Heeft God iets met natuurrampen te maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Heeft God iets met natuurrampen te maken?

Berichtdoor Jvslooten » 08 jul 2014 15:02

Bedankt voor je reactie, hier zitten meer aanknopingspunten in. Ik reageer wel weer in rood. :wink:
Anoniem_89 schreef:Oh wist ik niet;)
Het gaat zo snel hier.

Handig NBV gaat maar tot vers 34. NBG51 gaat tot vers 37. :roll:
Maar ik kan uit Dan. 4:35 niet opmaken dat er rampen plaatsvinden omdat God dat zomaar wil.
In Dan. 4:35 staat dat God met alle mensen doet zoals het Hem behaagd (Hij doet naar Zijn wil met de legermacht in de hemel en de bewoners van de aarde.<v. 35>), en dat niets of niemand Hem daar van kan verhinderen (Er is niemand die Zijn hand kan wegslaan...<v. 35>). Bovendien, zo zegt de tekst, heeft niemand ook maar het recht om Hem hierover ter verantwoording te roepen. (...of tegen Hem kan zeggen: Wat doet U?<v. 35>). En dat is niet oudtestamentisch, de heerschappij die hier beschreven wordt is een ´eeuwige heerschappij´ (Zijn heerschappij is immers een eeuwige heerschappij... <v. 34>)

Klaagliederen 3:38
Wel grappig, ik citeer;
38 Komt niet uit de mond des Allerhoogsten
het kwade en het goede?

Had eens een preek gehoord en die was wel erg mooi.
Ging over kennis van goed en kwaad.
Het punt was; wie zijn wij om te oordelen wat goed en kwaad is?
Waarom concludeer je dan dat ´natuurrampen´ slecht zouden zijn?
Is het niet zo dat God de mens verbood om van de boom te eten (boom van goed en kwaad)?
Waarom zou de boom zo heten? Goed kennen we allemaal, maar...
Ik geloof dat God ons vanaf het eerste begin en nu eigenlijk nog heilig wilt laten zijn in Christus, we moeten hem volgen, wij horen Zijn wil te volgen (heilig te leven) i.p.v. te zien wat goed en kwaad is.
Hoe kun je heilig weten als je het verschil tussne heilig en onheilig niet weet? Ezechiël zegt over de priesters: Zij moeten Mijn volk het onderscheid leren tussen heilig en onheilig, en hun het onderscheid laten weten tussen onrein en rein. Dat is cruciaal om heilig te kunnen leven!

Ik zal de preek nog wel een keer opzoeken als ik 'm kan vinden.
Is lastig uit te leggen zo.

Toch geloof ik ondanks die tekst waarin er gezegd wordt dat uit Zijn mond het kwade en goede komt, dat sinds Jezus kwam mensen een nieuwe kans hebben gekregen, en een ieder zal gehoord hebben van dát evangelie, dan zal het einde gekomen zijn...

Matteüs 24:14
14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Amos 3:6
Lijkt wel dat met Sodom en Gomorra.
Of Ninevé..
Dat staat er niet..

Job 2:10
God strafte wel meer mensen in het O.T als ze gezondigd hadden, misschien dacht Job dat hij ook iets verkeerd gedaan had?
Nee hoor. Job zondigde in al deze dingen niet. Job zegt gewoon: als wij het goede van God ontvangen hebben, zouden wij dan het kwade niet ontvangen? En dát is nou de instelling van iemand die spreekt vanuit een gelovig vertrouwen op de alleenwijze God. Weet je wat Job zegt nadat de laatste bode het verlies van zijn tien kinderen heeft gemeld? ´´De HEERE heeft gegeven, en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd!´´ Job 1:21. Nog steeds een van de allermooiste teksten uit de Schrift, vind ik.

Terug naar “Archief”