Spreeuw schreef:
Waarom vind je de middagdienst niet noodzakelijk? Als er vanuit de Bijbel gepreekt wordt, is dat toch goed? En als je meer wilt weten over God, dan ga je toch ook graag naar de middagdienst?
Ik zeg ook niet dat het verkeerd is, sterker nog, ik vind het goed en ga er regelmatig heen, hoewel ik er wel eens een mis. Dat het goed is is iets anders dan dat het noodzakelijk is. Algemeen wordt aangenomen dat de eerste gemeenten 1 dienst hadden. De tweede dienst kwam er later bij. Als de tweede dienst noodzakelijk zou zijn had men in de eerste gemeenten dus een probleem. En alle kerken in Nederland en buitenland waar maar 1 dienst is ook.
Overigens zijn er ook kerken met 3 diensten, doordeweekse diensten. We zouden als we dat zouden willen ook 6 diensten op een zondag kunnen houden. Als je meer over God wil weten ga je toch zo vaak als je kan? Maar zo werkt dat dus niet helemaal. Iets wat goed is wordt niet altijd beter als de frequentie of hoeveelheid toeneemt. Dat er meer diensten zijn is goed, maar daarmee nog niet noodzakelijk.
En wat ik eerder al heb genoemd, de nadruk ligt in gereformeerd Nederland altijd heel erg op leren, meer weten of God, de prediking. Consumeren. In de eerste gemeenten lag de nadruk veel meer op de gemeenschap, het samenzijn, samen eten, samen bidden, samen delen. Dat mis ik in de middagdiensten en soms ook in de discussie. 's Middags in wijken / kringen samenkomen, samen zingen, praten, delen, bidden zou een goed alternatief zijn voor een middagdienst.