Toch?
Hoeden moeten zelfs verboden worden!

Moderator: Moderafo's
JeeWee schreef:We zijn er uit: af die hoed want grote hoeden belemmeren het zicht op de kansel, je kunt dus minder goed luisteren en strikt genomen belemmeren ze je dus om te luisteren naar waar het echt om gaat...
Toch?
Hoeden moeten zelfs verboden worden!
Bambi schreef:Ik zal het nog sterker vertellen: de hoed was een mannenkledingstuk.![]()
alexander91 schreef:Ik denk dat men in deze kwestie eens goed moet kijken naar de cultuur van toen. Volgens mij liepen vrouwen toen bijna standaard gesluierd rond. Ik kan me goed voorstellen dat hier met de toendertijd toenemende welvaart (invloed Romeinse Rijk) verandering in kwam. Waarschijnlijk was onbedekt haar iets waar men niet aan gewend was, wat als gevolg daarvan voor afleiding zorgde bij de kerkdienst.
Tegenwoordig leidt zichtbaar haar helemaal niet meer af (het is gewoonte tegenwoordig de haren niet te bedekken), en daardoor mist deze regel zijn doel.
De hoofdboodschap van Paulus is volgens mij dat men in de kerkdienst geen al te grote afleidingen veroorzaakt. Scherper nog: doe trendsetten maar op straat, maar niet in de kerk. Een trend welke gemeengoed is geworden, heeft tot nu toe altijd wel zijn/haar plaats gevonden in de kerk (op dat moment leidt het niet meer af). Uitgezonderd natuurlijk de kerkgemeenschappen die echt vast blijven houden aan de gewoontes van een bepaalde eeuw (denk aan amish-achtige gemeenschappen die zijn hangen precies in de 19e eeuw).
Marnix schreef:Maar waarom zegt Paulus het dan tegen de gemeente van Korinthe waar naast bekeerde Joden vooral veel tot bekeerde heidenen zaten?
JLIN schreef:Conform de bijbel wel, eigenlijk zou een hoofddoek beter passen dan een hoed, als je naar teruggaat naar de tijd van de bijbel, persoonlijk vindt ik dat voor meer eerbied voor God uitstraald, die hoofddoek (sluier) dient gedragen te worden zoals oud gelovigen dat binnen de Oosters-orthodoxe kerk gehanteerd wordt.
Waarom is een hoofddoek discriminerend en een hoed niet? Het maakt niet uit wat je draagt in de dienst, hoed of sluier, het een is niet eerbiediger dan het ander. Wel zou ik de heel graag willen dat de sluier of hoofddoek ingevoerd zou worden in de dienst, en de hoed afgeschaft. Iedereen behoud dan zijn of haar uitzicht in de kerk. Over de honderd euro uitgeven voor een hoed vind ik van de zotte, geef dat geld maar aan de armen. Een mooi sluiertje, met wat kant, is prachtig. En heel praktisch om mee te nemen, op te zetten, uit te wassen enz... Veel voordelen dus.Spreeuw schreef:Waarom is een hoofddoek eerbiediger dan een hoed, volgens u?
In 1 Kor. 11:5 staat dat een vrouw niet blootshoofds mag bidden/profeteren. Het gaat er dus om dat een vrouw haar hoofd bedekt. En of dit de hoofdbedekking nu een hoofddoek, sluier of een hoed is, dat maakt volgens mij niet uit.
Naar mijn mening is de hoofddoek voor een vrouw wel een beetje discriminerend richting vrouwen.
mona schreef: Waarom is een hoofddoek discriminerend en een hoed niet? Het maakt niet uit wat je draagt in de dienst, hoed of sluier, het een is niet eerbiediger dan het ander. Wel zou ik de heel graag willen dat de sluier of hoofddoek ingevoerd zou worden in de dienst, en de hoed afgeschaft. Iedereen behoud dan zijn of haar uitzicht in de kerk. Over de honderd euro uitgeven voor een hoed vind ik van de zotte, geef dat geld maar aan de armen. Een mooi sluiertje, met wat kant, is prachtig. En heel praktisch om mee te nemen, op te zetten, uit te wassen enz... Veel voordelen dus.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten