Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Bambi » 15 jul 2014 23:08

mona schreef:Ik herken het helemaal niet Bambi, wat je nu zegt. Ik ga heel graag op zondag naar de kerk. Maar ik zou de rest van de week niet zonder de Heilige Geest kunnen leven. Het één is niet te scheiden van het ander. De zondag niet van de rest van de week.

Dat is mooi dat jij het persoonlijk niet herkent, dan hoef jij je niet aangesproken te voelen Mona. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 09:41

Spreeuw schreef:
Waarom vind je de middagdienst niet noodzakelijk? Als er vanuit de Bijbel gepreekt wordt, is dat toch goed? En als je meer wilt weten over God, dan ga je toch ook graag naar de middagdienst?

Ik zeg ook niet dat het verkeerd is, sterker nog, ik vind het goed en ga er regelmatig heen, hoewel ik er wel eens een mis. Dat het goed is is iets anders dan dat het noodzakelijk is. Algemeen wordt aangenomen dat de eerste gemeenten 1 dienst hadden. De tweede dienst kwam er later bij. Als de tweede dienst noodzakelijk zou zijn had men in de eerste gemeenten dus een probleem. En alle kerken in Nederland en buitenland waar maar 1 dienst is ook.

Overigens zijn er ook kerken met 3 diensten, doordeweekse diensten. We zouden als we dat zouden willen ook 6 diensten op een zondag kunnen houden. Als je meer over God wil weten ga je toch zo vaak als je kan? Maar zo werkt dat dus niet helemaal. Iets wat goed is wordt niet altijd beter als de frequentie of hoeveelheid toeneemt. Dat er meer diensten zijn is goed, maar daarmee nog niet noodzakelijk.

En wat ik eerder al heb genoemd, de nadruk ligt in gereformeerd Nederland altijd heel erg op leren, meer weten of God, de prediking. Consumeren. In de eerste gemeenten lag de nadruk veel meer op de gemeenschap, het samenzijn, samen eten, samen bidden, samen delen. Dat mis ik in de middagdiensten en soms ook in de discussie. 's Middags in wijken / kringen samenkomen, samen zingen, praten, delen, bidden zou een goed alternatief zijn voor een middagdienst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 10:52

Nathan schreef:Interessant wat Marnix schrijft.
Kop koffie na de dienst en ieder spoedt zich naar huis.
Helaas zie ik dat in mijn eigen kerk ook gebeuren en dat baart me zorgen.
Wij broeders en zusters in de gemeente zijn de levende stenen die samen in geestelijke zin de kerk bouwen met Jezus als hoofd der kerk.
En dat is dus beslist geen vrijblijvende zaak.
Het betekent dat je ook in het dagelijkse leven oog moet hebben voor de wensen en noden van je broeders en zusters.
Niet alleen in gedrag, maar vooral ook in het bidden.
God kan zijn gaven die hij aan Zijn kerk heeft geschonken slechts in overvloed geven, wanneer wij mensen er van doordrongen zijn dat eenheid in liefde tussen alle gemeenteleden tot zegeningen kunnen leiden.
Want God wil ons zijn zegeningen schenken, Zijn handen druipen van olie, maar het wordt ons in onvoldoende mate geschonken door egoïsme en materialisme.
Zelf maak ik me er al maanden zorgen over en laat me niet los.

Het individualisme viert soms in de kerk helaas ook hoogtij. Dat is inderdaad jammer en daar moeten we tegen strijden. Als je ziet hoe de eerste gemeenten samenkwamen, alles gemeenschappelijk hadden, hun maaltijden deelden, hun noden deelden enz ben ik daar jaloers op. Ik hoop dat de kerken van nu daar weer meer op gaan lijken.

Ten aanzien van twee erediensten op zondag (het dubbele offer) ben ik duidelijk genoeg geweest en hoef ik niet in herhalingen te vallen.
Wanneer gelovigen christenen de liefde van God ervaren en het welletjes vinden met een uurtje (of twee) kerken met zondag, dan moeten ze het vooral zelf maar weten.

Ik ben denk ik ook helder geweest, de offerdienst heeft afgedaan behalve in die zin dat we ons leven aan Hem moeten aanbieden als een Gode welgevallig offer. Ongeacht of we 1 of 2 kerkdiensten hebben. Christus is eenmaal geofferd hoeft niet opnieuw geofferd te worden. Volgens mij hoeven we geen twee diensten te houden vanwege een ochtendoffer en avondoffer..... Maar verder ben ik een groot voorstander van twee samenkomsten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2014 15:22

Spreeuw schreef:
De Bijbel zegt wel dat we onze samenkomsten (en hier worden kerkdiensten mee bedoeld volgens mij) niet mogen nalaten:

Hebreeën 10:24-25
24 Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen. (NBV)

De Bijbel zegt wel dat ieder lid wanneer mogelijk alle kerkdiensten dient bij te wonen.

Eens.
En dus ook als er doordeweekse kerkdiensten worden belegd, of gebedsuren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 16:14

Ook mee eens. Gelukkig gaat Hebreeën 10 niet over frequentie. Het gaat er om dat je de samenkomsten niet structureel mijdt. Dat zegt echter nog niet zoveel over 1 of 2 keer gaan, over het bezoeken van doordeweekse diensten enz. Dat was er toen dat geschreven werd nog niet eens. En het gaat hier over mensen die structureel de samenkomsten verzuimen, er nooit zijn.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 16 jul 2014 21:33

Echte verstokte refos zullen wel weer over me heen vallen:

Toen ik een gereformeerde vriendin kreeg, t'is wel lang geleden inmiddels, vond ik het op die leeftijd begin 20, wel handig.

De geref. dienst begon om 10.00u en om 11.00u was het "gepiept".
Inhoudelijk was het wat losser dan de geref. bond en t'ging allemaal in rap tempo.
Om 17.00u was het (toen nog wel, nu niet meer...) nog een keer, het voordeel hiervan was dat je voor studio sport thuis was.

Terug naar “Archief”