Laatst werd ik 2 x achter elkaar bepaald bij het boek van Paul Young 'de uitnodiging', 1 x in de vragenrubriek en 1 x door iemand bij ons uit de gemeente.
Daardoor kreeg ik weer zo'n zin om dat boek opnieuw te lezen. De dialoog tussen Mackenzie en God over relatie en religie trof me, en is in mijn beleving zo waar! Een kort citaat wat ik qua vorm een klein beetje verandert heb omdat je niet mag kopiëren:
"Bij religie gaat het erom of je de juiste antwoorden hebt en soms zijn die antwoorden juist.
Maar ik (God) ben betrokken bij het proces om je naar het levende antwoord te brengen en wanneer je eenmaal bij hem bent gekomen, zal hij je van binnenuit veranderen.
Er zijn heel wat slimme mensen die erg veel juiste dingen kunnen zeggen met hun hersens, omdat hun verteld is wat de juiste antwoorden zijn.
Maar ze kennen mij niet. Dus, hoe kunnen hun antwoorden juist zijn... zelfs als ze kloppen, als je snapt wat ik bedoel?
Dus zelfs al hebben ze dan misschien gelijk, toch leven zij steeds verkeerd."
Ik zie de bijbel niet als boek vol regels en principes, maar als een boek die laat zien wie Jezus is om door Hem in relatie met God te komen.
Dus geen relatie met de bijbel, maar met God zelf. Niet leven in afhankelijkheid van regels, maar in afhankelijkheid van God zelf.
Hij spreekt op meer manieren als alleen door de bijbel, maar ik vind het wel eens lastig om zijn stem goed te verstaan.
Hoe ervaren jullie dit?