Moderator: Moderafo's
Van een kind van God wordt verwacht dat hij 24/7 in zijn hoedanigheid als christen leeft.Bambi schreef:Jezus bezocht de hoeren en tollenaars in Zijn hoedanigheid als Rabbi.
Het leger des Heils, bezoekt hoeren en kroegen in hun hoedanigheid als heilssoldaat.
Niet om gezellig mee te gaan doen, zij komen er ook echt om te evangeliseren.
Dat is al duidelijk als ze binnenkomen.
Als je er heen gaat voor je eigen gezelligheid, dan is het evangeliseren een bijzaak, die dan als smoes gebruikt wordt om het goed te praten.
En dat is het verschil.
schelpje3 schreef:[
Voor de gezelligheid ja.
En dan gezellig onder het genot van een glas (of 1, 2, 3, of nog meer) schuimende goudgele rakkers praten over de ernst van het leven, en de dood.
Ik zie het helemaal voor me.
De keren dat ik ooit in een kroeg geweest ben, ging het over van alles en nog wat, maar valt in de regel onder slap geo.h.
Marnix schreef:Tja, ik denk dat dit weinig zin heeft, Schelpje heeft het al afgekeurd dus we kunnen in haar ogen alleen nog maar proberen het verkeerde goed te praten.....
Marnix schreef:Tja, ik denk dat dit weinig zin heeft, Schelpje heeft het al afgekeurd dus we kunnen in haar ogen alleen nog maar proberen het verkeerde goed te praten.....
StillAwake schreef:Erg grappig: als iemand met dezelfde stijl van generaliseren een kerkgenootschap aanvalt (althans, een rechts kerkgenootschap) zit jij in de hoogste boom, maar als jij alle café-gesprekken in ons land op één hoop gooit mag dat wél?
Dit vind ik een beetje een flauwe reactie om twee redenenMarnix schreef:Tja, ik denk dat dit weinig zin heeft, Schelpje heeft het al afgekeurd dus we kunnen in haar ogen alleen nog maar proberen het verkeerde goed te praten.....
Ik begrijp wat je bedoelt, maar is dat juist niet heel erg, dat er niemand op zit te wachten?naamloos schreef:Doordat ze in functie zijn weet iedereen meteen dat ze je willen bekeren, en daar zit niemand op te wachten.
schelpje3 schreef:Ook erg grappig, om uit al deze tegen-reacties er mij weer uit te pikken.
Wil jij nu kerkgenootschappen met cafés gaan vergelijken?
Ik beledig geen cafébazen, anderen doen dit wel met predikanten en daar ageer ik tegen ja.
Ook voor jou geldt, wel fair blijven!
StillAwake schreef:Fijn dat je het grappig vindt.
Ik wilde je er alleen op wijzen dat je net zo hard generaliseert als dat je mij vaak verwijt
Niks mis mee, maar ik probeer alleen even te spiegelen!
mona schreef:Dit vind ik een beetje een flauwe reactie om twee redenen
1) Schelpje is niet de enige die cafebezoek afwijst. Ook Bambi en ik staan er afwijzend tegenover. We hebben geprobeerd uit te leggen waarom.
2) de reactie van Schelpje heeft je blijkbaar geraakt. Maar ook ik vind dat sommige reacties wel een hoog smoezengehalte hebben, als er gezegd wordt dat men naar een cafe gaat voor de goede gesprekken.
Voor mij is dit een moeilijk onderwerp.
Ik heb veel gezien in het cafe wat niet christen-waardig was (zo ervaar ik het, maar ik wil verder niet te persoonlijk worden).
Ik kan het misschien niet goed uitleggen, maar ik weet dat ik er verkeerd aan doe, om er naar toe te gaan. Bambi heeft het wel heel mooi uitgelegd, maar daar zijn niet zoveel reacties op gekomen.
schelpje3 schreef:Ik weet wel wat spiegelen is, maar dat doe jij nu niet!
Een rechtse kerk belachelijk maken is iets heel anders dan de inhoud van de gesprekken in café's kritisch beluisteren.
StillAwake schreef:Wellicht, ik heb echter nog nooit, en in geen enkel topic, een rechtse kerk belachelijk gemaakt.
Wél heb ik er (vanuit mijn eigen ervaringen) kritiek op gegeven.
Kritisch luisteren naar wat er in een kerk gebeurd wijkt niet principieel af van kritisch luisteren naar wat er in café's besproken wordt.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten