Openbare belijdenis des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Openbare belijdenis des geloofs

Berichtdoor mealybug » 02 jul 2014 07:55

elbert schreef:Kritiek op de Bijbel? Dat lijkt me niet de bedoeling in een christelijke gemeente.

Dat is iets te kort door de bocht, natuurlijk.
Anders zouden er niet zo veel gescheurde, verschillende gemeenten zijn.
Kritiek op de interpretatie van de Bijbel, daar gaat het om.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jul 2014 07:58

mealybug schreef:Kritiek op de interpretatie van de Bijbel, daar gaat het om.
Nou, dat mag in een gemeente, mits die kritiek zelf natuurlijk ook de toets van de bijbelse kritiek kan doorstaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2014 09:26

EdW schreef:Komt het dan ook weleens voor dat een kind (nog) niet gedoopt kan worden, omdat de ouders nog geen belijdenis hebben gedaan?

Ja dat komt inderdaad voor.
Dan zie je dat er meerdere, ook oudere kinderen gedoopt worden uit één gezin, of soms zelfs het gehele gezin, dus ook (één van) de ouders.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jul 2014 11:11

Anoniem_89 schreef:Ik zie het ook in sommige belijdenisformulieren staan dat er geschreven staat;
Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?
elbert schreef:Daar doe je inderdaad belijdenis van: de leer van de Bijbel, samengevat in de Apostolische geloofsbelijdenis (de 12 artikelen) die zegt dat we door de Vader, Zoon en Geest gered worden.
De Bijbel = de ware en volkomen leer van de verlossing. Als je niet gelooft dat je gemeente dat (de Bijbel) leert, mag je wel snel van gemeente veranderen.

Ik heb het meer over de Dordtse leerregels, HC enz. Mensen grijpen eerder naar artikelen daarvan i.p.v. naar de bijbel.
Dan zeg ik, lees 2 Tim 3:16-17 maar.
Waarom de artikelen erbij halen als dit ook kan?

Anoniem_89 schreef:Ware en volkomen leer van de verlossing? :roll:
Het is maar waar je 'ja' op zegt.
Je weet nog niet wat de kerk je zal leren?
Wat als het niet klopt?
Mag je kritiek uiten op dat moment?
elbert schreef:Kritiek op de Bijbel? Dat lijkt me niet de bedoeling in een christelijke gemeente.
Ik denk dat je "de ware en volkomen leer van de zaligheid" anders interpreteert dan de belijdenisformulieren dat bedoelen.
Jij interpreteert dit als: "alles wat er in de gemeente gezegd wordt".
De formulieren bedoelen: "alles wat de Bijbel leert".
Daar kan nog wel eens verschil tussen zitten, want een preek is niet altijd even zuiver. Dat geldt voor vrijwel elke gemeente/kerk.

Oké excuses dan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jul 2014 11:51

Anoniem_89 schreef:Dan zeg ik, lees 2 Tim 3:16-17 maar.
Waarom de artikelen erbij halen als dit ook kan?

2Tim 3:16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
17 opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.

Terug naar “Archief”