Reikwijdte van Bijbels broederschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ronald
Verkenner
Verkenner

Reikwijdte van Bijbels broederschap

Berichtdoor Ronald » 01 jun 2014 13:42

Tot hoever reikt de broederschap volgens de bijbel?

Een keer heb ik iemand gewezen op Galaten 6:1
Broeders, indien ook een mens overvallen ware, door enige misdaad (ergernis), gij die geestelijk zijt, brengt den zodanige terecht met den geest der zachtmoedigheid; ziende op uzelven, opdat ook gij niet verzocht wordt.

Deze persoon was het grandioos oneens met een andere gelovige. En gaf dat te kennen in een hoop afkerige woorden. Echter Galaten 6:1 leert ons dat wij iemand dienen terecht te wijzen door een geest der zachtmoedigheid. Toen ik hem hierop wees zei hij dat deze woorden niet betrekking hadden op hem, aangezien die andere persoon een dwaling verkondigde (dwaalleraar) en als ik deze dwaling ook aanhangde, dan was ik zijn broeder ook niet.

Vandaar de vraag: Hoever reikt de broederschap volgens de bijbel?

xsidd
Majoor
Majoor

Re: Reikwijdte van Bijbels broederschap

Berichtdoor xsidd » 01 jun 2014 14:55

1 Johannes 3 vers 16 (Herziene Statenvertaling)

Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven.

Dus zover horen we te gaan voor broeders, en zusters.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 01 jun 2014 16:21

bij broeders in de Heere denk ik aan een herkenbare verwantschap. Niet in iedere kerkgenoot herken ik een broeder in de Heere. Dat gevoel is er of dat is er niet. M.i. is dat niet te forceren. Hoever dat dan reikt, zou ik niet van tevoren kunnen zeggen, omdat het volgens mij helemaal van de omstandigheden en de personen afhangt.

Dat is toch bij familie-broederschap ook zo? Die kan werken als een solide band, maar ook als een storende factor in jouw leven. Samen het 40- of 50-jarig huwelijksfeest van de ouders vieren werkt vaak beduidend beter dan samen een erfenis moeten delen.

Zo is het in de kerk voor mij ook. Trouwens, je familie kies je niet en in mijn geval heb ik de broeders en zusters in onze kerk ook niet gekozen. Ik ben in deze kerk geboren en getogen, 'gepokt en gemazeld' en nooit weggelopen.
Ja toch, in m'n eigen dorp (zelfde gemeente) ben ik ooit als ouderling gevlucht voor de ideeën van Harry Kuitert - jullie weten wel, van 'het algemeen betwijfeld christelijk geloof' op de VU - nadat een nieuwe anti-GB dominee vond dat die ideeën niet naast de Bijbel onderzocht mochten worden en hij allerlei 'haarlemmerdijkjes' begon uit te halen. (wij waren aanvankelijk een wat ze noemden 'compromis' gemeente; voor allemaal broederlijk in de behoefte voorzien).

Ach ja, dan gevoel je weinig broederschap meer hoor, ook al vinden anderen wellicht dat je je nog wel zo moet opstellen, wat we dan tegenwoordig 'respecteren' noemen. (m.i. meer malverseren)

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 01 jun 2014 17:00

xsidd schreef:1 Johannes 3 vers 16 (Herziene Statenvertaling)

Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven.

Dus zover horen we te gaan voor broeders, en zusters.

Zeker, we kunnen enkel broeders en zusters in de Heere zijn in Liefde (enkel waar de Liefde woont, daar gebiedt de Heere Zijn Zegen en aan de Zegen van de Heere is alles gelegen).
We mogen elkaar terecht wijzen, opbouwend, liefdevol, maar elkaar nooit veroordelen, uitsluiten, buiten sluiten, ........ want het oordeel is aan God.
De Heere Jezus heeft nog nooit iemand buitengesloten, maar was vele malen wel met diepe ontferming bewogen met de mensen.

Maar we kunnen pas waarlijk broeders en zusters in de Heere zijn als je door de werking van de Heilige Geest, die dit werkt in mensenharten, je de daad van het Geloof hebt mogen ontvangen, beanwoorden en doen, en de Heere Jezus hebt aan mogen nemen in je hart, zoals het volgende lied het bezingt......

https://www.youtube.com/watch?v=jcmc20gUWOU
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “Archief”