Het Bijbelboek Hooglied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Het Bijbelboek Hooglied

Berichtdoor Spreeuw » 01 jul 2014 06:48

Het Bijbelboek Hooglied is geschreven door Salomo. Hoe moet je Hooglied lezen?

Er zijn verschillende verklaringen:
- beschrijving van de liefde tussen man (bruidegom) en vrouw (bruid)
- de bruidegom is een beeld voor God en de bruid wordt gezien als een metafoor voor Israël
- de geschiedenis van God (bruidegom) met Zijn volk (bruid)
- de bruidegom is Christus en de bruid is de kerk
- relatie tussen God (bruidegom) en mens (bruid)
- ...

Wat is de juiste uitleg?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Het Bijbelboek Hooglied

Berichtdoor Pcrtje » 01 jul 2014 08:30

Spreeuw schreef:Het Bijbelboek Hooglied is geschreven door Salomo.
Zeer waarschijnlijk niet.
Spreeuw schreef:Hoe moet je Hooglied lezen?
Gewoon zoals Hooglied zich presenteert: het is een gedicht, een script voor een toneelspel.

Ik vind die achteraf ingelegde verklaringen buitengewoon gekunsteld en vergezocht. Het kan toch nooit de oorspronkelijke bedoeling van de schrijver geweest zijn dat het op een manier gelezen wordt die sommige theologen tegenwoordig doen?

Spreeuw schreef:Wat is de juiste uitleg?
Ik snap dit soort vragen nooit zo goed. "Mag ik..." "Mag ik niet..." "Wat is de enige juiste uitleg..."

(Je opent nogal veel topics en op een aantal heb ik behoorlijk wat tijd gestoken in een lange, goede reactie en je laat het vervolgens links liggen. Dat vind ik jammer...)
"Een libelle zweeft over het water..."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 jul 2014 08:40

Pcrtje schreef:(Je opent nogal veel topics en op een aantal heb ik behoorlijk wat tijd gestoken in een lange, goede reactie en je laat het vervolgens links liggen. Dat vind ik jammer...)

Inderdaad, niets krijgt de tijd om echt besproken te worden, of hup, daar is het volgende onderwerp al.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 jul 2014 08:59

mealybug schreef:Inderdaad, niets krijgt de tijd om echt besproken te worden, of hup, daar is het volgende onderwerp al.
Rustig, ouwe. Ik probeerde netjes en eerlijk iets kenbaar te maken en jij komt meteen ongenuanceerd met het opgestoken vingertje opdraven.
"Een libelle zweeft over het water..."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 jul 2014 09:01

Pcrtje schreef: Rustig, ouwe. Ik probeerde netjes en eerlijk iets kenbaar te maken en jij komt meteen ongenuanceerd met het opgestoken vingertje opdraven.

Ouwe :lol: :lol: :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 jul 2014 10:46

@Spreeuw: er zijn al 5 topics over Hooglied.
search.php?keywords=Hooglied&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

Zoek volgende keer eens op of er al een topic over een onderwerp is!

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 01 jul 2014 11:30

Hooglied is één van de vijf feestrollen en wordt gelezen bij Pesach.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 jul 2014 09:54

Lezen zoals het er staat. Het liefst in de NBG 51 vertaling. Die heeft al die er tussen gepropte hoofdletters weggelaten. Als nieuw testamentisch christen kun je in Hooglied verwijzingen lezen naar Jezus. Maar in eerste instantie is het gewoon een liefdesdicht. Of wou je beweren dat als het over de borsten van de geliefde gaat, dat dat dan ook op Jezus slaat?
Gewoon laten staan wat er staat. Ieder kan er voor zich verwijzingen in lezen zoveel als hij/zij wil, maar niet allerlei hoofdletters erin knallen die van oorsprong niet zo waren bedoeld.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 jul 2014 17:44

Spreeuw schreef:Het Bijbelboek Hooglied is geschreven door Salomo. Hoe moet je Hooglied lezen?

Er zijn verschillende verklaringen:
- beschrijving van de liefde tussen man (bruidegom) en vrouw (bruid)
- de bruidegom is een beeld voor God en de bruid wordt gezien als een metafoor voor Israël
- de geschiedenis van God (bruidegom) met Zijn volk (bruid)
- de bruidegom is Christus en de bruid is de kerk
- relatie tussen God (bruidegom) en mens (bruid)
- ...

Wat is de juiste uitleg?

Allemaal denk ik
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 jul 2014 17:47

Race406 schreef:Lezen zoals het er staat. Het liefst in de NBG 51 vertaling. Die heeft al die er tussen gepropte hoofdletters weggelaten. Als nieuw testamentisch christen kun je in Hooglied verwijzingen lezen naar Jezus. Maar in eerste instantie is het gewoon een liefdesdicht. Of wou je beweren dat als het over de borsten van de geliefde gaat, dat dat dan ook op Jezus slaat?
Gewoon laten staan wat er staat. Ieder kan er voor zich verwijzingen in lezen zoveel als hij/zij wil, maar niet allerlei hoofdletters erin knallen die van oorsprong niet zo waren bedoeld.

Ze hebben allemaal manieren om dat geestelijk op te vatten, man en vrouw is een beeld van Christus en de gemeente. Hij kusse mij met de kussen van zijn mond betekende de Woorden van God die tot je hart spreken enzo, moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel mee heb, maar die uitleg van die luie bruid die niet open wilde doen spreekt me weer wel aan. Zie Ik sta aan de deur en Ik klop. En lippen van scharlaken sloeg op het bloed van Jezus en spraak.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”