Met je iPad of iPhone in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Met je iPad of iPhone in de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 11:34

Evelien schreef:
Dat is niet zo erg, want de beamer heeft de preek op papier.
Het muziekteam heeft de hele liturgie op papier (soms inclusief de preek).
Het geluidsteam heeft de preek op papier.

:wink:

Wij hebben geen beamer Evelien, noch een muziekteam, noch een liturgie. :D
De ouderwetsche dominee heeft zijn Bijbeltje, aangevuld met een papiertje met wat notities.
Tegenwoordig is het dus eigenlijk een (voor)leesdienst geworden bij sommige voorgangers.
Dus als dominee zijn hele preek op moet lezen en de I pad houdt er mee op, heeft hij wel een probleem.
En zijn wij vroeg thuis. :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jul 2014 12:05

ipv zo'n papiertje gebruikt de voorganger zijn ipad/tablet.
Hij leest niks op. :wink:
Kom gerust eens checken. Welkom.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 14 jul 2014 12:49

'k Vind het razend irritant, oplichtende beeldscherm(en/pjes)... Maar principieel heb ik er niets op tegen.

Wel denk ik dat jongeren opvoeding nodig hebben op dit gebied. Nu nemen kinderen bij ons vaak een opschrijfboekje mee om zogezegd met de preek mee te schrijven. Maar ik zie er vaak meer poppetjes (ok, kan) of zelfs hele oorlogstaferelen (met modern wapentuig, geen weergave van David en Goliath) op verschijnen dat aantekeningen over de preek.
Dan schiet het opschrijfboekje aan zijn doel voorbij, je neemt zoiets mee om aantekeningen te maken.

Zo zul je ook moeten leren aan jongeren dat zij hun iPad meenemen om aantekeningen te maken en niet om tussendoor even de mail bij te werken, een spelletje te spelen, etc.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 13:07

schelpje3 schreef:Wij hebben geen beamer Evelien, noch een muziekteam, noch een liturgie. :D
De ouderwetsche dominee heeft zijn Bijbeltje, aangevuld met een papiertje met wat notities.
Tegenwoordig is het dus eigenlijk een (voor)leesdienst geworden bij sommige voorgangers.
Dus als dominee zijn hele preek op moet lezen en de I pad houdt er mee op, heeft hij wel een probleem.

Ipads houden er zelden mee op hoor. :)

Het is dan ook niet anders dan een preek op papier.... alleen de drager is anders. Tja, het kan uitvallen maar gebeurt zelden. Een papieren versie kan wegwaaien, verregenen, in de brand vliegen. En "paperless office" is hip en beter voor het milieu. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sensor
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sensor » 14 jul 2014 16:51

Ik vind het lezen van de Bijbel op mobiel of ipad veel onrustiger dan een papieren Bijbel. Daarom zou ik niet snel met een ipad naar de kerk gaan. Maar is misschien een kwestie van wennen :wink:

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 14 jul 2014 21:04

schelpje3 schreef:Wij hebben geen beamer Evelien, noch een muziekteam, noch een liturgie. :D

Marnix schreef:
Ipads houden er zelden mee op hoor. :)

Het is dan ook niet anders dan een preek op papier.... alleen de drager is anders. Tja, het kan uitvallen maar gebeurt zelden. Een papieren versie kan wegwaaien, verregenen, in de brand vliegen. En "paperless office" is hip en beter voor het milieu. :)

Eigenlijk zijn we er dan niets mee opgeschoten met die preeklezers vanaf de I-pad die had ik vroeger ook in de OGG zonder pad dat dan wel :mrgreen:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 jul 2014 23:24

Een gewone bijbel heeft ook wel wat.
Lekker bladeren :mrgreen:

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 14 jul 2014 23:38

Rozijn schreef: Zo zul je ook moeten leren aan jongeren dat zij hun iPad meenemen om aantekeningen te maken en niet om tussendoor even de mail bij te werken, een spelletje te spelen, etc.

Ik denk dat - zeker bij jongeren - het gevaar groot is dat ze tussendoor even wat andere dingen doen, tussen de preek door.

Ik ben niet echt een principieel tegenstander van een iphone of ipad meenemen naar de kerk, maar toch zie ik wel grote bezwaren. Het is natuurlijk prima als je een iphone of ipad gebruikt om bijv. verschillende vertalingen naast elkaar te leggen of aantekeningen te maken, maar het kan wel zorgen voor heel veel onrust en afleiding. Daarom zou ik het zeker niet stimuleren en vooral niet richting de tieners/jongeren.

Zelf houd ik het daarom gewoon ouderwets bij een papieren Bijbel en notitieboekje :mrgreen:
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2014 07:40

EdW schreef:Ik denk dat - zeker bij jongeren - het gevaar groot is dat ze tussendoor even wat andere dingen doen, tussen de preek door.

Daar heb je zeker een punt.
En eigenlijk was dit ook de reden waarom ik dit topic opende...
En toch...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 15 jul 2014 07:52

... Neem jij hem zondag weer mee?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 jul 2014 08:47

EdW schreef:Ik denk dat - zeker bij jongeren - het gevaar groot is dat ze tussendoor even wat andere dingen doen, tussen de preek door.

Is dat een probleem?

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 15 jul 2014 09:50

Evelien schreef:Is dat een probleem?

Ik denk het wel ja. Als er uit de Bijbel gelezen wordt en jij zit ondertussen je facebook te bekijken... Wat vind je dan op dat moment belangrijker?
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 15 jul 2014 09:53

Sowieso merk ik in mijn eigen omgeving dat veel mensen (vooral jongeren) zich steeds minder goed kunnen concentreren op een preek, lezing o.i.d.
Als er dan ook nog eens allemaal afleiding is van onze iphone of ipad is de concentratie helemaal snel verdwenen.

Maar nogmaals, ik verbied niemand om wel z'n iphone of ipad mee naar de kerk te nemen, als je hem maar op de goede manier gebruikt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2014 11:18

EdW schreef:Maar nogmaals, ik verbied niemand om wel z'n iphone of ipad mee naar de kerk te nemen, als je hem maar op de goede manier gebruikt.

Geldt dat niet voor alles?
Voor veel jongeren zou het juist door het gebruik van iPhone of iPad spannender kunnen worden omdat ze zo veel actiever betrokken zouden kunnen raken bij de dienst. Je kunt immers zelf mee doen, meekijken, meezoeken?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 15 jul 2014 12:08

JeeWee schreef:Geldt dat niet voor alles?
Voor veel jongeren zou het juist door het gebruik van iPhone of iPad spannender kunnen worden omdat ze zo veel actiever betrokken zouden kunnen raken bij de dienst. Je kunt immers zelf mee doen, meekijken, meezoeken?

Nogmaals, natuurlijk kan het gebruik van iPhone of iPad de betrokkenheid van jongeren (of ouderen) op de dienst vergroten. Maar dat neemt niet weg dat ik ook grote bezwaren zie, die we volgens mij niet moeten onderschatten.

Terug naar “Archief”