De schuilplaats des Allerhoogsten (n.a.v. Psalm 91:1)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

De schuilplaats des Allerhoogsten (n.a.v. Psalm 91:1)

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 07:36

Psalm 91:1 (Berijming 1773)
Hij, die op Gods bescherming wacht,
Wordt door den hoogsten Ko - ning
Beveiligd in den duist'ren nacht,
Beschaduwd in Gods wo - ning.
Dies noem ik God, zo goed als groot
Voor hen, die op Hem bouwen,
Mijn burcht, mijn toevlucht in den nood,
Den God van mijn betrouwen.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=1&s=rit

Psalm 91:1-2 (NBG'51)
1 Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten,
vernacht in de schaduw des Almachtigen.
2 Ik zeg tot de HERE: Mijn toevlucht en mijn vesting,
mijn God, op wie ik vertrouw.

Vraag: Waarom zegt de psalmist dat de Allerhoogste een schuilplaats heeft? De toevlucht nemen tot de Allerhoogste is toch genoeg?

Wellicht is dit een vertaalprobleem. De Bijbelvertalingen lopen uiteen. Zie: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ps ... =nl&set=10

Daarom vraag ik me af wat de juiste vertaling van Psalm 91:1 is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: De schuilplaats des Allerhoogsten (n.a.v. Psalm 91:1)

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2014 08:16

Wat veroorzaakt je vraag precies? De Bijbel geeft toch helder aan dat we bij Hem mogen schuilen.

Er zijn tig voorbeelden van:

Gelukkig wie schuilen bij hem. (Psalm 2)
Over Benjamin zei hij: ‘De HEER laat zijn lieveling bij zich schuilen. Zijn kind omarmt hem van vroeg tot laat, het nestelt zich veilig op zijn rug.’ (Deut 33)
God, mijn steenrots, bij u kan ik schuilen, mijn schild, kracht die mij redt, mijn burcht, mijn toevlucht, mijn redder, u redt mij van het geweld. (2 Sam 22)
Voor de koorleider. Van David. Schuilen doe ik bij de HEER. Hoe kunnen jullie dan zeggen: ‘Vogel, vlieg weg naar de bergen! (Ps 11)
Hij laat mij schuilen onder zijn dak op de dag van het kwaad, hij verbergt mij veilig in zijn tent, hij tilt mij hoog op een rots. (Ps 27)
Hoe kostbaar is uw liefde, God! In de schaduw van uw vleugels schuilen de mensen, (Ps 36)
De HEER is goed, een vesting in tijden van nood, hij kent wie bij hem schuilen. (Nah 1)

En zo kan ik nog heel lang doorgaan. De uitwerking is niet lastig. God beschermt zijn kinderen. Ze mogen naar Hem toe met hun zorgen, angst, verdriet en zo bij Hem schuilen. Bij Hem zijn we veilig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 08:23

Mijn vraag is of God Zelf ook een schuilplaats heeft. Dit lijkt de tekst wel te suggereren: "de schuilplaats des (= van de) Allerhoogsten". Omdat ook de vertalingen enigszins uiteenlopen, vroeg ik me af of dit een vertaalprobleem is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2014 08:32

Het is geen vertaalprobleem, je interpreteert de tekst niet helemaal goed. Als God een schuilplaats heeft (wat de dichter zegt) bedoelt hij niet dat het een plek is waar God kan schuilen maar dat Hij een schuilplaats heeft voor wie naar Hem vluchten. Dat blijkt uit de hele context van de Psalm duidelijk, heb je die erbij gelezen?

En uit de teksten die ik er heb bijgeplaatst zie je het ook. Hij heeft een schuilplaats voor wie naar hem vlucht. Psalm 91 gaat over wie in die schuilplaats is gezeten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 18 jul 2014 16:46

Het blijft zo mooi, de combinatie van de inhoud en muziek van psalm 91.
http://www.youtube.com/watch?v=iUZhTMZF_1I
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 18 jul 2014 19:30

Marnix schreef:Het is geen vertaalprobleem, je interpreteert de tekst niet helemaal goed. Als God een schuilplaats heeft (wat de dichter zegt) bedoelt hij niet dat het een plek is waar God kan schuilen maar dat Hij een schuilplaats heeft voor wie naar Hem vluchten. Dat blijkt uit de hele context van de Psalm duidelijk, heb je die erbij gelezen?

En uit de teksten die ik er heb bijgeplaatst zie je het ook. Hij heeft een schuilplaats voor wie naar hem vlucht. Psalm 91 gaat over wie in die schuilplaats is gezeten.

Uiteraard bedoel ik niet een plaats waar God kan schuilen. Dat is wel heel vreemd om dat te denken. Dat God Zelf een schuilplaats nodig heeft. Dat is natuurlijk onmogelijk.
Ja, ik bedoelde het laatste: of God ook een schuilplaats heeft voor wie naar Hem vluchten. De vraag is of je naar God moet vluchten of naar Zijn schuilplaats. Het eerste lijkt me het meest logisch.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2014 21:36

Als God een schuilplaats voor mensen heeft, waar zou die dan zijn?

Gelukkig wie schuilen bij Hem. (Ps 2)

HEER, mijn rots, mijn vesting, mijn bevrijder, God, mijn steenrots, bij u kan ik schuilen, mijn schild, kracht die mij redt, mijn burcht. (Ps 18)

Hij laat mij schuilen onder zijn dak op de dag van het kwaad, hij verbergt mij veilig in zijn tent, (Ps 27)

In de schaduw van uw vleugels schuilen de mensen, zij laven zich aan de overvloed van uw huis, (Ps 36)

Het is niet of/of. De schuilplaats is bij Hem zelf, in Zijn huis, onder Zijn vleugels. Dat staat ook in Psalm 91. De schuilplaats van de allerhoogste in in Zijn schaduw.

Terug naar “Archief”