Doop van Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Doop van Jezus

Berichtdoor Boerin » 21 mei 2014 23:37

Spreeuw schreef:Waarom moest de Here Jezus gedoopt worden? Hij was toch zonder zonde?

Aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen.
Ik denk omdat Hij ook moest sterven aan Zijn menselijke natuur.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 mei 2014 05:08

Spreeuw schreef:Waarom moest de Here Jezus gedoopt worden? Hij was toch zonder zonde?

Boerin schreef:Aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen.
Ik denk omdat Hij ook moest sterven aan Zijn menselijke natuur.

Moeten van wie? Immers, Jezus is God en wie zal hem gezeggen wat hij moet doen? :)

'Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.' (Joh 10,18)

Ik begrijp je redenatie wel, althans ik denk dat je doelt op de vergankelijkheid van het vlees, maar iemand die 33 is hoeft nog niet te sterven aan zijn menselijk natuur als het goed is. Het is dus wel duidelijk dat Jezus vrijwillig stierf, want anders had hij het niet laten gebeuren.

Het concept dat Jezus moest sterven moeten we van af. De waarheid is namelijk dat hij helemaal niet moest sterven, God had immers zijn almacht kunnen aanwenden om het te voorkomen, of het simpelweg nooit laten gebeuren. Denken dat Jezus moest sterven is te menselijk gedacht naar mijn mening.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 07:26

...

Je maakt van een mug een olifant.

Dat Jezus moest sterven betekent niet dat Hij niet wilde maar Hij tegen Zijn zin in van God moest. Het was het gezamelijke besluit dat Hij zou sterven voor onze zonden. En toen dat besluit genomen was kon er ook van een moeten gesproken worden omdat Jezus niet op een besluit terugkomt.

En wat zegt Jezus dan meerdere keren? De mensenzoon moet veel lijden en zal worden gedood.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 22 mei 2014 08:18

Lukas heeft Jezus' doop aldus verhaald:

Het geschiedde nu, terwijl al het volk werd gedoopt, dat - toen ook Jezus werd gedoopt en in gebed was - de hemel werd geopend en de heilige geest in lichamelijke gedaante als een duif op hem neerdaalde, en een stem uit de hemel klonk: Jij bent mijn Zoon, de Geliefde, in jou schepte ik behagen.

In de weergave van het Grieks, dat letterlijk luidt: in het worden gedoopt al het volk, moet tot uitdrukking komen dat Jezus’ doop plaats vond binnen het gebeuren van de doop van het volk in het algemeen.
Maar de zinsnede geeft ook te kennen dat Jezus’ doop ten opzichte van die van het volk, iets speciaals was. Jezus hoefde immers niet gedoopt te worden als teken van berouw tot vergeving van zonden.

In dit opzicht is Lukas geheel in overeenstemming met Mt 3:13-15 waar we Johannes bezwaar horen maken tegen Jezus’ bedoeling door hem gedoopt te willen worden: Ik moet door jou gedoopt worden, en jij komt tot mij?(!)

Dat Jezus zich aanbood voor een doop die ogenschijnlijk gelijk stond aan de doop van die van het volk, zou een vooruitwijzing kunnen zijn naar zijn bereidheid plaatsvervangend te willen sterven voor zondaars:

Omdat hij zijn ziel heeft uitgestort in de dood, en onder de overtreders werd geteld, terwijl hij toch van velen de zonde droeg en voor de overtreders bemiddelde. Js 53

Zoals ook Paulus schreef:

Degene die geen zonde kende, heeft hij voor ons tot zonde gemaakt.

Vandaar ook dat de Vader in de tijdloze aorist spreekt als hij zich tot zijn Geliefde richt met de woorden: Jij bent mijn Zoon, de Geliefde, in jou schepte ik behagen.

Maar ook nu zijn Zoon op aarde is, schept de Vader behagen in hem. Het is hem welgevallig dat Jezus zich nu als symbool van zijn doop aanbiedt om volledig de taak te vervullen die God op aarde voor hem beoogt; in Hb 10 aldus verwoord:

Daarom zegt hij bij zijn entree in de wereld: Slachtoffer en offer hebt Gij niet gewild, maar Gij bereidde mij een lichaam…Zie, ik ben gekomen om uw wil te doen, o God…In die wil zijn wij geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus de Messias, eens voor altijd
(Hb 10:5-10).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 09:40

Precies, dat Jezus gedoopt wordt tekent de weg die Hij wilde gaan, om tot zonde gemaakt te worden (dat is de symboliek die ik beschreef van de doop die de zonden afwast bij de zondaar en de doop waarbij Hij die zonder zonde is, onze zonden op zich nam.

Dat is de weg die de Vader en de Zoon hadden uitgedacht... en dat wordt door wat direct na de doop gebeurt bevestigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 22 mei 2014 10:57

Marnix schreef:Precies, dat Jezus gedoopt wordt tekent de weg die Hij wilde gaan, om tot zonde gemaakt te worden (dat is de symboliek die ik beschreef van de doop die de zonden afwast bij de zondaar en de doop waarbij Hij die zonder zonde is, onze zonden op zich nam.

Dat is de weg die de Vader en de Zoon hadden uitgedacht... en dat wordt door wat direct na de doop gebeurt bevestigd.

Dat 'afwassen', Marnix, is m.i. een al lang gekoesterd idee dat op grond van 1 Petrus 3 niet te handhaven lijkt.
Aan zijn joodse broeders schreef de apostel:

Als tegenbeeld daarvan [de acht zielen die in de levensreddende ark door het water gingen] redt nu een doop ook jullie: niet een wegdoen van vuil vlees, maar een verzoek tot God om een goed geweten, door [de] opstanding van Jezus Messias, die aan Gods rechterhand is, heengegaan naar de hemel, terwijl engelen, machten en krachten aan hem onderworpen werden.

De symboliek van de christelijke doop bracht Paulus onder woorden in het bekende Romeinen 6 >>

3 Of weten jullie niet dat zovelen die in Messias Jezus werden gedoopt, in zijn dood werden gedoopt?
4 Wij werden dan met hem begraven door de doop in de dood, opdat - evenals [de] Messias uit doden werd opgewekt door de heerlijkheid van de Vader - zo ook wij in een nieuwheid van leven zouden wandelen.
5 Want indien wij samengegroeid zijn in de gelijkheid van zijn dood, zullen wij het beslist ook zijn van de opstanding.

Wij 'wandelen' in een nieuwheid van leven, niet door afwassing maar doordat het oude, Adamitische lichaam als het ware stierf, als het ware werd weggesneden in de besnijdenis van de Messias.

Die aanvullende details verschafte Paulus in Ks 2:11-13 >

11 In hem ook werden jullie besneden met een besnijdenis niet door handen verricht, in het wegnemen van het vleselijk lichaam, in de besnijdenis van de Messias.
12 Mede begraven met hem in de doop
; in wie jullie ook mede opgewekt werden door het geloof van de werking Gods, die hem uit doden opwekte.
13 En jullie, doden zijnde in de overtredingen… maakte hij mede levend tezamen met hem, terwijl hij ons alle overtredingen goedgunstig vergaf.

Toen wij bij onze roeping tot geloof kwamen, werden wij werkelijk tot een nieuwe schepping gemaakt; het oude, vleselijk lichaam werd weggenomen in de besnijdenis van de Messias, een procedure die waarneembaar is in de symboliek van de doop.

Met onze volledige onderdompeling in water gaven wij immers te kennen dat wij geloofden dat onze Adamitische mens met Jezus aan zijn martelpaal [Grieks: stauros] gestorven was; dat wij mede met hem begraven werden, maar ook dat wij mede met hem waren opgewekt om voortaan te leven als een nieuwe schepping

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 22 mei 2014 11:49

Nog even voor alle duidelijkheid Handelingen 22:16.

Die tekst is een kwestie van goed lezen. Het Grieks heeft

En nu waarom talm je nog! Sta op, word gedoopt en was je zonden weg doordat je zijn naam aanriep.

Het doopwater reinigt niet van zonden, maar het in geloof aanroepen van zijn naam.
Jezus’ naam staat in het Oosters taalgebruik voor wat hij is en wat hij vertegenwoordigt.
Goed onder woorden gebracht door Petrus:

En in niemand anders is de redding, want er is onder de hemel geen andere naam onder mensen gegeven, in welke wij gered moeten worden (Hn 4:12)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 14:41

Goed dat je jezelf corrigeert want Handelingen 22 lijkt te zeggen dat de doop wel degelijk het afwassen van zonden symboliseert. Let op dat laatste woord want anders ontstaat er verwarring. Het symboliseert het. Het gebeurt niet echt. En dat is ook wat Petrus zegt: Het water wast je niet niet schoon. Christus wast je schoon door Zijn bloed, Zijn offer.... waardoor je kan sterven en opstaan in een nieuw leven met Hem. Die twee dingen symboliseert de doop. Het sterven en opstaan en de schoonwassing. Maar het daadwerkelijke proces gebeurt niet aan de buitenkant, aan het vlees, maar in je.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 23 mei 2014 09:49

Marnix schreef:Handelingen 22 lijkt te zeggen dat de doop wel degelijk het afwassen van zonden symboliseert. Let op dat laatste woord want anders ontstaat er verwarring. Het symboliseert het. Het gebeurt niet echt. En dat is ook wat Petrus zegt: Het water wast je niet niet schoon. Christus wast je schoon door Zijn bloed, Zijn offer.... waardoor je kan sterven en opstaan in een nieuw leven met Hem. Die twee dingen symboliseert de doop. Het sterven en opstaan en de schoonwassing. Maar het daadwerkelijke proces gebeurt niet aan de buitenkant, aan het vlees, maar in je.

Met het bovenstaande, Marnix, heb je m.i. het zinnebeeld van de doop uitstekend getypeerd. De doop is het uiterlijke teken van een innerlijk gebeuren.

Overigens vond ik in de New International Bible Commentary nog een interessante aanvulling.
In Handelingen 22 verhaalt Paulus, de vroegere Saulus, immers zijn catastrofale carrière in het Judaïsme.

Ik ben een Jood, te Tarsus in Cilicië geboren, doch in deze stad opgevoed, aan de voeten van Gamaliël opgeleid met nauwgezette inachtneming van de wet onzer vaderen, een ijveraar voor God evenals gij allen heden zijt. En ik heb deze weg ten dode toe vervolgd door mannen en vrouwen in boeien te slaan en gevangen te zetten, gelijk ook de hogepriester van mij getuigen kan en de gehele Raad der oudsten, van wie ik ook met brieven aan de broeders naar Damascus gereisd ben, om ook hen, die daar waren, geboeid naar Jeruzalem te brengen, opdat zij gestraft zouden worden.
(nbg)

Welnu, de NIBC merkt op:

Saul had been closely associated with crimes against Christ and his Church, and baptism was a public dissociation from those sins, and thus a 'cleansing'.

Cleansing terecht tussen aanhalingstekens; een soort van openbare reiniging van zijn voorheen verkeerd handelen.
Mogelijk dat Ananias daarom sterk aandrong op zijn doop. Daarmee kon Saul aan iedereen laten zien dat hij grondig afstand nam van zijn vroegere daden binnen het Judaïsme.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 mei 2014 10:07

Marnix schreef:...

Je maakt van een mug een olifant.

Dat Jezus moest sterven betekent niet dat Hij niet wilde maar Hij tegen Zijn zin in van God moest. Het was het gezamelijke besluit dat Hij zou sterven voor onze zonden. En toen dat besluit genomen was kon er ook van een moeten gesproken worden omdat Jezus niet op een besluit terugkomt.

En wat zegt Jezus dan meerdere keren? De mensenzoon moet veel lijden en zal worden gedood.

@ MArnix, betekent Joh 10,18 dan helemaal niks voor je?

Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf

Kennelijk niet! ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2014 13:16

Jawel. Maar als jij niet leest wat ik zeg begrijp je dat dus niet.... Want het vers wat je citeert sluit helemaal aan bij wat ik zeg ipv dat het daarmee in strijd zou zijn.

Terug naar “Archief”