Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond (Psalm 105:8a)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond (Psalm 105:8a)

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 10:07

mealybug schreef:Jij hebt overal altijd een mooi bijbels onderbouwd antwoord op, nu niet?
Aan zulke idioterie verspil ik geen ´mooi Bijbels onderbouwd antwoord´ nee. NIEMAND zegt immers tegen een ongelovige ´´je moet nu eerst eventjes een aantal formulieren doorlezen om te kijken wat het geloof allemaal inhoud hoor!´´ Anoniem_89 polariseert dus wel zeker.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 11:00

Marnix schreef:Alleen is de Bijbel onfeilbaar en wat mensen er achter hebben gezet, hoe waardevol het ook is, niet. Dat vergeten mensen wel eens. Ze halen soms ipv de Bijbel bewijzen uit de formulieren alsof ze even onfeilbaar als de Bijbel zouden zijn.

Dat schijnt iemand te ontkennen :roll:

Jvslooten schreef:Aan zulke idioterie verspil ik geen ´mooi Bijbels onderbouwd antwoord´ nee. NIEMAND zegt immers tegen een ongelovige ´´je moet nu eerst eventjes een aantal formulieren doorlezen om te kijken wat het geloof allemaal inhoud hoor!´´ Anoniem_89 polariseert dus wel zeker.

Nee ik zeg; als mensen tot geloof gekomen zijn laat ze dan de bijbel lezen i.p.v. de formulieren.
Ik kan me niet voorstellen dat in de formulieren iets over genezing, profetië en andere gaven van de Geest staat.
Dat geeft een eenzijdig beeld weer als je iemand het laat lezen.

Mijn mening is dat die gaven juist heel belangrijk zijn in het leven van een christen.
Ellende-kennis heb ik niet veel mee.

Ja ik heb al mijn zonden beleden, maar ik hoef niet steeds weer aan te denken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 11:19

Anoniem_89 schreef:Nee ik zeg; als mensen tot geloof gekomen zijn laat ze dan de bijbel lezen i.p.v. de formulieren.
Nee, je zei: ´´Mijn vader gelooft niet, als ik tegen hem zeg als hij tot bekering zou komen dat hij eerst een aantal formulieren zou moeten doorlezen om te kijken wat het geloof allemaal zou inhouden, zou hij eerder zich vreemd opkijken met al die extra formulieren.´´ en: ´´Het is een omgekeerde wereld als je eerst formulieren gaat lezen en daarna pas de bijbel.´´ Twee duidelijke stropopredenering dus.

Anoniem_89 schreef:Ik kan me niet voorstellen dat in de formulieren iets over genezing, profetië en andere gaven van de Geest staat.
Dat geeft een eenzijdig beeld weer als je iemand het laat lezen.

Je gaat me toch niet serieus vertellen dat je hetze tegen de 3FvE alleen gebaseerd is op wat jij DENKT wat er (niet) in staat?! Nee toch?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 11:40

Jvslooten schreef:Twee duidelijke stropopredenering dus.

Ik verwoordde dat verkeerd, kan gebeuren toch? :wink:

Anoniem_89 schreef:Je gaat me toch niet serieus vertellen dat je hetze tegen de 3FvE alleen gebaseerd is op wat jij DENKT wat er (niet) in staat?! Nee toch?

Nee maar andersom wel dan?
Doe de complete bijbel dan tenminste. :)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 11:59

Anoniem_89 schreef:Ik verwoordde dat verkeerd, kan gebeuren toch? :wink:

Natuurlijk kan dat gebeuren, en als dat een keertje gebeurd dan is dat ook niet erg. Maar als het zo vaak gebeurd dan wordt dat een beetje vermoeiend, snap je?

Anoniem_89 schreef:Nee maar andersom wel dan?
Doe de complete bijbel dan tenminste. :)
Sorry, dit stukkie snap ik niet. Vooral de laatste zin begrijp ik niet. Wat bedoel je precies?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 12:33

Jvslooten schreef:Natuurlijk kan dat gebeuren, en als dat een keertje gebeurd dan is dat ook niet erg. Maar als het zo vaak gebeurd dan wordt dat een beetje vermoeiend, snap je?

Geeft niets, ik ben niet de slimste :mrgreen:

Sorry, dit stukkie snap ik niet. Vooral de laatste zin begrijp ik niet. Wat bedoel je precies?

In plaats van in de HC op te schrijven wat de kerk gelooft (want hun vatten het weer anders op dan andere kerken) zouden ze gewoon de hele bijbel moeten verwerken in de HC, desnoods met bijbelteksten i.p.v. eigen woorden..

Dus een kort samengevat voorbeeld;

-Alles was goed
-Na de zondeval niet meer (uitleggen).
-Even wat verhalen tussendoor.
-Jezus die vergeving kwam brengen
-Wat betekent dit voor de christen de dag vandaag
-Wederkomst

Zoiets?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 jul 2014 12:56

Anoniem_89 schreef:Doe de complete bijbel dan tenminste.
Die laat je ook niet direct helemaal aan een ongelovige lezen. Je moet ergens beginnen en meestal kom je dan bij bepaalde bijbelgedeelten uit, of een samenvatting van het Evangelie, bijvoorbeeld d.m.v. een preek of bepaalde boekjes. Meestal pas daarna is zo iemand toe om de hele Bijbel te gaan lezen.
Dus wat je zegt over de formulieren is net zo goed geldig voor de Bijbel. Pas na een tijdje is iemand eraan toe om die in z'n geheel te lezen.

Tot slot: er dient in dit gedeelte van het forum met respect over de gereformeerde belijdenis(geschriften) gesproken te worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 14:48

elbert schreef:Die laat je ook niet direct helemaal aan een ongelovige lezen. Je moet ergens beginnen en meestal kom je dan bij bepaalde bijbelgedeelten uit, of een samenvatting van het Evangelie, bijvoorbeeld d.m.v. een preek of bepaalde boekjes. Meestal pas daarna is zo iemand toe om de hele Bijbel te gaan lezen.
Dus wat je zegt over de formulieren is net zo goed geldig voor de Bijbel. Pas na een tijdje is iemand eraan toe om die in z'n geheel te lezen.

Tot slot: er dient in dit gedeelte van het forum met respect over de gereformeerde belijdenis(geschriften) gesproken te worden.

Oh ik zal je wel wat grappigs vertellen.
- Er is een man hier ergens bij ons in de stad.
Die komt volgens mij uit Irak of één van die landen daar.
Hij is moslim, maar op één of andere manier wilde hij hoe dan ook uit de bijbel lezen, hij wilde van Jezus weten, wie Hij was, wie Hij voor hem was enz.
(Die man was moslim hé en droeg ook zulke kleding).
Dus maakte de voorganger een telefonische afspraak om een bijbel te overhandigen en om het eens door te lezen samen.
Daar zou 3 dagen overheen gaan voordat de afspraak er zou zijn.
Niet veel later nadat ze opgehangen hadden stond die man voor de deur dat hij nu direct een bijbel wilde.
Dus raadde onze voorganger hem aan om (ik dacht) het Johannes evangelie eens door te lezen.

Samen lazen ze het volgende;
Johannes 1
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

Nog voordat de voorganger z'n zin afmaakte had die man al 2 dikke notitieblokken gepakt en begon alles op te schrijven en stelde heel veel vragen.

Nu komen ze soms samen om het Woord te lezen.
Ik zal wel eens vragen hoe het nu gaat.

En inderdaad hoef je niet de hele bijbel in één keer aan iemand te geven, je kan ook bijvoorbeeld zoals hier het geval het Johannes evangelie laten lezen.

Zelf geloof ik persoonlijk dat daar de Heilige Geest in iemand aan het werk.

Oh en als je mij betrapt op het respectloos omgaan met de gereformeerde belijdenisgeschriften moet je even aangeven waar ik dat gedaan heb, dan zal ik wel excuses maken :wink:

Terug naar “Archief”