Anoniem_89 schreef:Ik zie het ook in sommige belijdenisformulieren staan dat er geschreven staat;
Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?
elbert schreef:Daar doe je inderdaad belijdenis van: de leer van de Bijbel, samengevat in de Apostolische geloofsbelijdenis (de 12 artikelen) die zegt dat we door de Vader, Zoon en Geest gered worden.
De Bijbel = de ware en volkomen leer van de verlossing. Als je niet gelooft dat je gemeente dat (de Bijbel) leert, mag je wel snel van gemeente veranderen.
Ik heb het meer over de Dordtse leerregels, HC enz. Mensen grijpen eerder naar artikelen daarvan i.p.v. naar de bijbel.
Dan zeg ik, lees 2 Tim 3:16-17 maar.
Waarom de artikelen erbij halen als dit ook kan?
Anoniem_89 schreef:Ware en volkomen leer van de verlossing?
Het is maar waar je 'ja' op zegt.
Je weet nog niet wat de kerk je zal leren?
Wat als het niet klopt?
Mag je kritiek uiten op dat moment?
elbert schreef:Kritiek op de Bijbel? Dat lijkt me niet de bedoeling in een christelijke gemeente.
Ik denk dat je "de ware en volkomen leer van de zaligheid" anders interpreteert dan de belijdenisformulieren dat bedoelen.
Jij interpreteert dit als: "alles wat er in de gemeente gezegd wordt".
De formulieren bedoelen: "alles wat de Bijbel leert".
Daar kan nog wel eens verschil tussen zitten, want een preek is niet altijd even zuiver. Dat geldt voor vrijwel elke gemeente/kerk.
Oké excuses dan.