Ik zal gerust in vrede slapen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Ik zal gerust in vrede slapen

Berichtdoor Spreeuw » 04 jul 2014 15:20

Psalm 4:4 (Berijming 1773)
Gij hebt m' in 't hart meer vreugd gegeven,
Dan and'ren smaken in een tijd,
Als zij, door aards geluk verheven,
Bij koorn en most wellustig leven,
ln hunnen overvloed verblijd.
Ik zal gerust in vrede slapen,
En liggen ongestoord ter neer;
Want Gij alleen, mijn schild en wapen,
Schoon 't onheil schijnt voor mij geschapen,
Zult mij doen zeker wonen, HEER.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID=4&psvID=4&s=rit

Psalm 4:8-9 (NBG'51)
8 Gij hebt meer vreugde in mijn hart gegeven
dan toen hun koren en most overvloedig waren.
9 In vrede kan ik mij te ruste begeven en aanstonds inslapen,
want Gij alleen, o HERE, doet mij veilig wonen.

Waarom zingt David dat hij gerust in vrede kan slapen? David geeft het antwoord al in deze psalm: "want Gij alleen, o HERE, doet mij veilig wonen".

Kunnen wij dat ook doen? Vaak worden we opgeroepen om op te passen voor duivelse machten/krachten. Kun je zomaar in vrede gaan slapen, vertrouwend op de HERE? Mag je dan geen zorgen meer hebben vanwege de duivel?

Anoniem_89

Re: Ik zal gerust in vrede slapen

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 jul 2014 15:24

Spreeuw schreef:Kunnen wij dat ook doen? Vaak worden we opgeroepen om op te passen voor duivelse machten/krachten. Kun je zomaar in vrede gaan slapen, vertrouwend op de HERE? Mag je dan geen zorgen meer hebben vanwege de duivel?

Mijn overtuiging is dat Jezus alles overwonnen heeft.
Daarom geloof ik ook dat gelovigen vrijgemaakt kunnen worden van hun verslaving, dwangmatische gedachten enz.

Daar waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid!

2 Kor. 3
1 Beginnen we onszelf weer aan te bevelen? Of hebben we net als sommige anderen aanbevelingsbrieven voor of van u nodig? 2 U bent zelf onze aanbevelingsbrief, in ons hart geschreven, maar voor iedereen te zien en te lezen: 3 u bent zelf een brief van Christus, door ons opgesteld, niet met inkt geschreven maar met de Geest van de levende God, niet in stenen platen gegrift maar in het hart van mensen. 4 Dit vertrouwen kunnen wij dankzij Christus tegenover God uitspreken. 5 Niet dat wij vanuit onszelf zo bekwaam zijn dat we dit als ons eigen werk kunnen beschouwen; onze bekwaamheid danken we aan God. 6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 Wanneer wat de dood bracht en met letters in steen werd gegrift, al met zo veel luister verscheen dat het volk van Israël niet naar Mozes kon kijken door de stralende glans op zijn gezicht – een glans die verdween –, 8 zal dan wat de Geest brengt niet nog groter luister hebben? 9 Wanneer wat tot veroordeling leidt al met luister is bekleed, dan is wat tot vrijspraak leidt dat des te meer. 10 De luister van toen is niets in vergelijking met de overweldigende luister van nu. 11 Wanneer wat verdwijnt al luister bezit, geldt dat des te meer voor wat blijft. 12 Dit is onze hoop, en daarom handelen we in alle openheid 13 en zijn we niet als Mozes, die zijn gezicht met een sluier bedekte, zodat de Israëlieten niet konden zien dat de glans verdween. 14 Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. 15 Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 17 Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. 18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2014 15:40

Spreeuw, als je Hem kent als je Rots kan je in vrede slapen omdat je weet dat wat er ook gebeurt, ook i onrustige tijden, dat Hij je schuilplaats is. Dan hoef je dood en duivel niet te vrezen.

Zie ook Psalm 3, die nauw verbonden is met Psalm 4:

2 HEER, hoe talrijk zijn mijn belagers,
velen vallen mij aan,
3 velen zeggen van mij:
‘God zal hem niet redden.’ sela

4 U, HEER, bent een schild om mij heen,
u bent mijn eer, u houdt mij staande.
5 Roep ik tot de HEER om hulp,
hij antwoordt mij vanaf zijn heilige berg. sela

6 Ik ga liggen, val in slaap
en word wakker – de HEER beschermt mij.
7 Ik vrees de tienduizenden niet
die mij aan alle kanten omringen.

De Psalm (4) gaat (naast de vreugde die God geeft) ook over de bescherming die God geeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jul 2014 15:47

Spreeuw schreef: Kun je zomaar in vrede gaan slapen, vertrouwend op de HERE? Mag je dan geen zorgen meer hebben vanwege de duivel?

Niet zomaar!
Leggen we dit voor aan de Heere in ons avondgebed?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 jul 2014 15:49

Marnix schreef:Spreeuw, als je Hem kent als je Rots kan je in vrede slapen omdat je weet dat wat er ook gebeurt, ook i onrustige tijden, dat Hij je schuilplaats is. Dan hoef je dood en duivel niet te vrezen.

Dat is inderdaad waar. Maar de Bijbel zegt ook dat je op moet passen voor verleiders. Kun je dan nog wel in vrede (ongestoord) slapen?

Bijvoorbeeld:

- Matteüs 24:23-24 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden.
- Filippenzen 3:2 Let op de honden, let op de slechte arbeiders, let op de versnijdenis!
- Kolossenzen 2:8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus,

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 jul 2014 19:05

Spreeuw schreef:Dat is inderdaad waar. Maar de Bijbel zegt ook dat je op moet passen voor verleiders. Kun je dan nog wel in vrede (ongestoord) slapen?

Bijvoorbeeld:

- Matteüs 24:23-24 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden.
- Filippenzen 3:2 Let op de honden, let op de slechte arbeiders, let op de versnijdenis!
- Kolossenzen 2:8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus,

Al zo vaak meegemaakt.
Maar als ik even eerlijk moet zijn zul je zulke dingen niet gauw zien in de refowereld denk ik.
Iedereen moet bepaalde regels opvolgen en onderschrijven.

Niet dat het in de pinksterrichting alles is, want ik heb veel dwaalleer gezien.
Daarom moeten we ook toetsen, maar dat vergeet men nog al eens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2014 09:24

Ongestoord is iets anders dan niet alert. Zie weer Psalm 3 bijvoorbeeld. Er is strijd maar in die strijd is God onze rots, onze schuilplaats. We moeten alert zijn maar als Hij onze God is kunnen we in vrede slapen en ongestoord neerliggen. Let wel, het gaat hier om slapen, om de nacht. Uitrusten van de dagelijkse strijd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 10:40

Waarom reageert Spreeuw nou nooit op zijn eigen berichten?
Scrolknop al gevonden? 8-[

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jul 2014 10:49

Anoniem_89 schreef:Waarom reageert Spreeuw nou nooit op zijn eigen berichten?
Scrolknop al gevonden? 8-[

Omdat spreeuwen ver weg familie zijn van meeuwen.....flatsch en ze vliegen weer verder.... :lol:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 10:52

mealybug schreef:Omdat spreeuwen ver weg familie zijn van meeuwen.....flatsch en ze vliegen weer verder.... :lol:

:mrgreen: :schaterlach:

Terug naar “Archief”