Spreeuw schreef:Waarom moest de Here Jezus gedoopt worden? Hij was toch zonder zonde?
Aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen.
Ik denk omdat Hij ook moest sterven aan Zijn menselijke natuur.
Moderator: Moderafo's
Spreeuw schreef:Waarom moest de Here Jezus gedoopt worden? Hij was toch zonder zonde?
Boerin schreef:Aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen.
Ik denk omdat Hij ook moest sterven aan Zijn menselijke natuur.
Marnix schreef:Precies, dat Jezus gedoopt wordt tekent de weg die Hij wilde gaan, om tot zonde gemaakt te worden (dat is de symboliek die ik beschreef van de doop die de zonden afwast bij de zondaar en de doop waarbij Hij die zonder zonde is, onze zonden op zich nam.
Dat is de weg die de Vader en de Zoon hadden uitgedacht... en dat wordt door wat direct na de doop gebeurt bevestigd.
Marnix schreef:Handelingen 22 lijkt te zeggen dat de doop wel degelijk het afwassen van zonden symboliseert. Let op dat laatste woord want anders ontstaat er verwarring. Het symboliseert het. Het gebeurt niet echt. En dat is ook wat Petrus zegt: Het water wast je niet niet schoon. Christus wast je schoon door Zijn bloed, Zijn offer.... waardoor je kan sterven en opstaan in een nieuw leven met Hem. Die twee dingen symboliseert de doop. Het sterven en opstaan en de schoonwassing. Maar het daadwerkelijke proces gebeurt niet aan de buitenkant, aan het vlees, maar in je.
Marnix schreef:...
Je maakt van een mug een olifant.
Dat Jezus moest sterven betekent niet dat Hij niet wilde maar Hij tegen Zijn zin in van God moest. Het was het gezamelijke besluit dat Hij zou sterven voor onze zonden. En toen dat besluit genomen was kon er ook van een moeten gesproken worden omdat Jezus niet op een besluit terugkomt.
En wat zegt Jezus dan meerdere keren? De mensenzoon moet veel lijden en zal worden gedood.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 32 gasten