Twist met mijn twisters, Hemelheer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Twist met mijn twisters, Hemelheer

Berichtdoor Spreeuw » 28 jul 2014 13:16

Psalm 35:1 (Psalmberijming 1773)
Twist met mijn twisters, Hemelheer;
Ga mijn bestrijd'ren toch te keer;
Wil spies, rondas en schild gebruiken,
Om hun gevreesd geweld te fnuiken;
Belet hun d' optocht, treed vooruit;
Zo worden z' in hun loop gestuit.
Vertroost mijn ziel in haar geween,
En zeg haar: 'k Ben uw heil alleen.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=1&s=rit

Psalm 35:1-3 (NBG'51)
1 Van David.

Twist, HERE, tegen wie met mij twisten,
bestrijd wie mij bestrijden.
2 Grijp schild en rondas,
sta op, mij ter hulpe,
3 zwaai speer en strijdbijl tegen mijn vervolgers,
zeg tot mijn ziel: Ik ben uw verlossing.

Mijn vraag is: mag David dit wel bidden tot God? "Twist met mijn twisters, Hemelheer!"
David vraagt zelfs aan God om het schild en het rondas te grijpen, en speer en strijdbijl te zwaaien tegen zijn vervolgers! De Bijbel zegt op een andere plaats dat je je vijanden moet liefhebben! Gehoorzaamde David dit gebod wel als hij deze woorden in Psalm 35 schrijft?

Matteüs 5:43-45 (NBG'51) (Jezus zegt hier:)
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, 45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Twist met mijn twisters, Hemelheer

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2014 13:27

Spreeuw schreef:Psalm 35:1 (Psalmberijming 1773)
Twist met mijn twisters, Hemelheer;
Ga mijn bestrijd'ren toch te keer;
Wil spies, rondas en schild gebruiken,
Om hun gevreesd geweld te fnuiken;
Belet hun d' optocht, treed vooruit;
Zo worden z' in hun loop gestuit.
Vertroost mijn ziel in haar geween,
En zeg haar: 'k Ben uw heil alleen.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=1&s=rit

Psalm 35:1-3 (NBG'51)
1 Van David.

Twist, HERE, tegen wie met mij twisten,
bestrijd wie mij bestrijden.
2 Grijp schild en rondas,
sta op, mij ter hulpe,
3 zwaai speer en strijdbijl tegen mijn vervolgers,
zeg tot mijn ziel: Ik ben uw verlossing.

Mijn vraag is: mag David dit wel bidden tot God? "Twist met mijn twisters, Hemelheer!"
David vraagt zelfs aan God om het schild en het rondas te grijpen, en speer en strijdbijl te zwaaien tegen zijn vervolgers! De Bijbel zegt op een andere plaats dat je je vijanden moet liefhebben! Gehoorzaamde David dit gebod wel als hij deze woorden in Psalm 35 schrijft?

Matteüs 5:43-45 (NBG'51) (Jezus zegt hier:)
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, 45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Wat wil je ? David beoordelen op grond van een nieuw nieuwtestamentische tekst ?
Hoe zou hij gehoorzamen aan een regel die hij niet kende ?

Voor David gold "Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten."

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 28 jul 2014 13:34

rotterdam schreef:
Wat wil je ? David beoordelen op grond van een nieuw nieuwtestamentische tekst ?
Hoe zou hij gehoorzamen aan een regel die hij niet kende ?

Voor David gold "Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten."

Waar staat in het Oude Testament: "uw vijand zult gij haten"?
Mocht David dat vragen aan God: "Twist met mijn twisters"?

Ik vind het vrij bedenkelijk als we dit vers nu nog zingen in de kerk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2014 13:48

Ik denk dat het inderdaad goed is om oud-testamentische teksten niet klakkeloos over te nemen. Maar David roept tot God om bescherming tegen zijn vervolgers, of Hij hen wil stoppen. Het is ook een roep om zegevieren van het recht, het verslaan van het kwaad. Is dat per definitie verkeerd? Dat we onze vijanden moeten liefhebben, maakt dat strijd per definitie verkeerd? Denk aan de geallieerden die streden tegen de Duitse bezetters. Hadden ze passief moeten toezien? Denk aan het verzet. Was dat verkeerd omdat je je vijanden lief moet hebben?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 13:50

Spreeuw schreef:

God is niet enkel een God van vrede.
Had David God niet aan zijn zijde toen de reus Goliath hem tegemoet trad?

En lees Exodus eens:
Mozes dan zeide tot Jozua: Kies ons mannen, en trek uit, strijd tegen Amalek; morgen zal ik op de hoogte des heuvels staan, en de staf Gods zal in mijn hand zijn.
Jozua nu deed, als Mozes hem gezegd had, strijdende tegen Amalek; doch Mozes, Aaron en Hur klommen op de hoogte des heuvels.
En het geschiedde, terwijl Mozes zijn hand ophief, zo was Israel de sterkste; maar terwijl hij zijn hand nederliet, zo was Amalek de sterkste.
Doch de handen van Mozes werden zwaar; daarom namen zij een steen, en legden dien onder hem, dat hij daarop zat; en Aaron en Hur onderstutten zijn handen, de een op deze, de ander op de andere zijde; alzo waren zijn handen gewis, totdat de zon onderging.
Alzo dat Jozua Amalek en zijn volk krenkte, door de scherpte des zwaards.
Toen zeide de Heere tot Mozes: Schrijf dit ter gedachtenis in een boek, en leg het in de oren van Jozua, dat Ik de gedachtenis van Amalek geheel uitdelgen zal van onder den hemel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2014 14:07

Inderdaad, David zegt dan zelf dat God voor Hem zal strijden. Twist met mijn twisters....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2014 15:49

Spreeuw schreef:

Waar dat staat ? Vele malen strijdt de Heere voor Israël ;

2 Kron. 32 - 7 Wees sterk en moedig, wees niet bevreesd en niet ontsteld vanwege de koning van Assyrië, en ook niet vanwege heel de troepenmacht die met hem is, want met ons is er meer dan met hem.
8 Met hem is een vleselijke arm, maar met ons is de HEERE, onze God, om ons te helpen en onze oorlogen te voeren. En het volk steunde op de woorden van Hizkia, de koning van Juda.

Deut. 3 - 2 Toen zeide de HEERE tot mij: Vrees hem niet, want Ik heb hem, en al zijn volk, en zijn land, in uw hand gegeven; en gij zult hem doen, gelijk als gij Sihon, den koning der Amorieten, die te Hesbon woonde, gedaan hebt.
3 En de HEERE, onze God, gaf ook Og, den koning van Bazan, en al zijn volk, in onze hand, zodat wij hem sloegen, totdat wij hem niemand lieten overblijven.

en wat denk je van psalm 139 ; 21 Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan? 22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.

Of je dit soort psalmen nog moet zingen in de nieuwtestamentische gemeente is inderdaad de vraag.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 28 jul 2014 16:05

Spreeuw schreef: :arrow:

(...) Mijn vraag is: mag David dit wel bidden........(...)

Onophoudelijk post je dergelijke Bijbelcitaten en altijd koppel je er een dergelijke vraag aan vast:" Mag dit wel of niet, mag dat wel of niet".
Zo langzamerhand krijg ik de indruk dat de Bijbel een soort Handboek Soldaat wordt, met geboden en verboden die strikt volgens de letter moeten worden opgevolgd.
Wat een onzin om de Bijbel zo in iemands (o.a. in mijn) maag te splitsen.

Sowieso moet je poëtische delen in de Bijbel als poëzie lezen en niet als wettekst, maar dit terzijde.
Belangrijker lijkt mij, dat de kracht van de Bijbel is dat wij onszelf kunnen identificeren met de mensen die er in voorkomen. Of het nu de Bijbelschrijvers zijn of de figuren uit de Bijbel.

Daar is een Oud-Hollansch woord voor, dat wel weer weggelachen zal worden door de lieden van de vermaledijde letterlijke Schriftopvatting, en dat woord is: toepassing.

Een Bijbeltekst wordt pas krachtig, wanneer je het op jezelf weet toe te passen. wanneer je er persoonlijk door geraakt wordt, wanneer je jezelf er in herkent.

Dan kan het zijn dat dezelfde tekst voor de één iets anders betekent dan voor de ander. Dat we de woorden dus ook niet an sich op hun kracht kunnen beoordelen. En nooit kunnen zeggen dat mensen Bijbelse woorden niet zouden mogen uitspreken.
Soms lees je een Bijbeltekst, hoor je een uitleg, zing je een Psalm en opeens lijken de woorden precies te slaan op de context van jouw leven, hier en nu. Dan troost het opeens, waarschuwt het, geeft het inzicht, of komt er een doorbraak in ons soms tobberige bestaan.
Voor een ander kunnen die woorden op dat moment overwaaien, weinig betekenis hebben.

Het heeft dus niet zoveel zin om je heel strikt af te vragen of dit of dat nu wel of niet mag. De Bijbel kan namelijk in hele verschillende situaties, bij heel verschillende mensen en omstandigheden worden toegepast.

Dat mag allemaal.

Als je onrechtvaardig behandeld bent op je werk, ontslagen bent om oneigenlijke redenen en je verzandt in een niet gezocht conflict, dan kunnen de woorden "Twist met mijn twisters, Hemelheer" misschien wel op zijn plaats zijn en veel betekenis krijgen.
Bij onrecht staat God namelijk altijd aan de kant van de verdrukten, zoals wij allen weten (maar niet vaak willen erkennen, omdat wij vaak de rijken en de welgestelden zijn, die toch...ja, laten we maar eerlijk zijn, veel te verliezen hebben als er recht gedaan zou worden aan de armen en verdrukten wereldwijd).

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jul 2014 20:48

De Schrift zegt in een andere plaats: Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere. En dat is nou precies wat David hier doet. David zoekt zelf geen wraak, maar hij legt het bij de Heere neer. David laat ruimte voor de toorn. Geen menselijke toorn, maar een toorn die door de Heere Zelf gebezigd wordt. Een toorn over de zonden. En dat waren er nogal wat. Lees zelf maar; ze bestrijden de gezalfde des Heeren, vers 1. Ze vervolgen hem (vers 3) en staan hem naar het leven (vers 4). Ze bedenken kwaad tegen hem (idem vers 4), proberen hem op geniepige manieren omver te stoten, vers 7 en 8. Ze beroven de ellendigen en de armen, vers 10. Ze spreken vals getuigenis (vers 11) en ALS DAVID HEN GOED DOET, VERGELDEN ZE DAT MET KWAAD: ALS DAVID TOENADERING ZOEKT, WENDEN ZE DAT AAN OM EEN MOORDPOGING TE ONDERNEMEN (vers 12).

Hier komt er een omslagpunt in de psalm. David verteld ons dat als zij -die hem naar het leven stonden- ziek waren, DAVID DAN ROUWKLEDING DROEG. DAN VASTE DAVID EN KWELDE HIJ ZIJN ZIEL OM HUN TE STEUNEN, vers 13. DAVID BEHANDELDE HUN ALS VRIENDEN, ALS BROEDERS ZELFS, vers 14. Om het leed wat hen overkwam TREURDE HIJ ALSOF HET ZIJN EIGEN MOEDER BETROF, eveneens vers 14. Toen David zelf echter door gebreken getroffen werd, BESCHIMTEN zij hem, en lachten hem uit, vers 15. Zij huichelden en bespotten hem, vers 16. En wat zegt David dan in vers 17? "Verlos mijn ziel VAN HUN DADEN". En waarom vraagt David dat? omdat HIJ DE EER VAN GOD OP HET OOG HEEFT, vers 18. "Dan zal ik U loven in de grote gemeente, onder machtig veel volk zal ik U prijzen."

Als er èèn iemand Matteüs 5:43-45 (NBG'51 8) ) begrepen heeft dan is het David wel, getuigende Psalm 35. Temidden van zóveel vijandschap bad hij voor zijn haters. Rouwde om hun verdriet en droeg de kwelling van hun pijn. En nee, nergens staat dat David daar op terug komt. Er zit zelfs enorm veel opbouw in deze Psalm. Je ziet de liefde van David voor zijn vijanden groeien. Zegt hij in vers vijf nog "laat hen worden als kaf voor de wind", in vers 17 bid hij "Verlos mijn ziel van hun verwoestende DADEN", en in vers 27: "Laat vrolijk zingen en verblijd zijn, wie vreugde vinden in mijn gerechtigheid; laat hen voortdurend zeggen: De HEERE is groot!" Wensen wij dat ook toe aan onze haters? Hebben wíj al geleerd om onze vijanden lief te hebben? Lief te hebben zoals David dat deed?

Terug naar “Archief”