rusland, de Anschluss van Oostenrijk bij Nazi-Duitsland.

De invallen in Afghanistan en Irak zijn wel legitiem? Hoewel deze landen niet formeel zijn aangesloten aan de invallende partij, maar die troepen zijn er nog wel schending van soevereiniteit.

-Het steeds dictatorialer worden van het bewind van beide personen (waarbij mazen in de wet worden gezocht om een extra termijn aan de macht te blijven (Putin) of de hele wetgeving aan de kant wordt geschoven (Hitler)).

De EU, dat is pas democratie! Het parlement wordt gekozen, maar wel ieder land voor zich. Waarom kan ik niet stemmen op een Belg of Duitser? En wat is de feitelijke macht van dat parlement?

Het lievelingetje van de media, President Abbas van de Palestijnse Autoriteit is bezig met zijn zevende jaar van zijn vier jarige termijn.

De machtswisseling in Kiev in maart dit jaar, waar Omega op hamert, is uiterst troebel. Is dat wel democratisch?

-Het aanvallen van burgerdoelen (waarbij ik ervanuit ga dat Rusland achter de aanslag op MH17 zit, zoals Duitsland achter de bombardementen op Warschau en Rotterdam zat).

Proportie is een beetje zoek in dit verhaal. Ten eerste loop jij achter de club aan door aan te nemen dat Rusland achter het neerstorten zit van MH17. Moet dat niet onafhankelijk vastgesteld worden? Een verdachte is toch onschuldig tot het tegendeel bewezen is?

Ten tweede, waarom is Europa zo op de hand van Amerika? Bondgenoot? Of toch weer economische belangen?

Wellicht komt dan toch een keer het moment dat je Rusland moet gaan boycotten.
En als ze de gaskraan dichtdraaien: we hebben zelf voldoende gasreserve om deze klap voorlopig op te vangen.
Het wordt tijd voor een statement naar Putin toe!
Economische belangen kunnen en mogen géén redenen zijn om een man als Putin zijn zieke plannen uit te laten voeren!

Rusland lacht hierom. Hun belang zit in het oosten: China.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “Archief”